Jump to content
Juoksufoorumi.fi


IidaLiinaAnnastiina

Jäsenet
  • Content count

    132
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

43 Excellent

About IidaLiinaAnnastiina

  • Syntymäpäivä 14.09.1983

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Kirkkonummi

Converted

  • Puolimaraton
    2,31,25
  • Tavoite
    5 km kuolematta

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rakas harjoituspäiväkirja, näin on taas tullut treenattua... Tänään väsytti niin paljon, että teki mieli painaa pää tyynyyn työpäivän jälkeen. Eipä ollut sellaista mahdollisuutta, sillä työpäivän jälkeen kotimatkalla kävelin hakemaan lapset päiväkodilta, kotona laitoin päivälliset valmiiksi ja saatuani äitini lapsenvahdiksi, läksin aika väsyneenä purtsille. Eilinen hieronta teki ihan mielettömän hyvää. 75 minuuttia tuunailtiin jalkoja ja tänään ei ollut penikoissa eikä säärten ulkosivuissa kipuilua ollenkaan. Lenkin pituudeksi tuli 8,29 km ja aikaa kului tunti 18 minuuttia. Keskisyke oli 141, vaihdellen 99 ja 172 välillä. Jotta sain kropan ja etenkin pään heräämään, niin juoksin muutaman pätkän. Oli ihan huikeaa huomata, että lyhyiden spurttien jälkeen syke toki nousi ylös, mutta myös laski tosi nopeasti takaisin alas.
  2. Rakas harjoituspäiväkirja, näin on taas tullut treenattua... Tänään ehdin kiukulla ja aviomiehen oivalluksella tunnin mittaiselle pyörälenkille. Kilometrejä hilkkua vaille 18 ja aikaa kului tunti 2 minuuttia. Tällä kertaa Polar Flow pysyi menossa mukana gepsin kanssa. Keskivauhti 17 km/tunti. Keskisyke 145 ja fiilis kaikin puolin hyvä. Huomenna päättyy FirstBeat-mittaus, pääsee jalkahierontaan ja tamppaamaan työpäivän aikana taukoliikunnassa kahdesti reilut 300 porrasta ylösalas. Voisivat asiat olla hullumminkin!
  3. Rakas harjoituspäiväkirja, näin on taas tullut treenattua... Tänään kävin tsemppailemassa 8,29 km pituisen kävelylenkin. Aikaa kului tunti 22min. Keskisyke 142 ja muuten sykkeet välillä 97-175. Aamulla leikkipuistossa vietettiin 1,5 tuntia ja lenkin jälkeen lähdettiin vielä pimpulan kanssa kävellen ostamaan jätskit ja leikkipuistoilemaan. Tänään on siis ulkoiltu ja nautittu auringosta. FirstBeat-mittaus alkoi myös tänään aamulla ja päättyy tiistaina.
  4. Rakas harjoituspäiväkirja, näin on taas tullut treenattua... Vinkeistä innostuneena nappasin eilen pyörän alle ja kävin rullailemassa PK-lenkin kävelyn sijaan. Sama kai se on millä tavoin sitä peekoota treenaa, kunhan syke on oikeissa rajoissa. Eiliseen pyöräilyyn aikaa kului tunti 46 sekuntia ja pituutta 18 km. Keskisyke 144 ja sykkeet kokonaisuudessaan välillä 85-174. Huomenna aamulla alkaa myös FirstBeat-mittaus. Yritän jatkossa ympätä viikkoon neljännen treenikerran, mutta en ota asiasta isompaa painetta. Kesäkuun puoliväliin asti lenkeistä kaksi menee kävellen tunti-puolitoista ja yksi-kaksi pyörällä rullaillen. Ei käy aika treenien samankaltaisuuden suhteen niin pitkäksi ja samaa sydäntähän tuo rullailu treenaa. Työpaikalla kollegan kanssa päätettiin syksyyn saakka tehdä joka päivä kahdesti porrastreeni. Noin 150 porrasta ensin alas ja sitten ylös. Hyvää taukojumppaa työpäiviin.
  5. Hei. Tästä on nyt jotenkin lähtenyt keskustelu vähän väärään suuntaan. Liikun 3 kertaa viikossa, voisiko tässä käyttää termiä tavoitteellisesti tuon tunnin tarkoituksena kehittää sitä peruskuntoa. Tämän lisäksi hyötyliikuntaa tietysti kertyy joka päivä. Kävelen portaat, seison työpisteellä, kävelen/pyöräilen työmatkasta sen osan mitä en olosuhteiden pakosta kulje autolla tai junalla. Tässä aloituksessa ei ollut kyse hyötyliikunnan lisäämisestä vaan siitä, miten saisin hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla tuon 3 kertaa viikossa, jotta peruskunto kasvaisi. Kiitos vinkeistä tältä osin. Luulen, että pidennän tosiaan viikonloppuun yhden pitemmän lenkin tuohon 1,5-2 tuntiin ja muuten 2 reilun tunnin mittaista lenkkiä viikkoon.
  6. Tuskaisen tietoinen olen siitä, että oikotietä ei ole. Täysipäiväinen työ työmatkoineen (valitettavasti hyötyliikunta pyörällä ei onnistu 30 km:n työmatkan vuoksi) + 2 alle kouluikäistä lasta + arkiaskareet niin tuo 3 kertaa alkaa olla ihan maksimin rajoissa. Sen vuoksi mietin, että olisikohan esimerkiksi pidennys 1,5 tuntiin per kerta varteen otettava ratkaisu. On kurjaa tajuta, että 3 kertaa tunti liikuntaa viikossa ei välttämättä olekaan sitten "yhtään mitään" vaikka se on minulle ihan jäätävä määrä liikuntaa tässä elämäntilanteessa.
  7. Heipparallaa! Kirjoittelenkin jo tuolla Harjoituspäiväkirjan puolella, mutta ajattelin josko täältä vielä uskaltaisin pyytää mahdollisia täsmävinkkejä siihen, miten saisin mahdollisimman hyvää PK-treeniä alle ennen Sepon puolikkaan ohjelman aloitusta. Tausta on tosiaan se, että lasten kanssa hyötyliikunnalla on suurin osa ajasta menty ja sohvan nurkka on aika monta vuotta hotsittanut enemmän, kuin jatkuvatempoinen liikkeellelähtö. Sulkista kävin tuossa vuodenvaihteen tienoilla pari kuukautta pelaamassa parikin kertaa viikossa, mutta muuten se sellainen jatkumo liikunnassa on ollut aika vähissä. Ylipainoa ei ole, kolesteroli ja verenpaine saattavat olla hieman koholla, muuten terveysesteitä ei ole. Syke on melko korkea ollut ilmeisesti aina. 10 vuoden takaa on puolimaraton läpäisty 180 bpm:n keskisykkeellä ajassa 2h 31min. Syyskuussa on toiveena läpäistä puolikas huomattavasti matalammalla sykkeellä. Aikatavoitetta ei ole. Eli treenit aloitin maaliskuussa, lyhyitä puolen tunnin mittaisia kävelylenkkejä. Huhtikuun puolivälissä lisäsin jo sitten joka toisen lyhtypylvään välin verran juoksuaskeleita. Keskisyke ponnahti näistä lenkeistä jokaisella suoraan 150-160 tuntumaan, vaikka vain vajaa puolet lenkistä oli varsin maltillisia juoksuaskeleita. Toukokuun alussa sitten tein päätöksen, että kesäkuun puoliväliin saakka etenen reippaasti kävellen, koska tuo sykelukema ei tuntunut yhtään mukavalta ja peruskunto on selkeästi todella heikolla pohjalla. Suunnitelmana on siis kasvattaa peruskuntoa juhannukseen saakka ja sitten aloittaa Sepon puolikkaan ohjelma. Peruslenkin pituus on noin ~6-6,5 km ja aikaa lenkkiin menee noin 55-65 minuuttia. Keskisyke kaikkien näiden treenien osalta on ollut 139. Aikaa peruskunnon kasvattamiseen on tästä päivästä lukien 5 viikkoa ja sitten alkaa puolikkaan ohjelma. Olisiko jakaa vinkkejä ja vihjeitä siihen, miten saisin nyt kaikista tehokkaimmin treenattua tätä peruskuntoa tulevat viikot? Kolme kertaa viikossa alkaa olla aika maksimimäärä treenikerroille, kannattaisiko lenkin pituutta tuosta vielä pidentää?
  8. Rakas harjoituspäiväkirja, näin on taas tullut treenattua... Eilen oikein odotin iltapäivää ja lenkille lähtöä. Sain ykskaks yllättäen lapsenvahdin pimpulalle ja pääsin lähtemään jo heti klo 17 jälkeen. Oli muuten aika KUUMA lenkkeilysää. Perus-PK meni jälleen kävellen. Tuttu, reipas ~6 km pellon, metsän ja niityn viertä linnunlaulua ja voikukkia katsellessa. Keskisyke 141, syke muuten välillä 106-159. PK:n kasvatus jatkuu. Voi, kun olisi joku mittari, joka välkkyisi vihreänä, kun PK:ta on treenattu tarpeeksi. Ihan hetkessä muuten tuntuu luonto todella räjähtäneen vihreäksi! Omat allergiaoireet ovat tänä vuonna pysyneet muuten hyvin kurissa Desloratadinen ja silmätippojen voimin, vähän jännittelin miten ne tuosta kehkeytyvät, kun kerralla rävähtää kunnolla siitepölyä niskaan. IHANA IHANA IHANA LÄMPÖ, AURINKO ja KESÄ!!!
  9. Niin ne tilanteet muuttuvat. Perjantai-iltana iltapäivä vietettiinkin sitten pojan kanssa allergialääkärin vastaanotolla ja lenkki siirtyi illasta lauantai-aamuun. Eilen lähdin purtsille jo ennen puolta yhdeksää aamulla ja tuntia myöhemmin kasassa oli 6,44 km kävelylenkki. Keskisyke 143 ja aika lämmintä jo tuohon kellonaikaan. Tänään ehdin lenkille vasta puoliltapäivin. En tullut edes ajatelleeksi, että oli keskipäivä ja siis kaikista kuumin hetki, sillä tähän mennessä on vain ollut ylipäätään huikeaa lähteä ulos jos aurinko on paistanut. Tänään oli aika kuuma. 😅 Olen vissiin allerginen aina talven jälkeen ensimmäisille auringon säteille, sillä rinta räjähti punaisille painamille ja ihottuma levisi kaulaan asti. Nyt jo helpottaa, mutta jokavuotinen riesa tämä on. Tänään lenkin keskisyke 130 ja kilometrejä 5,97. Maanantaina ei tosiaan mittaria ollut mukana, mutta lenkin pituus oli noin 6 kilometriä. Tuttu viikko siis kokonaisuutena jälleen takana. Peruskuntoa ei kaiketi edelleenkään voi rakentaa oikotein. Samalla tutulla pk-kaavalla siis jatketaan myös tulevalla viikolla.
  10. #UudetJuoksutossut ovat päivän ja kesäkuun puolivälistä lähtien kantava teema! Meillä oli kaikin puolin aivan ihanahelatorstai. Keskiviikkona lapset singahtivat mummulaan yökylään ja me suunnattiin aviomiehen kanssa viettämään Datenight erinomaisen tykittävässä Infinity War-seurassa. Samana iltana saatiin tieto, että meidän 6-vuotias on valittu säbäjoukkueensa sydän-pelaajaksi tällä kaudella. Äiti ja isi on niin ylpeitä, että halkeavat!! Huomenna on palkintojenjakotilaisuus ja äiti ja isi muistavat pientä onnistujaa kotiin ostetulla omalla säbämaalilla. Tästä oivalta aasinsillalta päästäänkin sitten niihin minun uusiin tossuihin. Hyödynnettiin eilen XXL:n 25% uutiskirje-alennus. Samalla reissulla, kun ostettiin jäbälle maali, ehdin katsoa itselleni tossuja. Valinta kohdistui Nike Zoom Winflo -kenkiin. Aviomies suositteli testaamaan kyseistä merkkiä ja koossa 38,5 lähtivät mukaan. Kuten kirjoitenkin, niin edelliset lenkkarit ovat 10 vuoden takaa. Ero uusien ja vanhojen välillä on kyllä aika huomattava. Uudet ovat nimittäin aika todella keveää tekoa, siinä missä edelliset Adidaksen tossut ovat aika massiivisen tuntuiset. Oli kyllä jo aikakin päivitykselle. Muuten tällä viikolla on takana vasta yksi lenkki. Maanantaina käppäiltiin tyttöjen kanssa reilu 6 km pitkin Seurasaarta. Mittarin unohdin tietysti kotiin. Tänään olisi luvassa toinen tuttu kuutonen turvallisella purtsilla ja kolmas joko huomenna tai sunnuntaina aamulla. Äitienpäivälahjan sainkin jo hyvissä ajoin etukäteen (Adidaksen pinkit Superstarit) ja lisäksi ihan ikioman iltapäivän sunnuntaina perheen suunnistaessa anoppilaan äitienpäivä-päivälliselle. Miten voikin ihan ikioma aika yksin kotona olla se, mitä eniten äitienpäivälahjaksi toivoo?
  11. Paketissa jälleen yksi viikko! Tänään läksin tallustamaan jälleen 3 kierrosta tutulle purtsille. Keskisyke oli ehkä korkeammalla, kuin olisin toivonut etenkin kun kävellen purtsia tallasin menemään. Edelleen tässä edessä olevat 5 viikkoa kuitenkin kävellään joten eiköhän se syke sieltä joskus alaspäin hilaudu. Keskisyke hannaili siis siellä 78% tuntumassa ja kyllä: vedin purtsia ylämäkivoittoiseen suuntaan. Kun joskus pääsen taas juoksemaan, niin aion juosta myötäpäivään ja kävellä treenit vastapäivään. Kilsoja kasassa tältä viikolta yhteensä 18,86 km. Kaikki reippaasti kävellen. Keskisyke välillä: 135-144 Ave/km: 9min 4sek - 9min 48sek Juoksukengät ripustan toviksi naulaan. Käppäilen treenit menemään kävelylle ystävällisemmillä Reebokeilla. Ominaisuuksista en osaa muuta sanoa, kuin että ovat mustat pinkeillä nauhoilla ja todella keveät jaloissa. Toisin kuin nuo juoksutossuni vuodelta 2008... Pitäisiköhän ne juoksutossut kenties päivittää? 😂
  12. Ei taida olla oikotietä peruskuntoon. Eikä sitä varmaan saa Lego-palikoistakaan rakenneltua. 😅 Niinpä tänään kuluvan viikon toinen tunnin reipas kävely metsässä, vähän vettä tuli taivaalta mutta eipä tuo oikein pukeutuneena juurikaan haitannut. Kävely tuntuu muuten koko kropassa todella paljon raskaammalta, kuin hölkkäily. Jalat ovat todella huomattavasti väsyneemmät. Tosin reittikin on uusi ja ~2 km:n matkalle osuu ihan kiitettävä määrä ylämäkistä hiekkatietä. Keskisyke oli tänään aivan täydellinen! Kilometrimäärä ja lenkin pituus samaten. Tästä on niin hyvä jatkaa!! Lauantaina iltapäivällä tai sunnuntaina aamulla luvassa viikon kolmas tunti. Sittenpähän on taas yksi viikko paketissa, jolla on kasvatettu oikeaoppisesti sitä kuuluisaa PeeKoota!
  13. Viimeisimmän kirjoituksen jälkeen treenikertoja on kertynyt 5. Kilometrejä Polarin mukaan yhteensä 29,64. Lukema ei ole ihan täydellisen oikea, mutta sinnepäin, sillä Polar tykkää välillä hukata gepsin. Peruslenkki on kuitenkin vakiintunut nyt tuohon 6 kilometriin ja ensimmäinen kerta purtsillakin on käyty testaamassa. Purtsin yhden kierroksen kokonaispituus on melko tarkkaan 2 km. Sykkeet huitelevat (jälleen) ihan omissa statos- ynnä muissa fääreissään. Jos lenkkeilyn alussa on sykkeiden pitäisi olla siellä 70% tuntumassa, niin omat keskisykkeeni ovat näiden ihan vain vähän vauhdikkaampien lenkkien osalta huidelleet jo lennossa siellä 80% tuntumassa. Viiden viimeisen lenkin osalta keskisyke on pyörinyt välillä 143-160. Näistä matalin syke oli reippaalla kävelyllä metsäisessä maastossa. Peruskunnon kasvatuksen kannalta tässä ei siis auta mikään muu, kuin hidastaa tahtia ja kasvattaa se peruskunto pitkillä matalasykkeisillä lenkeillä. Ja kenties yhdistää vähän jalkatreeniä (kyykkyjä?) hitaiden lenkkien päätteeksi. Laskeskelin, että kesäkuun puolivälissä on aika aloittaa Sepon 12 viikkoinen treeni puolikasta varten. Näin ollen tässä on 6 viikkoa aikaa käydä kolmesti viikossa tunnin ajan kävelemässä metsässä ja kasvattamassa tuota kateissa olevaa peruskuntoa. Luulisi, että tällä saadaan jo jonkinlainen pohja aikaiseksi. Hiljaa hyvä tulee. :)
  14. Jatkossa taidankin päivitellä tänne treenit. Mukavampi saada kaikki yhden otsikon alle sen sijaan, että aina aloittaa uuden postauksen. Ei ole kuitenkaan ehkä aina ihan niin paljon kirjoiteltavaa, jos vain haluaa kirjata ylös juostun lenkin tunnelmat. Eli kahteen tapahtumaan olen ilmoittautunut, molemmat ovat syyskuussa. Ensin Midnight Run Helsinki (10 km) ja sitten puolikas Espoossa. Juoksu- ja liikuntatausta on aika olematon, lähinnä hyötyliikuntaa ja joogaa. Aika lailla nollasta siis lähdin liikkeelle noin neljä viikkoa sitten. Juoksukaverina on Polar A370 ja tällä hetkellä käynnissä on jo neljäs treeniviikko. Kilometrimäärät ovat kasvaneet joka viikko ja tällä hetkellä tuosta vakkarilenkistä (~6 km) jo yli puolet menee juosten. Ennen kuin aloitin nyt juoksemisen uudelleen, kävin lääkärin tarkastuksessa. Sekä kolesteroli- että verenpainearvot saattavat olla hieman koholla. Eilen osallistuin myös InBody-mittaukseen. Kaikki arvot ovat normaaleja, rasvaprosentti on koholla joten rasvaa voisin kropasta pudottaa muutaman kilon pois. Sain myös käskytyksen lähteä kuntosalille 3 krt viikossa, koska lihassoluni ovat katoavaa lajia 10 vuoden kuluttua. Ruuhkavuosia lähes pahimmillaan elävälle ihmiselle, joka tällä hetkellä jo lenkkeilee 3 krt viikossa, on oikeasti aika mahdotonta löytää aikaa vielä 3 kuntosalitreenille. Joten nyt vaan lenkkeillään, lyhyen lenkin jälkeen tehdään oman kehon painolla kyykkyjä ja venytellään. Syksyllä sitten kun sää muuttuu liian omituiseksi lenkkeilyyn, niin voin alkaa käydä kuntosalilla ja kasvattaa niitä lihassoluja katoaviksi 10 vuoden päästä. Treenikertoja on tällä hetkellä 3 viikossa ja tosiaan joka viikko kilometrimäärä on noussut muutamalla ylöspäin. Kunnon kehityksestä olen myös ollut todella iloisesti yllättynyt. Ehkä ei mene enää kovinkaan kauan, kun tuo vakkarilenkki kokonaisuudessaan menee juoksevilla askeleilla. :)
  15. IidaLiinaAnnastiina

    IidaLiinaAnnastiina (5 km)

    Ensimmäinen neljännes, kolmas viikko koostuu 3 x 50 min lenkeistä. Ensimmäinen näistä lenkeistä reippailtiin tänään tiistaina Neidin kanssa, kun isoveli oli viety kerhoon. Aika: 48 min 7 sek Matka: 4,89 km Keskinopeus: 6,1 km/h Max-nopeus: 9,8 km/h Ave-syke: 124 ~65% Max-syke: 163 ~85% Oikein hyvä pk-lenkki viikon aluksi ihanassa auringonpaisteessa. Tänään illalla vielä annos hathajoogaa!
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy