Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pasi_P

Jäsenet
  • Content Count

    833
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Pasi_P last won the day on January 7

Pasi_P had the most liked content!

Community Reputation

307 Excellent

2 Followers

About Pasi_P

  • Syntymäpäivä 18.05.1962

Converted

  • Coopperi
    3480
  • 10km
    36:39:10
  • Puolimaraton
    1:20:26
  • Maraton
    2:48:22

Recent Profile Visitors

1 444 profile views
  1. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    En ole kilpakävelyn asiantuntija, mutta kahden sekunnin googletuksella löytyi kilpakävelyn lajianalyysi. Suora lainaus Niina Mutasen lajianalyysistä: "Maratonilla energiantuottoreittien suhteelliset osuudet ovat lihasglykogeenin hapetukselle, triglyserideille ja veren glukoosille (maksan glykogeeni) 75, 20 ja 5 % ja 80 km:n ultramaratonilla 35, 60 ja 5 % (Nummela 2004, 102). Tutkimustietoa energianlähteiden osuuksista kävelysuorituksissa ei ole, mutta juoksututkimukset antavat asiasta viitteitä. 50 km:n kävely sijoittuu kestoltaan maratonin ja ultramaratonin välimaastoon, joten energiantuottoreittien suhteelliset osuudet voisivat olla noin 55, 40 ja 5 %". Itseäni ei tässä yhteydessä kiinnosta ruveta keskustelemaan onko VHH parempi vai huonompi dieetti, vaan se kiinnostaa miksi Tim Noakes on muuttanut mielipiteensä ja miten hän sen perustelee. Katson podcastin heti kun aikaa liikenee ja toivottavasti vastaus on siellä. Avoimen yo:n ravitsemustieteen perusopintojen perusteella olen myös tietoinen miten hiilihydraattiaineenvaihdunta toimii, ja mikä hh:n merkitys on kestävyysurheilussa. Olen myös tietoinen huonojen ruokatottumusten ja vähäisen liikunnan aiheuttamista riskeistä terveyteen.
  2. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    No niin, kiitos @T-W
  3. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    Onko? Ei ainakaan @Jabbe lle ja @Noakesille. Mua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää miten Tim Noakes perustelee asian. Mulle ei riitä selitykseksi se että hän on sairastuntut diabetekseen.
  4. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    Entäs kun suoritus vaatii kovempaa tehoa (800m-maraton)?
  5. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    Unohdin siis sanoa, että lähinnä kiinnostaa perustelut sille, miten VHH on hyvä juttu kestävyysjuoksussa. Mulla on sellainen käsitys, että ilman bensaa ei pitkälle pötkitä, ei ainakaan kovemmilla tehoilla.
  6. Pasi_P

    Kysy mitä tahansa ketju

    Mihin Tim Noakesin rotsinkääntö VHH-ruokavalion kannattajaksi perustuu? Nopealla KVG:llä ei löytynyt.
  7. Pasi_P

    HIIT

    Ei kai? MK-treenillä halutaan rasittaa hapenkulutusta maksimaalisesti ja jos sen tekee liian kovalla teholla niin kuin HIIT tehdään, niin kuormitus menee liikaa anaerobiselle puolelle ja hapenkulutus jää alle maksimin. Tyypillinen MK-treeni voisi olla 4x4 min/3min. Nopeuskestävyystreenillä voidaan intensiteettiä, vetojen pituuksia ja palautumisaikoja muuttamalla vaikuttaa anaerobiseen kapasiteettiin tai tehoon. Totta että NK-treenin palautukset ovat pidemmät kuin HIITissä ja vaihtelevat 30 sekunnista tuntiin. Ei HIIT puhdasta NK-treeniä ole, mutta enemmän sitä kuin MK-treeniä. En ole koskaan juosten tehnyt HIITiä, mutta kelkkaa työntämällä olen. Hapot kelkkarykäsyn jälkeen olivat pitkälle yli 10, kun ohjeelliset MK-treenin hapot ovat 5-10.
  8. Pasi_P

    HIIT

    Ei. Monipuolinen harjoittelu sopii kaikille juoksijoille tasosta, tai taustoista riippumatta. Mielestäni laadukkaaseen juoksuharjoitteluun kuuluu peruskestävyysharjoittelu (=nylkyttäminen), vauhtikestävyysharjoittelu, maksimikestävyysharjoittelu, nopeuskestävyysharjoittelu, nopeusharjoittelu, voimaharjoittelu, kehonhuolto ja tukitoimet. HIIT-harjoittelu muistuttaa etäisesti nopeuskestävyysharjoittelua, eikä ole harjoittelun ytimessä, jos tavoitteena ovat juoksumatkat 3k ->.
  9. Pasi_P

    HIIT

    Meinaatko, että nylkyttämisen ja HIITin välissä ei ole mitään?
  10. Pasi_P

    Kadenssi vs. syke

    Eikö juoksutekniikan parantaminen ole ominaisuuksien parantamista? Jollakin voi olla puutteita liikkuvuudessa, jollakin toisella taas keskivartalon hallinnassa (=voima). Ja kolmas tarvitsee taitohoharjoittelua (=drillit) ominaisuuksiensa parantamiseen. Jos koordinaatio sinänsä on hyvä, mutta lonkankoukistaja on kireällä, niin kuopaisujuoksu ei onnistu -> puutteellinen tekniikka. Tai pakaroissa ei ole potkua niin polvennostojuoksu ei onnistu -> puuttellinen tekniikka. jne jne .
  11. Pasi_P

    100 km MM-kilpailu 8.9.2018

    Pysytään pysytään. Puhut niin paljon, ettei meinaa perässä pysyä. Mutta eikös sulla ole Comrades-marathonille joku tavoite?
  12. Pasi_P

    Suomi-Ruotsi maaottelu 31/8-1/9.

    Sä se vaan jaksat dissata, huh! Eikö joskus voisi vähän hehkuttaakin? Suomen naiset ja miehet taistelivat todella upeasti ja tarjosivat hienon elämyksen penkkiurheilijalle. Yksi hienoimmista maaotteluista pitkään aikaan.
  13. Pasi_P

    HIIT

    Ei kai se väärin ole. Mutta ensin mä kysyisin itseltäni, mitä haluan, mihin tähtään ja paljonko voin harjoitella. Jos HIIT (juoksussa NK?) sopii siihen osana, niin siitä vaan. Omat tavoitteeni ovat pääsääntöisesti maratonharjoittelussa, joten mielestäni nopeuskestävyysharjoittelu ei siihen kovin hyvin sovi, kuin ehkä silloin tällöin tehtynä.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy