Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ghatmando

Jäsenet
  • Content count

    202
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

56 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ghatmando

    Alle 2:40

    Niinhän siinä sitten kävi, kuten edellistä viestiä kirjoittaessani vähän arvelin, että yritys saada bruttoaikakin alle 2:40 rajan osoittautui hankalaksi. Erilaiset töihin liittyvät seikat sekä erityisesti läheisten terveysongelmat ovat estäneet harjoittelun siinä määrin, että todellinen yritys on jäänyt tekemättä. Asia korjautuu toivottavasti Berliinin maratonilla ensi syksynä. Lähtötilanne on aika neutraali. Sain keväällä juostua ihan ok, mutta en mitenkään erityisen paljon ja kovat juoksut puuttuivat melkein kokonaan. Lisäksi keväällä oli jonkin verran juoksutaukoja. Toisaalta kesä ja alkusyksy näyttävät aiempia rauhallisemmilta, ja mahdollistavat varmaankin systemaattisen harjoittelun. Toivottavasti vanha jalkapöydän vaiva pysyy kurissa. Tästä päivästä alkaa siis uusi, tavoitteellinen harjoittelukausi. Kisa on vajaan 14 viikon päästä, eli siihen asti pitää jaksaa ponnistaa.
  2. Lähtökohtaisesti väittäisin, että tällaisessa tilanteessa ei ole tarvetta juoda -- jos siis juoksija on hyvin varautunut ja totuttautunut juoksemaan hetken juomatta. Ensimmäinen syy on se, että Suomen lämmössä ei ehdi tuossa ajassa muodostua merkittävää nestehukkaa. Väite, että 2% nestehukkaa tarkoittaa 20% huonompaa suoritusta oli (muistaakseni) Gatoraden markkinapuhetta, jota tutkimukset eivät tue. Ja jos tuo pitäisi paikkaansa, olisi maratonkin juostu reippaasti alle kahden tunnin (huipuilla paino putoaa nestehukan vuoksi merkittävästi). Toinen syy on se, että veden kehoa jäähdyttävä vaikutus on tutkimusten mukaan pieni (ellei vesi ole tosi kylmää ja sitä juo paljon). Henkilökohtaisesti en muista oikein koskaan puolikkaalla juoneeni. Vettä tosin otan usein, huuhdellen sillä nopeasti suun ja kaataen lopun päälleni/kasvoilleni. Ilmeisesti siis aika samalla tavalla mitä OlliL tekee. Muutamalla koko maratonilla olen nähnyt kuvauksen, että 3h jänikset hidastavat vain vähän juoma-asemilla kun taas muut pysähtyvät asemille. Tuollainen selkeä kuvaus jänisten toiminnasta on kyllä plussaa. Aikanaan Berliinissä huomasin tuon todella pitävän 3h jänisten kohdalla paikkaansa. Hidastivat kuitenkin sen verran, että kaikki sai juomansa, mutta ei niin paljon, että juoksurytmi olisi rikkoontunut.
  3. Ghatmando

    Boston marathon 16.4.2018

    Mielestäni harvinaisen mukavaa luettavaa Kawauchin Bostonin juoksusta ja sen taustoista: http://japanrunningnews.blogspot.fi/2018/04/how-it-happened.html
  4. Tämä linkki toimii ainakin itsellä: http://tvcatchup.com/watch/bbcone
  5. Ghatmando

    Garmin Forerunner 935

    Jos et ole sitä vielä sattunut huomaamaan, tässä Garminin 935 kellossa pystyy harjoituksen lopetettua (mutta ei vielä tallennettua) korjaamaan juostun matkan maton ilmoittamaksi matkaksi (tai miksi tahansa sen haluaa muuttaa). Hyvä puoli tässä on se, että silloin kellon viikoittaiset näkymät yms. vastaavat Connectin tietoja. Mikä parempaa, kello päivittää samalla kalibrointikertoimensa tulevia juoksuja varten. Sen jälkeen kun aloin muuttamaan juoksumatkan maton osoittamaksi heti mattojuoksun jälkeen, on tuo kalibrointi on tuottanut aika tarkkoja juoksumatkoja, kunhan vain olen juossut samalla matolla ja juoksuvauhti on suhteellisen lähellä kalibroinnissa käytettyä juoksuvauhtia.
  6. Ghatmando

    Kankaanpää maraton 21.10.2017

    Kiitos forrest_42195:n mukavasta kisarapsasta! Sen innoittamana ajattelin itsekin kirjoittaa pitkästi. Jääpähän juoksu näin ainakin itselle paremmin mieleen. Eli kuten forrest_42195:n kirjoituksesta kävikin jo ilmi, päädyin taas Kankaanpäähän juoksemaan. Tästä on tullut lähes jokasyksyinen traditio, sillä paikkakunta mahdollistaa mukavasti sukulaisvierailun. Toki nopeasta reitistä ja hyvistä järjestelyistä ei ole haittaa myöskään. Kesällä olin asettanut hiljaa mielessäni tavoitteekseni parannuksen ennätykseeni (netto 2:39:59) ja haaveissa oli jopa lähteä tavoittelemaan oman ikäsarjan reittiennätystä (puolisen toista minuuttia parempi). Tiesin tavoitteen olevan itselleni todella kova, sillä edellinen vuosi piti sisällään yhdeksän kuukauden pätkän, jolloin aikaa juoksemiseen oli ollut kovin vähän. Niinpä en ollut yllättynyt, kun kisan lähestyessä valmistavat kisat näyttivät tavoitteen saavuttamisen olevan varsin epätodennäköistä. Viimeinen isku haaveille tuli juoksua edeltävän viikon maanantaina, kun varvas (jossa vanha vaiva) kipeytyi niin pahasti, että olin pakotettu jonkin asteiseen juoksemattomuuteen. Viimeisen noin kymmenen päivän aikana juoksin siis vain vähän. Päätin samalla siirtää ennätysyrityksen ensi kevääseen, vierailla sukulaisissa ihan muuten vaan, ja keskityin jäätelönsyöntiin. Juoksutauko ja jäätelö auttoivat kuitenkin kipuun niin merkittävästi, että päätin sittenkin lähteä katsomaan, kuinka jalka kestää. Uudet tavoitteet olivat (i) maaliin pääsy terveenä, (ii) alle 2:45, (iii) alle 2:43 (olisi paras aika kahteen vuoteen). Juoksu lähti liikkeelle mukavasti ja odottamaani nopeammin. Olo oli raskas ja vauhti tuntui liian kovalta. Ja niin se kyllä olikin, sillä peesasin pitkään itseäni nopeampaa juoksijaa. Roikuin kuitenkin mukana, sillä oli kiva juosta kisassa jonkun kanssa – viime vuosina omat maratonjuoksuni ovat olleet yksinjuoksua (pois lukien alun kilometrit). Tulevan voittajan ensimmäinen kierros oli hänelle hitain ja kun hän viimein nosti vauhtia ensimmäisen kierroksen lopulla, jäin suosiolla juoksemaan omaa tahtiani. Eka neljännes hieman alle 40 min, mistä olin yllättynyt. Toinen kierros alkoi heikosti: töpeksin lyömällä vesipullo & geelikomboni maahan, enkä siis saanut tuossa vaiheessa nautittua energiaa. Hetkeä myöhemmin varvas alkoi oireilla, etureidet väsyä ja tunsin oloni heikoksi. Onneksi ongelmat menivät matkan varrella ohi, ja toinen kierros meni samaten hieman alle 40 min. Kolmannen kierroksen loppupuolella alkoivat ongelmat, joiden tiesin tulevan turmiokseni: vatsa reagoi huonosti geeleihin, ja sen myötä energia alkoi loppumaan. Totutan yleensä vatsani geelien käyttöön viimeisten viikkojen aikana, mutta nyt se jäi juoksutauon vuoksi tekemättä. Kolmas kierros meni vielä aika tarkkaan 40 minuuttiin. Tässä vaiheessa juoksua olin noin 20-30 sekuntia edellä 2:40 alitukseen tähtäävästä aikataulusta, mutta tiesin energianpuutteen muuttuvan vielä ongelmaksi. Ja niinhän siinä sitten kävi: viimeinen kierros oli hidasta taistelua kanttaamista vastaan. En itse asiassa muista kierroksesta paljon muuta kuin jalkojen väsyneisyyden ja kuinka hitaasti koin juoksevani ihan viimeiset kilometrit (tuossa vaiheessa oli selvää, etten pääse alle 2:40). Yllätyksekseni viimeinen kierros meni kuitenkin noin 41 minuuttiin. Loppuaika 2:40:42. Kaiken kaikkiaan juoksusta jäi mielettömän hyvät fiilikset. Jalka kantoi maaliin saakka ja loppuaika oli reippaasti parempi kuin osasin odottaa. Tulos on mulle paras kahteen vuoteen ja kolmanneksi paras koskaan. Samalla ei jäänyt varaa jossitella, kun käytin energiani loppuun niin tehokkaasti. Ilmeisesti juoksutauko pudotti kuntoa paljon vähemmän kuin pelkäsin, tai olin etukäteen paljon paremmassa kunnossa kuin koskaan toivoin :-) Kivaa, että viime vuosien ongelmat ovat jossain määrin takanapäin. Ehkä onnistun sitä ennätystäkin vielä kerran parantamaan, ennen kuin ikä tulee liian suureksi hidasteeksi. Juoksun jälkeen oli mukava olla, kun seurakaveri perheineen olivat paikalla hyvän tuulisena. Muutenkin oli mukavaa nähdä taas vanhoja tuttuja. Erityisesti ilahdutti kuitenkin se, että forrest_42195 tuli esittäytymään! Jotenkin tuo esittäytyminen on jäänyt tekemättä, vaikka joissain samoissa kisoissa olemmekin juosseet. Yksi muisto on Kankaanpäästä (vuodelta 2014?), kun hän porhalsi ohitseni 38 kilsan kohdalla. Tuolloin jäi esittäytyminen tekemättä, hyvä että nyt meni toisin.
  7. Onnittelut sisukkaasta juoksusta ja harmittelut minultakin, että suuri ennätysparannus meni jalkavaivojen vuoksi pipariksi. Älä vielä heitä kuitenkaan kirvestä kaivoon tasamaan maratonien suhteen! Huomasin kirjoituksesi vasta viime viikolla ja nopeasti niitä silmäillen sulla on ihan hyvin määrää ja samalla vielä paljon kovia harjoituksia. Niiden valossa, ja omia harjoituksia & maratontuloksia pohtien, selkeä 2:45 (ehkä jopa 2:40) alitus on varma kunhan saat jalat kuntoon. Meidän iässä (itse vielä ensi vuoden M40-sarjassa) jalkavaivoihin ja palautumiseen pitää valitettavasti kiinnittää, ainakin mun, aiempaa enemmän huomiota.
  8. Berliinin MM-ennätystäyritystä odotellessa tässä linkki National Geographicin eilen julkaisemaan dokumenttiin Niken projektista: https://www.youtube.com/watch?v=V2ZLG-Fij_4&t=1s
  9. Ghatmando

    Noora Honkala ammattilaiseksi?

    On helppo kuvitella tämän riippuvan maasta. Monessa Euroopassa varmaan ei kannata :-) Afrikan maissa tilanne lienee toinen, ehkä Japanissakin. Tilastopajan mukaan viime vuonna 1063 miestä juoksi alle 2:20. Heistä 409 oli kenialaisia, etiopialaisia 155 ja japanilaisia 122. Näissä maissa on siis paljon juoksijoita, joilla ei varmaan ole erityistä mahdollisuutta menestyä omassa maassaan, eikä isommissa kisoissa ulkomaillakaan. Tällöin ultrajuoksu (tai polkujuoksu) voisi olla yksi hyvä ratkaisu? Edelliseen liittyen twiitti Rudishalta (jonka mainitsema luku 417 antaa ymmärtää, että tilastopajassa ei ole kaikkia tietoja).
  10. Ghatmando

    Noora Honkala ammattilaiseksi?

    Honkala juoksi tämän ennätyksensä ollessaan Paavo Nurmi maratonin 3:15 jäniksenä ja oli maaliin tullessaan hyvävointinen (kuten jänikset yleensäkin). Eli ennätys olisi varmastikin paljon parempi, jos juoksisi maratonin tosissaan ja nopeammalla reitillä (s.o. ei ainakaan heinäkuussa).
  11. Ghatmando

    Helsinki City Marathon 12.8.2017

    Petexin tekemän synkän tilaston jatkoksi tässä tiedot Juoksija-lehden keräämistä juossuista maratoneista eri vuosilta. Tokassa sarakkeessa kuinka moni eri henkilö on kunakin vuonna juossut maratonin. Viimeisessä kaikki maratonsuoritukset, joita siis joillain juoksijoilla on useampiakin vuodessa. Vuosi Maratoonarit Kaikki suoritukset 2010 13400 18700 2011 13100 18800 2012 13000 18900 2013 13000 19600 2014 11900 18900 2015 11200 17900 2016 9600 15700 Näiden lukujen valossa yksi merkittävä muutos maratonjuoksun suosiossa vaikuttaa tapahtuneen 2014 välissä (aiemmin maratoonareiden määrä suhteellisen vakio), kun taas HCMn suosio oli laskenut jo pitkään tuota ennen. Toinen merkittävä muutos on tapahtunut 2016, mikä sopii hyvin yhteen HCMn tilastojen kanssa (Petexin taulukon mukaan 2015 HCMn läpäisi yli 800 juoksijaa enemmän kuin vuonna 2016).
  12. Ghatmando

    Nopea Maraton syksyllä

    Jos Joutseno on kuvatun kaltaisesti nopea kisa, voi se tänä vuonna olla Vantaata parempi selän saamiseksi. Viime vuonna Vantaalla viisi juoksijaa juoksi maratonin 2.40-2.50 väliin. Vuotta aiemmin 9 juoksijaa. Tänä vuonna Joutsenossa järjestettävä SAULin SM-mara juostiin 2014 Kankaanpäässä, ja tuolloin 11 juoksijaa juoksi 2.40-2.50 väliin. 2015 tilasto on synkempi, kun kisa juostiin heinäkuun lämmössä. 2016 7 juoksijaa juoksi 2.40-2.50 väliin syyskuussa Pyhtäällä. Itsellä Joutseno harkinnassa lämmittelykisana, jos vain aikataulut sen mahdollistavat. Varsinainen koitos sitten todennäköisesti Kankaanpäässä (joka myös on 4 kierrosta ja luvassa yksinjuoksua).
  13. Ghatmando

    Garmin Forerunner 935

    Itse tilasin mittarin clevertraining.co.uk:sta ja DC Rainmakerin koodilla (10% pois, koodi: DCR10BTF) tilauksen kokonaishinnaksi tuli 490€. Mun ymmärtääkseni Garminilla on kansainvälinen takuu, mutta tuosta en ole varma. Ja käyttöliittymä löytyy kyllä suomeksi.
  14. Ghatmando

    Paavo Nurmi Maraton 1.7.2017

    Oli mukavaa osallistua Paavolle taas parin vuoden jälkeen. Lämmintä ja tuulta riitti. Tällä kertaa se ei itseäni haitannut, sillä juoksin ihan vaan fiilistelymielessä (ja olin saanut siirrettyä viime vuoden osallistumisen ilmaiseksi tälle vuodelle) ja ilman että haastoin itseäni liikaa. Eka kierros menikin pitäen seuraa kaverille, toisella kierroksella juoksin sitten yksikseni kuunnellen erilaisia podcasteja :-) Tuli tehtyä tavallista pidempi ja rasittavampi pitkis -- tästä alkaa nyt taas kunnollinen treenaus kohti syksyn kisoja. Tapahtuma oli mun mielestäni erittäin hyvin järjestetty ja sikäli sitä voi hyvinkin suositella. Ennätysten tekoon tapahtuma ei kuitenkaan välttämättä sovellu, sillä sää on usein haastava (viime vuosina on ollut hyvinkin lämmintä ja/tai tuulista). Tämän vuoksi ymmärrän hyvin, ettei kisassa ollut jäniksiä kovimpiin vauhteihin kun ei olisi ollut montaa jänistettävääkään. Puolikkaalle olisi tosin voinut olla kyllä jänis 1:30 asti, sillä sitä vauhtia useat jo pyrkivätkin juoksemaan. Kisaorganisaation ja paikallisten juoksupoppoiden (Vauhtisammakko, FMR) hyvien suhteiden vuoksi uskoisin jänisten kyllä löytyvän (itsekin olisin ollut valmis toimimaan jäniksenä). Sikäli kun tulevina vuosina jäniksiä järjestetään, kannattaisi ne ilmoittaa selkeästi ja hyvissä ajoin (eikä niin, että ne vaihtelevat), jotta juoksijat voisivat tehdä osallistumispäätöksensä tuon perusteella. Loppuun erityiset isot kehut ja kiitokset: hyvin hoidettujen päätehtäviensä lisäksi liikenteenjakajat (reitin opastus) ja huoltopisteen henkilöt (huolto) kannustivat koko ajan ja todella reippaasti juoksijoita. Itse en muista montaakaan kertaa, että KOKO kisaorganisaatio olisi huokunut tuolla tavoin positiivista energiaa. Tämä ilahdutti esim. Ruissalossa, jossa muita kannustajia ei juurikaan ollut.
  15. Ketjussa on ollut keskustelua juoksijoiden käyttämistä kengistä ja siksi osaa ehkä kiinnostaa tietää hieman lisää Niken väitteestä, että kengät vähentävät energian kulutusta jopa 4 prosenttia. Oheisissa kuvissa raportoidaan tutkimuksesta, joka vaikuttaisi tukevan väitettä. Sitä ei kerrota, onko kyseessä Vaporfly Elite (jota Monzan juoksijat käyttivät) vai sen kanssa hyvin samankaltainen Vaporfly 4%, joita viime vuoden voittaja käytti mm. Berliinin, Chigagon, Lontoon ja New Yorkin maratoneilla. Yhtä kaikki, testatuissa kengissä energianpalautus Adios Boosteihin verrattuna vaikuttaisi olevan kaksinkertainen. Toinen huomionarvoinen asia on se, että kengät toimivat kaikille juoksijoilla ja parhaiten kanta-astujilla -- muistaakseni Bekelen valmentaja väitti, että kengät eivät sovi Bekelelle (joka kuitenkin juoksi niillä Dubaissa). Lopputulemana kauniisti "With new runnning shoes that provide 4% saving, the technology is in place to break the 2-hour marathon barrier. Now it is up to the athletes to make it happen." :-)
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy