Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jani Räsänen

Jäsenet
  • Content Count

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Eilen 3,7km kävely lenkki rattaita työntäen kun juoksemaan ei ehtinyt. Nyt kävin kumminkin juoksemassa . Alussa oli varsinkin oikea pohje jumissa, loppua kohti helpottui ja vauhti kasvoi, mutta jumissa se on edelleen. Alotin myös noin 1500kcal ruokavalion, katotaan miten sen noudattaminen onnistuu, mutta vaikeeta se tulee ainakin olemaan kun yhdistää sen liikuntaan, perusaineenvaihdunta on kuitenkin lähellä 3000kcal. Semmosia huomioita, että olen jo 3 peräkkäisellä lenkillä jopa nauttinut juoksemisesta hetkellisesti, 5-15 sekunnin ajan per lenkki. Tässäpä yhteenveto lenkistä: Kesto 00:27:53 Matka 4.17 km Keskisyke 160 bpm Maks. 175 | Min. 84
  2. Toinen 5,9km lenkki takana. Alku oli hankalampi kuin toissapäivänä ja juoksinkin puolisen minuuttia hitaammin, loppua kohti helpottui. Keskisyke jotakuinkin sama kun viimeksi. Eilen oli lisäksi puolittainen jalkatreenipäivä salilla joten sekin söi vauhtia tänään.
  3. Noniin. Nyt takana elämäni toinen yli 4km lenkki, viimeisin yli 4km matka on juostu 19v sitten. Sain Polarilta uuden rannekkeen ja pystyin seuraamaan suht luotettavasti sykettä. Juoksumatka oli 5,9km tunnissa, keskisyke 158. Vauhti oli surkea, mutta ei sen väliä. Juoksu oli YLLÄTTÄVÄN helppoa, enkä lähtiessä ollut edes varma jaksanko juosta koko matkan. Kesän pienistäkin juoksumääristä oli jo ihan käytännön hyötyä ja huomasin, että jaksoin "kirmailla" Puolustusvoimien järjestämässä aktiviteetissä hoikempien kanssa samaan tahtiin.
  4. Tänään juoksin kentällä "ympyrää". Hain tuntumaa 2400m cooper vauhtiin, eli 12km/t. 350m rata käytössä ja alkuun juoksin tosi kevyesti muutaman kierroksen ja lopuksi hain vauhtituntumaa. Tahtoo vauhti olla liian kovaa, yli 13km/t, mutta lopulta sain satutettus siihen 1min 45sek kierros vauhtiin. Ei se ihan toivottomaltA tunnu, vaikka treenattavaa onkin paljon. Nyt tulee vähintään 5pv pakkotauko, mutta yritän jatkaa sen jälkeen siten, että 2x/vk olis 5-6km lenkki ja 1x 3,7km lenkki. Jalat vaan on ihan törkeen kipeet, siis särkee ihan tosissaan.
  5. Otin ja kävin puntilla aamulla. Sen jälkeen söin omenan ja kävin vielä juoksemassa kun oli oikein sopiva keli. Kävelin ensin noin 500m ja juoksin loput noin 3,2km. Aikaa meni juoksuun 21:28 eli noin 9km/t. Sain sykemittarinkin toimimaan kun Polarilta tuli ohje, että voi johtua rannekkeen tiukkuudesta ja koska se on löystynyt niin lähettävät uuden. Sain se nyt kuitenkin tiukattua paremmin ja lukemat oli järkeviä. Keskisyke oli 153 ja oli kohtuullinen rasitus, ei helppo, mutta ei pahakaan, jonkin verran puuskututti ja lopussa tahtoo aina vauhti kasvaa automaattisesti. Huomenna lienee järkevää pitää vapaata juoksusta, penikat kipeytyy ja polvitaipeet kipeytyy ulkosyrjältä.Ajan vaikka kuntopyörällä niin saa rasitusta mutta ei käy ainakaan polviin. Vaan kyllä sylettää että tämä projektin alottaminen meni niin viimetiinkaan, arvio omasta cooperkunnosta oli noin 300m yläkanttiin ja kehitttymistahtikin oli yläkanttiin. Nyt tulee oikeasti kiire....
  6. Niin, no, mutta kun marraskuun puolivälissä on testi, jossa on PAKKO päästä se 2400m tai tulee ongelmia...
  7. Noniin. Olin 4pv kertaamassa ja äsken kävin juoksemassa. Ei toimi tuo sykemittari luotettavasti. Ajattelin nimittäin, että kävelen ensimmäisen kilometrin lämmittelynä ja juoksen sen jälkeen 12km tunnissa niin pitkälle kun jaksan. Juoksin ensimmäiset 100m ja mittari näytti 11,6km tunnissa, kiristin vauhtia ja lopulta juoksin käytännössä täysillä, mutta 200m kohdalla vauhti oli vasta 11.9km tunnissa josta se 250m kohdalla pomppasikin sitten 13,9km tunnissa. Aloin hidastamaan vauhtia ja se putosi sitten 10,9km tunnissa, mutta olin jo aika poikki siinä vaiheessa enkä enää luottanut mittariin ja juoksin "tuntumalta" 6min täyteen (kuvitteellisen puoli cooperin.) Kello antoi matkaksi 1080m, mutta eipä tuohon näytä olevan luottamista. Edit: Viimeisen 30sekunnin aikana alkoi hapottamaan jo aika paljon, ei jalka meinannut oikein nousta. Viimeisen reilun kilometrin juoksin kovaa aina 250m ja kävelin aina seuraavat 250m. Marraskuun puoliväliin mennessä pitäisi juosta 2400m Cooperissa. Meinaa epätoivo iskeä.... Olen valmis juoksemaan 3 päivänä viikossa tuon 3,7km lenkin ja jos tarve vaatii, niin olen valmis juoksemaan tuon lenkin vaikka kahdesti niinä 3 päivänä. Olisko antaa vinkkejä miten treenata a) ilman sykemittaria ja b) luotettavan sykemittarin kanssa, että pääsisin tavoitteeseen? On kyllä tarkoitus jatkaa juoksua tuon Marraskuun Cooperin jälkeenkin, mutta nyt taitaa tulla aika kiire päästä siihen tavoitteeseen vaikka laskinkin sitä jo 100 metrillä alkuperäisestä.
  8. Jatketaan. Sunnuntaina siis viimeisin juoksulenkki. Sen jälkeen 2pv 3,7km kävelyä 25kg rinkan kanssa, siihen tottuikin yllättävän nopeasti. Tänään ei ollut mahdollisuutta juosta lenkkiä, mutta juoksin kuitenkin 3x350m ratakierrosta, eli 1050m. Aikaa siihen meni 5.48, ja vähän sylettääkin kun en yhtään parempaan pystynyt. Käytännössä samaa vauhtia mitä juoksin jo kylmiltäänkin. Tosin pitää ottaa huomioon, että treeniä on vasta olemattoman vähän takana, eikä kokonaisuus ole ravitsemuksen ja muiden harrastusten kanssa oikein kunnossa. Mutta olisihan se antanut hieman lisämotivaatiota jos olisi edes vähän paremmin mennyt. Sykemittarissa on selkeästi vikaa, koska terassin kaiteen syke oli mittarin mukaan 88 kun kiepautin siihen etsimään gps signaalia. Lisäksi juoksun jälkeen näytti 80 sykettä, mutta käsimittauksella syke oli 130. Kyseessä Polar 200 joka mittaa sykkeen ranteesta Kannattaako ostaa uusi mittari ja seurata sykkeitä, vai pärjäänkö ilman? Vauhdin tuo näyttää suht oikein ja alun perin ostinkin juuri vauhtia mittaamaan.
  9. Selvennyksenä: aloitin juoksun repun kanssa, mutta juoksukenkien oston jälkeen olen luopunut siitä ja juoksen ilman reppua. Kävelen edelleen repun kanssa arkiset hyötyliikunnat, esim koiran kanssa lenkit. Se liittyykin harrastuksiin. Olen nostanut repun painon 10 kilosta 14kiloon ja viimeisin lenkki oli 25kg rinkalla, mutta se tuntuu vielä raskaalta, ehkä kevennän sen 20 kiloon ja jatkan sillä. Kuntosali on yksi harrastuksista, mutta maaliskuun jälkeen olen käynyt vain satunnaisesti, pistin juoksun 1 prioriteetiksi, mutta "odotan oikeaa hetkeä" saliharrastuksen aloitukseen uudelleen. Ajan hallinta on suurimpana ongelmana työn, opiskelun ja kaikkien harrastusten sovittamiseksi arkeen.
  10. Täällä taas. 2vk oli taukoa juoksemisesta flunssan takia, vieläkin on vähän tukkonen ja limanen olo, mutta kävin juoksemassa. Lenkki oli 3,7km josta kävelin ekat 650m kun oli koira hihnassa mukana. Loppumatkan juoksin ja tuntuu että paremmin meni näin päin. Tähän asti olen juossut alusta ja kävellyt lopusta. Liittäsin tuon Polarin yhteenvedon treenistä mutta en osaa. Juoksuosuuden eka noin 1.5km syke nousee maltillisen tasaisesti 132 saakka, mutta pomppaa sen jälkeen 200m matkalla 172 ja pysyy siinä loput 1.1km vaikka vauhti ei kasva yhtään.
  11. Päivitystä. 3pv sairaslomaa, ylähengitystieinfektio ja crp aavistuksen koholla. Nyt levätään ja tähän kaipaisin kommentteja. Miten aloitatte treenin sairastamisen jälkeen? Salitreenien suhteen mulla on kokemusta miten aloittaa kevyesti, mutta entä juoksu? Aloitanko pelkällä kävelyllä, kun juoksu on mulle hitaastikkin aika raskasta, vai olisiko järkevää juosta vaikka 100m pätkiä lenkin kuluessa? Mitä tulee Muusa:n huoleen minun polvista repun kanssa kävellessä, niin se ei sinällään ole ongelma. Mulla on edelleen salin kautta suhteellisen vahvat tukevat lihakset. Se pitää myöntää, että yli 10kg repun kanssa juokseminen tahtoo vielä tällä painolla rasittaa selkää turhan paljon, siksi olen pitäytynyt max 1,5km yhtämittaisessa juoksussa jos on reppu selässä.
  12. Päivitetään tähän nyt vastoinkäymisetkin. Viime yönä alkoi nenä tukkeutumaan ja tuli kovin vetämätön olo. Olin yön töissä ja laitoin sykemittarin nukkuma-ajaksi, kun tuntui rintakehää puristavan. Leposyke oli nukkuessakin 70-88. Vetämätön olo tuntuu jatkuvan ja varsinkin sisäänhengitys tuntuu hankalalta. Oli ajatus käydä tänään juoksemassa tai edes kävelemässä, mutta jätän suosiolla ainakin 3pv nyt levolle, vaikka töissä nyt on tietty käytävä. Btw. Treenaan myös kävelyä noin 14kg rinkan kanssa vaelluskengillä, ihan koiran ulkoilutuslenkit yms, yli vuoteen en ole edes 10km lenkkiä tehnyt, mutta kun paikat alkaa olla kunnossa, niin pitää tämäkin ottaa suht säännölliseen ohjelmaan.
  13. Tervehdys. En olisi ikinä uskonut että rekisteröidyn tälle foorumille. En olisi ikinä uskonut sitäkään, että nauttisin hetkeäkään juoksemisesta, koskaan. No, edelleen inhoan juoksua, ellei mulla ole jotain perusteltua syytä juosta mutta olen oppinut huijaamaan itseni juoksemaan edes vähän. Kerron vähän itsestäni ja sitten kerron miten olen alkanut juoksemaan. Ehkä tästä on joskus apua muille jotka inhoavat juoksua, mutta eksyvät tälle foorumille. Olen 39v mies, ylipainoa löytyy noin 45kg, ehtaa rasvaa, painan 115-118kg päivästä riippuen. Olen ollut aina "pötikkä", mutta urheillut välillä aktiivisestikkin. Noin 4 ja 1/2 vuotta olen harrastanut kuntosalia, joka on ollut kuitenkin vähäistä vajaan vuoden, aloin myös hiihtämään noin 4v sitten. Sain pudotettua painoani 28kg 3v aikana. Nyt on tullut takaisin melkein 20kg 2 vuoteen, kun moni hyötyliikunta jäi selkä/jalkakipujen takia. Sain asiat suht hyvään kuntoon kun kipujen syyt löytyivät viime syksynä ja nyt ollaan taas matkalla kohti 100kg. Tavoite on pysyvästi alle 105kg, silloinkin jää ylipainoa, mutta se ei haittaa jos kunto on riittävän hyvä. Minulla painon hallinta vaatii selkeästi säännöllistä liikuntaa, vaikka asiassa onkin 90% kyse ruokavaliosta. Mulla se ruokavalio ei pysy järkevänä ilman liikuntaa. No miten tämä liittyy juoksuun: Kuten kerroin, olen aina inhonnut juoksua, myös armeijassa, vaikka minulla oli hyvä kunto ja juoksin reilu 3000m Cooperissa. Harrastusten vuoksi olisi kuitenkin hyvä jaksaa juosta tarvittaessa noin 5km putkeen ja Cooperissa olisi päästävä vähintään 2300m, tavoite kuitenkin on 2500m. Kokeilin huvikseen Cooperia kylmiltään joku aika sitten ja pääsin 2000m juoksematta itseäni piippuun. Olin positiivisesti yllättynyt, mutta silti pettynyt. Huijasin itseni juoksulenkeille siten, että laitoin aserinkan selkään ja menin ampumaradalle juoksemaan 1,5km lenkin, jonka jälkeen ammuin 3-5 laukausta tauluun, juoksin uuden kierroksen ja ammuin taas. Repun paino oli 15kg ja jalassa vaelluskengät. Tämä tuntui yllättäen mukavalta, myös juoksu. Tämän jälkeen tein vastaavia 1,5-3km lenkkejä ampumaradalla muutaman. Sitten siirryin juoksemaan tielle josta 30% asfalttia, loput hiekkaa, edelleen ne vaelluskengät jalassa. Lenkki on 3,8km, josta juoksin 3100m ja kävelin loppumatkan kotiin jäähdytellen. Olin yllättynyt kun jaksoin juosta 3km putkeen. Nyt sain jonkin ihme älynväläyksen ja ostin polkujuoksukengät ja olen 3pvn aikana juossut kyseisen lenkin jo 2 kertaa. Tänään pitensin juoksumatkaa 200m ja juoksin alkumatkan loppumatkaa vauhdikkaammin, toisin kuin yleensä juostessa teen. Minulla menee tuohon lenkkiin reilu 20min, juoksen alkumatkan sykkeellä 100-110, koska syke ei tunnu nousevan, tai sitten Polarissa on vikaa. Vauhteja en ole viimeaikoina juostessa katsellut, ainoastaan sykettä. Jostain syystä sykkeet pomppaa kuin taikaiskusta aina samassa alamäessä siitä sadasta 155-160, silloin on matkaa takana 750m. Pyrin juoksemaan näillä sykkeillä seuraavat 750m jonka jälkeen viimeiset noin 1,5km sykkeellä 170, mutta se tahtoo lopussa karata sinne 182 tienoille. Maksimiksi olen saanut 190 viimeisen 200m vedolla kun testasin. Koetan tänne päivitellä, enimmäkseen iselleni, mutta miks ei myös kannustuksena muille samassa tilanteessa oleville. Toki ohjeet, neuvot ja kommentit ovat tervetulleita. Tavoitteena siis marraskuun alkuun mennessä 2500m Cooperissa, jos se vaan on mahdollista 3x/vk 3km treenauksella? Pystyn pidentämään juoksun osuuden 3,8km tällä samaisella lenkillä. Tämä pituus on siitäkin hyvä, että vanhempi lapsi jaksaa ajaa tuon pyörällä mukana.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy