Jump to content
Juoksufoorumi.fi


AnttiSn

Jäsenet
  • Content count

    357
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

AnttiSn last won the day on May 7

AnttiSn had the most liked content!

Community Reputation

333 Excellent

1 Follower

Profile Information

  • Asuinpaikka
    Espoo

Recent Profile Visitors

419 profile views
  1. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Kyllä mulla oli kaikessa nesteessä elektrolyyttejä. Ainut poikkeus about 0.5l vettä. Ekat kolme litraa meni kaloritonta elektrolyyttijuomaa ja loput oli Sportyfeel urheilujuomaa, mitä kisassakin tarjolla. Ei tosiaan koskaan ole ollut kramppien kanssa ongelmia. Uskoisin, että kyseessä oli vain parin kovemman harjoituksen aiheuttaneet esijumit, joita en ollut aukonut ennen lenkkiä. Tietysti yhdistettynä kuumaan keliin, ehkä liian vähään juomiseen ja hituseen liian isoihin tehoihin ylämäissä.
  2. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Eilen ajelin harjoituskauden pisimmän lenkin, jolle tuli mittaa 215km. Keskivauhti 30.2 km/h ja keskisyke tasan kynnyksellä eli 135 bpm. Lämmintä oli sen verran, että varmaankin "normaalilla" kelillä tuo vastannee about 125-130 sykkeitä eli aikalailla kisavauhtista piti olla menon. Herätti mukavasti kysymysmerkkejä, kun ensimmäiset krampitkin (sekä lenkillä, että koko harjoituskaudella) ilmaantui jossain 125km tienoilla. Myöhemmin leipoi kohtuu kivasti toista takareittä kramppiin. Aina jarrukahvoilta ylämäkeen mennessä, tosin ne oli aina jyrkkiä ylämäkiä, missä noin kävi. Ei mitään varoitusta ja sitten vaan alkoi kiristää. Noh, pistetään sään syyksi tuo(kin)! Näillä jokatapauksessa mennään, enää ei kunnolle ihmeitä saa aikaan vaan nyt lyhyttä terävää harjoitusta voluumiä laskellen. Eiköhän tästä selvitä. Ensi talvella olen kyllä suunnitellut teräviä trainer-ajoja kerta/vko. Voisi tehdä ihmeitä pyöräkunnolle, jos ajaisi läpi talven normaalin työmatkajunnauksen lisäksi yhden 45-60min tehosession!
  3. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Tuossa olis nyt joukossa Tahkon pyörälenkki, jos jotain kiinnostaa mäet ja niiden sijainnit: https://connect.garmin.com/modern/activity/2853922758 Ihan tuo on ajettava lenkki, siihen tulee tuo yksi isompi mäki molempiin suuntiin eli kaksi pidempää mäkipätkää per kierros. Tekee siis kahdeksan kertaa täydelle matkalle. Muuten on mäet sopivia, joissa voi aerona ajella tai sitten jyrkkä osuus tosi lyhyt. Asvaltin kunto yllättävänkin hyvä vs. etelän pikkutiet. On siinä kulumaa, mutta missään kohdin ei tarvia väistellä mitään eli voi huoletta tuijotella omaa eturengasta ja painella päätä alas. Odotin jotain vielä pahempaa, mutta ei tuo nyt tekemätön reitti ole meille amatööreillekään!
  4. AnttiSn

    "Telakalla"

    Nyt olet kyllä ymmärtänyt ihan väärin tämän asian. Rinuli kyllä Antti-Suomi-Antti sanakirjasta tarkastettuna tarkoittaa rinnallevetoa - tuota voimailun ylivoimaisesti toiseksi parasta liikettä (heti tempauksen jälkeen)!
  5. AnttiSn

    Uintikunto

    Kyllä se nyt on käytännössä todettu, että uimaan oppii uimalla. Kovasti omaan tasoon nähden tahkottu ja pikkuhiljaa ne vauhdit vain nousee sieltä perästä. Tekniikan kanssa alituista taistelua ja yhtään pidemmissä seteissä ennemmin tai myöhemmin tekniikka edelleen leviää käsiin. Nykyään sentään asian huomaa muutamia minuutteja läpsyteltyään, joten on mahdollista saada taas paremmasta tekniikasta kiinni. Hyvä lueskella näitä omia kirjoituksia ja katsella harjoituksia taaksepäin ajassa, niin kehityksen huomaa paremmin. Ensi talvena on tarkoitus yrittää ottaa seuraava askel tässä uintihommassa. Olisin valmis lähtemään johonkin järkevään 2-6kk kestävään kurssiin/valmennukseen. Järjestetäänkö nimenomaan triathlonistille tarkoitettuja uintikursseja pk-seudulla? Uintiseurojen triathlon-kurssit tuntuu olevan enemmän allasuintiin perustuvia, sinällään kyllä ihan hyviä näin huonolle uimarille nekin! Itse kaipaisin opastusta normijuttujen lisäksi eritoten avovesitekniikkaan ja peesaamiseen. Joku kertakin viikkoon olisi ihan riittävä, kun sen pari kertaa voi uida itsenäisesti samoja juttuja toistellen.
  6. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Jos vaan onnistuisi tuo pullon täyttö ja heitto samassa pisteessä, niin voisi ottaa yhdellä pit-stopilla kaksi pulloa (toinen äkkiä telineeseen ja toisesta täyttö ja viskaus syrjään). Tuolla taktiikalla pärjäisi 1-2 pit-stopilla koko matkan. Vaikka voihan se olla, että loppua kohden tuollainen "pakollinen" hidastus juoma-asemalla alkaa tuntua melko mukavalle ajatukselle!
  7. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Ajattelin nyt laittaa tämmöisen, jos vaikka jotain ajatuksia heräisi. Ensi viikonloppuna olisi itsellä tarkoitus käydä ajamassa pitkän lenkin yhteydessä pyöräreitti 1-2 krt lävitse, niin saa vähän tuosta mäkisyydestä ennakkotietoa ja osaa sitten kuljettaa pyörää heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien oikeassa kohdassa oikealla vauhdilla. Voin yrittää laitella tänne sitten garmin-tiedoston, josta muutkin näkee millainen lenkura kyseessä. Kisaan aikaa 4.5 viikkoa eli isoimmat viikot tässä työnalla. Kohta pääsee hissukseen keventelemään. Pari kysymystä heräsi, jos joku osaisi vaikka antaa vastauksia. Kun pyöräreitillä on huolto järjestäjän toimesta tarkoittaako se sitä, että jo vaihtoalueella voi ottaa järjestäjän pulloihin juomaa? Vai pitääkö eka pätkä mennä omilla pulloilla? Ajattelin itse mennä torpedolla, jonka vetoisuus on 1 litra ja sitten yhdellä pullotelineellä, josta saan kätevästi täytettyä torpedoa. Vähän vain hakusessa, miten tuo juomatäydennys käytännössä oikein toimii eli ehtiikö torpedon täyttämään ja pullosta pääsemään eroon siinä samalla pisteellä ja niin edelleen.
  8. Kyllä se enemmänkin on niin, että ylimääräisestä pituudesta on haittaa. Samoin kuin painosta. Juoksunopeushan on suoraan kahden tekijän eli kadenssin (=askeleita minuutissa) ja askelpituuden tulo. Lyhyillä toki luonnostaan hivenen lyhyempi askelpituus, mutta vastaavasti luonnollinen kadenssi on suurempi. Toisaalta lyhyessä varressa on helposti vähemmän massaa, joka kompensoi tuota askelpituutta (voima/massa on lyhyillä helposti parempi). Pitkillä puolestaan askelpituus on luonnostaan pidempi, mutta kadenssin nostaminen on fysikaalisesti todella hankalaa, kun pitkien raajojen liikutteluun menee huomattavasti enemmän energiaa kuin lyhyiden. Samoiten pitkässä varressa on "ylimääräistä" massaa oli kuin luiseva menijä tahansa kyseessä!
  9. AnttiSn

    Juoksukulttuurierot

    Oho, itsekin tämän viikon Prahassa juoskentelua harrastanut ja melkein samat havainnot. Mutta täytyy vielä mainita erikseen, että kun lähdin yhtenä päivänä vähän mäkeä ottamaan tuonne lentokentän suuntaan kohti Strahovin urheilukeskusta niin siellä oli kyllä sitten enemmän ammattimainen ote porukalla. Toki mäessä oli myös turisteja puuskuttamassa, mutta kaikki juosten liikkuvat oli kyllä mallia vuoristoeläin. Eipä niistä kukaan ehtinyt minulle moikata, vaikka yritin kyllä useampaankin kertaan.
  10. AnttiSn

    Topi Raitasen vauhti kiihtyy

    Sallinen olla aika 100% eri mieltä. Mulla on pari suunnistuksen vakavammin ottavaa kaveria ja ne välillä vähän höntsäilee juoksuradoilla. Jos täysin suunnistusharjoittelulla huippukunnon ulkopuolella pystyy sub 33min 10k ja sub 2.40 maratoniin, niin ei se kovin epä-urheilullista voi tietääkseni olla!
  11. AnttiSn

    Jalkapallon MM-turnaus 2018

    Juu samaa mieltä siitä, että kohtuu onnistunutkin veto voi mielestäni päätyä maalivahdin torjumaksi. Ja vastaavasti todella pahastikin epäonnistunut voi löytyä verkkojen periltä. Senpä takia tuurilla on nollasta poikkeava merkitys. Aiemmin sanoin tuosta litistä, tässä hänen ammattilaispeleistä kerätyt tilastot eli 26/27, ei huono! https://www.transfermarkt.com/jari-litmanen/elfmetertore/spieler/4675
  12. AnttiSn

    Jalkapallon MM-turnaus 2018

    Ehkäpä siksi, että maalivahdilla ei ole mitään mahdollisuutta saada kiinni täydellisesti onnistunutta rankkia. About jokainen noista pelaajista osaa vetää riittävän kovaa ja tarkasti, ettei maalivahdilla ole fysikaalisesti mahdollista ehtiä väliin. Ongelma muodostuu siitä, että muutama sata miljoonaa katsoo selän takana ja sen jälkeen otetaan useampi pykälä pois voimasta ja tarkkuudesta ja välillä tulee myös sitten noita aivopieruja. Sitten on erikseen nämä rankkariexpertit, jotka vetää aina kuin syötön ja aina eri suuntaan kuin minne maalivahti aavistaa. Eli käytännössä katsovat viimeiseen asti, mitä maalivahti tekee. Malliesimerkki Jari Litmanen, ei montaa epäonnistunutta rankkaria koko uralla, vaikka niitä suorituksia kertyi kohtuu paljon!
  13. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Näinhän se voi olla. Itse kuitenkin olen tuon FTPn (tai se on varmaankin tapauksessani lactate threshold power) päätellyt aikoinaan nimenomaan laktaattimittauksella, jolloin sykerajat on otettu siitä samasta testistä kuin tehot eli silloin ne on ollut justiinsa kohimoillaan. Näin ollen uskaltaisin kyllä sanoa 100% varmuudella, että FTP on noussut. Onhan tässä harjoiteltukin sen verran systemaattisesti, että jos ei olisi niin syytä olisi olla huolissaan! Se kuinka paljon onkin sitten parempi kysymys. Jossain vaiheessa olin vähän huolestunut tuosta sykkeen ja tehon decoupling jutusta eli käytännössä tehot laski sykkeeseen nähden pitkien lenkkien loppua kohden turhan rajusti. Nyt tuo viimeinen pitkis, jolla hoidin ravintopuolta näyttää decoupling olleen 3.9%, joka on aivan riittävän hyvä. Eli kyllä taisi olla kyseessä kaikista eniten nestehukka/energian loppuminen. Vähän hankala analysoida variability indexiä (=kuinka paljon teho heittelee), kun tuohonkin lenkkiin sisältyi 20min alkuverryttely tosi maltillisella vauhdilla ja loppuun liikenteen takia paljon hidasta menoa. Tällä lenkillä VI=1.13, joka on kyllä aivan liian iso, mutta edellämainituista syistä johtuen hyvinkin ymmärrettävästi. Harjoitukset jatkuu, vielä 1-2 viikkoa aikaa tehdä kehittäviä tehoharjoituksia...
  14. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Tänään taas pyöräpitkis nyt ravintelipuolen säädön kanssa. Aika hyvin alkaa pyörä kulkemaan nyt. Tämän päivän tehot oli NP 197W ja keskisyke tasan 2.5. Jos nyt tehdään sellainen laskuleikki, että oletetaan, että ajoin lenkin zone 2.5llä myös tehon suhteen (lienee ihan kohtuu hyvä arvaus). Ja jos oletetaan, että se on 65% FTPstä (lienee myös melko hyvä arvaus), tällöin voisi kääntäen laskea uuden FTPn, joka olisi tämän laskun mukaan noin 300W. Eli parikyt pykälätä olisi tullut lisää sitten edellisen mittauksen. Olisi ehkä syytä ajaa ihan testi! Pelottaa vaan ulkona ajaa tuollainen 20min täpöllä! Syömisen ja juomisen seurauksena meni tosi helposti tänään pyörälenkki, ei olisi ollut mitään ongelmia jatkaa sinne 180km asti samoilla tehoilla. Juoksin lyhyen brickin tuohon päälle eikä siinäkään suurempia ongelmia. Ainut oli uusi ajoasento, joka sai hartian jumiin ja se sitten veti juntturaan juostessa.
  15. Kisaan varmaan kannattanee valmistautua tosiaan harjoittelemalla mahdollisimman monipuolisesti eri lajeja. Kyseessä on supersprintti eli matka ei sinällään ole kovin pitkä, mutta kyllä siinä kestävyydestä hyötyä on ja jos tähtää pidemmällä aikajänteellä harrastuksen pariin, niin kestävyyden kasvattaminen on homman Alfa ja Omega. En tiedä miten kokonaisedullista on erityisesti harjoitella yhtä kisaa varten, etenkin kun se on jo kohta ovella. Parempi varmaan vain käydä kokeilemassa ja harjoitella pidemmällä jänteellä. Kisaan erikoistuva harjoittelu koostuu kuitenkin peruskuntokaudesta ( 2+kk) ja erikoiskaudesta (2+kk) eli puhutaan jo lähes koko vuoden kestävästä harjoittelusta. Uskoisin, että harvempi tuohon kisaan osallistuvista on harjoitellut sen ihmeellisemmin, lähtee vain kokeilemaan lajia ja sehän on hyvä homma! Uinti tuossa kyseisessä kilpailussa on siis altaassa uimastadionilla, joten eipä se eroa siinä mielessä normaalista allasuinnista. Toki ruuhkaa voi siinä olla normaalia uintia enemmän (lähdössä taitaa olla noin 40 henkeä/lähtöryhmä). Yleisesti triathlonissa uidaan avovedessä, jolloin ero syntyy siitä, että voi olla aallokkoa ja pitää itse huolehtia reitistä eli joutuu tähystämään eteenpäin. Usein käytetään myös märkäpukua, jonka kanssa uiminen on hivenen erilaista kuin ilman. Riippuu minkälaiset on tähtäimet, että mikä pyörä on paras. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos haluaa omistaa vain ja ainoastaan yhden pyörän niin sen kannattaa olla cyclo. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että triathlon-harrastaja kaipaisi sen noin kolme eri pyörää eli maasturin, cyclon/maantiepyörän ja tri-pyörän. Näiden välillä sitten ite kukin joutuu puntaroimaan omia realiteetteja. Tri-pyörä eroaa maantiekiiturista ja cyclosta eritoten ajoasennon suhteen. Eli tri-asento on suunniteltu siten, että pyöräilyn jälkeen on mahdollisimman helppo juosta. Tietysti sen ohella, että pyörä on mahdollisimman nopea. Eli jo vähemmän tosissaan harrastavan kannattaa kyllä panostaa tri-pyörään etenkin siinä vaiheessa, kun kisamatkat alkavat pidentymään. Kokeilu on täysin ok ja suositeltavaakin tehdä sillä mitä on. Cyclon ja maantiekiiturin erot voivat olla marginaalisen pieniä tai melko isoja. On nimittäin olemassa hyvin cyclomäisiä mantiepyöriä ja hyvin maantiemäisiä cycloja. Käytännössä kuitenkin ero on se, että cyclossa ajoasento on pystympi parempaan kontrolliin päästäkseen (cyclo on alkuperäisesti suunniteltu kilpailuihin, jotka ajetaan pellolla/epätasaisessa maastossa, jolloin etenkin alamäissä kontrollointi on oleellinen asia!). Siinä on myös enemmän tilaa pyörien ja rungon välissä, joten muta/lika ei haittaa menoa. Samoiten siihen mahtuu laajempi valikoima erilaisia renkaita (sisältäen myös nastarenkaat talvella, ei tosin kaikkiin cycloihin). Käytännössä cyclo on siis Suomen olosuhteisiin melko otollinen all-rounder, jolla voi ajaa missä vain ja milloin vain. Maantiepyörä sitten ei sovellu niin hyvin/ollenkaan talveen tai sorateille. Triathlonpyörä vastaa näiltä osin huomattavasti enemmän maantiepyörää. Huomattavaa on se, että cycloon voi ostaa useammat renkaat ja sen saa hyvinkin nopeaksi kapeilla "kisarenkailla" ja aerotangoilla, jolloin ainoastaan ajoasento erottaa sen aidosta tri-pyörästä. Toivottavasti oli apua näistä! Itse aloitin tri-harrastuksen viime marraskuussa täysin nollista ja kaikenlaista uutta ja mielenkiintoista oppii lajista joka päivä edelleen. Ei kaduta yhtään, että lähdin haastamaan itseäni!
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy