Jump to content
Juoksufoorumi.fi


hoppana

Jäsenet
  • Content count

    39
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

17 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. On samanlaisesta tilanteesta kokemusta aika äskettäin. Juoksin viimeisen lenkin 30/9 ja sen jälkeen 8/11 seuraavan kerran. Yksilöllistä tuo kai on ja sekin vaikuttaa mistä lähtökohdista lähtee liikkeelle. Jostain luin silloin että tuon mittaisella tauolla niin paluu entiselle tasolle kestää noin 2 - 2,5x juoksutauon pituus, eli sinun tapauksessa 12-15 viikkoa. Omalla kohdalla tuo piti jotenkuten paikkansa, oikeastaan pikkasen pidempäänkin mutta siihen ei liittynyt pelkästään juoksemattomuus, mutta myös taustalla oleva infektiosairaus josta koko tauko johtui. Älä kuitenkaan lannistu, tatsi tulee sieltä takaisin vähä varkain ja vaikka esim. kahdeksan ensimmäistä lenkkiä tuntuu aivan hirveiltä niin yhtäkkiä eräänä päivänä huomaat että tuo yhdeksäs tuntuikin yllättävän mukavalta. Kyllä se siitä, malttia vaan alkuun!
  2. Se oli sit siinä. Oli muuten mukava reitti, en ole ikinä juossut Lehtisaari, Kuusisaari, Lauttasaari hoodseilla aikaisemmin ja kaunistahan tuo oli. Ruoholahdessa oli tietyömaan takia muutama hankala shikaani ja siinä näin edessäni muutaman juoksevan harmittavasti nauhan väärälle puolelle, siinä ois kyllä paremmin voinut merkata reitin. Tuo yksi keinuva silta oli myös täydessä vauhdissa pikkasen epämiellyttävä... 2015 osallistuin elämäni ensimmäiseen puolimaratoniin juuri HCR:ssä, sitä tuskan taivalta en unohda ikinä ja se oli itselleni herätyskello pistää omat epäterveelliset elämäntavat remonttiin. Tänään oli ns. revanssin paikka ja osallistuin toisen kerran HCR:ään. Paransin 2015 tulosta reilulla 5000:lla sijalla, kyllä viisituhatta, ja olin malissa 100 parhaan joukossa tai itseasiassa siinä ihan top 1% joukossa maaliintulijoista. Täällä foorumilla on ollut paljon kirjoituksia siitä miten jokainen pystyy jos vain haluaa. Itselläni ei ole mitään juoksutaustaa ja muutenkin urheilutausta on lähes 30v takaa junnufutista johonkin 14v ikäiseen saakka jonka jälkeen muuta asiat rupesi kiinnostamaan enemmän. Olen viime aikoina lukenut foorumista @catpapsin kirjoituksia ja ei voi kun ihailla kehitystä vaikka aloittanut harrastuksen reilusti +40 paremmalla puolella. Onnittelut muuten M50 voitosta! Itsekin aloittanut tämän vasta M40 puolella ja olen yllättynyt miten oikeasti kroppa kestää edelleen treeniä kun vain määrätietoisesti tekee töitä ja etenkin jos saa pysyä terveenä. Tästä on mukava jatkaa kohti uusia tavoitteita ja vihdoinkin tuo kolme vuotta kestänyt HCR mörkö on nyt selätetty lopullisesti 👍
  3. Tähän vahva sama oli kyseessä sitten täysmara tai puolikas. Lähtö klo 9:30 +/- 1h on just sopiva, ip lähdöt ovat aina huonoja jos kyseessä ei ole nimenomaan iltajuoksu. Sitäkin olen muuten ihmetellyt miksi suuret tapahtumat ovat poikkeuksetta ulkomailla melkein aina sunnuntaisin ja meillä lauantaisin?
  4. Näyttää siltä että juostaan aika ihanteellisissa olosuhteissa jos ennusteet pitävät paikkansa. Kolmen vuoden tauon jälkeen olisi taas tarkoitus osallistua. Vuonna 2015 juoksin tuolla elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Nykyään palauttavat lenkitkin hölkätään nopeammin kuin silloin juostu tulos, jotain on ilmeisesti tullut tehtyä oikein ja hyvä näin :)
  5. Tästä samaa mieltä. Yksi itselleni hyvin toiminut tapa on että esim torstaina vielä käy vetämässä kevyen lyhyen hölkän jossa juoksee vaikka pari kpl tavoitevauhdin kilsaa jotta "muistaa" miltä tavoitevauhdin tulee tuntua. Viimeinen pikkasen kovempi harjoitus esim. tiistaina, siitä jää riittävästi aikaa palautua. Toinen huomioitava juttu on ettei tankkaa itsensä pihalle ennen kisaa TAI kisan aikana. Vaikka nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja niin oma kokemukseni on että noin puolentoista tunnin rääkin kroppa kestää ihan hyvin kohtalaisen tyhjällä vatsalla niin juoksuolo on kevyt, juodakaan ei kannata liikoja. Juoksun aikana ei myöskään missään nimessä kannata juoda liikaa, suullinen tai pari joka juoksupisteellä riittää vallan mainiosti. Nestetasapainon voi sit korjailla juoksun jälkeen. Tsemppiä vellu94:lle ja I_K:lle juoksuun!
  6. hoppana

    Helsinki10 28.4.2018

    Oli hieno tapahtuma! Lähtöalueella tuli moikattua sekä @catpaps:ia että @juhanahm:ää . Catpapsilta oli ilmeisesti 40:00 ilmapallo rikkoutunut vähän ennen lähtöä 😄 . Tavoitteena oli tosiaan tuo eka 40minsan alitus, olin etukäteen ajatellut että pysyn catpapsin peesissä johonkin puoleen matkaan asti ainakin ja sen jlk omille teille jos voimia riittää. Lähtölaukauksen jälkeen lähdettiin laskettelemaan eteläespan mukulakivikatua alas yritin etsiä jänistä, mutta tajusin nopeasti että catpaps on jossain selän takana, lähdin sitten juhanahm:ää seuraamaan ja käännettiin jyrkästi oikealle. Huomasin että juhanahm vilkaisi omaa kelloaan vähintään yhtä monta kertaa kun minäkin ja totuus oli karu, lähdettiin liikkeelle aika lujaa ja eka kilsa tais mennä n. 3:45/km vauhtia. Oli pakko vähän himmailla ja vauhti asettui tämän jälkeen johonkin 4:00/km paikkeille. Siinä sit tuli kaivarin ohi paineltua rantaa aika tasaista 4:00 vauhtia ja olotila oli kohtuu ookoo. Pikkasen oli vastatuulta mutta ei mitenkään mahdoton tilanne. Jossain 5-6km kohdalla kun lähdettiin Ruoholahden suuntaan tuli odotettu välikuolema ja oikeesti kävi mielessä keskeyttäminen, pelkkä ajatus että samaa vauhtia pitäisi jaksaa vielä yhtä kauan tuntui todella etovalta. 6km kohdalla ohitin yhden kaverin ja sen jlk juoksin käytännössä täysin yksin, jossain 30m päässä juoksi yksi mimmi ja tätä etumatkaa yritin koko ajan kiriä kiinni. Oma Polar 800 piippasi koko ajan ennen aikojaan ja kuten @humanoidi tuossa jo mainitsi niin minunkin kello pysähtyi maalissa samaan aikaan eli 10,18. Jossain 8km kohdalla rupesin oikeasti uskomaan että ensimmäinen 40 min alitus on jo lähellä. Onnekseni sain lopulta selän kiinni ja puuskutin siinä perässä viimeiset 1,5km, ilman sitä vetoapua en tiedä miten olisin enää jaksanut. Oli kyllä aika euforinen olo kun kaartui loppusuoralle ja huomasi maalin kellosta että pääsee reilusti alle 40:00 🙂 . Maalihuollon tarjonta oli vielä runsas, todella hyvä mieli jäi tapahtumasta!!
  7. hoppana

    Helsinki10 28.4.2018

    Olen tilannut nimimerkin @catpaps jänikseksi meille 😉 , aika kova oli hintapyyntö, mutta ei kai tällaisiin kukaan ilmaiseksi lähde 😄
  8. hoppana

    Helsinki10 28.4.2018

    Tuonne itsekin lähdössä, elämäni eka 40min alitus tavoitteena, jää nähtäväksi miten koivet ja etenkin pää kestää tuon rääkin... Muutama aste lämpimämpi olisi tietenkin ollut mukavampi, mutta näillä mennään :) Tasaiselta näyttää, pitää ehkä pikkasen varoa tuota ekan kilsan pientä nousua Olympiaterminaalin kohdalla ettei vahingossa mene alkuhuumassa liian lujaa ja siitä joutuu maksamaan myöhemmässä vaiheessa kalliin hinnan. Lopun nousulla ei liene niin suurta väliä enää kun on puhki jo muutenkin :)
  9. hoppana

    Mizuno

    Itse omistan WR20 ja olen myös ollut tyytyväinen ja ne ovat muitten kenkämallien kanssa kierrossa. Ensin minua arvellutti korkea droppi, mutta jo muutaman lenkin jälkeen korkokenkä fiilis unohtui. WR21 saatan myös ostaa jossain vaiheessa jos ja kun tulee sopiva ale. Plussat: Tukee hyvin nilkkoja, rullaa hyvin, pohjan kumiseos joka ei tahdo kulua mitenkään Miinus: Pikkasen raskas, tuo kirottu kolo johon joskus juuttuu kiinni iso kivi tai lumi/jää paakkuuntuu sinne siten että juoksemisesta ei tahdo tulla mitään. En tiedä onko kukaan tutustunut Wave Unitukseen? Itse ostin kokeilumielessä nelosen alkuvuodesta kun halvalla sai. Ensin tuo tuntui todella riisutulta ja halvalta Wave Rideriilta jalassa, mutta nyt kun olen saanut reilu sata kilsaa siihenkin niin omasta mielestä yllättävän ok halpismalli kilsojen keräämiseen.
  10. Tässä ohjeet mun vanhasta s-postista jonka sain heiltä ilmoittautumisen yhteydessä, itsekin maksoin tuon liikkareilla. Vähensin itse summasta JK alennuksen kuten tuolla alla lukee, läpi meni. Kiitos ilmoittautumisestasi Forssan Suvi-iltaan. Mikäli maksoit osallistumisesi verkkopankissa -tai luottokortilla, ilmoittautumisesi on nyt rekisteröitynyt. Mikäli maksat Smartum -seteleillä tai -saldolla, Sporttipassilla, Tyky kuntoseteleillä tai Tyky-Onlinella, lue ohjeet jatkotoimenpiteisiin TÄÄLTÄ. Alennuskoodin käyttäminen maksaessasi muilla maksutavoilla: Ilmoittautuessasi syötit lomakkeelle alennuskoodin. Vähennä alennuskoodin oikeuttama alennus loppusummastasi maksaessasi muulla maksutavalla.
  11. hoppana

    Veteraanit vauhdissa

    Ei voi muuta sanoa ku huikea suoritus 👍 , kyllä se vaan niin on että joskus menee valmistautumiset ihan nappiin. Pienestä se on kiinni kun toiset kerrat tuntee tekevänsä kaiken oikein, mutta silti tuntuu nihkeältä alusta asti.
  12. hoppana

    Altra juoksukengät

    Syy miksi toiset sanovat toista ja toiset toista on luultavasti se että kengät ovat yleensä lähtökohtaisesti aina UK tai US kokoa jotain ja nämä koot ovat "käännetty" vastaamaan meidän eurokokoja. Toiset merkit pyöristävät koot toiseen suuntaan kun taas toiset toiseen suuntaan niissä missä mennään meidän eurokokojen välimaastossa. Jos eurokoot menevät tyyliin 42,5 43 44 44,5 45,5 niin silloin yleensä 43 on luultavasti jotain 43 1/3 kokoa ja 44 pikkasen vajaa jne. Vastaakseni kysymykseen kuitenkin, Altran kanssa osuin ihan hyvin omaan eurokokoon 46,5 vaikka se taulukoissa on 0,5 UK kokoa pienempi kuin mitä vastaava 46,5 on esimerkiksi Mizunoissa ja New Balancessa.
  13. hoppana

    Altra juoksukengät

    Sen verran vielä tuohon kokoon liittyen jos nyt tästä on apua. Itse omistan Altroista Torin 3, Altra One 2,5 sekä Duot ja kaikissa identtinen koko ja kaikki tuntuu jalassa samankokoisilta. Lisäksi kokeilin kerran XXL:ssä Superior 3,5 kenkää valmiiksi ja tiedän nyt jo etukäteen että valitsen tässäkin mallissa aivan saman koon jos ja kun joku päivä ilmestyy verkkokaupassa päivätarjoukseen. Eli jos vain pääset kokeilemaan jostain mitä tahansa Altramallia joka istuu hyvin niin se lienee oikea koko muissakin malleissa. Tämä on ainakin minun henkilökohtainen kokemus eri malleista (4kpl), tosin Lone Peak ei ole näistä yksi...
  14. Ihan hyvältä näyttää. Itse sain tiputettua puolikkaan aikaa alle 1:35 ilman vetotreenejä. Lyhyempi 7-8km VK pyrin tekemään kerran viikossa ja joskus tuota tavoitevauhdin (4:30/km) lenkkiä ja sitä usein niin että joku 15km peruslenkkin vedin kiihtyvänä jossa esim viimeiset 5-6km tultiin tavoitevauhtia. Siinä totutteli samalla kehoa että pääkoppaa siihen henkisesti raskaimpaan osioon, eli väsyneenä juoksemiseen. Peruslenkkini oli noihin aikoihin n. 15km jota vedin pari kertaa viikossa ja joka toinen viikko yritin saada jonkun lenkin ihan sinne 18-20km saakka.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy