Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Leukocyt

Jäsenet
  • Content count

    21
  • Liittyi

  • Last visited

About Leukocyt

  • Syntymäpäivä 19.04.1988

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.strava.com/athletes/15121844

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki
  • Interests
    Pyöräily, hiihto, juoksu, penkkiurheilu, koodailu & tietotekniikka

Converted

  • 10km
    53:51
  • Puolimaraton
    01:57:42

Recent Profile Visitors

80 profile views
  1. Ke 27.9.

    Eilen 12,3 km juoksua, 5:40 min /km keskisykkeellä 163. Tuo tuntui harvinaisen hyvältä, vaikka eihän tuo syke ihan matala ole. Kuitenkin juoksuhomma alotettu tosissaan tänä keväänä, niin on tässä kehitystäkin tapahtunut. Juoksu alkaa kuitenkin pikkuhiljaa olla juoksua, vaikka syke olisi <150. Siihen päälle työmatkat (20 km) pyörällä. Tänään pyöräilyä, 10 km työmatka ja paluumatkalla 55 km lenkki keskisykkeellä 148. Pakko pyöräillä nyt, kun kelit vielä sen mahollistavat. Reeni juoksupainotteisemmaksi sitten, kun alkaa sadella enemmän.
  2. Kun tuo elämäni ensimmäinen puolikas meni viime lauantaina aikaan 1:57:24, lienee syytä ilmottautua tähän ketjuun. Enpä osaa vielä sanoa, mitä aikaa tarkalleen tavoittelen, mutta ainakin alle 1:55, jonka luulisi irtoavan kohtuullisen helpostikin, kunhan vain talvikaudellakin maltan juosta, eikä kaikki treeni mene hiihdoksi. Täällä Stadissa toki talvet on mitä on, niin aika suuren osan hiihtoreenistäkin saa tehdä Kivikon hiihtohallissa, niin eiköhän juoksumotivaatiota riitä. Nyt onkin sitten vaikeampi suunnitella kevät/kesä/syyskauden treenejä, kun kuviossa on pyöräilyn lisäksi juoksu. Tämä taitaa kuitenkin olla ns. positiivinen ongelma :)
  3. Mahiksia puolikkaalle?

    Onnittelut hyvästä ajasta! Itsekin jätin sykkeiden tiirailun väliin, mutta tähän vaikutti sekin, että vyö oli liian löysällä, niin ei alun jälkeen näyttänyt mitenkään järkeviä arvoja. Se oli loppupeleissä vaan hyvä. Mullakin oli siinä ihan juoksun alussa sykkeet 20 löyntiä normaalia korkeammat, varmaankin kisajännitystä.
  4. Itsekin uusi foorumilla, mutta kaipa tuossa oli jonkinlainen "heitto" kyseessä. Toivon mukaan. Ite juoksin ykkösryhmässä ja Ambit3 Peak mittasi matkaa 21,32 km. Laitoin tuon päälle heti, kun lähdin liikkeelle. Jonossa olin siellä jossain 2 h jänisten takana, kun liikkeelle lähdettiin.
  5. Bruttoaika Espoon rantapuolikkaalla 01:57:42 ja nettoaika 01:56:43! 2h siis alittui ihan mukavasti :) Alkuosuus tuli mentyä turhankin rauhallisesti, mutta jäipähän vähän kirivaraa loppuun. Pitää sitten viilata tuota tavoiteaikaa seuraavalle puolikkaalle vähän kovemmaksi, ja onhan tässä vähän uinut mieleen jo ajatus täyspitkästä maratonistakin. Kiitokset vielä reenivinkeistä!
  6. Mahiksia puolikkaalle?

    Mulla on aika lähelle sama tilanne päällänsä tarkoittaen sitä, että ensimmäinen juoksutapahtuma, Espoon rantapuolikas, on nyt lauantaina edessä. Itse tavoittelen 2 h alitusta. Ikäkin on sama eli 29 v. Noiden aikojen valossa sulla on tuo 1:52:kin varmasti tehtävissä, mutta voi olla fiksua lähteä ekaan juoksutapahtumaan vähän varovaisemmin? Tuossa välillä mulla jo juoksu kulki tosi hyvin, ja vaikutti siltä, että 2 h voisi alittua helposti. Nyt oon kuitenkin onnistunut ajamaan itseni pienen ylirasituksen puolelle, niin on ollut juoksutuntumakin ihan kadoksissa. Homma meni vähän persiilleen sen takia, kun rasitustaso nousi liikaa, kun sekä pyöräilin että juoksin aika reippaasti. Täältä sain oivia neuvoja juoksuharjoitteluun, mutta unohdin riittävät välipäivät, vaikka niitäkin täällä suositeltiin :) Ehkä oon sitten jatkossa viisaampi. Nyt sitten lauantaina ajaksi tulkoon, mitä tulee. Onnea matkaan!
  7. To 7.9

    Rauhallista työmatkapyöräilyä, suuntaansa 10 km eli 20 km yhteensä. 47 min meni aikaa yhteensä, mennessä keskisyke 132, kotimatkalla vastatuuleen 143. Kotimatkan keskisykettä nosti innostuminen parissa mäessä, joissa syke kävi 175 tienoolla. Viikko ja kaksi päivää puolmartsaan.
  8. Ke 6.9.

    11,1 km, 5:22 min/km. Varmaan vähän liian kova reeni, kun ensi viikon lauantaina on puolimaraton, mutta tuntui hyvältä juosta, niin mikäs siinä oli mennessä. Puolikkaankin tavoite on 2 h, joten ehkä siihenkin nähden liikaa vauhtia. Tämäkin reeni kuitenkin valoi uskoa siihen, että tuo 2 h voi olla alitettavissa. Nyt sitten loppuaika hyvin kevyesti.
  9. Katselin tuosta ketjun ekasta viestistä, että juoksit 2009 580 km ja sitten jo seuraavana vuonna +2000 km, niin aattelin kysästä, millainen oli lähtötaso tuossa 2009? Oliko muita kestävyyslajeja taustalla jne.? Pahoittelut, jos tähän on ketjussa vastaus, mutta sivuja vaan on jo aika paljon :) Itselläni on pyrkimys nostaa juoksemisen määrää, mutta pyöräilykaudella aattelin kyllä jatkossakin pyöräillä paljon, mutta tykkään harrastaa useampaa lajia. Muuten on tosiaan taustalla hiihtoa ja pyöräilyä, aktiivisesti ja tavoitteellisesti nyt pari vuotta. Juoksussa on tosi surkeat pohjat, eikä tänäkään vuonna ole maaliskuusta alkaen kertynyt kuin 380 km juoksua. Pyöräilyä ja hiihtoa sitten kyllä ihan asialliset määrät. Täten siis juoksussa ainakin huomaa ihan mukavaa kehitystä, kun kilsämääriä nostaa. Osui tämä ketju tuossa pari päivää sitten silmään, ja oon sen jälkeen tätä lueskellut. Mukavan analyyttistä reenipäiväkirjaa :)
  10. Viime viikolla jäi juoksukilometrit noin kolmeentoista ja yhteen lenkkiin, jonka kyllä painoin 5:34 vauhdilla eli omaan tasoon nähden kovaa. Tuossa tuli tehtyä pari vetoa täysiä 190 sykkeellä, kun halusin seurailla, kauan kestää, että syke laskee alle 165 tason, kun vedon jälkeen pudotti vauhdin hölkäksi. Siinä meni sellainen 2,5 - 3 min. Muuten piti keskittyä pyöräilemään, kun tuli käytyä polkemassa Velotouri eilen. Pyöräily kokonaisuudessaan matalilla sykkeillä (<140) kuten myös Velotour, kun tuli mentyä rauhalliseen keskinopeusryhmään. Juoksua on edelleen vaikea malttaa tehdä kovasti alle 160 sykkeellä, ainakaan alle 150 sykkeellä, kun vauhti on yksinkertaisesti niin hidasta, ettei sitä meinaa millään jaksaa. Toissa viikolla juoksin 64 km pääosin varsin rauhakseen, kun aattelin vähän kerryttää kilsoja alle ennen pyöräilyviikkoa. Yllättävän hyvältä tuntui noinkin kova viikkomäärä. Vähän tuli alaselkä kipeäksi, mutta alaselkäkipu hävisi pyöräillessä, kummallista. Huomenna taas juoksun pariin juoksemalla töihin ja takaisin.
  11. Ilmottauduttu on ja ensimmäinen puolimaraton edessä tämän myötä.
  12. Ke 23.8.

    Rauhallista pyöräilyä 54 km, 26,7 km/h ja 130 keskisykkeellä. Tässä oli kummallista se, että tämä tuntui auttavan hitokseen viime viikon rankanpuoleisesta juoksuviikosta aiheutuneisiin alaselkäkipuihin! Huomenna taas juoksemaan.
  13. Kiitokset neuvoista. Varsin aloittelijanahan tässä mennään etenkin juoksun osalta. Pitää tosiaan pyrkiä noiden pitkien lenkkien tehoja laskemaan, mikä on ollut mulla tarkoituskin, mutta toi viime viikon 17+ km lenkki lähti alkuun liian kovaa, niin jotenkin sitten järkeilin, että mennään kovaa loppuun asti. Toimi vähän kanssa sellaisena kokeiluna, että miltä tuntuu juostaa kovalla rasitusasteella noinkin pitkään. Siltä osin meni ihan ok, eli ei tuntunut kovin pahalta. Sykkeen säätely ylipäänsä tuntuman pohjalta on mulla vielä juoksussa aika haasteellista. Urheilukello tulee vasta tällä viikolla käyttöön, niin ei tarvitse sykettä tiirailla kännykästä. Se varmaan helpottaa asiaa. Pyöräillessä ja hiihdossa onnistun paremmin maltillisissa sykkeissä, kun samalla tulee tehtyä varsin pitkiäkin lenkkejä. Ennen tätä vuotta oon edellisen kerran juossu 10+ km lenkkejä armeijassa, jolloin painokin oli siinä 70 kg tietämillä. Tällä viikolla (maanantaina) reipas lenkki meni jo vähän järkevämmin, eli alkuun menin rauhakseen 3 km, sitten kovilla sykkeillä Leppävaaran mäkimaastossa ~5,4 km, minkä jälkeen rauhoitin vauhdille vikoille kolmelle kilometrille. Tuossa halusin vain testata, miltä tuntuu juosta Leppävaaran 5,4 km hiihtolatu. Rankkaahan se oli :) Huomenna aattelin raikkaassa sadekelissä juosta töihin, 10 km suuntaansa. Pyöräillen toi työmatka on tosiaan aika löysää, jossei lähde revittelemään. Tossa Finskissä mulle riittää ajaksi 4 h alitus, kun on vielä ensimmäinen kerta kyseessä. Pisimmät hiihtolenkit, joita oon viime vuosina tehny, on ollu siinä ~30 km hujakoilla. Nuorena poikana tuli joskus hiihdettyä +40 km-vetäsyjäkin Lapissa. Painoa varmaan saisin kohtuu helpostikin pudotettua tuohon 75 hujakoille. Hiihdossa on tekniikka ihan kivasti hanskassa, joten kestävyyttä vaan lisää. Pyöräily tukee kivasti hiihtoa jalkojen osalta, mutta käsille ei oikeen tuu reeniä näin kesällä. Pyöräily ja juoksu tuntuu kans ihan hyvältä yhdistelmältä. Pyöräillessä voi alaselkä mennä vähän jumiin, mihin juoksu taas tuntuu jotenkin auttavan. Juoksun osalta en oikeen osaa tekniikankaan sujuvuudesta sanoa, varmasti olisi paljon parannettavaa.
  14. Voisin lainata tätä ketjua ja kysellä, onkohan mun treenimäärät millään tasolla järkeviä. Oon 29 v mies (180/77). Myös järkevä ravinto kiinnostaisi. Nyt juoksuharjoittelun ollessa käynnissä on viime viikon viikko-ohjelma aika perus kauraa: MA: Työmatkapyöräilyä 20 km, 50 min. Rauhakseen. TI: 10 km vauhtijuoksu, 5:15 min /km lähes maksimisykkeellä KE: Työmatkapyöräilyä 20 km, 50 min. Rauhakseen. TO: 17,4 KM juoksua, 1 h 40 min. Korkeahko syke PE: 63 km pyöräilyä, 2 h 16 min. Melko rauhallisesti, 28 km/h. LA: 7,1 km juoksua, 45 min. rauhakseen. SU: Lepo Onko täysiä lepopäiviä syytä lisätä, jotta treeni olisi optimaalisempaa? Usein niitä tulee viikossa vain tuo yksi. Mulla on sama ongelma kuin ketjun aloittajalla eli on vaikea pitää täysiä välipäiviä. Henkisestikään sitä ei oo niin virkeä, jossei edes työmatkoja pyöräile. Pidän yleensä lepopäivän vasta, jos huomaan selviä ylirasitusoireita eli uni ei meinaa tulla ja on sellainen levoton olo. Tämä olo kaikkoaa yhden tai parin lepopäivän aikana. Voisin juosta enemmänkin, mutta pelkään oireita jaloissa. Tavoittena on siis puolimaraton syyskuun puolivälissä. Juoksu kulkee nyt paremmin kuin koskaan. Miten hyvin näettä, että tuo pyöräily/hiihto tukee juoksua? Ainakin juoksu on lähtenyt alkuvaiheen jalkavaivojen jälkeen ihan kivasti käyntiin. Viime vuonna kertyi treenitunteja yhteensä 255 (169,5 pyöräilyä, 80,5 h hiihtoa ja säälittävät 5 h juoksua). Tälle vuodelle kertynyt nyt yhteensä 216 (145 h/4024 km pyöräilyä, 30 h / 296 km juoksua, 41 h / 589 km hiihtoa). Vielä on siis juoksu vähissä, mutta nousemaan päin. Kohtahan pääsee jo Kivikon hiihtohalliin, mutta koitan juosta hiihtokaudellakin 2x10 km lenkkiä, sillä kivaa puuhaahan tuo on. Lisää puolmartsoja sitten ensi kesänä. Hiihtokauden tavoitteena on 50 km Finlandia-hiihto vapaalla. Kaloreitahan näillä treenimäärillä palaa ja valitettavasti usein helpoin tapa on hakea jokin kaloripommi pizzeriasta tai mäkistä. Oon myös hirveen laiska tekemään ruokaa kotona töiden ja treenin jälkeen. Jotain helppoa, täyttävää ja mielellään terveellistäkin ruokaa olisi hyvä keksiä.
  15. Sykealueet

    Juoksussa tuntuu kyl olevan korkeet sykkeet verrattuna vaikka pyöräilyyn. Jotenkin sitä pystyy juoksemaan korkealla sykkeellä pidempään kuin pyöräilemään tai hiihtämään. Tai ainakin se korkeampi syke tuntuu jotenkin helpommalta. Juoksu on kyllä mulle uus laji, aloitin nyt maaliskuussa vasta ns. kunnolla, joten laskeekohan nuo keskisykkeet, kun tulee lisää lajitottumusta? Toki ne vähän on jo laskenu. Katoin tossa mun ihan ekan lenkin maaliskuulta, 5 km 6:00 min / km ja keskisyke 180 :D Ei nyt sentään ihan tollasissa lukemissa enää mennä. Tossakin vaiheessa oli kuitenkin hyvä hiihtoputki takana ja peruskunto kaiketi oli ihan ok tasolla. Ja tosiaan maksimisykkeeks oon Leppävaaran hiihtoladulla mitannu 210. Korkeammaksi en saanut, vaikka kuinka niitä mäkiä siellä yritin täysiä painaa.
×