Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Leukocyt

Jäsenet
  • Content count

    31
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Leukocyt

  • Syntymäpäivä 19.04.1988

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.strava.com/athletes/15121844

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki
  • Interests
    Pyöräily, hiihto, juoksu, penkkiurheilu, koodailu & tietotekniikka

Converted

  • 10km
    53:51
  • Puolimaraton
    01:57:42

Recent Profile Visitors

182 profile views
  • DH77

  • ErAh

  • broot

  • sk

  • p358

  1. Leukocyt

    Akillesvaiva

    Vasemman jalan akillesjänne kipeytyi mullakin tuossa viime lokakuun lopulla, enkä ole juoksua sen jälkeen harrastanut. Akillesjänteessä ja pohjelihaksessa (sääriluun kohdilla) todettiin silloin turvotusta, mutta ei repeämää akillesjänteessä tai murtumaa sääriluussa. Akillesjänne oli kuitenkin hyvin kipeä ja kävelykin oli tuskallista pitkään. Akillesjumpan lisäksi oon tehnyt kuntouttavana toimenpiteenä kävelylenkkejä, jotka sujuvat jo aika mukavasti. Juoksua olis tarkotus kokeilla hiihtokauden päätyttyä eli varmaan tässä maaliskuun lopulla tai huhtikuun alussa. Edelleen tuossa vasemman jalan akillesjänteessä tuntuu joskus outoja tuntemuksia etenkin, jos ilma on kylmä, eikä ole kovin paksua sukkaa jalassa. Varsinaisesti se ei kuitenkaan kipeä ole, eikä lyhyissä juoksupyrähdyksissä enää tunnu akillesjänteessä oikeastaan mitään, mutta pohjelihaksessa sen sijaan tuntuu vähän. Ajattelin nyt sitten kivun rajoissa kokeilla juoksemista hyvin hissunkissun, josko se siitä hiljalleen lähtisi. Vähän vaan kuumottaa se, että jos tuota kiputilaa nyt jotenkin pahentaa. Akuutissa vaiheessa tuo akillesjänteen kipu oli kuitenkin niin pirullista, ettei siinä voinut harrastaa yhtään mitään liikuntaa: ei hiihtoa, ei pyöräilyä, ei kävelyä. Onnistuin tänä aikana myös saamaan vähän tuntemuksia oikean jalan akillesjänteessä, kun broidin tytön kanssa harjoiteltiin maasta nousua yhdellä jalalla... Tämän jälkeen se yhdellä kävelylenkille kipeytyi ja puutui, mutta tuntui tokenevan siitä kuitenkin nopeasti. Siinäkin tuntuu yhä aika-ajoin pientä jäykkyyttä. Tämän kokemuksen pohjalta kyllä aivan pirullisia vaivoja nämä akillesvaivat: pitkiä ja tuskallisia. Homma on nyt opittu kantapään kautta, joten toivottavasti riittää jatkossa malttia, etteivät nämä vaivat toistu.
  2. Mulla on hiihtojen keskisyke ollut auttamatta liian korkea, kun hiihdon osalta keskisyke on ~155 ja tänä talvena mitattu maksimisyke on 205. Joitain vuosia sitten sain vielä 210 sykkeen aikaiseksi, mutta en ole siinä hetkeen onnistunut. Hiihtoa oon pääosin tehnyt Paloheinässä, Leppävaarassa, Oittaalla ja Hakunilassa, joten mäkiähän noissa on. MÄet tulee mentyä yleensä turhankin kovaa. Matalaa PK-reeniä on tullut tehtyä lähinnä pyörän harjoitusvastuksen kanssa, jolloin sykkeet pyörinyt 120 - 140 välillä. Pitäs vaan jotenkin saada maltettua tahtia noissa mäissä, niin saisi hiihdossakin keskisykkeitä alaspäin. Toki jos on kohtuu tasainen maasto, niin saa hiihossakin pidettyy sykkeet siellä 140 - 150 rajamaastossa helposti. Nyt tuli hiihdettyä Finlandia-hiihdossa 50 km ja aikaahan tuohon upposi 3 h 45 min. Ikinä en ollut aikasemmin noin pitkää pyrähdystä hiihtänyt, joten piti alku ottaa vähän rauhallisemmin varmuuden vuoksi.Tältä talvelta on nyt sitten 609 hiihtokilsaa alla. Kovin pitkäänhän tämä talvi etelässä tuskin enää jatkuu :(, mutta pitää nyt kerryttää niitä sen verran, kun tässä ajassa vielä kerkiää.
  3. Huomasin tämän nimisen ketjun viime vuodelta, mutten tältä vuodelta, joten ajattelinpas perustaa ketjun myös tälle vuodelle. Itselläni alkoi tämän kauden (luistelu)hiihtoharjoittelu Kivikon hiihtohallissa viime lokakuussa, mutta tulehtunut akillesjänne pysäytti hiihtoreenit hallissa jo lokakuun lopulla. Kunnolla pääsin jatkamaan hiihtoreeniä (hallissa) sitten joulukuun lopulla. Hiihtotunteja on kertynyt sellaiset 41 h viime lokakuulta alkaen ja kilsoja 512. Toi hallissa hiihtäminen on ihan pirun raskasta hommaa, ja mulla tuppaa olemaan sykkeet siellä aika kovat, ku en jaksa ihan hissunkissunkaan hiihellä. Hiihtoreenin lisäksi tässä on tullut "pyöräiltyä" harjoitusvastuksen kanssa, kun en juoksemaan vielä pysty. Toivottavasti lumet säilyis etelässäkin pitkään!
  4. Leukocyt

    Wassua tukevia harjoitteita?

    MÄ aloin oikeestaan vasta viime talvana reenaamaan tätä wassua, enkä oo mitenkään jäntevästi jaksanu sitä harjotella. Pientä edistystä on tapahtunut, mutta ei toi vielä luontevalta tunnu! Tasapainon säilyttäminen on jotenkin hyvin hankalaa ja kun se menee, niin tekniikka hajoaa helposti. Harjotusmetodina on ollu vaan wassun hiihtäminen. Ehkä se tästä pikkuhiljaa...
  5. Leukocyt

    "Telakalla"

    Juu, juoksuaskeleita ottaessa kipu nousi nopeasti sille tasolle, ettei sitä viitsinyt jatkaa. Nyt akillesjänne alkaa olla kohtuullisen oireeton kävellessä, eikä juuri muutenkaan vaivaa. Hiihto ja rainerilla pyöräily sisätiloissa sujuu hyvin ilman kipuja. Juoksuaskeleita en ole juuri ottanut, enkä ajatellutkaan hetkeen ottaa. Kun tuo akillesjänne lokakuun loppupuolella tulehtui, en olisi millään jaksanu uskoa, että vasta tässä tammikuun alussa ollaan kävelyn osalta kohtuullisen oireettomassa tilassa. Akillesta oon kuntouttanu eksentrisillä harjoituksilla ja nyt viime aikoina kevyt vauhtisilla kävelylenkeillä. Ensioireet tästä paskasta tulivat kipeän jalan pohjelihaksen kipeytyessä ja rasittuihan se eilenkin tunnin kävelylenkin loppupuolella, mutta ei siinä sitten kävelylenkin jälkeen mitään ikäviä tuntemuksia ollut.
  6. Leukocyt

    "Telakalla"

    Sitkeähkö vaiva. Nyt on toki jo pahin ohi ja rauhallinen kävely onnistuu kivuttomasti, mutta mitään toivoa ei ole päästä juoksemaan vieläkään. Typeränä oon tietenkin kokeillut aina silloin tällöin juosta pienen matkan. Juoksu kyllä onnistuu, mutta kivun huomaa varsin pian, joten en oo uskaltanu juosta kuin jonku 10 m. Hiihto tuolla Kivikon hiihtohallin raskaalla ladulla eilen kipeytti tuota pohjetta vähän, mutta ei nyt kovin vakavan tuntuisesti, kun ei tänään enää tunnu. Pitää varmuuden vuoksi kuitenkin pitää tuo hiihtokin minimissä. Pyöräily onnistuu nyt kivuttomasti onneksi, joten jotain voi harrastaa niin paljon, kuin haluaa. Tällä hetkellä reeni onkin pääsäntöisesti sisäpyöräilyä harjoitusvastuksen kanssa tai cyclocrossin kanssa ulkona. Taitaapi mennä juoksuharrastuksen jatkaminen reilusti ens vuoden puolelle.
  7. Leukocyt

    "Telakalla"

    Ultraäänestä löytyi akillesjänteestä ja pohjelihaksen tienoilta "jostain" turvotusta, mutta ei repeämää. Röntgenkin tuli otettua säärestä, mutta ei löytynyt rasitusmurtumaa. Lääkäri arvioi, että kyseessä voisi olla limapussin tms. repeämä/tulehdus. Ei jäänyt ihan mieleen :D Kun kipu kävellessä on yhä aika voimakasta ja jalka selvästi kipeytyy, kun kävelee, oli arvio, että parantuminen vie 4 - 6 viikkoa. Pohjetta / akillesjännettä rasittavaa liikuntaa ei saisi harrastaa ennen kuin jalka "tuntuu hyvältä" ja vielä senkin jälkeen olisi syytä pitää 4 - 5 päivää taukoa. Nyt sitten pitäisi keksiä ja jotain muuta ja reenata yläkroppaa... Paskamainen homma.
  8. Leukocyt

    "Telakalla"

    Vapaalla tuli hiihdettyä, eikä se tosiaan juuri tuntunut. Ei se varmasti järkevää ollut lähteä hiihtämään. Kipein kohta on aika lähellä juuri tuota kiinnityskohtaa, mutta pitääpä katsoa nyt, osaavatko tuolla työterveydessä sanoa jotain.
  9. Leukocyt

    "Telakalla"

    Jo varsin mukavaan vauhtiin päässyt juoksuharrastus koki eilen raskasta takapakkia, kun akillesjänne äityi todella kipeäksi ja araksi. Aiemmin ollut nähtävissä pohkeen tienoilla pientä jumisuutta, joka on hellittänyt yleensä noin kilometrin juoksun jälkeen. Eilen mitään helpotusta ei kuitenkaan näkynyt, vaan 4 km kohdalla piti juoksu lopettaa. Nyt kävelykin on hidasta ja tekee kipeääkin. Hiihtämässä pystyin tänään käymään hiihtohallissa. Hiihto sujuikin paremmin kuin kävely. Juoksusta taitaa tulla "telakkaa" nyt sitten vähän pidemmäksikin aikaa, kun on tuo akillesjänne niin kipeä. Pitää käydä näyttämässä työterveydessä ja toivoa, että helpottuisi tosta. On kyllä osunut vähän turhan paljon vaivoja maaliskuussa alkaneen juoksuharjoituksen tielle :( Tämä akillesvaiva on kyllä ensituntuman perusteella näistä pahin. Juoksuhommat lähti nollapohjalta ja kilsoja kerkes kertyä 520 km, jonka ei kai pitäisi olla mitenkään suuri määrä edes. Jahka tästä taas juoksemaan pääsee, niin pitää kiinnittää jatkossa lihashuoltoon, oikeisiin lenkkareihin yms. paljon enemmän huomiota. Jotenkin pirullista, että kaikki pitää oppia kantapään kautta :D Onneksi on nyt tuo Kivikohan hiihtohalli auki, kun alkaa olla kylmähkö maantiepyöräilyyn. Mutta perseestä kyllä, kun juoksusta oli tarkoitus saada laji, jota voisi näin syksyisin harrastaa enemmän pyöräilyn sijaan, ni meni nyt sekin optio :( Muutenkaan ei mieliala varsinaisesti nouse, kun lukee porukan kokemuksia akillesvaivoista...
  10. Kun tuo elämäni ensimmäinen puolikas meni viime lauantaina aikaan 1:57:24, lienee syytä ilmottautua tähän ketjuun. Enpä osaa vielä sanoa, mitä aikaa tarkalleen tavoittelen, mutta ainakin alle 1:55, jonka luulisi irtoavan kohtuullisen helpostikin, kunhan vain talvikaudellakin maltan juosta, eikä kaikki treeni mene hiihdoksi. Täällä Stadissa toki talvet on mitä on, niin aika suuren osan hiihtoreenistäkin saa tehdä Kivikon hiihtohallissa, niin eiköhän juoksumotivaatiota riitä. Nyt onkin sitten vaikeampi suunnitella kevät/kesä/syyskauden treenejä, kun kuviossa on pyöräilyn lisäksi juoksu. Tämä taitaa kuitenkin olla ns. positiivinen ongelma :)
  11. Leukocyt

    Mahiksia puolikkaalle?

    Onnittelut hyvästä ajasta! Itsekin jätin sykkeiden tiirailun väliin, mutta tähän vaikutti sekin, että vyö oli liian löysällä, niin ei alun jälkeen näyttänyt mitenkään järkeviä arvoja. Se oli loppupeleissä vaan hyvä. Mullakin oli siinä ihan juoksun alussa sykkeet 20 löyntiä normaalia korkeammat, varmaankin kisajännitystä.
  12. Itsekin uusi foorumilla, mutta kaipa tuossa oli jonkinlainen "heitto" kyseessä. Toivon mukaan. Ite juoksin ykkösryhmässä ja Ambit3 Peak mittasi matkaa 21,32 km. Laitoin tuon päälle heti, kun lähdin liikkeelle. Jonossa olin siellä jossain 2 h jänisten takana, kun liikkeelle lähdettiin.
  13. Bruttoaika Espoon rantapuolikkaalla 01:57:42 ja nettoaika 01:56:43! 2h siis alittui ihan mukavasti :) Alkuosuus tuli mentyä turhankin rauhallisesti, mutta jäipähän vähän kirivaraa loppuun. Pitää sitten viilata tuota tavoiteaikaa seuraavalle puolikkaalle vähän kovemmaksi, ja onhan tässä vähän uinut mieleen jo ajatus täyspitkästä maratonistakin. Kiitokset vielä reenivinkeistä!
  14. Leukocyt

    Mahiksia puolikkaalle?

    Mulla on aika lähelle sama tilanne päällänsä tarkoittaen sitä, että ensimmäinen juoksutapahtuma, Espoon rantapuolikas, on nyt lauantaina edessä. Itse tavoittelen 2 h alitusta. Ikäkin on sama eli 29 v. Noiden aikojen valossa sulla on tuo 1:52:kin varmasti tehtävissä, mutta voi olla fiksua lähteä ekaan juoksutapahtumaan vähän varovaisemmin? Tuossa välillä mulla jo juoksu kulki tosi hyvin, ja vaikutti siltä, että 2 h voisi alittua helposti. Nyt oon kuitenkin onnistunut ajamaan itseni pienen ylirasituksen puolelle, niin on ollut juoksutuntumakin ihan kadoksissa. Homma meni vähän persiilleen sen takia, kun rasitustaso nousi liikaa, kun sekä pyöräilin että juoksin aika reippaasti. Täältä sain oivia neuvoja juoksuharjoitteluun, mutta unohdin riittävät välipäivät, vaikka niitäkin täällä suositeltiin :) Ehkä oon sitten jatkossa viisaampi. Nyt sitten lauantaina ajaksi tulkoon, mitä tulee. Onnea matkaan!
  15. Viime viikolla jäi juoksukilometrit noin kolmeentoista ja yhteen lenkkiin, jonka kyllä painoin 5:34 vauhdilla eli omaan tasoon nähden kovaa. Tuossa tuli tehtyä pari vetoa täysiä 190 sykkeellä, kun halusin seurailla, kauan kestää, että syke laskee alle 165 tason, kun vedon jälkeen pudotti vauhdin hölkäksi. Siinä meni sellainen 2,5 - 3 min. Muuten piti keskittyä pyöräilemään, kun tuli käytyä polkemassa Velotouri eilen. Pyöräily kokonaisuudessaan matalilla sykkeillä (<140) kuten myös Velotour, kun tuli mentyä rauhalliseen keskinopeusryhmään. Juoksua on edelleen vaikea malttaa tehdä kovasti alle 160 sykkeellä, ainakaan alle 150 sykkeellä, kun vauhti on yksinkertaisesti niin hidasta, ettei sitä meinaa millään jaksaa. Toissa viikolla juoksin 64 km pääosin varsin rauhakseen, kun aattelin vähän kerryttää kilsoja alle ennen pyöräilyviikkoa. Yllättävän hyvältä tuntui noinkin kova viikkomäärä. Vähän tuli alaselkä kipeäksi, mutta alaselkäkipu hävisi pyöräillessä, kummallista. Huomenna taas juoksun pariin juoksemalla töihin ja takaisin.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy