Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Leukocyt

Jäsenet
  • Content count

    26
  • Liittyi

  • Last visited

About Leukocyt

  • Syntymäpäivä 19.04.1988

Contact Methods

  • Website URL
    https://www.strava.com/athletes/15121844

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki
  • Interests
    Pyöräily, hiihto, juoksu, penkkiurheilu, koodailu & tietotekniikka

Converted

  • 10km
    53:51
  • Puolimaraton
    01:57:42

Recent Profile Visitors

104 profile views
  1. "Telakalla"

    Sitkeähkö vaiva. Nyt on toki jo pahin ohi ja rauhallinen kävely onnistuu kivuttomasti, mutta mitään toivoa ei ole päästä juoksemaan vieläkään. Typeränä oon tietenkin kokeillut aina silloin tällöin juosta pienen matkan. Juoksu kyllä onnistuu, mutta kivun huomaa varsin pian, joten en oo uskaltanu juosta kuin jonku 10 m. Hiihto tuolla Kivikon hiihtohallin raskaalla ladulla eilen kipeytti tuota pohjetta vähän, mutta ei nyt kovin vakavan tuntuisesti, kun ei tänään enää tunnu. Pitää varmuuden vuoksi kuitenkin pitää tuo hiihtokin minimissä. Pyöräily onnistuu nyt kivuttomasti onneksi, joten jotain voi harrastaa niin paljon, kuin haluaa. Tällä hetkellä reeni onkin pääsäntöisesti sisäpyöräilyä harjoitusvastuksen kanssa tai cyclocrossin kanssa ulkona. Taitaapi mennä juoksuharrastuksen jatkaminen reilusti ens vuoden puolelle.
  2. Su 3.12

    1h 10 min Kivikon hiihtohallissa vapaalla. Raskasta reeniä, kun tuppaa latu olemaan niin pehmeessä kunnossa.
  3. "Telakalla"

    Ultraäänestä löytyi akillesjänteestä ja pohjelihaksen tienoilta "jostain" turvotusta, mutta ei repeämää. Röntgenkin tuli otettua säärestä, mutta ei löytynyt rasitusmurtumaa. Lääkäri arvioi, että kyseessä voisi olla limapussin tms. repeämä/tulehdus. Ei jäänyt ihan mieleen :D Kun kipu kävellessä on yhä aika voimakasta ja jalka selvästi kipeytyy, kun kävelee, oli arvio, että parantuminen vie 4 - 6 viikkoa. Pohjetta / akillesjännettä rasittavaa liikuntaa ei saisi harrastaa ennen kuin jalka "tuntuu hyvältä" ja vielä senkin jälkeen olisi syytä pitää 4 - 5 päivää taukoa. Nyt sitten pitäisi keksiä ja jotain muuta ja reenata yläkroppaa... Paskamainen homma.
  4. "Telakalla"

    Vapaalla tuli hiihdettyä, eikä se tosiaan juuri tuntunut. Ei se varmasti järkevää ollut lähteä hiihtämään. Kipein kohta on aika lähellä juuri tuota kiinnityskohtaa, mutta pitääpä katsoa nyt, osaavatko tuolla työterveydessä sanoa jotain.
  5. "Telakalla"

    Jo varsin mukavaan vauhtiin päässyt juoksuharrastus koki eilen raskasta takapakkia, kun akillesjänne äityi todella kipeäksi ja araksi. Aiemmin ollut nähtävissä pohkeen tienoilla pientä jumisuutta, joka on hellittänyt yleensä noin kilometrin juoksun jälkeen. Eilen mitään helpotusta ei kuitenkaan näkynyt, vaan 4 km kohdalla piti juoksu lopettaa. Nyt kävelykin on hidasta ja tekee kipeääkin. Hiihtämässä pystyin tänään käymään hiihtohallissa. Hiihto sujuikin paremmin kuin kävely. Juoksusta taitaa tulla "telakkaa" nyt sitten vähän pidemmäksikin aikaa, kun on tuo akillesjänne niin kipeä. Pitää käydä näyttämässä työterveydessä ja toivoa, että helpottuisi tosta. On kyllä osunut vähän turhan paljon vaivoja maaliskuussa alkaneen juoksuharjoituksen tielle :( Tämä akillesvaiva on kyllä ensituntuman perusteella näistä pahin. Juoksuhommat lähti nollapohjalta ja kilsoja kerkes kertyä 520 km, jonka ei kai pitäisi olla mitenkään suuri määrä edes. Jahka tästä taas juoksemaan pääsee, niin pitää kiinnittää jatkossa lihashuoltoon, oikeisiin lenkkareihin yms. paljon enemmän huomiota. Jotenkin pirullista, että kaikki pitää oppia kantapään kautta :D Onneksi on nyt tuo Kivikohan hiihtohalli auki, kun alkaa olla kylmähkö maantiepyöräilyyn. Mutta perseestä kyllä, kun juoksusta oli tarkoitus saada laji, jota voisi näin syksyisin harrastaa enemmän pyöräilyn sijaan, ni meni nyt sekin optio :( Muutenkaan ei mieliala varsinaisesti nouse, kun lukee porukan kokemuksia akillesvaivoista...
  6. Ke 27.9.

    Eilen 12,3 km juoksua, 5:40 min /km keskisykkeellä 163. Tuo tuntui harvinaisen hyvältä, vaikka eihän tuo syke ihan matala ole. Kuitenkin juoksuhomma alotettu tosissaan tänä keväänä, niin on tässä kehitystäkin tapahtunut. Juoksu alkaa kuitenkin pikkuhiljaa olla juoksua, vaikka syke olisi <150. Siihen päälle työmatkat (20 km) pyörällä. Tänään pyöräilyä, 10 km työmatka ja paluumatkalla 55 km lenkki keskisykkeellä 148. Pakko pyöräillä nyt, kun kelit vielä sen mahollistavat. Reeni juoksupainotteisemmaksi sitten, kun alkaa sadella enemmän.
  7. Kun tuo elämäni ensimmäinen puolikas meni viime lauantaina aikaan 1:57:24, lienee syytä ilmottautua tähän ketjuun. Enpä osaa vielä sanoa, mitä aikaa tarkalleen tavoittelen, mutta ainakin alle 1:55, jonka luulisi irtoavan kohtuullisen helpostikin, kunhan vain talvikaudellakin maltan juosta, eikä kaikki treeni mene hiihdoksi. Täällä Stadissa toki talvet on mitä on, niin aika suuren osan hiihtoreenistäkin saa tehdä Kivikon hiihtohallissa, niin eiköhän juoksumotivaatiota riitä. Nyt onkin sitten vaikeampi suunnitella kevät/kesä/syyskauden treenejä, kun kuviossa on pyöräilyn lisäksi juoksu. Tämä taitaa kuitenkin olla ns. positiivinen ongelma :)
  8. Mahiksia puolikkaalle?

    Onnittelut hyvästä ajasta! Itsekin jätin sykkeiden tiirailun väliin, mutta tähän vaikutti sekin, että vyö oli liian löysällä, niin ei alun jälkeen näyttänyt mitenkään järkeviä arvoja. Se oli loppupeleissä vaan hyvä. Mullakin oli siinä ihan juoksun alussa sykkeet 20 löyntiä normaalia korkeammat, varmaankin kisajännitystä.
  9. Itsekin uusi foorumilla, mutta kaipa tuossa oli jonkinlainen "heitto" kyseessä. Toivon mukaan. Ite juoksin ykkösryhmässä ja Ambit3 Peak mittasi matkaa 21,32 km. Laitoin tuon päälle heti, kun lähdin liikkeelle. Jonossa olin siellä jossain 2 h jänisten takana, kun liikkeelle lähdettiin.
  10. Bruttoaika Espoon rantapuolikkaalla 01:57:42 ja nettoaika 01:56:43! 2h siis alittui ihan mukavasti :) Alkuosuus tuli mentyä turhankin rauhallisesti, mutta jäipähän vähän kirivaraa loppuun. Pitää sitten viilata tuota tavoiteaikaa seuraavalle puolikkaalle vähän kovemmaksi, ja onhan tässä vähän uinut mieleen jo ajatus täyspitkästä maratonistakin. Kiitokset vielä reenivinkeistä!
  11. Mahiksia puolikkaalle?

    Mulla on aika lähelle sama tilanne päällänsä tarkoittaen sitä, että ensimmäinen juoksutapahtuma, Espoon rantapuolikas, on nyt lauantaina edessä. Itse tavoittelen 2 h alitusta. Ikäkin on sama eli 29 v. Noiden aikojen valossa sulla on tuo 1:52:kin varmasti tehtävissä, mutta voi olla fiksua lähteä ekaan juoksutapahtumaan vähän varovaisemmin? Tuossa välillä mulla jo juoksu kulki tosi hyvin, ja vaikutti siltä, että 2 h voisi alittua helposti. Nyt oon kuitenkin onnistunut ajamaan itseni pienen ylirasituksen puolelle, niin on ollut juoksutuntumakin ihan kadoksissa. Homma meni vähän persiilleen sen takia, kun rasitustaso nousi liikaa, kun sekä pyöräilin että juoksin aika reippaasti. Täältä sain oivia neuvoja juoksuharjoitteluun, mutta unohdin riittävät välipäivät, vaikka niitäkin täällä suositeltiin :) Ehkä oon sitten jatkossa viisaampi. Nyt sitten lauantaina ajaksi tulkoon, mitä tulee. Onnea matkaan!
  12. To 7.9

    Rauhallista työmatkapyöräilyä, suuntaansa 10 km eli 20 km yhteensä. 47 min meni aikaa yhteensä, mennessä keskisyke 132, kotimatkalla vastatuuleen 143. Kotimatkan keskisykettä nosti innostuminen parissa mäessä, joissa syke kävi 175 tienoolla. Viikko ja kaksi päivää puolmartsaan.
  13. Ke 6.9.

    11,1 km, 5:22 min/km. Varmaan vähän liian kova reeni, kun ensi viikon lauantaina on puolimaraton, mutta tuntui hyvältä juosta, niin mikäs siinä oli mennessä. Puolikkaankin tavoite on 2 h, joten ehkä siihenkin nähden liikaa vauhtia. Tämäkin reeni kuitenkin valoi uskoa siihen, että tuo 2 h voi olla alitettavissa. Nyt sitten loppuaika hyvin kevyesti.
  14. Katselin tuosta ketjun ekasta viestistä, että juoksit 2009 580 km ja sitten jo seuraavana vuonna +2000 km, niin aattelin kysästä, millainen oli lähtötaso tuossa 2009? Oliko muita kestävyyslajeja taustalla jne.? Pahoittelut, jos tähän on ketjussa vastaus, mutta sivuja vaan on jo aika paljon :) Itselläni on pyrkimys nostaa juoksemisen määrää, mutta pyöräilykaudella aattelin kyllä jatkossakin pyöräillä paljon, mutta tykkään harrastaa useampaa lajia. Muuten on tosiaan taustalla hiihtoa ja pyöräilyä, aktiivisesti ja tavoitteellisesti nyt pari vuotta. Juoksussa on tosi surkeat pohjat, eikä tänäkään vuonna ole maaliskuusta alkaen kertynyt kuin 380 km juoksua. Pyöräilyä ja hiihtoa sitten kyllä ihan asialliset määrät. Täten siis juoksussa ainakin huomaa ihan mukavaa kehitystä, kun kilsämääriä nostaa. Osui tämä ketju tuossa pari päivää sitten silmään, ja oon sen jälkeen tätä lueskellut. Mukavan analyyttistä reenipäiväkirjaa :)
  15. Viime viikolla jäi juoksukilometrit noin kolmeentoista ja yhteen lenkkiin, jonka kyllä painoin 5:34 vauhdilla eli omaan tasoon nähden kovaa. Tuossa tuli tehtyä pari vetoa täysiä 190 sykkeellä, kun halusin seurailla, kauan kestää, että syke laskee alle 165 tason, kun vedon jälkeen pudotti vauhdin hölkäksi. Siinä meni sellainen 2,5 - 3 min. Muuten piti keskittyä pyöräilemään, kun tuli käytyä polkemassa Velotouri eilen. Pyöräily kokonaisuudessaan matalilla sykkeillä (<140) kuten myös Velotour, kun tuli mentyä rauhalliseen keskinopeusryhmään. Juoksua on edelleen vaikea malttaa tehdä kovasti alle 160 sykkeellä, ainakaan alle 150 sykkeellä, kun vauhti on yksinkertaisesti niin hidasta, ettei sitä meinaa millään jaksaa. Toissa viikolla juoksin 64 km pääosin varsin rauhakseen, kun aattelin vähän kerryttää kilsoja alle ennen pyöräilyviikkoa. Yllättävän hyvältä tuntui noinkin kova viikkomäärä. Vähän tuli alaselkä kipeäksi, mutta alaselkäkipu hävisi pyöräillessä, kummallista. Huomenna taas juoksun pariin juoksemalla töihin ja takaisin.
×