Jump to content
Juoksufoorumi.fi






MikkoS

Jäsenet
  • Content count

    1
  • Liittyi

  • Last visited

About MikkoS

  1. Aloittajalle antaisin seuraavalaisen ohjeen juoksuvauhdin parantamiseksi. Jos haluaa kehittyä juoksijana, täytyy muistaa vaihdella riittävästi harjoituksien pituutta ja vauhtia. Lisäksi on vaikea parantaa vauhtia, jos sitä ei harjoittele. Aerobisen kunnon kehittäminen on muutakin kuin hidasta juoksua. Hidas vauhti syö nimittäin voimaa, nopeutta ja kimmoisuutta juoksusta. Lisäksi tulee muistaa, että harjoittelu tulee olla kuntoa rakentavaa ei sitä kuluttavaa. N. 30 km/vk riittää vallan mainiosti, kunhan muistaa tehdä viikon aikana erilaisia harjoituksia ja vauhteja. Suosittaisin aloittajalle seuraavia harjoituksia juoksuvauhdin parantamiseksi ja kestävyyden kehittämiseksi. Yksi hyvä perusharjoitus on seuraava: aluksi juostaan 3-6 km kevyttä peruskestävyysvauhtia, jonka jälkeen juostaan 3 km reipasta vauhtia. Myöhemmin voi juosta samaan tapaan esimerkiksi harjoituksen 5 km kevyttä+ 5 km reipasta. Vauhtileikittely on toinen hyvä harjoitusmuoto vauhdin parantamiseksi esimerkiksi 6-8 km harjoituksen aikana voi juosta esimerkiksi 5x30-45 sekuntia helpon kovalla vauhdilla, niin että pystyy jatkamaan juoksua helposti normaalilla peruskuntovauhdilla vedon jälkeen. Erinomainen harjoitus on myös juosta lenkin aikana ylämäet reippaasti/kovaa ylös ja palautella alamäet ja tasaiset. Aloittelijalle riittää 6-8 km lenkin aikana 3-4kpl 30-60 sekunnin mäkivetoa. Tässäkin pätee sama kuin ylempänä vedon jälkeen tulee pystyä jatkamaan juoksua mäen päällä. Ei saa missään nimessä juosta niin kovaa, että joutuu pysähtymään liian kovan hapottamisen vuoksi. Kaikki edellä mainitut harjoitukset tulee tehdä sellaisella vauhdilla, että olisi voinut juosta kovempaa, pidempää tai tehdä enemmän toistoja. Näin harjoitukset kehittävät mainiosti aerobista kestävyyttä ja kykyä juosta kovaa rennosti sekä näin niistä palautuu nopeasti ja sen myötä niitä voi aloittelijakin toistaa pari kertaa viikossa.
×