Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Paju

Jäsenet
  • Content count

    18
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kiitti vinkeistä. Oon noita joskus katsellut. Lähinnä kyl ajatellu et tällänen wannabe-tyyppi ei niitä tarvii vaan perusteet ensin kuntoon. Ja toinen mistä syystä en oo hirveästi niihin jaksanu paneutua ni tietäisi useamman sadan kilsan lenkkiä käydä sellasessa testipaikassa, ei ihan arkena töiden jälkeen onnistu.
  2. ^ Joo, aluksi aikanaan kun alottelin niin ihan fiiliksellä sitä mentiin. Myöhemmin tuli mittari kuvioihin ja hyvällä tahdollakaan ei taida mun sykkeitä mihinkään laskennallisiin maksimisyketaulukoihin. Ehkä siitä syystä sitten on ottanu liian paljon takapakkia kaiken tekemisen suhteen. Ihan ekaa kertaa nyt saan kuiten vaihtelevia kommentteja ja ideaa tekemiseen. Tähän saakka sen kerran kun on syketietoja kellekään vilautellut niin ainoa neuvo on ollu, että sykkeitä alas. Toki siis olen tiennyt myös vaihtelevuuden merkityksen mutta jonnekin se on kaiken tiedon keskelle hukkunut. Liikaa tietoa jota ei ole osannut jäsennellä kunnolla.
  3. Kiitokset molemmille. Tällä hetkellä pitkät lenkit tulee tehtyä yhdistämällä juoksua ja kävelyä ja lenkin kesto noin 1,5 tuntia. Tarkoitus on lähteä tätä pidentämään. Lenkkipäivän jälkeen työmatkapyöräilyssä toki huomaa tehneensä jotain mutta koen kyllä, että palautumisen kanssa ei ole ongelmia. Tämä puoli taitaa sittenkin olla ihan kohtuullisesti hanskassa.... Voisikohan nyt ajatella, että pitkään lenkkiin ei kuiten puutu tässä vaiheessa vaan muutokset tekeekin muihin lenkkeihin. Normilenkillä ei niin neuroottisesti tuijota mittaria vaan antaa hetkellisesti sykkeen nousta vähän korkeammalle kunhan keskisyke pysyy kohtuullisena(ei kuiten välttämättä ihan niin alhaisena kuin tähän saakka). Lisäksi viikottain(tai jos tuntuu kerralla liialta niin joka toinen viikko) yksi lyhyempi mutta kovempitehoinen lenkki. Kirjoitettuna nyt kuulostaa siltä, että viikkotasolla tehojen lisäystä tulee... Pitänee olla tarkkana, että ei mene liiallisuuksiin.
  4. Ehkä on vaan syytä nyt ohittaa nuo jumppasykkeet kun ne ei tähän hetkeen ole oleellisia. Se voi hyvinkin olla, että mittari on silloin vedellyt viimeisiään ja antanut mitä sattuu. Mittareita on ollut vuosien saatossa useampaa mallia ja parilta valmistajalta, lisäksi sykevöitä on uusittu mittarinvaihtojen välissä. Ranteesta mittaavaa mittaria ei ole ollut. Jokaisella mittarilla olen saanut maksimisykkeeksi yli 200, varsinaisia maksimisykkeenmittauksia ei toki ole tullut juuri tehtyä(tarkoituksella olen nyt jättänyt satunnaiset 230 arvot huomiotta ymmärrettävästä syystä). Tällä hetkellä sykevyö on uusittu kuukauden sisään eikä mittarikaan ole 2 vuotta vanhempi ja päivitykset on hoidettu. Kunto huono, sykkeet korkeat ja vauhti hidas. Nämä on ne speksit mistä lähdetään. Vauhti on aina ollut hidas ja aiemmin kysymys jonka äärellä olen viettänyt aikaa on "millä saada vauhtia lisää?". No, matalasykkeisillä pitkäkestoisilla harjoituksilla. Tätä olen tehnyt ja sen seuraksena enenevässä määrin kävely on lisääntynyt lenkeillä, keskisykkeet tippuneet ja vauhti hidastunut entisestään. Nykyään yhä mitättömämpi yritys lisätä vauhtia nostaa sykkeitä kohtuuttomasti. Eli jotain on mennyt pieleen. (Olisi pitänyt koko ajan pitää mukana myös korkeampisykkeisiä lenkkejä?) Tavallaan koen, että siinä missä olisi pitänyt tapahtua kehitystä niin ollaan menty vaan takapakkia. Palataan siis ketjun alkuperäiseen kysymykseen, millä tehdä pitkä lenkki, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin tavoitetta kasvattaa peruskuntoa jonka seuraksena saisi vauhteja kasvatettua? Olosuhteiden pakosta ensi viikolla on tiedossa kevyt viikko niin nyt uskaltaa vähän kiusata itseään enemmän ja siitä syystä(ja tämän ketjun innoittamana) nyt oon kokeillu sen alkuviikon 4 km testin lisäksi eilen sitä, että en heti ala kävelemään kun sykkeet saavuttaa 160. Sykkeet pyörikin sitten 158-163, keskisyke 157, joka toki on korkeampi kuin normaalisti lenkin keskisyke mutta vielä alempi kun se ketjussa olleen laskurin antama arvo mikä alle pitäisi pyrkiä. Eli ei ne tuosta 160:stä kuitenkaan mahdottomasti nouse tasaisella tekemisellä. Suurimmat mäet kävelin ja lenkin keskivaiheissa otin parin minuutin kävelypätkän jonka aikana sykkeet tippu alle 130. Lenkin kokonaiskesto vajaan tunnin.
  5. Edelleenkään ei voi riittävästi kiittää tästä peilistä minkä palstalta sain. IRL ei oo ketään kenen kanssa tälläsiä asioita pohtisin. Jos olisin yhtään kirjoittajatyyppiä laittaisin tuonne päiväkirjan pystyyn niin siellä voisi seurailla miten jatkossa menee. Tämä homma kun ei ihan viikossa tai kahdessa miksikään muutu. Nyt kuiten pieniä muutoksia, asia kerrallaan.
  6. Pitää tunnustella. Pari kertaa onnistunut tekemään likaa liian nopeasti ja se on kostautunut. Ekalla kerralla ihan kunnolla mutta kerrasta onneksi opin ja myöhemmin oon osannu höllätä aiemmin. Ryhmäliikuntoja tosiaan on erilaisia. En tuohon kykenisin esim. zumban tyylisissä jutuissa jossa suurin osa keskittymisestä menee liikkeisiin tai siihen mihin suuntaan ollaan menossa mutta bodycombatissa hyppyjen ja potkujen lisäksi kun lyödään niin siinä saa sykkeet heti alkuun tappiin ja siellä ne seilaa koko tunnin ajan. Nukkuminen on ihan aliarvostettua, 9 tuntia on tavoite :)
  7. Hellurei, koskas te oikein nukutte? 😉 Toki siis tiedän termit maksimisyke ja keskisyke. Lisäksi tiedän, että yksilön maksimisyke muuttuu iän myötä. Käsittääkseni myös kyky tehdä harjoituksia tietyllä sykealueella vaihtelee sen mukaan millä intensiteetillä tottuu treenaamaan (?). Tällä hetkellä en kykenisi vetämään montaa kertaa viikossa kovaa treeniä kun en ole sitä vähään aikaan tehnyt. Eikä se kyky jumppapirkko-aikoinakaan yhdessä yössä tullut vaan pikkuhiljaa. Mutulla väittäisin, että jumppapiireissä harjoittelu monta kertaa viikossa ja aina täysiä on ihan tavallista. Järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä... Lisäksi lajeja ei mielestäni voi suoraan verrata toisiinsa. Siinä missä ryhmäliikunnassa vedetään 3-5 minuutin settejä lyhyillä tauoilla ja parin työbiisin jälkeen palauttavalla biisillä niin juoksussa joutuu koko ajan tekemään töitä, että etenee. Näin ainakin itse koen. Oma peruskunto on huono, sitä en kiellä ja sen eteen olen pyrkinyt tekemään töitä. Matallilla sykkeillä tehty tasainen lenkkeily on kyllä syönyt ennestäänkin onnetonta vauhtia siten, että minimaalinenkin vauhdin kasvattaminen nostaa sykkeitä kohtuuttomasti. Viimeisen kuukauden aikana harjoitteluun mukaan ottamani nopeampitempoiset lenkit ovat olleet joko pieneen ylämäkeen juoksu kävelypalautuksin tai ihan normilenkillä vedetyt 1min nopeammat pätkät 2min kävelupalautuksin. Noissa kokonaisharjoituksen keskisyke jää alhaiseksi, koska kävelyä tulee sen verran paljon. Myös eilinen testi olisi ollut keskisykkeiltään matalampi(ja vauhdiltaan hitaampi) jos olisin mitannut koko ajan mutta tietoisesti kellotin vain sen neljän km testimatkan. Tällä hetkellä oma tuntemus on, että tasavauhtisen VK-lenkin ottaminen jokaviikkoiseen ohjelmaa voi kerralla olla liikaa kun sellasta en oo nyt tehnyt. Mutta jotenkin tästä on kuitenkin jatkettava eteenpäin ja mielellään niin, että samalla kun peruskuntoa kehittää myös vauhtia saisi lisää. Toki voi olla, että todellisuudessa olen missannut jo koko juoksujunan kun ikää tulee koko ajan lisää. Lapsuudesta ei ole minkäänlaista liikunta-/peruskuntotaustaa vaan kaiken olen opetellut aikuisena. Se on jo saavutettu, että viikottain useana päivänä on tarve lähteä tekemään jotain eikä paluu sohvaperunaksi ole vaihtoehto. Vaikka kuinka nyt olen epäuskottava juttujeni kanssa niin näillä eväillä mun on vaan eteenpäin mentävä. Enkä kyllä koe niin suurta tarvetta todistaa itseäni, että lähtisin Espooseen saakka cooperia juoksemaan. Pahoittelut tästä mutta ajallisesti ja taloudellisesti ei taida maksaa vaivaa :)
  8. Ei siis pidä luulla et normisti vedän tällästä. Normaalisti lenkkien keskisykkeet alle 150 ja meen juoksun ja kävelyn yhdistelmällä. Mut jostain pitäs lähteä purkamaan kun vuodesta toiseen samoilla sykkeillä ja vaihdeilla mennään. Tuntemukset... No viimeisen ylämäen jälkeen kyl tunsi tehneensä jotain mut ku tuosta sen n. 500m käveli niin olis voinu lähteä hölköttelee taas, sykkeet tippunut alle 130. Lenkin maksimi kävi 201 ja olis ollu varaa kiristää. Ryhmäliikunnassa ei tuota mitään ongelmia vetää tunnin treeniä 190 keskisykkeellä vaikka useamman kerran viikossa. Eikä siitä ylikuntoa oo ainakaan tähän mennessä tullu. Toki siis nyt oon pyhittänyt viikot juoksulle ilman jumppia.
  9. Pitihän se testimielessä lähteä tänään hölköttelee niin ettei sykkeitä tuijottele. 1.km 7:45min, 156 2.km 7:22, 179 3.km 7:19, 188 4.km 7:39, 191 Keskivauhti 7:31 ja keskisyke 179. Vikalle kilometrille osu ainoa liikennevalot ja pitkä ylämäki. Tämä voi nyt ottaa jonkinlaiseksi mittariksi ja säännöllisesti tehdä uudelleen ja katsoa miten tulokset kehittyy.
  10. Näin numeerisena ihmisenä sitä on vaan paljon helpompi tuijottaa jääräpäisesti numeroita....
  11. Sitä on vaan niin paljon uskonut ohjeisiin joiden mukaan aloittelijat juoksee liian kovaa ja peruskunnon kehityksen kannalta pitää tehdä matalilla sykkeillä treeniä. Joo, totta varmasti mutta näköjään liian maltillinenkin tekeminen on kehittämätöntä. Ja eihän se ota jos ei annakaan. Aina voi keventää jos alkaa tuntumaan liian raskaalta :) Viime syksystä saakka oon kiinnittäny erityisesti huomiota kadenssiin ja sen seurauksena askelluksen saanu paremmaksi. Ennen se oli just sellasta pomppimista. Pidempien lenkkien loppupuolella huomaan, että asento uskaa lysähtää jos ei siihen oikein keskity. Toki osa syynä siinä varmaan keskivartalon heikkous.
  12. Ihana kun te jaksatte vääntää näitä asioita rautalangasta vaikka ihan perusjutuista on kyse :) Jaksamisestahan se ei toki oo 5 km lenkillä kiinni. Sen jaksan kyllä juosta ja väittäisin, että myös 10 km menee mutta sykkeet tosiaan on sitten jotain ihan muuta kun nyt. Toki myös sitten vauhdillisesti, mikä lasketaan juoksemiseksi ja onko tarpeen eritellä väliin vielä hölkkääminen. Kuitenkin siis niin, että kävelyä ei eteneminen ole. Laskurin otin käyttöön. Se antaa 159 zone 3 alimmaksi arvoksi. Movescountin mukaan viimesen 30 päivän aikana 90 % on mennyt alle 163 sykkeillä. Viikkokilometrit noin 20. Tästä voitaisiin nyt päästä sellaiseen yhtälöön, että maltillisesti kasvatetaan viikkokilometrejä. Yhden lenkin viikossa voisi tehdä reippaammin ilman sykkeiden orjallista seuraamista. Hiljaa hyvä tulee ja joskus vielä uudelleen tapahtumaan. Kilpailijaa sanan varsinaisesta merkityksestä musta ei koskaan tule, kilpailuvietti puuttuu, mutta itseään voittamaan voi mennä ja aikaa parantamaan.
  13. Paljon tullu pohdittavaa tekstiä lisää... Omasta tilanteesta niin ei tässä ihan pystymettästä oo juoksukenkiä vedettyä tänä keväänä jalkaan. 15 vuotta sitten oon ekan kerran alkanu juoksemista opettelemaan ylipainoisena ilman mitään liikuntataustaa. Tähän väliin kuuluu kaikenlaista juoksusta ja hiihdosta ryhmäliikuntaan ja kuntosaliin. Odotusajat vähän muutti toki liikkumista ja lapset sairasti pienenä paljon niin silloin uni priorisoitu aika korkealle jos vapaa-aikaa oli. Viimeiset 5 vuotta oon lenkkeilly koko ajan vähintään 2krt/vko, pääsääntöisesti 3krt/vko. Nyt kevään aikana vähentänyt muuta liikuntaa ja lisännyt 4. lenkin. Jonkinlaista kunnollista kehittymistä olis ajatellu tapahtuvan tässä ajassa eli jotain on tehty väärin. Jos juoksukouluja olis lähempänä niin sellaiseen lähtisin. Etävalmennusjuttuja oon katsellut kun ei tästä omin avuin näytä onnistuvan.
  14. Joo, en meinannut ihan vallattomaksi alkaa. Selailin vanhojen lenkkien tietoja niin lähes kaikilla lenkeillä keskisyke on ollut 145-148 paitsi niillä tosi hitailla noin 130. Myös siis niillä lenkeillä kun oon kuvitellu tekeväni vähän kovemmat treenin niin keskisyke on kuiten ollu ihan kohtuullinen. Oon silloin tehny vetoja joko pienessä mäessä kävellen alas tai ihan normi lenkkireitillä ottanu noin minuutin pätkiä lujempaa kahden minuutin palautuksilla. Näissä kokeilu tehdä tasasia vetoja tai kiristyvällä vauhdilla. Kehitys mitä oon tässä kevään aikana huomannu on se, että sykkeet laskee nopeammin lenkin aikana. Eli kai tässä ihan oikeilla jäljillä ollaan 🙂
  15. Kiitos vastauksista molemmille. Pitihän se mittailla leposykettä töiden jälkeen, tulos 53. Tästä sais aerobiseksi kynnykseksi 159. Tähän saakka oon yrittänyt pitää alle 150 ja heittänyt kävelylle kun nousee 160:een. Toki voiko sitä edes mennä liian hitaasti, en tiä. Mut sääriin käy välillä kun yrittää hiipimällä mennä, ei siis penikkakipuja vaan rasittuu erilailla. Tätä lukemaa tosin tukee myös se, että noin 160 kieppeillä alkaa hengitys muuttua selkeästi. Olis vaan pitäny aiemminkin uskaltaa luottaa tunteeseen. Taidan vaan ajatella ihan liikaa ja liian monimutkaisesti tätä asiaa. Jatkaa näin ja kokeilla vaikka jollakin lenkillä antaa tuon keskisykkeen nousta korkeammalle.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy