Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kukka75

Jäsenet
  • Content count

    1 819
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    13

Kukka75 last won the day on May 20

Kukka75 had the most liked content!

Community Reputation

891 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @Jim, @Pikinokka ja Guest Baltsu hyviä näkökulmia. Olen itse miettinyt asiaa niin, että kevyet lenkit pitäisi vetää kevyemmin, jotta pystyisi ne kovemmat vetämään tarpeeksi kovina läpi. Viime viikolla kokeilin tuota jaksamispuolta ja juoksukilometrejä tuli 90,7 km, kun lauantaille oli 22,2 km sekä 8,6 km lenkki ja sunnuntaille 10,7 km ja 8,4 km lenkki. Noilla kahdella reilun 8 km:n lenkillä pääsi lopussa vielä kevyesti hieman yli vitosen vauhtiin. Yhtään todella kovaa treeniä tuohon ei tullut, mutta puolikkaastakaan ei ollut viikon alkaessa kuin viikko aikaa. Yritys oli katsoa, että miten rauhallisemmalla vauhdilla jaksaa. Tämän vuoden parhaat tehokkaammat treenit tähän asti ovat: - 17 km keskitahdilla 5:53, josta alku rauhallisesti ja viimeiset 9 km 5:49, 5:24, 5:12, 5:12, 4:56, 5:48, 5:39, 5:38 ja 5:08 - 5*1000 ( 4:24, 4:24, 4:25, 4:25, 4:20) - 2*2000 ( 9:32, 9:18) - 5 km aikoihin 24:51 ja 23:51 - yhtenä viikonloppuna lauantaina 23 km ja sunnuntaina 17 km 6:00 keskitahdilla Peruskestävyys on se kivijalka, jolle rakennetaan, mutta toki maksimaalinen suoritus vaatii kovia tehotreenejäkin. Vähän laiska olen ehkä noissa treeneissä, kun pitäisi juosta lujempaa. Viime viikolla siitepölytkin vaivasivat kovasti, mikä ilmeni liman nousuna ja kuivana yskänä. Yskiminen helpotti, kun tulin ulkoa sisälle. Tarkoitus olisi kesän aikana käydä useammassa kisassa, jotta tulee niitä oikeasti kovia treenejäkin. Oikeastaan syksymmällä näkee sen todellisen kunnon, kun siitepölyt ja näiden aiheuttamat astmaoireet eivät enää vaivaa. Jos tulos ei tuosta parane on selvää, että treenissä on vikaa ja muutoksia pitää tehdä.
  2. @Jim tietyllä tavalla varmaan olisi hyvä olla enemmän suunnitelmallisuutta tuossa tekemisessä. Tuota uintia on sen takia noinkin paljon, kun lasten kanssa käydään koko perhe uimahallilla noin kerran viikossa (paitsi kesän halli on kiinni) ja tuon ajan haluaa osittain käyttää hyväksi. Toisinaan olen myös uimahallin kuntosalilla käytyäni mennyt sen jälkeen uimaan. Nyt, kun hankimme hieman paremman pyörän kuin vanhat, olen ajatellut aamuisin töihin mennessäni tehdä fillarilenkkejä näin kesäaikaan. Se tuntuu jotenkin helpommalta kuin juokseminen tuohon aikaan. Toisaalta olen myös ajatellut välillä tehdä viikonloppuisin kesällä pari kertaa päivässä hölkkälenkin. Tällä viikolla tiputin vauhteja ja sitä kautta pystyin selvästi juoksemaan kilometrimääräisesti enemmän. Toisaalta selkeästi on nyt pari kertaa käynyt niin, että ollessani menossa kisoihin olen selkeästi vetänyt sen keventelyitä edeltävän viikon liiankin kovaa ja vasta kisan jälkeisen viikon maanantaina on juoksu tuntunut siltä kuin pitäisi. Tuon ensimmäisen kisan ajankohta siirrettiin samalla viikolla kuin sen piti olla, joten sinne en edes päässyt. Mykoplasma tosiaan oli pahimmillaan sellaista, etten edes paria kilometriä meinannut jaksaa kävellä ja töissä oleminen oli tosi raskasta. Aika kauanhan jouduin treenit tekemään hölkän ja kävelyn yhdistelmänä,niin että kävelyä saattoi olla jopa yli puolet matkasta ja matkatkin olivat aika lyhyitä. Ei vain yksinkertaisesti jaksanut ja sykkeet piti yrittää pitää jotenkin järjellisissä lukemissa. Se oli positiivista, että vuoden 2016 kympin ennätystä 53:15 pystyin sentään parantamaan syksyllä 2017 aikaan 51:47. Yläasteikäisenä vähän aikaa juoksua treenattuani aika vähäisillä kilometrimäärillä juoksin cooperissa 2950 m, mutta sehän on selvää, että näin vanhempana tuollaisiin lukemiin on vaikeampi päästä ja painoakin on rutkasti enemmän. Voihan sekin olla, että kehitys vaan tulee hitaammin. Ehkä seuraava puolikas valaisee tilannetta paremmin. Yyterissä oli toki sekin, että otin juotavaa jokaisella pisteellä ja olen aika hidas juomaan, mutta ehkä vain olisin hyytynyt aikaisemmin ilman juomista.
  3. @Jim suurin piirtein tällaiselta näyttää. Vuosi 2016 numeroina: - juoksu 1964,81 km - sali 21 krt ( loka-joulukuu 16 krt ) -'uinti 38575 m - 1 kahvakuula - 2 h 40 min kuntofillari/crosstrainer Lisäksi kävelyä. Juoksu kuukausittain: 132,7 km ( nivusvaivaa, flunssaoireita) 148,38 km ( kaatumisesta tullut selkävaiva) 136 km ( selkävaivaa alkukuussa ja kuumeinen flunssa) 209,9 km 163,5 km ( viikon tauko kuumeesta johtuen ) 119,21 km ( kuumeinen flunssa ) 200,4 km 117 km ( antibioottikuurin vastinut kuumeinen flunssa ) 184,8 km 216,61 km 174,1 km 136,9 km ( kuumeinen flunssa) Vuoden 2017 liikunnat: - juoksua 2063,9 km - kävelyä 461,32 km - uintia 24150 m - salitreeni 25 krt - kotijumppa 13 krt - crosstrainer 3h10min Mykoplasma häiritsi treenaamista noin puoli vuotta. Vuosi 2018 toukokuun loppuun asti: - juoksu 932,4 km - kävely 182,1 - uinti 13425 m - sali 13 krt ja 1 kotijumppa - pyöräilyä toukokuussa 83,6 km Määräthän eivät ole paljon kasvaneet ja määrän lisääminen olisi varmasti yksi ratkaisu, mutta nuo aamuvuorot tuovat omat haasteensa, kun tosi harvoin on mahdollista työpäivän jälkeen lenkkeillä. Kotona toki pystyisi tekemään jumppaa. Viiden aikaan aamulla liikkeelle lähtiessäni, kun en jaksa/ehdi juosta kuin korkeintaan 5-7 km ja vk- treeniin minusta ei tuohon aikaan ole. Iltavuoroviikoille on tullut enemmän kilometrejä ja myös se yksi vk-treeni viikkoon. Kevyen viikon olen ajoittanut aamuvuoroviikoille. Talvikaudella vk-ta ei kyllä juuurikaan tullut tehtyä. Yleensä viikko käsittää 4-5 juoksupäivää, joskus kuusikin. Viikonloppuisin olen juossut pitkiksen, joka on ollut luokkaa 14-23 km. Tänään kokeilin kahta juoksua samana päivänä eli aamulla 22,2 km ja illalla 8,6 km huomattavasti reippaammin. Pitkiksillä usein juoksen pari viimeistä kilometriä reippaasti ja välillä myös useampia kilometrejä eli 8-9 km. Peruslenkeillä teen toisinaan lyhyitä spurtteja. Vk-treeninä joko vetoja tai esim 5-10 km reipasta vauhtia.
  4. Kukka75

    Säkylän mansikkamaraton

    Kuinka monella on kokemuksia kyseisestä tapahtumasta? Millainen reitti, miten järjestetty jne.?
  5. Ensimmäinen puolikas sujui 8 kuukauden juoksuharjoittelulla 2016 aikaan 2:01:51 ja tämä jakso sisälsi monta sairastumisista (flunssia, parin viikon selkävaiva) johtuvaa juoksutaukoa ja lähdin liikkeelle ylipainoisesta sohvaperunasta. Nyt 2018, kun treeniä takana n. 1v7kk puolikas sujui aikaan 1:57:39. Parannustahan tuossa ei melkein parissa vuodessa ole tapahtunut kuin muutama minuutti. Kuinka paljon vaikutusta on sillä, että viime vuodesta lähes puoli vuotta meni mykoplasman takia treenien suhteen pipariksi? Siitä selvittyäni olen saanut kylläkin treenata aika tasapainoisesti, joskin henkistä kuormitusta on ollut aika ajoin. Entä pahalla koivuallergialla, edellisenä viikonloppuna all in 26 asteen lämpötilassa juostulla 9,2 km:n kisalla ja edellispäivänä loppuneella antibioottikuurilla? Toisaalta kuukauden treenikilometrit olivat kahdesta kisasta samaa tasoa kuin edellisetkin. Suunnilleen 17 km:n asti tuo kisapuolikas sujui aika mukavasti, mutta sitten tuli noutaja ja loppu oli rämpimistä. Miten pystyisin parantamaan puolikkaan aikaa ja juoksemaan myös kympin mahdollisimman lujaa? Tarkoituksena olisi juosta muutama lyhyempi 5-10 km kisa, yksi-kaksi puolikasta ja ehkä maraton. Yritän nyt mahdollisuuksien mukaan lisätä juoksukilometrejä, vaikka ainoastaan iltavuoroviikoilla on mahdollisuus tehokkaampaan treeniin. Aamuviideltä, kun juokseminen on raskasta, eikä tehoja oikein löydy, kun pitää vielä jaksaa töissä tehdä 8 tuntia fyysistä seisomatyötä juoksun päälle.
  6. Itselläni on myös kaksi lasta, joista toinen alle kouluikäinen. Tästä kotoa, kun harvemmin pääsee aamuvuoroviikoilla mihinkään, niin välillä olen tehnyt työpäivän jälkeen kotijumppailua. Minulla tosin se, että asumme omakotitalossa helpottaa tuota, kun mieluummin menen ulos tekemään. Sen verran lyhyempi on työmatkakin kuin sinulla, että se taittuu aamuisin kävellen tai.juosten töihin.
  7. Kukka75

    Jutteleminen kisoissa

    Lähtöön valmistautuessa keskityn niin täydellisesti tulevaan suoritukseen, ettei siinä tulisi mieleenkään alkaa rupattelemaan. Jos vaatteiden vaihto, on pukuhuoneessa, niin saatan muutaman sanan tuolloin vaihtaa tai jos lähtöön on vielä paljon aikaa. Kisan aikana ei ole vielä tullut mieleen alkaa haastelemaan. Poikkeuksena se kuumaakin kuumempi Paavo Nurmi maraton, jolloin jouduin kävelemäänkin välillä. Jonkun matkaa kävelin jonkun naisen kanssa ja tuossa tilanteessa rupattelu oli ihan jees. Kilpailun jälkeen on ihan mukavakin jutustella muutama sana jonkun kanssa.
  8. Minulla on olleet nyt kahdet Wyten kerrastohousut. Muutenhan ne on mukavat, mutta molemmissa kangas on mennyt rikki, kun poisottaessa kynsi on osunut niihin. Eivät kyllä siis vaikuta kovinkaan kestäviltä. Normikerrasto ei ole koskaan hajonnut noin.
  9. Huh. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mitä elämässä tapahtuu. Onneksi apua osui paikalle. Tsemppiä kovasti.
  10. @marika_ voihan tuossakin olla yksilöllisiä eroja, että mikä toimii. Itselle tuntuu tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta tuo hölkän ja kävelyn yhdistelmä ja pitkikset jaolla 800 m hölkkää ja 200 m kävelyä. Kävellessä sykkeet kuitenkin laskee aika nopeasti ja saa nuo välipätkät juosta reippaammin. Lisäksi tuntuu, että tuolla tyylillä jaksaa pitempään.
  11. Mukaan vaan. Ei noissa kisoissa osa kuitenkaan ole veren maku suussa juoksemassa vaan muuten vaan mukana. Sehän riittää, kun pääsee omaan tavoitteeseen.:) Hyviä juoksijoita toki saattaa olla mukana, mutta niitä muita on sitten enemmän.
  12. Kukka75

    Kova suoritus 90-vuotiaalta

    https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000005488045.html?utm_source=whatsapp&utm_campaign=whatsapp-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi Täytyy sanoa, että on kunnioitettava suoritus.
  13. Kukka75

    Ylipronaatiotuettua kenkää

    Minulle saucony guidet olivat hyvät jalkaan. Asics gt-2000 kengistä taas en tykännyt yhtään.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy