Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Kukka75

Jäsenet
  • Content count

    1 395
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

About Kukka75

  1. Tänään tein vielä sellaisen puolen tunnin treenin, jossa tein hyppyjä, loikkia, pakara-ja polvennostojuoksua, hyppäsin hyppynarulla, käytin steppilautaa, tein vatsalihaksia ja lantionnostoja jne... Loppuun vielä reilun puolen tunnim venyttelyt. Aika ksuan aikaa on vierähtänytkin siitä, kun viimeksi koskin hyppynaruun. Äkkiä tuossa ainakin hengästyy.
  2. Päivän alkajaisiksi kävelylenkki, joka kulki metsässä, soratiellä, pururadalla ja asfaltilla. Pururadalla myös hieman pakara-ja polvennostojuoksua sekä hyppyjä ja loikkia. Tuo olikin mukavaa, joskin syke nousi tuossa korkeimmillaan lukemaan 156. Kävely sujui hyvällä fiiliksellä keskitahdilla 8:58 ja keskisykkeellä 124. Matkaa kertyi 9,6 km.
  3. Hienoa, että alun pettymyksen jälkeen Pallaksen kisasta löytyi positiivisia juttujakin ja toivottavasti Vuokatissa sujuu paremmin ja odotukset täyttyvät. Harmillisia nuo krampit. Kaikkea ei vaan aina voi ennakoida. Tsemppiä treeneihin.
  4. Tänään aamulla 9 km:n rauhallinen lenkki keskitahdilla 7:02 ja keskisykkeellä 146. Ei nyt ihan kaikkein lennokkainta meno ollut, mutta eilinen vauhdikkaampi rykäisy kyllä varmaan vaikutti asiaan. Yleensä en myöskään pidä alle 10 km:n matkoilla kesälläkään juotavaa mukana, niin kuin en tänäänkään. Muutenkin on ollut hieman nuutunut olo tänään. Illalla unohtui myös hengitettävä kortisoniastmalääke ottamatta, minkä myös huomasi. Nyt, kun on loma, niin mennään treenaamisen suhteen hieman fiiliksen mukaan ja välillä on varmasti niitäkin päiviä, jolloin ei edes ehdi juoksemaan. Nyt, kun olen tehnyt vertailua noiden omien kenkieni suhteen, niin nuo sauconu everun isot ovat ehdottomasti parhaat, jotka minulla on ollut, kun rullaavat mukavasti ja sopivat loistavasti niin kympille kuin puolikkaankin juoksuun. Tämän viikon liikunnat: - juoksua 38 km - 1 salitreeni
  5. Kesäloman alkajaisiksi uskaltauduin pitkästä aikaa kokeilemaan 10 km:n "testijuoksua". Koska ihan ei ollut varmuutta, että miten jaksan tuon matkan painella menemään, niin tarkoitus oli pyrkiä juoksemaan suhteellisen tasaista vauhtia ja olla sortumatta hullutteluun. Hitain eli ensimmäinen kilometri 5:29 ja nopein 5:14. Lopputuloksena aika 53:47, mikä itse asiassa yllätti positiivisesti. Noin 6,5 km tuli aika mukavasti. Viimeisellä parilla kilometrillä oli jo epämukavampaa. Viimeinen kilometri 5:19, mutta kyllähän tuossa jo jaloissa painoi. Ehkä sitä tänä vuonna jossain vaiheessa uskaltaa vielä sen 10 km käydä lappujuoksussa rykäisemässä, mutta katsotaan nyt.
  6. @Jim kesälomalla tulee varmaan kokeiltua vk-lenkkejäkin, kun pääsee vähemmällä fyysisellä rasituksella. Jos pääsisi niidenkin tekemiseen sitä kautta taas kiinni. Kaikki vaihteluhan on tervetullutta, kun onhan aina samalla vauhdilla jumputtaminen yksitoikkoista. Tänään 8,6 km lenkki varsin mukavassa säässä keskitahdilla 7:01 min/km ja keskisykkeellä 146. Nyt, kun olen hakenut juoksuun tuota rentoutta, niin tuntuisi, että rentous säilyy hieman hitaammallakin tahdilla. Näin tarpeelliseksi intervallitreenin ja salipäivän jälkeen ottaa hieman kevyemmin. Huomenna onkin sitten ohjelmassa lepoa. Ainoa negatiivinen asia tämän päivän juoksussa oli liman kertyminen kurkkuun.
  7. Tänään treeni kuntosalilla eli selkää, jalkoja, vatsoja ja penkkiä. Ehkä penkissä painoja voisi pikkuhiljaa jopa alkaa hieman lisäämään, kun 30 kg:n minipainoilla nousee 10 toistoa kevyesti. @Jim tällä hetkellä minulls tärkeintä juoksemisessa on se, että se tuottaa mahdollisimman paljon iloa ja hyvää oloa ja onhan tuo totta, että pk-treeni on tärkeintä peruskestävyyden kehittämisrn kannalta. Omasta maksimisykkeestä ei ole edes tietoa, mutta muutamia kertoja on tullut yli 200 lukemia ja korkeimmillaan 209. Siihen 190 lukeman tienoille tai ylikin saatan päästä jumpatessa ( jolloin alan kyllä hiljentämään tahtia) tai 1000 metrin vedoissa. Faktana puolimaratonilta keskisyke 179 ja maksimi 189 sekä 6,1 km kisasta maksimi 192. Tällä hetkellä on pääasiallisena tavoitteena mykoplasmaa sairastettuani päästä jonkinlaiseen treeniin kiinni, eikä välttämättä ajatuksena ole edes juosta tänä vuonna lappukisoissa, koska kunto on kuitenkin huonompi kuin esim. viime syksynä tai keväänä. Ei treenaamiseni varmasti ole millään mittapuulla oikeaoppista, mutta en ainakaan nyt siihen pyrikään ja ensisijaisesti olen kuitenkin kuntoilija enkä kilpaurheilija. On totta, että tasavauhtinen vk olisi varmasti kehittävämpää kuin intervallit ja nekin tulevat kuvioihin jossain vaiheessa. Tällä hetkellä siitepölyt selvästikin vaikeuttavat hengittämistä ja joskus nuorempana tehdyissä tutkimuksissa olen saanut astmaattista reaktiota koivun siitepölystä (muuta ei siis tutkittukaan tuolloin) ja rasituksesta lieviä astmaoireita. Joka tapauksessa allergiakausi alkaa minulla lepällä ja jatkuu koivulla sekä heinillä. Tuolloin minulla oli erityiskorvattavuus astmalääkkeisiin, mutta vuosikausiin en niitä ole käyttänyt, koska pärjäsin allergialääkkeilläkin. Nyt ajattelinkin, että ehkä olisi syytä kartoittaa tilanne uudestaan lääkityksen suhteen, koska oireet ovat palanneet. Minullahan tilanne on se, että joka toinen viikko ainoa mahdollisuus useimmiten käydä viikolla lenkillä on lähteä juoksemaan aamuviideltä töihin mennessäni ja tuolloin olen herännyt puoli viiden maissa ja nukkunut noin 6,5 h-7 h tunnin yöunet, mikä ei minulle ole ihan riittävästi. Reppu, jossa ovat vaihtovaatteet ja eväät kulkee selässäni. En ole muutenkaan aamuvirkku, joten ajankohta ei ole mitenkään ideaalisin. Ei siis ole edes resursseja treenata ideaalisesti. Nyt, kun alkaa kesäloma otan juoksemisen lisäksi reilusti kävelyä ohjelmaan ja varmaan jotain muutakin eksraa. Tietynlaisena edistysaskeleena pidän kuitenkin sitä, että olen saanut raahattua itseni taas kuntosalille ja yritän pitää tuon nyt kerran viikossa ohjelmassa.
  8. Tänään ohjelmassa 1000 metrin vedot. Totutun laiska fiilis alkuverryttelyssä, joka oli 1,2 km. Aurinko paistoi, mutta varjopaikoissa oli mukavan viileää ja tuulikin oli aika virkistävä. 1000 m vedot: 5:18, 5:09, 5:10, 5:00, 4:52 ( kolmannen vedon vauhti selittynee osaksi lievällä vastamäellä ja vastatuulella) Juoksu oli rentoa ja pyrittiin pitämään tuntuma suhteellisen mukavana. Loppuverkaksi vielä 4,2 km hölkkää kotiin. Sitä en osaa sanoa, että miltä kunto noiden vetojen perusteella vaikuttaa tai voiko noista ylipäätään päätellä mitään. Tuo allergia selvästi haittaa tällä hetkellä ihan jonkin verran ja välillä joutuu rykimään ja yskimään ja nyt kuului jopa hieman vinkunaa hengityksessä neljännen vedon lopussa. Sinne tänne on ilmestynyt muutamia vesipisteitä ja ehkä noita voisi yrittää joskus hyödyntää lenkillä.
  9. Maaliinpääsy tuollaisessa kisassa on jo kova juttu. Onnittelut siitä.
  10. Tänään juoksua lämpimässä aurinkoisessa säässä 10,1 km. Tein 5*400 metrin vedot, jotka menivät näin: 1:55 1:51 1:54 1:50 1:46 Kolmas veto lievään vastamäkeen ja vastatuuleen. Nuo olivat sellaisia rennosti juostuja. Lisäksi 200 metrin pyrähdys 54 s ja 120 metrin pyrähdys 32 s. Tuon viimeisenkin oli tarkoitus olla 200 metriä, mutta kun koiranulkoiluttaja tuli niin sopivasti eteen, että jouduin ottamaan vauhdin pois, niin lopetin vedon tuohon. Vetojen jälkeen juoksua 4 km keskitahdilla 6:59 ja keskisykkeellä 149. Vetojen välissä myös juoksua ja kävelyä. Näistä kaikista yhreensä siis se 10,1 km. Ihan optimaalisinta ei varmastikaan ole tehdä vetoja pitkiksen jälkeisenä päivänä, mutta aamuvuoroviikolla ei tuohon oikein muutenkaan ole mahdollisuutta. Viikon liikunnat: - 1 salitreeni - juoksua 43,3 km - kävelyä 11,9 km
  11. Tänään käytiin vanhemman pojan pyydöstä vielä urheilukentällä ja nyt, kun siellä ei ollut ketään muuta, niin uskaltauduin hieman hassuttelemaan ja kokeilemaan korkeushyppyä ensimmäistä kertaa lukioaikojen jälkeen. Massaa tuohon touhuun on kyllä ihan liikaa. Ensisilmäyksellä metrikin näytti jo korkealta ja iski rimakauhu ja ajattelin,, että ei taida onnistua. Laskin riman 90 senttiin ja sain ylityksestä sen verran itseluottamusta, että 115 senttiä ylittyi vielä mukavasti saksihypyillä molemmilla yrityksillä mukavasti. 120 sentistä kaksi yritystä ja molemmat olivat aika lähellä ylitystä. Katselin, että tuo 150 joka lukioaikoina meni saksihypyllä on jo aika korkealla. Silloin oli painoa sellaiset 15 kg vähemmän. Ikääkin on toki tullut lisää.
  12. Tänään mukavassa hieman tuulisessa aurinkoisessa säässä 15 km hölkkää keskitahdilla 6:21 ja keskisykkeellä 157. Mukavan rennosti juoksu kulki js pyrki välillä melkein hymyilyttämään. Voisi oikeastaan sanoa, että nyt oli sitä juoksemisen iloa ja tämä on se fiilis joka palkitsee. Kävelypätkiä otettiin välissä. Lämmintä hieman alle 20 astetta ja juotavaa mukana 0,7 litraa, mikä kului kaikki. Lopussa pellolta kantautui nenän tillin kesäinen tuoksu. Aletaan lenkkiä pidentämään sitten, kun tuo 15 tulee kevyesti. Nyt viimeisen parim kilometrin aikana oli lievää hyytymistä, vaikka viimeinen puristettiinkin 5:41. Tuota kuntosaliakin yritetään nyt pitää ohjelmassa.
×