Jump to content
Juoksufoorumi.fi






_figu

Jäsenet
  • Content count

    27
  • Liittyi

  • Last visited

About _figu

  1. Mitä tänään syötäisiin

    Chili con carne kasvisversiona. Oli vihainen kokki, tulista mutta todella hyvää.
  2. Joo näinhän se menee. Lenkkeilyn aloittaessa tuli varmasti juosta liian kovaa peruslenkit. Taitaa olla aika yleinen aloittelijan virhe. :) Nyt kun tässä on tullut hyvällä motivaatiolla juostua jo jonkun aikaa niin myös ottanut selvää asioista. Mitä ja miten harjoitella yms. Sykemittarin hankinta auttanut pitämään vauhdit kontrollissa peruslenkeillä, luontaisesti mulle on vaikeaa juosta riittävän rauhassa. Juoksu kilometrit/viikko kasvaa niin onhan se ihan kiva juosta välillä rauhassakin :D Mietin itsekin tota juoksuvalmentajan palkkaamista ennen päätöstä aloittaa maratoonille harjoittelu. Tämä foorumi on kuitenkin ollut äärimmäisen hyödyllinen ja oikeastaan kaikkiin kysymyksiin saanut hyviä neuvoja ja kommentteja. Ehkä joskus ensi vuoden puolella voisi uudelleen miettiä. Lähinnä jos juoksutekniikkaan sieltä saisi jotain kommentteja, ohjelmiahan netti täynnä. Itsellä käytössä Polarin ohjelma pohjana. Siellä todella hyviä tukiharjotteita. Vertaillut tuohon Sepon > 4h ohjelmaan ja aika samoissa menee nuo juoksujen määrät ja mitat.
  3. Se on mahtava tunne, kun minkä tahansa urheilusuorituksen jälkeen fiilis et nyt meni ihan nappiin ja saanut maksit irti. Kova veto. Onnittelut!
  4. Aikas ahkeraan kiertelet lappukisoja. Vähän kuumottelis itekin käydä jokunen lyhyempi tässä juoksemassa. Oma tämänhetkinen taso jossain ~ 1. blogipostauksesi hujakoilla (7kk ahkeraa treenausta nyt takana) ja juoksen ekan Maran Vantaalla. Juoksitko Sepon 4h alituksen ohjelman 10km testijuoksut omatoimisena vai kävitkö ihan jossain lappukisoissa? Todella kova on kyllä ollut kehityskäyräs tuolta blogin alkuajoilta! Heitäppä pari vinkkiä mitä kannattaa ja ei kannata tehdä ensimmäiselle maratoonille valmistautuessa :) Tsempit treenailuun.
  5. Ma 17.7.

    Golfkierros 17-21.30. Noin 11km siellä tulee yleensä käveltyä. Pelasin surkeasti ja lievästi sanottuna hieman kiehui Äkkiä kotiin ja lenkkarit jalkaan. 10km kiihtyvänä. 1. km 5.36, viimenen 4.33. Keskisyke 143, max 154. Rankka lenkki. Golffit ja sunnuntain pitkis selvästi painoi jaloissa mutta ajoi kyllä tarkoituksena .
  6. Hehkutus- ja fiilistelyketju

    Pakko hehkuttaa eilistä lenkkiä. Ihan parhaita tämän 7kk juoksuilun aikana! Lähdin kasilta illalla sateen loputtua. Tarkoitus oli juosta kevyt 8km saunalenkki ja huomenna (tänään) sitten perus pitkis. 7km kohdalla hetken siinä arvoin jatkaako vai ei. Juoksu tuntui kulkevan, joten päätin kiristää tahtia ja vetästä puolikkaan vaikkei juomapulloa nyt mukana ollutkaan. Kesäkuussa HHM oli oma eka puolikas (1:55:50), jossa hyydyin todella pahasti 15km kohdalla helteessä. Kuitenkin nyt tuntui niin hyvältä että lähdin juoksemaan 5:00 - 5:10 kilometrejä. Kilsat 17,18,19 meni 4:40-4:50 väliin. Viimeset kaks vähän puuroutui päälle 5 minuuttiin. Lopussa vielä aivan happo mäki :D 21,1 km, 1:48:45 avg pace 5:09 keskisyke 140, max 151 Parannusta 7 minuuttia edelliseen puolikkaaseen. Eikä nyt ihan täysii "rajotinta vastaan" tullu vedettyä. Mukavan reipasta menoa. Paljoa tuota kovempaa en kyllä varmaan olisi edes jaksanu kun golfkierroskin aamupäivältä alla. Todella hyvät fiilikset
  7. Jalkapöydät rikki?

    @puolukkamarja itsellä meni 5 päivän burana kuurilla + totaalilla levolla kaikesta urheilusta vastaava rasitusvamma ohi. Oli siis kuvailemaasi kipua vasemmassa jalkapöydässä. 2 viikkoa kuulostaa omaa tapausta vakavammalta, voisiko olla rasitusmurtumasta kyse? Jos murtuma niin vaatia pidempää lepoa. Ei muuta kun kevennystä jalan rasitukselle ja kun ei enää tunnu kipua niin nosta rasitusastetta varovasti.
  8. Pystyn kyllä samaistumaan tilanteeseesi. Vaikeaahan se on malttaa antaa kropalle huilua kun tekis mieli juoksemaan, mutta minkäs teet. Se on vaan pakko. Itselläkin ensimmäinen joku kevyt rasitusvamma vasemman jalan jalkapohja vähän oireillut, ei onneksi mitään vakavaa ja tänään jo kivuton reippaassa kävelyssä. Käyn testaamassa oireileeko tärähdyksestä. Jo tämä 3 päivän tauko ollu kyllä melkosta kärvistelyä sohvalla, kun ekaa kertaa vuosiin saanu kunnon poltteen harjoitteluun. Onneks tulee Us Openia 8h päivässä
  9. Mitä muuta harrastat?

    Golfia tullu pelattua reilu 10 vuotta. Viime vuosina muiden kiireiden takia vähemmän kuin haluaisin. Tänä vuonna vasta n. 10 kierrosta alla. Squashia serkun kanssa kerran viikossa ja säbää höntsäjengissä syksy-talvi. Hiihtämässä tulee käytyä jos vaan lunta Etelä-Suomessa tai jossain ylempänä matkailee. Vaikka hiihdosta pidän niin sen verran satunnaista että aika fiilispohjalta menee.
  10. Tykkään. Tuolla tullut itsekin paljon juostua varsinkin nuorempana. Muutaman kerran käyny Keinukallion portailla treenaamassa. Loistavat puitteet monipuoliselle harjoittelulle.
  11. Jos Maraton tavoitevauhti 5.40/km niin millä vauhdilla pitkikset? Onko 6.00min/km liian kovaa? Vai mennäänkö sykkeen mukaan? 60-70% maksimisykkeestä? Jostain muistaakseni luin, että jossain vaiheessa voi ottaa osaksi pitkistä esim. viimeset 5km maraton vauhtista. Kymppi meni kuukausi sitten 50min (ei tasainen reitti) eikä vetäny piippuun. Nyt testaamalla lähtisi varmaan jotain tuosta pois jos täysiä vetäs.
  12. Forerunner 235

    Kaikki @Seppo :n testit luettuna vaikuttaisi siltä, että omaan käyttötarkoitukseen Forerunner 235 olisi toimivin. Oikeastaan pelkästään juoksuharrastusta varten tulisi käyttöön. M430 tulee ymmärtääkseni kesäkuun lopulla myyntiin. Kannattaisi odottaa sitä?
  13. Vantaan maraton 14.10.2017

    Juuri ilmoittauduin mukaan! Oma ensimmäinen maratoni tulee olemaan.
  14. Laitetaas vaikka tähän ketjuun, jos saisi jotain hyviä vinkkejä miten lähteä valmistautumaan Maratonille. Taustaa: Juoksin 1. puolikkaani HHM 1.55.50 lauantaina (netto). Ehdin reilun 2kk treenata. Taukoa säännöllisestä juoksemisesta oli yli 5 vuotta. Satunnaisesti tuli tuona aikana juostua, mutta nyt oli pitkästä aikaa sellaista määrätietoista harjoittelua. Vähän jäi kyllä hyvällä tavalla hampaankoloon, sillä ei nyt missään nimessä voi sanoa onnistuneeksi juoksuksi kun tuli helteessä hyydyttyä kohtuu pahasti. Seuraavaksi tavoitteeksi ajattelin asettaa täysimittasen Maratonin. Olen tässä nyt lauantaista asti miettinyt asiaa. Motivaatiota löytyy ja haluan lähteä haastamaan itseäni tosissaan. HCM taitaa tulla hieman liian aikaisin. Vantaan Maratoniin 14.10. olisi 4kk aikaa. Positiivista palautetta lukenut ja pitäisi olla helppo ja nopea reitti, joten voisi olla hyvä paikka 1. maratonille. Uskoisin, että tulevan 4kk aikana saan luotua riittävän hyvät pohjat maralle. Kokonaisuutena reipas puoli vuotta aktiivista harjoittelua olisi siis alla. Miltäs kuulostaa? Puolikkaalle vedin pitkiksen viikonloppuna, 2-3 pk-lenkkiä ja yhden nopeampitempoisen lenkin (jotain 5-10km väliltä tasavauhtisena tai kiihtyvänä). Varsinaisia intervalleja ei siis ohjelmassa ollut, sillä pk-pohja niin heikolla tasolla, että koin tärkeämmäksi parantaa sitä kun juoksukilometrejä näin vähän alla. Pitkistä varmaan vähän pidemmäksi? Mitä muuta tulisi harjoittelussa muuttaa? Tavoite: 4h alitus varmaan pitäisi onnistua tuolla puolikkaan tuloksella? Onko sillä edes harjoittelun kannalta mitään merkitystä onko tavoite 3.45 vai 4h? Olen nyt selaillut foorumia ja googletellut Holmenin maraton ohjelmaa http://www.juoksija-lehti.fi/Portals/47/JannenOhjelmatKuntoilijoille.pdf, täältä löytyvän Sepon postaamat ohjelmat tsekannut ja pari muuta mitä tullut vastaan (esim tällanen http://content.nike.com/content/dam/one-nike/en_us/season-2015-su/Running/NikeRunClub/TrainingPlans/Marathon_Training_Plan_Miles_3_29_2016.pdf). Tietoa on älyttömästi. Minkäänlaista kokemusta ei ole tuollaisten ohjelmien noudattamisessa. Todella isoja eroja noissa ohjelmissa. Tarvitsisin siis jotain ohjeita, minkälaista ohjelmaa kannattaisi lähteä noudattamaan. Onhan noita maksullisia juoksukouluja ym. mutta uskoisin, että minulle riittää selkeä ohjelma jota seurata ja täällä foorumilla hengailu tavoitteiden saavuttamiseksi :) Kaikki kommentit tervetulleita. Kiitos.
  15. No voi perse! Onneksi ei käynyt pahemmin. Pikaista toipumista.
×