Jump to content
Juoksufoorumi.fi


_figu

Jäsenet
  • Content count

    77
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

61 Excellent

Recent Profile Visitors

253 profile views
  1. _figu

    To 15.3.

    Olimme äsken serkun kanssa pelaamassa squashia. Kiroilin kun jalka ei noussut totuttuun tapaan (ja mikä pahempaa olin häviöllä!). Jo ennen pelien aloittamista ihmettelin ääneen, kun viime viikolla ei treenaaminen oikein kiinnostanut. Viikonloppuna ruoka ei maistunut ja pientä flunssaakin ensimmäistä kertaa pitkään pitkään aikaan. Alkuviikosta sykkeet normaalia korkeammalla ja suorituskyvyssä iso pudotus. Täälläkin asiasta mainitsin toissa päivänä. Eilen en tehnyt muuta kun rullaillut paikkoja auki. Ylikunto... Vaikka kuinka yrittänyt pitää järjen mukana touhussa ja maltillisesti nostaa määriä niin ei näköjään ole onnistunut. Noh, onneksi mitään tämän vakavampia oireita ei tässä vielä päässyt syntymään. Ja havahtui asiaan ennen kun saa ittensä pidemmäksi aikaa telakalle.
  2. Kroppaa kuunnellen vaan. Tärkeintä meille harrastelijoille varsinkin kun alkaa kilsat lisääntymään. Jos menee ongelmitta niin perusrunko näyttää hyvältä ja toisen välipäivän voi korvata kevyellä hölkkä/PK kuten sanoit. Samoja tuntemuksia ollut itselläkin. Kilsojen nostelu vähän aiheuttanu sitä että kovempien treenien jälkeen jollain palauttavilla tuntuu että paikat aukee vasta siinä 6-8km kohdalla. Myös venyttelyn & coren tärkeyttä ei voi koskaan väheksyä.
  3. _figu

    Lonkkakipu

    Laitetaas vaikka tänne. Eli eli, viime viikolla kipeytyi oikean jalan lonkka. Eilen lenkillä pientä arkuutta alussa mutta kun sai lämmöt (1-2km) ja lisäsin hieman vauhtia niin kipu lähti täysin pois juostessa. Tänään taas aamulla kävellessä arkuutta. Tuntuu että sen venyttäminen ei erityisemmin auta. Jalkojen heiluttelua ym tullut tässä tehtyä pari päivää, kun jostain näistä ketjuista näin oli neuvottu tekemään. Tuntui että saattoi hieman helpottaa. Mitenkään erityisen pahalta ei tunnu. Vastaavaa ei viime vuonna muistaakseni ollut. Tänä vuonna lisäillyt kilsoja, voisiko tällä olla jotain vaikutusta? Coretreeniä varmaan pitäisi lisätä entisestään? Ongelma erityisesti hitaammat lenkit. Ajattelin että olisko huonolla juoksuasennolla jotain tekemistä tämän kanssa sillä reipasvauhtisemmilla lenkeillä ainakin omasta mielestä juoksu taloudellisempaa ja menee luonnostaan paremmassa asennossa.
  4. _figu

    Ti 13.3

    30min core ja päälle matolla 6km @5:39/km avg 141 Todella tuskasta. Sykkeet aivan katossa toista päivää putkeen. Mietin jo eilen mistä lie johtuu. Nukkunut hyvin ja riittävästi. Syönyt normaalia epäsäännöllisemmin useamman päivän putkeen. Muuta en keksi. Alla todella kevyt viikkokin. Vähän pidempään oli tarkotus juosta mutta ei vaan pystyny. En muista koska viimeksi vastaavaa. No, ehkä tää on näitä juttuja että 1 askel taaksepäin jotta voi ottaa taas 2 eteenpäin. Eilen rimpuilin 11km tuolla loskassa, tänään ei huvittanu. Alkaa pikku hiljaa menee huumori näiden kelien kanssa.
  5. _figu

    Ti 6.3

    6 x 1M intervallit matolla, 3min palautukset. Vedot 1-5 @4:30/km ja viimenen 4:15/km. Yht 16km Menipä kevyesti. Sykkeetkin pysyi maltillisena vielä viimeisessäkin vedossa. Pitää tuota kympin 45min tavoitetta jo tämän perusteella tiputtaa. Ellei sitten ihan suonenveto ollu ja palautetaan mies maan tasalle. Ensi viikolla voisi kokeilla 4:15/km koko treeni läpi.
  6. _figu

    10km alle 45min

    Otetaas tämä välitavoitteeksi 22.4. Helsinki Spring 10km. Menee McMillanin taulukon mukaan aika linjassa tuon puolikkaan 1h 40min tavoitteen kanssa. Aikaa 46 päivää. Vain muutama intervallitreeni alla matolla. Käyn tänään testaamassa kuinka pahalta tuntuu 6 x 1M tavoitevauhdilla. Voisi nuo McMillanin 10k Workoutit ottaa avainharjotteiksi.
  7. Jännä, että noin pieni ero keskisykkeessä. Minkälaiset sykerajat sulla on? Maksimi? Kovaa tekemistä! Itse ruikuttaa jos täällä pakkanen menee sinne -15 paikkeille ja vaikken mattoilusta erityisesti pidäkään niin kylmästä sitäkin vähemmän. Kait sitä kaikkeen tottuisi.
  8. Kiitos. En ainakaan vielä. Tuntemusten mukaan. Mahdollisimman paljon juossut ulkona. Onneksi vain harvoin täällä pk-seudulla pakkanen pakottaa matolle. Perusrakenne aika basic pohjia rakennellessa kuten varmasti muillakin. Pitkälti samanlaisia viikkoja kaikki eli vkl:na pitkis, 1-3 pk:ta, yksi intervalli tai tv kovempaa (nää tehny talvella kaikki matolla) + palauttavat hölkkäilyt kovempien treeenien jälkeisinä päivinä. Corea rullailua ja venyttelyä varmasti liian vähän ja niiden lisäämiseen etenkin kevyempinä päivinä yrittänyt kiinnittää huomiota. Tarkoitus juosta puolikas toukokuussa, joten vauhteja lisää hiljalleen. Mietinnässä kyllä itsellänikin ollut, että ottaisin jonkun ohjelman treenien pohjaksi ja sitä sitten muokkaisi omiin aikatauluihin sopivaksi siten, että avainharjoitteet sieltä saisi tehtyä. Viime vuonna käytin Polarin jotain perus ohjelmaa ja vertailin muutamia muita. Suurin osa aika samankaltaisia vaikuttaisi olevan.
  9. _figu

    Pe 2.3

    15.43km @5.15min/km, avg 136 Päätin laittaa taas sykemittarin piiloon ja vetää fiilisten mukaan. Kulku erinomainen. Oliskohan ollut paras juoksukeli tänä vuonna! Aurinko paistaa ja paikoittain ihan lämmitti, -6 astetta ja nollatuuli, vain paikoittain liukasta. Ihan hymyksi pistää näiden kovempien pakkasviikkojen jälkeen. Kevättä kohti.
  10. Nopeasti tsekkasin että blogin ensimmäinen viesti vuodelta 2012, joten kokemustahan sulta löytyy. Jos kykenet omatoimisesti treenaamaan ns oikein niin en näe ohjelmaa välttämättömänä. Varmaan perusrunko aika samanlainen suurimmassa osassa ohjelmista. Ellei sit just mene häsläämiseksi. Itsestäni tässä huomannut ja oppinut sen, että kunnon noustessa vaikea malttaa noitten rauhallisten ja pidempien lenkkien kanssa mennä riittävän hiljaa. Ohjelma ja sykemittari auttaa tuossa.
  11. Hyvät on määrät Itsellä täysin samat tavoitteet tälle vuodelle kuin sinulla otsikossasi. Koittanut maltillisesti nostaa kilometrimääriä, kun loppuvuodesta meni hetki telakalla (tammi 181km, helmi 237km). Ootko tuplapäiviä vetänyt ollenkaan? Itsellä ei vielä ole ollut tarvetta. Kuitenkin haluaisi sen min yhden vapaapäivän viikossa juoksusta pitää, tästä kun kilometrit nousee 75km/vko tai enemmän varmaankin täytyisi tuota jo harkita. Esim kevyt palauttava aamulla jos edellisenä päivänä ollut kovempi treeni ja illalla sitten jotain pk:ta/vähän reippaampaa tms. Edit. lisätään vielä sen verran, että toki niinä päivinä kun tehdään avainharjotteita niin tulis vain yksi lenkki ja alla mielellään kevyempi päivä.
  12. _figu

    Läskikerho

    Vaakaa en omista mutta arviolta -3-4kg lähteny tam-hel kun päässyt terveenä urheilemaan. Alkoholia kolmena päivänä, näistä kertaalleen enemmän kuin 5 annosta.
  13. _figu

    Ke 28.2.

    Samaan aikaan täällä ketjuja postaillaan. Pitäisi näköjään tuota F4:sta painella ennen viestien postailua.
  14. Nopeasti mietittynä piilareista lähtisin. Itse vielä kohtuu hyvin näkee (-1,00 ja 1,25) niin en ole kokenut tarpeelliseksi juostessa. Golffia pelatessa käytän aurinkolaseja, joissa vahvuudet että näkee suunilleen mihin se pallo tuli huitastua. Varmaan nopeatempoisissa pallopeleissäkin niitä pitäisi käyttää mut oon laiska niiden käytön kanssa.
  15. _figu

    Ke 28.2.

    21.05km, 1h 50min (@5.15), avg 138 Lähdin pitkikselle. Ei siitä nyt ihan suunnitelmien mukainen lenkki tullut. Aurinko paistoi ja askel alusta asti kevyt. Alla vuoden kevein jakso (su vapaa, ma kevyt, ti vapaa) ja sen kyllä heti huomasi. Teki varmaan kropallekin hyvää välillä huilata. 13. km meni vielä omille vauhdeille maltillisesti (5:11), sen jälkeen olin vaan et iha sama mitä sitä väkisin jarruttelemaan ja annoin palaa Koko lenkki tuli kiihtyvänä. Vitosten ka/min 5:37, 5:29, 5:07, 4:49. On tässä kyllä tekemistä vielä, että saisi puolikkaalla ylläpidettyä tuon 4:45/km vauhdin, mutta positiivista että talvisissakin oloissa sitä vauhtia pysty lenkin loppupuoliskolla pitämään ilman tunnetta, että vauhtia pitäisi pakottaa. Ei se toki vielä kevyeltä tuntunut :D Pahasti näyttää siltä, että tässä on jotain kehitystä päässy tapahtumaan.
×