Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Patera

Jäsenet
  • Content count

    9
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tuo voi olla syynä. Palauttavia lenkkejä ei juuri ole tullut tehtyä, vaan ne päivät on pidetty vapaata liikkumisesta. Varmaan sauvakävelyllä on hyvä aloittaa, juoksemalla voi olla hankala päästä alle 120 sykkeisiin.
  2. Juoksu kyllä kulkee mutta jos haluaa vielä kehittyä, niin testaajan mukaan korkealle alkulaktaatille pitäisi tehdä jotain. Jos vertaa, että lähtöarvo olisi lähempänä 1 mmol/l, niin laktaattialue laajenee jo yli kahdella (yläpäätä on vaikeampi korottaa). Toisin sanoen, oli juoksuvauhti miten hidas tahansa, niin laktaatti on lähes AnAer-tasolla kynnyksellä, mikäli käytetään yleistä 4 mmol/l rajaa. Rajat ovat kaiketi huippujuoksijoista johdettuja, mutta kai ne voivat antaa suuntaa kuntoilijallekin.
  3. Käyrä oli lievä banaani alusta tuonne AnAer-rajalle ja laski parhaimmillaan 0,5 yksikköä. Testit tehtiin terveenä ja ilman lääkitystä, joten sekään ei selitä. Aloitusvauhti oli 6.00 mm/km.
  4. Sormi kyllä puhdistettiin hyvin ennen pistoa, mittauksia otettiin välillä useampia ja kun arvot muuten testin edetessä tuntuivat olevan ok, niin tuskinpa laitteet oireili. Testien välissä aikaa oli reilu vuosi ja tulokset liki samoja.
  5. Hei, Olen käynyt pariin kertaan laktaattitestissä (suorassa ja epäsuorassa), ja muuten tuloksissa ei mitään ihmeellistä paitsi laktaattien korkea alkuarvo hämmentää. Se lähtee 3-3.5 mmol/l heti alusta, kun normaaliarvo pitäisi olla n. 1 mmol/l testaajan mukaan. Yritin netin syövereistä etsiä syitä korkealle alkuarvolle, kun testaajakin oli ihmeissään mutta analysointi näyttää keskittyvän taulukon toiseen päähän. Kysymys siis kuuluu, pitäisikö korkeista alkuarvoista vetää mitään johtopäätöksiä (heikko pohjakunto, tekniikka hitailla vauhdeilla...)? Aer- ja AnAer- raja kuitenkin saatiin ja vastasivat aika tarkkaan omia tuntemuksia. Yksi pointti oli, että korkea alkuarvo saattaa pienentää happovarastoa testin loppupäässä. Tuloksia: Aer kynnys 5.00 min/km // 147 AnAer kynnys: 4.00 min/km // 169 // 4 mmol/l Maksimit: 3.10 min/km // 187 // 12 mmol/l // VO2 67
  6. Patera

    Treenikenkä DS trainerien tilalle

    Kirjoitellaan vähän uusista kokemuksista. Laitoin näkemättä tilaukseen Asics Featherglide 2:t. Pirteän oranssit, ehkä työmiehen värillä saa turvallisuuden tuntua liikenteessä. Nyt on ~100 km takana ja heti tuntuivat ihan eri kengiltä kuin DS:t 19 tai 21. Vaimennus on noin Hyperspeedin ja DS:ien puolesta välin mutta parhaimman vaikutuksen tekee kantapään muotoilu. Se ikään kuin imaisee kantapään sisään, ja kun kengät riisuu, niin nauhoja pitää löysätä useammalta riviltä, että saa jalan pois. Kannan profiili muistuttaa kuumailmapalloa väärinpäin, kun DS:ssä kanta oli kuin suorakulma. Ei kanta pysynyt paikallaan, vaikka nauhat kiristi jalat punaiseksi. Huom. molemmat kengät olivat saman kokoisia. Tämä taitaa olla mun seuraava suosikki harjoituskengäksi. 100 km jälkeen DS:n kantapään kangas näytti jo rispaantumisen merkkejä, Featherglidet ovat kuin uudet. Hyperspeedillä lähdetään sitten kokeilemaan 1.20 alitusta puolikkaalla. Lopussa vielä kuva Feathergliden kannasta.
  7. Patera

    Treenikenkä DS trainerien tilalle

    Startfitness:ssä olisi aika edukkaasti Hyper Speed 6 kenkää 48 + pk:t ~ 60 ekeä. Jos on yhtään HS 5:n kaltainen, niin mainio kisakenkä mutta vähän epäilyttää käyttää treenikäytössä. Positiivista on huomata, että HS 6:n pohja ei ole niin reikäinen ja kiviä houkutteleva. Ei kai tässä auta kuin kokeilla. Toiseksi kengäksi ehkä kympin kallimpi Feather Glide 2. Netin mukaan se on aika lähellä DS trainereita mutta ilman kantapään vahviketta.
  8. Patera

    Treenikenkä DS trainerien tilalle

    Ei auta lukkonauhoitus, olen sitä käyttänyt. Voi olla, että kantapää pääsee liikkumaan, mutta miksi DS16 kanta pysyi ehjänä, vaikka siinä en käyttänyt lukkonauhoitusta. Kengän koko on aina ollut 44 ja se on varmasti oikea. Ongelma näyttää olevan DS:n muovituessa, se ei vaan sovi jalkaprofiiliini, vaikka kenkä ehjänä tuntuukin hyvältä. Koska uusissa DS22 kengissä on sama muovituki, en viitsi kokeilla arpaonnea. Mitä kenkien pohjan kulumiseen tulee, niin DS:n pohjat kestävät kyllä tuhansia kilometrejä, siksi ne olisivat muuten hyviä treenikenkiä. Esimerkin Saucony Kinvara ja Adidas Adios ovat aika ohutpohjaisia, niissä kulutuspintaa ei ole muutenkaan kovin paljoa. Adidaksella on tietääkseni useita erilaisia Continental pohjia, joten kuluminen on erilaista.
  9. Patera

    Treenikenkä DS trainerien tilalle

    Hei Kenkäkaupoille täytyisi lähteä pikapuolin, ja haussa on treenikenkä 10-25 km lenkeille. Kengän pitäisi kestää erilaisia alustoja (kuluttavaa sepeliä, kuraa, sohjoa, asfalttia) ja märkää tienpintaa. Eli kengät missä on reikiä pohjassa eivät käy (paitsi jos reiät saa tukittua esim. silikonilla). Kenkä saisi olla kevyt ja ilman suuria tukia/vaimennuksia. Asics DS malli on täyttänyt vaatimukset hyvin paitsi viimeisimpien mallien osalta. Tässä lyhyesti oma DS-trainerien historia: 1. DS16 T110N, loistava kenkä, juoksin useita tuhansia kilometrejä kunnes pohja kului puhki. Muuten ehjä kenkä. 2. DS19 T405N, kesti noin 400 km, kunnes kantapää rikki 3. DS21 T625N, kesti vajaa 300 km, sama vika. Kahdessa kuukaudessa rikki (liitteenä kuva). DS21:n kantapään kangas oli rikki jo 100 km:n jälkeen ja 200 km:n jälkeen kovamuovituki pisti kantapäähän niin, että juoksu kävi sietämättömäksi. DS16 mallin erotti edukseen se, että siinä kovamuovivahviketta ei ollut. Myös muut Asics kengät, missä ei muovivahviketta ole, ovat kestäneet moitteetta esim. Hyperspeed 5. En halua lähteä korjaamaan noita kantapäärikkoja DS kenkiä, koska niistä ei enää hyviä saa omiin jalkoihin. Pitäisi leikata koko integroitu muoviosa pois. Sen sijaan etsin vastaavia kenkiä ilman kantapään muovivahviketta. Onko näistä Asics:sta kokemuksia: 1. Feather Glide 2. DS Racer 3. Sky Speed 4. Hyper Speed (varmasti sopiva mutta arveluttaa käyttää kurakeleillä. Ainakin 5 malli imee tien kosteuden kuin talouspaperi) Jos oikein katsoin, niin noissa ei näytä olevan kantapään muovia. Merkin ei ole pakko olla Asics. Myös Sauconyt (Kinvara, Virrata) ja Adidas (Adios) on toiminut hyvin mutta niiden pehmeät pohjat kuluvat silmissä ja enimmäkseen käytän niitä kisoissa tai vedoissa.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy