Jump to content
Juoksufoorumi.fi






petteri.vartiainen

Jäsenet
  • Content count

    1 961
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

About petteri.vartiainen

  • Syntymäpäivä 05.09.1975

Recent Profile Visitors

849 profile views
  1. Sykealueet

    No joo. Itselläni kaikki tekeminen, missä reidet tekee vähänkin pitkällisemmän ponnistuksen (luisteluhiihto, luistelu, pyöräily, sauvakävely) tuovat tämän sykkeennousun ja lievän tukkoisuuden tunteen jalkoihin. Vähän joka välissä saa mielellään olla ottamassa pientä pyrähtelyä, jos sen haluaa välttää. Tänä syksynä olen ollut suhteellisista terveyssyistä aika liikkumaton (perus salikäyntiä ja +/- 50km juoksentelua viikkoon), eikä moista ongelmaa ole: Syke nousee jos on esim. selvästi rasvoilla tai raskaissa vaatteissa, mutta reidet on järjestään rennon oloiset. Tätä kautta olen ajatellut, etteivät hetkelliset vauhdinlisät hyvin peruskuntopainotteisessa harjoitusrutiinissakaan ole ehkä niin turmioksi: Omalla kohdallani hölkäten tehty rasvanpoltto-pk alkaa mennä helposti aika löysänilkkaiseksi reisillä työntelyksi, eikä pelkkä pyrkimys kantaa itseään ryhdikkäämmin vaikuta esim. pitkään askelkontaktiin paljoakaan. Pienen pyrähtelyn kautta tunnen saavani hitaassakin lenkissä jonkinlaisen napakkuuden säilymään ja jalkaterät kimmoisammin töissä. Tämä tuntuu sitten ratkaisevan aika paljon jalkojen rentoudessa ja sitä tietä pitää sykkeitäkin aisoissa. omat etenemät vaihtelevat näköjään 8,5km/h - 12,5km/h. Pitkisten keskimääräinen etenemä on näköjään 9,5km/h - 10km/h. Jos pitkiksen haluaa virkistyvän loppua kohti, näyttää loppunopeus olevan aika jämpti 11km/h jos haluaa säilyä sillä puolella, että pystyisi vielä jatkamaan. Eli vauhdit roikkuu juuri kahta puolta sellaista rajaa, jossa hölkkä on helposti aika etureisivoittoista työntelyä mutta juoksun hetket herättävät jo takaketjun töihin. Vähän hajanainen ajatus, mutta tässä sykehommassa on nähdäkseni tällainen mekaaninen asia vaikuttamassa itse peruskunnon lisäksi - toisilla enemmän, toisilla ei varmasti lainkaan.
  2. Juoksuvaivojen syitä ja miten ovat tulleet ?

    Tuli arkiviikolla parina hetkenä potkaistua säkkiä (halusin pentuna olla joku ninjaturtles) että saa vähän erilaista jumppaa, eikä tuo pottuvarvas siitä erityisesti enää säikähtänyt. Itse kyllä vähän säikähdin tätä koko varvasasiaa: on aika nöyrä olo, kun matka taas jatkuu näiltä osin. On myös oppinut asioita sopivien pohjallisten ja jalkineiden merkityksestä. Hyvä näin.
  3. Hyvää kotiinpaluuta ja kiitoksia reissun jakamisesta kuvien kautta.
  4. Sykealueet

    Ehkäpä hitaampien kohdalla asia palaa juoksun osalta siihen, ettei pitkis etureisitölttinä aina palvele jalkojen kehitystä hyvin, jos askel ryhdistyy mekaanisesti kovin erilaiseksi ripeämmässä juoksussa. Silloin voisi olla mielekästä tehdä yksi kolmesta pitkiksestä kuntotason mukaisena hitaana hölkkänä, toinen selvästi ryhdikkäämmällä askeleella kävelypalautuksin ja kolmas vaikka poluilla sauvakävellen+vapaamuotoisesti jolkotellen+ehkä pitempänäkin. Eli kaksi harjoitusta sykeohjatusti/peruskuntoillen, mutta yhden fokus itse juoksemisessa - ja se olisi sen viikon (ehkä koko syklin) varsinainen kovempi harjoitus, muina viikkoina joku muu. Voisi siinä joskus/jossain kauden vaiheessa/jollekulle olla täkyä. Eikä ole ainakaan tylsää, jos virikkeitä kaipaa :).
  5. To 14.9.

    Torstaina näköjään viikon ainokaiset juoksevammat askeleet: reipas mutta repimätön 35min. valmiiksi lämpimällä kropalla. Tuntui max. @5.00 menolta. Lenkkeilyt muuten hyvin verrytteleviä. Vähän levoton olo jäi illaksi: tainnut joku pöpö kummitella pitkin viikkoa.
  6. Sykealueet

    Minua huvittaa kovasti koettaa tehdä vähän tarmon tilaa seuraten toisistaan eroavia pitkiksiä. Tuntuu, että se on hyvä keino sitkistää jalkoja myös. Kovin helposti huomaa vaan opettelevansa hölkkäämään hiljaa kaksi tuntia - taito, jonka käytännön sovellukset ovat vähissä. Jos joku viikko joku vimma oikein kutsuu kirmaamaan, olen sitten jättänyt reippaamman tasavauhtisen siitä lähituntumasta pois ja tehnyt jotain avaavaa pyrähtelyä sitten, kun lihaksissa tuntuu taas olevan virtaa ja rentoutta. sitten taas rauhallisesti/pitempään. Aika moni tuiki tavallinen puolimaratonilla kävijä voisi varmasti kokeilla moista aivan hyvin. Jos ei muuta, niin tunnistaa kuntonsa ja kenties rohkaistuu pitämään rytmiä yllä sitten tapahtumassa. Hidas pitkis ja jotain pyrähtelyä ei siihen rohkeuspuoleen oikein auta.
  7. Rullahiihtoradoilla hiihtäjät tehdään

    Kyllä Ukonniemen tienoota on koetettu rakentaa ja varustaa niin, että sinne kelpaisi eteläsuomalaisten tulla leireilemään ja pitää näin yllä liittojen/kisajärjestäjien mielenkiintoa. Lappeenrannassa on ehkä jääty vähän jalkoihin näissä asioissa, mutta eipä täällä moisille rakenteille/rakennuksille olisi ollut yhtä luontevaa paikkaa oikein missään. Joten peukut Imatralle urheiluasioissa. Myös yleisurheiluun ja kenttälajeihin soveltuva halli on tällä suunnalla ollut kielen kärjellä jo jonkin aikaa.
  8. Ti 12.9.

    "Välitön mielihyväni on ristiriidassa tulevan ahneuteni kanssa." - Lassi Leeville pelätessään joulupukin saavan tietää, että naapurin tyttöä heitetään pian lumipallolla (taas).
  9. Ma 11.9.

    Löysää hölkkäilyä ylämäet kävellen 2,75h Joutava viikonlopun tienoo meni huonon nukkumisen ja flunssan ounastelun merkeissä. Ei tullut mistään mitään - ei sitten siitä flunssastakaan. Tänään lähdin ulos nälkää herättelemään ja kaunista ilmaa kunnioittamaan. Olo ja askel aukesivat kuitenkin varsin hyviksi, joten koppasin kioskilta vesipullon ja kismettiä öylätiksi. Siinähän tuo iltapäivän loppu meni kierrellessä ja kauniita pihoja katsellessa. Että saamapuolella - ei tarvinnut erikseen pyytää. Tuhnukelejä varmaan riittää: malttaa loikoilla, jos tulee jotain takapakkia...
  10. Vuelta

    Ylös asti! Ja millä tavalla!
  11. Nukkuminen ( ja palautuminen )

    Niin. Pimeimmän vuodenajan vietto lienee ollut välttämättömyyksien hoitoa ja sitten energian säästämistä vällyjen välissä. Ammoin on kai oltu onnellisia, jos lihaa ja osmankäämin juuria on ollut kuivana niin paljon, ettei ole tarvinnut yrittää ryöstää. Sitten vain unta palloon. Sen verran tiedän tuosta melatoniinihommasta, että erot ihmisten välillä ovat ns. unipaineessa: henkilöt, joilla melatoniinin eritystä riittää kahteen nukahtamiseen vuorokaudessa, hyötyvät päiväunista vaikka yöuni vähän lyhenisikin loppupäästä. Jos taas päiväunet häiritsevät nimen omaan nukahtamista unen lyhentyessä/muuttuessa rikkonaiseksi alkupäästään, voi olla parempi välttää päivällä torkkumista. Unen alku on tärkeää aikaa rakentavan hormonitoiminnan kannalta, joten hyvärytminen yöuneen rauhoittuminen on tärkeää. Tämä voi olla yksi asia, mikä harjoitettavuuden osatekijänä erottelee menestyjiä massasta: hyvät nukahtajat omaavat hiukan vahvemman anabolian kuin huonot nukahtajat, vaikka unen määrä vuorokaudessa olisi muuten sama. Heikentääkö melatoniinilisän käyttö omaa tuotantoa? Siitähän saadaan varmasti kuulla jotain tulevaisuudessa. Lääkärin määräämä pitkävaikutteinen voi antaa arvaamattoman hyvän avun ja tuen keventyneeseen uneen, mutta jos juniori ei rauhoitu nukkumaan siksi, että kaukalovuoro on turhan myöhään, voisi yhteisöllinen pohdinta viedä pilleripurkkia pidemmälle.
  12. Vuokatti Trail Challenge 2.9.2017

    Hyvä esitys, hienoja paikkoja ja hetkiä tallentunut...
  13. Ei helvetti mikä käpy! Ameriikkojen ihmemaassa on kaikki suurta. Tuollaisen jos pääsisi joskus lisäämään saunan ikkunan väliin... Niin eipä sinne muuta mahtuisikaan. Oravat taitavat kypsyä vartaassa, oletan.
  14. To 7.9

    Osasin toimia hyvällä hetkellä: juoksumatto liikkui alla helposti (sähkömoottorilla) ja sain puolen tunnin aikana nostettua vauhdin tosi rennosti @5.00 rytmiin. Riuhtaisin päälle hiihtoergolla terävän viisi minuuttia ja hyppäsin crosstraineriin. Ei ollut tuskaa nostaa sykettä yli 175. 178 kävi ylimmillään. Tosi hyvä ja rauhallinen jälkifiiliskin. Jännää, jos saisi samat jossain kohtaa syksyä pelkästään jalkaisin vaikka mäessä. Voi kyllä tarvita sauvat käteen, ei ole jalat niin vahvan tuntuiset ainakaan nyt. Voi kyllä kärsiä joku muukin paikka. Noh, leikkimielellä - ja kun ajattelen seuraavan pitkiksen olevat rauhallinen.
×