Jump to content
Juoksufoorumi.fi


petteri.vartiainen

Jäsenet
  • Content count

    1 992
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

petteri.vartiainen last won the day on November 15 2016

petteri.vartiainen had the most liked content!

Community Reputation

485 Excellent

About petteri.vartiainen

  • Syntymäpäivä 05.09.1975

Recent Profile Visitors

1 037 profile views
  1. petteri.vartiainen

    Juoksuvaivojen syitä ja miten ovat tulleet ?

    Sen verran on nämä pottuvarvashommat ottaneet päähän, että on pitänyt ottaa vähän ajatuksellistakin välimatkaa juoksuasioihin. Aivan kyllikseen saa touhuta ja urheilla, ei siinä todellakaan valittamista: säätä mukaileva sekaliikunta on mukavaa. Samalla kuitenkin jalkinevalikoima laajenee varpaan varjelun kannalta vähän hallitsemattomaksi. Uskon keväällä osaavani valita jalkineet, pohjalliset ja tekemiset niin, että alkaa taas kokea itsensä hölkkäharrastajaksi. Mutta näin taittuu tämä talvi.
  2. petteri.vartiainen

    Pe 8.12

    Oli aamulla niin elämyksellinen puolen tunnin otsalamppupyrähdys lumisella rantapolulla, että tekee mieli mainita. Sai sykkeet tehtyä, kun oli sattumalta sopivasti virkeänä.
  3. petteri.vartiainen

    Norjalainen alitti tunnin

    Vanhoja, jonkun mielestä jo ammoisia Juoksija-lehden artikkeleita tässä itsekin muistelen.
  4. petteri.vartiainen

    Norjalainen alitti tunnin

    Sama mielikuva. Painotti muistini mukaan juuri toimivan oman mittariston tärkeyttä tavoitteena päättää päivittäisen harjoituksen täsmällinen toteutus todellisen tarmon tilan mukaan. Taisi harjoitella kernaasti isolla testiaseman matolla. Näinhän se taitaa usein olla, että esimerkkiohjelmat ovat ennemmin toteumia kuin tarkkoja aikeita - muutoin kuin teemojensa osalta.
  5. Heh, kaikenlaista :). Kiitos kuvista. Kiva, kun alkaa kinttu kantaa.
  6. petteri.vartiainen

    Dokumentti Noora Honkalasta

    Joo kiitos linkistä, oli kiva katsoa. Lempeää puhetta juoksusta. Ei mitään päälleliimattua revitystä. Minusta oli hienoa tuo terveyden ja toimintakyvyn korostaminen arvoksi asti. Hieno asia, että on tarjoutunut mahdollisuus kokeilla harjoitusrauhan hyötyjä. Jollekulle toisellehan harjoitusrauha on parhaimmillaan jonkin osa-aikaisen työn tai opinnon kautta - että toivottavasti sopii Hänelle hyvin ja on kaikin puolin voimaksi.
  7. Itselleni suoritus on aina ollut tekijää tärkeämpi, joten osaan kyllä viihtyä tulevan talven latukamppailuja seuratessani. Pitää vaan pitää mielessä, ettei palkintojenjako perustu vielä lopullisiin tuloslistoihin. On se kyllä tympeä ajatus, ei siitä pääse mihinkään. Voihan se olla, että ampumahiihto kiinnostaa sitten kahta kovemmin.
  8. Joo. Kyllä etureidet kannattelee ja takaketju antaa vauhtia - noin karkeasti ottaen. Lumpion jänne voi olla sellainen paikka, joka polvesta ärtyy. Orastava hyppääjän polvi kyllä varoittaa selkeästi ja tottelee lepoa hyvin, kunhan ei päästä sitä alkua pahemmaksi. Toinen paikka on etumaisen reisilihaksen yläkiinnike suoliluun kulmalla: sitä voi kipeyttää vaikka yhdistämällä sauvarinnettä, alamäkijuoksua ja reisipenkkiä. Jos tämä ei tepsi, voi vaivan viimeistellä myöhemmin teettämällä etureisillään hassua kannattelevaa työtä metsäsuksin. Toimii joka talvi. Sellaista yleistystä voisi yrittää, että väsyneilläkin jaloilla sopii jolkotella - mutta sokerin puutteesta jäykin lihaksin ei: perinteinen tapa reväyttää takareisi on ojentaa jalka tasapainon säilyttämiseksi sen jälkeen, kun se on nykäissyt krampatakseen. Tämmöisiä reisiajatuksia.
  9. petteri.vartiainen

    Muusa (Pidemmillä poluilla 2018)

    Kolin poluilla on aika paljon hidasta työtä isoille lihaksille samalla, kun pitää sovittaa jalkaa alustaan: pitää saada ottaa muutama lenkki tavallisilla alustoilla, niin jalat osaa vähän rentoutua taas. Ei-niin-liikunnalliset kanssaihmiset sanovat joskus hyväntahtoisesti, että eikö olisi hyvä antaa olla vähän aikaa, jotta palautuisi. Tavallaan joo. Kuitenkin vilpittömät kisatoiveet tai muut tavoitteet tuottavat nautittavaksi ilmiön, jossa liikunta on arkea ylentävä prosessi tai matka. Niistä on hyvä pitää kiinni ja antaa niiden tuottaa iloa - varsinkin nyt pimeimpään vuodenaikaan. Eli hyvää matkaa kohti seuraavia seikkailuja. Pysy terveenä.
  10. petteri.vartiainen

    Juoksuvaivojen syitä ja miten ovat tulleet ?

    Pitää laittaa myös hyvä havainto, ettei mene ihan volinaksi: kokeilin salomoneja aika pirusti jäykistävällä pohjallisella ja niin vain sai tänään ottaa sykkeet sauvarinteessä hyvällä ojennuksella: ei taittunut pottuvarvas niin pitkälle, että olisi taipunut lukkiutumiskohtaan asti. Pohkeissa kyllä tuntuu. Sopiva holvitukikin taitaa olla, kun kireä nauhoitus ei ärsyttänyt ylempää niveltä. Näin näitä konsteja löytyy...
  11. petteri.vartiainen

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    No näinpä. Kyttäsin vain noita väliaikoja ja jotenkin siinä romantisoitui sijat 2-5 sellaisiksi, että kovin on kilvattu myös nainen naista vastaan oman suoriutumisen ohella. Mutta se on vain mielikuvaa ja penkkiurheilua...
  12. petteri.vartiainen

    Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Vaan eipä huonommilleen hävinnyt: kärjessä oli ilmeisesti aivan erinomaisia onnistumisia. Vaikutti urheiluruudun pätkässä ilahtuneelta, se oli tietysti kiva nähdä.
  13. petteri.vartiainen

    Aloittelijan ohjelma

    Vauhtia vaihdellen -ohjenuoraksi riittää varmasti alkuunsa pyrkimys säilyttää liikkeen jatkuvuus: vauhti lipsahtaa helposti juuri sen verran kovaksi, että rauhallisempi hetki onkin sitten happivelan paikkaamista. Jonkinlainen ihan oikea kunto ja toimintakyky on jo olemassa, jos kykenee välillä ryhdistämään hölkkää juoksuksi niin, että syke seurailee rasitusta kohtuullisen nätisti sekä ylös, että alaspäin. Ohjelmassa on liikettä kuudeksi päiväksi viikossa - siinä on jo hommaa. Pyrkimys toteuttaa ohjelmaa kaksi viikkoa yhteen menoon siten, että kokee tehneensä siinä esitettyjä asioita voisi olla hyvä keino rohkaista itseään erilaisten harjoitusten tekemiseen. Ehkä tärkein asia on kevyemmän viikon vietto ennen kuin kevyt ei tunnu enää kevyeltä eikä raskas ole enää nopeampaa. Siksi moni ottaa joka kolmannen tai neljännen viikon kevyemmin vähentäen sekä tehoa että määrää sekä keksien jotain muuta mietittävää - päänuppikin kaipaa palauttelua. Minusta on melkoinen syyshaaste koettaa ehtiä tunnistamaan ennen lumen tuloa, miten ohjelman eri harjoituksia voi toteuttaa omalla tasollaan ilman, että iskee kohtuuton väsy tai kipeät lihakset häiritsevät liiaksi kevyillä lenkeillä etc. Tällaista tuli mieleen. Tämä ei ole mikään totuus, vaan makustele muidenkin mietteitä niin saa omaa toimintaansa linjattua. Sitä tietä pääsee tekemään hyödyllisiä havaintoja.
  14. petteri.vartiainen

    To 12.10.

    No tänään tuli köpöteltyä rauhallista hölkkää hieman poikkeuksellinen määrä, 3h40min nettona. Kiertelin kauniita paikkoja kaupungin etelä-lounaispuolella. Täällä pyörii hanhia aika paljon: tulevat pelloille syömään, liekö merellä asti yöpymispaikat. Yhden puolentoista tunnin jakson kuului jatkuva kaakotus taivaalta. Oikein tyydyttävä ulkoiluiltapäivä.
  15. petteri.vartiainen

    Muusa (Pidemmillä poluilla 2018)

    Minusta tuo oli fiksusti toimittu, että otti sopivasti varman päälle: nyt on hyvä nälkä päällä - ja silti on saanut väsyttää itseään palkitsevasti. Joskus voi kunnon, sään, reittien ja halujen summana tulla väsyttäneeksi itseään sen verran, että joutuu hetken odottamaan juoksuinnon palaamista. Silloin pitää vain olla tyytyväinen, että on helppo malttaa palautua. Eli koettaisit vähän jarrutella vielä senkin jälkeen, kun jalat tuntuu jo hyviltä: tässä alkaa päivät hämärtyä ja kullakin on arki elettävänä ja se on hyvä huomioida - saa myös harjoitushyötyä hyvästä kisareissusta, kunhan ei jää taustalle mikään väsy itämään. No oikeastaan haluan vaan onnitella Kolin tapahtumista ja kisakärpäsen puremasta.
×