Jump to content
Juoksufoorumi.fi






perttu

Jäsenet
  • Content count

    9 002
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

About perttu

  • Syntymäpäivä 13.10.1979

Recent Profile Visitors

1 603 profile views
  1. Harjoituskaudet 365

    Kyllä keväällä sekä syksyllä pitäisi suht täysipainoinen maraton onnistua, tosin on täysin mahdollista valmistaa esim. lyhyen matkan kunto ensin kevääksi ja sitten tehdä toinen kausi maratonia varten, koska tuo lyhyen matkan huippukunto on kuitenkin tarvittava pohja maratonkunnon kehittämiselle. Oikeastaan maratonkunnon hiominen spesifisillä harjoituksilla onnistunee vain 2 tai max. 3kk putkeen. Se mitä ennen sitä tehdään tulisi olla maratonvauhtia tukevaa harjoittelua toisin sanoen ylivauhdin ja toisaalta matkankestävyyden kehittämistä. Suomen oloissa talvi on pitkä ja silloin ehtii tehdä aika hyvät pohjat maratonvauhtista harjoittelua silmällä pitäen. Vauhtireserviä voi ihan hyvin kehittää vaikka valmistautumalla huolella 10km kisaan. Jos taas juoksisi maratonia sekä keväällä että syksyllä niin väleissä ehtii kyllä harjoitella kun ensin hieman huilaa ja sitten tekee hieman monipuolista treeniä ja syyskisan alla uuden pienen spesifimmän jakson. Pitää muistaa että jos on äskettäin valmistautunut maralle niin sen jälkeen se maratonvauhti on jonkin aikaa vielä 'muistissa' ja on ehkä varaa hieman harjoitella nopeutta ja kestävyyttä ilman että maratonkestävyys kärsii ihan kamalasti. Silloin spesifi jaksokin voi olla vähän lyhyempi syksyn kisaan. Jos kevääseen ja syksyyn tähtäisi maratonkuntoa niin syksyn kisan jälkeen kunnon nollaustauko ja sen jälkeen pidempi perusharjoittelu voi olla tarpeen.
  2. 40min tv 6:38/km. Eilinen kyllä tuntui kimmoisuuden puutteena. Epäilemättä myös se kun on koko päivän istunut syömässä käpykakkuja ym.
  3. Mizuno

    Itse sovittelin tuossa Hitogameja ihan vain haaveilleissani siitä että jos joskus jaksaisi olla sen verran kunnossa että osallistuisi johonkin lyhyempään hölkkään. Ne tuntuivat just hyviltä kisatossuilta ja nuo pitää ehkä hommata, vaikka jotkut vanhat Mizuno trainerit ei välttämättä omaan jalkaan ihan optimit olleetkaan. Koot olivat perinteisen kisatossumaiset eli normikoko meni jalkaan mutta ehkä hieman napakampi istuvuus koon puolesta kuin Mizunon mailinnielentäkengissä on. Eli n. 1/2 numeroa pienempi tuntuma.
  4. Tänään yht. 65 min siten että 44min n. 6:15/km, sitten 5x15s nousuja jyrkähköön mäkeen lähes maksimivauhtia kunnon kävelypalautuksilla + loppuun 6:40/km jäähdyttelyt. Ei vaan oikein jäähdy näillä keleillä :) Juoksu tuntui ihan hyvältä.
  5. Tuo on kyllä hyvä. Se osoittaa että potentiaalia olisi vaikka kuinka paljon, mutta HCM on omalla touhullaan nakertanut asemaansa suomalaisten juoksijoiden keskuudessa. Toki pieneltä osin myös juoksubuumi on saattanut laantua, mutta ei niin paljon kuin osanottajamäärät HCM:llä.
  6. Hassua kun nyt uutisoidaan hienona eleenä että Jouste saa ex-valkulta oikein urheilijan harjoituspäiväkirjan. Kyllä tässä on tekemistä todella paljon jos näin pienissä piireissäkään valmentajat eivät normaalisti tiedä mitä toiset valmentajat ja urheilijat tekevät tai tieto ei lähtökohtaisesti liiku. Ei voi millään saavuttaa niitä maita ja urheilijoita joissa käytetään apuna yhteistyötä sen sijaan että sulkeudutaan Lappiin.
  7. Tarkilla on pointtinsa tuossa, monesti se energia tulee salakavalasti juuri kaikenlaisesta ylimääräisestä mitä ei oikein tarvitsisi syödä ollenkaan ellei vain ole tapana. Maltilliset annoskoot ja herkut pois ym. niin paino alenee aika pitkälle ja kaikenlaista kasvista voi sitten syödä mahan täyttämiseen niin ei tunnu niin ankealta. Sepolla on kyllä se hyvä että tuollainen lenkkeily pitää kulutuksen kovana.
  8. No nyt taas hieman hölkkää. 45min hr avg 154 6:28/km. Jos nyt kaksikin harjoitusta saa vielä loppuviikkoon niin olisi ihan hyvä.
  9. Jalkapallon MM 2018 -karsinnat

    Juu, aikamoista kohteliaisuutta valmentajalta. Varmasti maailman miljoonien jalkapalloilijoiden joukosta tuollaisiakin henkilöitä löytyy, mutta esim. Suomen maajoukkueesta ei löydy. Eikä se toisaalta ole Suomen futiksen kaikkein suurin ongelmakaan kun lajissa nopeus, taito ja pelisilmä sekä taktiset asiat kuitenkin dominoivat ja ne ovat osin kestävyyden vastaisia ominaisuuksia. Vaikka ei kestävyyskään voi huipulla ihan heikolla tasolla olla.
  10. Su ei juoksua. 51 isohkoa muikkua. Lisäksi 7 mukavaa ahventa (125-450g) drop shotilla, jotka savustettiin heti. Oli hieno keli kalastella! Julmettua kassia raahasin asemalle 1,5km, hiki siinäkin tuli. Viikko 28/2017 Ma: n. 45min Ti: n. 30min Ke: n.45min To: Lepo/Kävelyä Pe: Lepo/Kävelyä La: 60+min Su: Lepo Ens viikolla tehdään se mitä ehditään ja jaksetaan, toivottavasti ainakin neljä lenkkiä mutta ilman ylimääräistä stressiä ja väsymystä.
  11. To 13.7. Lepo/Kävelyä yht. noin 7km kahdessa osassa. Pe 14.7. Lepo/Kävely 3km. La 15.7. 60min hr avg 153 6:55/km nopein kilsa 6:15/km. Aika mäkistä metsätietä, osin hieman ikävää sepeliä + pari polkupätkää. Viimeiset minuutit 4x 50 m kovaa + kävelypalautus. Päälle sauna ja pintaverkon laskua + lasi Zind-Humbrechtia. Eiköhän kalaa nouse kun tuossa ympärillä tuikkivat, tiirat ovat istuneet koko illan kohoilla ja kuikka sukeltaa verkoilla, toivottavasti ei napsi kaikkia...
  12. Olihan se tänäänkin juostava 45min hr avg 155 6:43/km Ei ollut ihan niin helppoa kuin eilen, mutta se meni osittain myös sulamattoman ruoan piikkiin. Hirmu hiostavaa on ilma vielä illallakin ja hiki valui valtoimenaan otsalta. Nyt sitten oikeasti 2 lepopäivää putkeen juoksuista ja lauantaina virkeänä nielemään metsäautoteitä.
  13. Huh, kuvaus kuulosti vielä ikävämmältä kuin mitä aloitusviestistä saattoi ennustella. Onneksi ei henki mennyt. Varmasti osaat arvostaa liikuntakykyä ja juoksujakin taas uudella tavalla kun pystyt jossain vaiheessa lenkkeilemään.
  14. Mukavasti on juoksukuntosi parantunut noilla suht maltillisilla lenkeillä. Nuo taannoin tässä ketjussa julkaisemasi käyrät oli havainnolliset, siinä näkee hyvin myös sen miten päivien välillä on paljon eroja sykkeissä/vauhdeissa mutta tämän vuoden mittaan kehitys on ollut selvää.
×