Jump to content
Juoksufoorumi.fi


LauriH

Jäsenet
  • Content count

    206
  • Liittyi

  • Last visited

About LauriH

  • Syntymäpäivä 17.02.1988

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Oulu

Recent Profile Visitors

1 111 profile views
  1. LauriH (M < 3.20)

    Joo stressiseuranta tehdään sykevälivaihtelusta.
  2. LauriH (M < 3.20)

    Tämmöisiä lukemia Garmin 935 heittää edelliselle neljälle tunnille ja olen lähinnä istunut tai kävellyt lyhyitä pätkiä (tulin töihin autolla). Normaalisti oranssit palkit pyörii 25 tuntumassa koko päivän. Portaita noustessa syke nousee todella nopeasti. Ihan mielenkiintoista katsoa milloin lukemat taas normalisoituvat.
  3. LauriH (M < 3.20)

    Keskiviikko 25.1. & torstai 26.1. Lepo. Flunssa etenee. Yleisvointi alkaa olla sitä luokkaa ettei lenkkeily ole hyvä idea. Otetaan pari päivää lepoa ja arvioidaan tilannetta uudelleen viikonlopun tienoilla. Katselin tässä Garminin antamaa stressikäppyrää. Kun olen ollut terveenä niin päivittäinen keskiarvo on ollut luokkaa 17-19 hyvin tasaisesti. Nyt viimeiset pari päivää stressikäyrä on tasaisesti noussut viime lauantaista lähtien korkeammalle kuin pidemmän ajan keskiarvo. Mielenkiintoista olisi tietää johtuuko tämä nyt realisoituvasta flunssasta, jolla on tietty itämisaika.
  4. LauriH (M < 3.20)

    Tiistai 23.1. Ilta: TV-kevyt / 33 min / 5.4 km @ 6:08 min/km / 134 (69%) / 184 W Ihan kunnon pakkaspäivä. Aamulla mittari pyöri -20°C lukemissa ja illallakin oli vielä noin -15°C. Lyhensin lenkkiä vajaat 20 min aiotusta kun tuntuu joku flunssa pesivän kurkkuun. Yleisolo on edelleen toisaalta ok, joten katsotaan päivä kerrallaan minkälaista kevennystä tehdään harjoitteluun. Ilma onneksi hieman lämpenee tulevina päivinä mikä ei rasita hengitysteitä niin paljoa.
  5. LauriH (M < 3.20)

    Maanantai 22.1. Aamu: TV-kevyt / 34 min / 5.2 km @ 6:36 min/km / 127 (66%) / 169 W Tämän talven pakkasennätys lenkillä; -16°C. Muuten ei paljoa mainittavaa.
  6. Onko tämä kirjekuorijuttu vain ennakkoäänestyksessä? Itse olen yleensä käynyt varsinaisena vaalipäivänä niin ei mitään mielikuvaa mistään kuorista. Numero lappuun, lappuun leima ja lappu laatikkoon.
  7. Stryd Running Powermeter -tehomittari

    Joo meni kanssa vähän ohi mitä arvon Guest halusi sanoa. Minusta keskustelut esim. Facebookin juoksutehon käyttöön liittyvissä ryhmissä ovat olleet hyvässä hengessä ja kaikkea muuta kuin markkinointitiimin tiedotuksia täynnä. Esim. Strydin oma Facebook ryhmä pyrkii vastaamaan käyttäjien kysymyksiin ja ongelmiin asetusten ym. kanssa. Pieni firma kun on kyseessä niin tämä on mielestäni ollut erittäin toimiva ja nopea tapa saada vastaus jos on ollut ongelmaa. Sitten on yhden valmentajan (Steve Palladino, aikoinaan 2:16 maratoonari) ryhmä nimeltä Palladino Power Project, jossa nimenomaan analysoidaan juoksuharjoittelua juoksutehon kautta. Toki, juoksutehon käyttö harjoittelun ohjelmoinnissa on vielä niin uusi juttu, että tästä ei ole oikein mitään konsensusta tieteellisissä piireissäkään ja tämän myöntävät myös asiaan perehtyneet. Asiaa vasta tutkitaan ja uutta opitaan joka vuosi. Tehon käytöstä voi olla hyötyä tai sitten ei. Aika näyttää. Näin ollen kannattaa pitää mieli avoimena, mutta kriittisenä. Kukaan (täysjärkinen) ei väitä että juoksutehoa käyttämällä saataisiin peruspulliaiset juoksemaan kovempaa. Fokus on ainakin tällä hetkellä enemmän edistyneempien juoksijoiden harjoittelun yksityiskohtien tarkastelussa ja mahdollisuuksien kartoituksessa.
  8. LauriH (M < 3.20)

    Sunnuntai 21.1. Ap: TV-kevyt / 1 h 30 min / 15.3 km @ 5:55 min/km / 140 (73%) / 191 W Viikon pitkis kevyellä vauhdilla oulujoen rantoja pitkin. Ideana oli pitää syke PK1 alueella koko lenkin ajan. Alkaa pikkuhiljaa sopeutumaan tähän pakkaseen. Nyt on ollut aika tasaisesti viime päivät noin -10°C mikä on ihan ok lämpötila juoksuun. Katsotaan paljonko hymyilyttää alkuviikosta kun pakkaset hieman kiristyvät. Tehodatankin sai taas mukaan. Jostain syystä Garmin oli poistanut Strydin tehokentän harjoitusnäkymistä päivityksen yhteydessä mistä johtuen dataakaan ei tallennettu. Viikko 3 yhteensä 7 harjoitusta / 5 h 31 min / 55.1 km @ 5:55 min/km / 140 (73%) / 185 W Toisen neljän viikon PK jakson ensimmäinen viikko. Määrää tuli noin 10 km enemmän kuin edellisellä neljän viikon jaksolla. Prosentuaalisesti ehkä tuli nostoa vähän liikaakin, mutta toisaalta ei tässä olla ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Ensimmäisenä tavoitteena viime viikot on ollut säännöllinen (päivittäinen) lenkkeily. Toisena tavoitteena on nostaa määriä kevään edistyessä. Mitään paperille kirjoitettua suunnitelmaa ei ole vaan kuulostelen hieman päivän olon mukaan vedetäänkö kevyttä ja lyhyttä vai hieman pidempään ja/tai kovempaa. Tulevat viikot yritän pääsääntöisesti mahduttaa viikkoon yhden pitkän kevyen, yhden keskipitkän reippaan/kovan lenkin ja 1-2 keskipitkää PK lenkkiä. Loput 3-4 lenkkiä pidetään vielä toistaiseksi lyhyenä ja kevyenä (~30-40 min) ainakin siihen asti että saan rakennettua keskipitkien PK lenkkien pituudet lähemmäs 75-90 min kestoa. Päivä 38 menossa 100 lenkkiä 100 päivässä ja kasassa on 36 kriteerit (väh. 30 min) täyttävää harjoitusta. So far so good.
  9. LauriH (M < 3.20)

    Lauantai 20.1. Ilta: TV-kevyt / 34 min / 5.2 km @ 6:36 min/km / 124 (64%) Palauttelua ja kevyttä hölkkää. Jostain syystä ei tehodata tullut ollenkaan mukaan. Tänään ollut ohjelmassa varastojen siivoamista kun on muutto edessä helmi-maaliskuun vaihteessa. Tavaroiden hävittämisestä innostuneena laitoin triathlonpyöränkin kaikkine tarvikkeineen myyntiin. Jäähän tuota vielä cyclocrossi jos haluaa lenkillä käydä.
  10. Myynnissä seuraava paketti esim. triathlonin vasta-alkajalle tai jo vähän pidemmällekin ehtineelle: • Specialized Shiv Pro hiilikuiturunkoinen triathlonpyörä (vm. 2011), koko S • Zipp 808 Firecrest kiekot edessä ja takana (avovanne) • Bkool Classic pyörätraineri, ostettu 2014 • Stages tehomittari • Mukaan kaikenlaista pyörään liittyvää sälää kuten: Ekstra alumiinivanteet, aerotankojen väliin tuleva juomasysteemi, kaksi ylimääräistä satulaa, ym. Pyörästä ja siihen liittyvistä tavaroista löydät lisää kuvia tästä. Pyörä sijaitsee Oulussa linnanmaan alueella ja sitä on mahdollista testata trainerin päällä. En myy yhtäkään osaa erikseen vaan kaikki lähtee yhtenä pakettina. Hinta yhteensä: 3000 € (tiukka hinta). Hinnassa otan huomioon vain pyörän rungon, Zippin vanteet sekä tehomittarin. Kaiken muun annan kylkiäisinä. Yhteydenotot: Lauri Hautala, laurihautala(ät)icloud(piste)com Koska triathlonpyörä roikkuu enemmän seinällä pyörätelineessä kuin on poljettavana niin myyn sen pois tilaa viemästä ja pölyä keräämästä. Muutenkin tuntuu tuo juoksu kiinnostavan enemmän niin josko tästä olisi jollekin toiselle enemmän hupia. Myynnissä olisi triathlonpyörä Specialized Shiv Pro vuosimallia 2011 (valmistettu 22.12.2011). Ko. runkomallia ei enää tarjota, mutta spekseiltään se on tietääkseni samanlainen kuin linkistä löytyvä Shiv Elite sillä Specialized ei ole muuttanut Shiv sarjan runkoa moniin vuosiin. Pyörän koko on S ja olen itse 173 cm pitkä, mutta suosittelisin tätä pyörää hieman itseäni pidemmille (ehkä 180 cm asti) jos haluaa oikein aggressiivisen ajoasennon. Itse olen kokenut ajoasennon tarpeeksi aggressiiviseksi. En ole pyörän ensimmäinen omistaja vaan ostin tämän käytettynä keväällä 2013 Oulun Special Bike liikkeestä, jossa sitä on myös huollettu pariin otteeseen. Aiempi omistaja voitti tällä mm. täysmatkan SM kisat, joten kyseessä on testatusti nopea pyörä. Kaiken kaikkiaan rungolla on ajettu noin 5000 km. Pyörää on säilytetty aina sisällä asunnossa. Rungossa näkyy pieniä kiveniskemiä muutamassa paikassa, mutta mitään vakavia kosmeettisia vaurioita ei ole. Pyörän mukana tulee (ja on tällä hetkellä asennettuna) supernopeat Zipp 808 Firecrest hiilikuituavovanteet (ovh. 2500€, ostettu 2014) joilla on ajettu noin 1000 km. Vanteet hyvässä kunnossa. Mukaan saa lisäksi pyörän mukana alunperin tulleet DT Swiss alumiinivanteet joissa on kumit, mutta ei takapakkaa. Pyörässä on lisäksi Stagesin tehokampi (ovh. 669€, ostettu 2015), jota voi käyttää niin Bluetooth kuin ANT+ yhteensopivien mittareiden kanssa. Mukana paketissa on vielä Bkool Classic traineri, johon kuuluu etupyörän alle tuleva tuki, tietokoneeseen tuleva ANT+ tikku ja oma quick release skewer. Vaikka trainerin saakin kytkettyä tietokoneeseen ja pystyy ajamaan Bkoolin tarjoamia reittejä, olen käyttänyt traineria suurimman osan ajasta vaan vakiovastuksena ilman sähköjä ja säätänyt vastusta pyörän vaihteilla kun olen käyttänyt TrainerRoadia. Tarkempia satunnaisia yksityiskohtia pyörästä: - Etuvaihtaja: SRAM Apex - Takavaihtaja: SRAM Rival - Takarattaat: SRAM 11-23 - Eturattaat: FSA 52/36 - Polkimet: Speedplay Zero - Kammet: FSA Gossamer, vasen kampi Stages tehomittari, mukana myös alkuperäinen ei-tehomittarillinen kampi - Satula: ISM Adamo Prologue (kuvassa asennettuna), mukaan saa lisäksi Feltin kapean mallin ja Specialized Power Expert (143 mm, musta). - Aerotangot ja jarrut: Specialized. Mukana iso pussi ruuveja, korokkeita ja muuta tilpehööriä millä kyynärnojia pystyy säätämään. - Juomapuoli: Runkoon integroitu Specialized Fuelselage (ei ole tällä hetkellä asennettuna) sekä mukaan saat myös käsien väliin asennettavan XLAB torpedo juomasysteemin.
  11. LauriH (M < 3.20)

    Perjantai 19.1. Ilta: TV-reipas / 56 min / 10.5 km @ 5:24 min/km / 151 (78%) / 209 W [15 min PK1 + 5 min PK2 + 30 min VK1 + 6 min PK1] Vuoden ensimmäinen vauhtikestävyysharjoitus rapsakassa -13°C pakkasessa. Itse reipas osio taittui keskivauhdilla 5:04 min/km (keskisyke 160). Pitää viritellä joku parempi kasvojen suoja mikä pysyy paikoillaan ilman jatkuvaa korjaamista. Joku buffi voisi toimia. Pakkanen kun menee alle -10°C niin pidemmän päälle ei tunnu keuhkoissa hyvältä varsinkin jos vauhtia on enemmän kuin kevyellä lenkillä.
  12. Stubbin meriselitys

    Vaikka joku ihminen ei olisi juuri itselle mieleen syystä tai toisesta niin ei kannata alentua ala-arvoisiin kommentteihin, joita mm. ko. presidentti on laukonut. Semmoinen toiminta kertoo enemmän kommentoijasta kuin kommentoitavasta.
  13. Stubbin meriselitys

    Tuon tilaston valossa näkyy olevan tapana keulia jokaisella maratonilla. Ei siinä mitään jos on vähän positiivinen splitti, mutta nuo on vähän liian räikeästi positiivisia. Itse kanssa voisin epäillä pitkisten puutettaa tai sitten kaverilla on muuten vaan tapana yliarvioida oma kuntonsa ihan kunnolla. Jälkimmäinen tuntuu sinänsä oudolta koska tuntuu konsultoivan kaikenlaisia eksperttejä aika paljon. Maratonilla sitä "kuntoa" ei vaan pysty realisoimaan jos jalkojen iskunkestävyyttä ei ole koulittu tarpeeksi. Jos menee vaan sokeasti luottaen lyhyiden testien luomaan kuvaan omasta kunnosta ja pitkät puuttuu niin oikea maratonkunto ei ole se mitä taulukoista yleensä ekstrapoloidaan.
  14. LauriH (M < 3.20)

    Torstai 18.1. Aamu: TV-kevyt / 34 min / 5.1 km @ 6:41 min/km / 131 (68%) / 168 W Jalat väsyneet. Suunnitelmissa olisi ollut noin 50-55 min PK1-2 lenkki, mutta lyhensin ja kevensin harjoitusta jotta jää vähän enemmän aikaa palautua.
×