Jump to content
Juoksufoorumi.fi






San

Jäsenet
  • Content count

    51
  • Liittyi

  • Last visited

About San

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Interests
    Monothlon, eläinten oikeudet, luonnontieteet, filosofia

Converted

  • 10km
    41:39
  • Tavoite
    Pysyä hiihtokykyisenä 80-vuotiaaksi, Kaukopartiohiihto: 300 km, puolimaraton < 1:33

Recent Profile Visitors

244 profile views
  1. Eiköhän 1.40 alitu ☺. Olit näköjään Kouvolan puolikkaalla - mitä pidit uudesta reitistä? Harmi, että Kullervo menee Ruisrääkin kanssa päällekkäin. Joutsenosta tulisi varmasti parempi aika, mutta enköhän käy tavoilleni uskollisena hakemassa kunnon hapot reisiin Ruissalon kummuilta. Edit: Hups, tänä vuonna ei yllättäen menekään päällekkäin, mutta Kullervosta tulisi melko kiire toisaalle. Ehtisiköhän urku auki juostusta puolikkaasta edes palautua toiselle viikossa? Silloinhan aiempi puolimaraton toimisi hyvänä täsmäharjoitteena ja voisi antaa superkompensaation tehdä tehtävänsä viikolla.
  2. Siulla on kyllä kovat keskivauhdit juoksuissa. Tuota menoa kisa-ajoistasi lähtee vielä aimo siivuja veks.
  3. Su 13.8

    18,18 km @ 5:32, josta viimeiset 12 km maastossa. Tunsin itseni väsyneeksi aamusta asti, mutta päätin silti kokeilla, josko 13,5 km tv-kova irtoaisi vielä viikon päätteeksi. 3 km jälkeen vauhti hiipui yli 4:35:n, joten viikon rasitukset huomioiden päätin suosiolla muuttaa lenkin pitkähköksi maastoiluksi ja jatkaa kovia harjoituksia ensi viikolla paremmin elpyneenä. Huomaa kyllä, kuinka hiihto vetää puoleensa, sillä viikon saldoksi kertyi 100,85 km rullahiihtoa ja 64,61 km juoksua. Levänneenä vauhtiakin irtosi, joten ennen puolimaratonia on hillittävä liiat menohalut, mikä on selvästi haaste kohdallani. Olen nyt tilitellyt viikon harjoitteet tänne ja Hiihtäjän harjoituspäiväkirjaan, mutta hiljenen tällä erää tästä aiheesta, jottei harjoitteluni järkevyys paljastuisi ihan koko laajuudessaan ?.
  4. La 12.8.

    Iltapäivällä 12 km kevyehköä polkujuoksua @ 5:39. Alussa tuntui raskaahkolta helteen ja juuri vatsaan upotetun aterian takia. Poluilla oli yllättäen MTB-kilpailut, joten lenkki jäi aiottua lyhyemmäksi. En ollutkaan käynyt pyöräilykisoissa aiemmin :P. Tämän jälkeen ehdin hädin tuskin kahvihetken verran istahtaa, kun tuli pyyntö 25 km rullahiihdolle (P), joka toki suoritettiin. Mukavan lämmintä, mistä seurauksena nyt ukkostaa. Mainittakoon, että toisinaan salaman valaistessa taivaan jostain järveltä kuului välittömästi outo tuskanhuutoa muistuttava kiljaisu, joka kuulosti osin ihmiseltä ja osin eläimeltä. Nazgûlit kesäyössä? ?
  5. Pe 11.8.

    Iltapäivällä kevyttä rullahiihtoa (P) 25 km. Koska sää oli loistava, pidän hiihtämisestä ja tuli kiire olla taas vapaa, rullailin illalla vielä toiset, hieman hitaammat 25 km.
  6. Omiin korviin taas kuulostaa huomattavasti mielekkäämmältä hiihtää metsässä pitkiä lenkkejä kuin kiertää vuorokaudessa maksimaalinen määrä muutaman kilometrin reittiä. Metsässä kymmenetkin kilometrit sujuvat välillä kuin huomaamatta ja maisemat vaihtuvat, mutta meitä on toki monenlaista hiihtäjää, eikä yksi tapahtuma vetoa kaikkiin.
  7. Varmaan yksilöllistä tämäkin, mutta 150 km ei aiheuttanut mulla lähes mitään tuntemuksia perinteiseen tyyliin tottuneeseen ylävartaloon. 300 km on eri matka, mutta pohkeet, lonkankoukistajat ja arslihat olivat tuntuvasti liikuttaneet suksiani tuolla keskimatkalla. Sulla hiihtokunto on sitä luokkaa, että siitä tuskin 300 km jäisi kiinni ok olosuhteessa, mutta sen verran sikki matkahan se on, että motivaation on oltava kohdallaan kovakuntoisillakin. Paranemista säärelle!
  8. Ke 9.8.2017

    Iltapäivällä tv-kevyt 9 km juosten ja kesäillan pertsarullailua 25 km loistavassa olosuhteessa, jonka päälle taas 7 km kevyttä juoksua. Tuntuu metkalta ja yllättävän raskaalta lähteä juoksemaan suoraan rullilta. Talvella sain juoksijan polven hölkättyäni säännöllisesti pertsailun jälkeen, joten yhdistelmän kanssa täytyy varoa. Täysikuu kurkki jo tähkäpäiden päällä viimeiselle juoksuosuudelle lähtiessäni ja edessä oli lenkillä sen verran hämäräinen polku, että lopussa piti suunnata asvaltille.
  9. Jotkut jalkavaivaiset ja toki jotkut muutkin tekevät juuri kovat harjoitukset juosten ja kevyet muulla tavoin. Kovempia treenejä kannattaa myös juosta suhteellisesti enemmän nyt, kun on vielä aikaa kaivaa kuntoa esiin ennen puolimaratonia, polven ehdoilla tietenkin. Olen itsekin lähdössä taas kerran nautiskelemaan Ruissalon puolikkaasta ja juoksen nyt alkukesää harvemmin, mutta keskitän harjoittelun kovien lenkkien ympärille. Ruissalon maasto ei ole helpoimmasta päästä ja kunnon on oltava selvästi parantunut, jos aikoo tehdä siellä ennätyksensä, mikä on toki helpompaa harrastuksen alkutaipaleella. Toivottavasti polvesi paranee pian!
  10. Ma 7.8.

    Jes, 13,5 km tv-kova vauhdilla 4:28 min/km suoraan ruokapöydästä noustuani. Uskon, että jossain vaiheessa puolimaratonillakin pystyn sentään alittamaan keskarin 4:37, joka on ollut tähän mennessä parasta vauhtiani puolikkaalla.
  11. Tämä ei varsinaisesti liity harjoitteluusi, mutta kerrottakoon, että kävin postauksesi innostamana tsekkaamassa Korvenkylän radan, jonka olemassaolosta en aiemmin tiennyt ja jolla vanhempani ovat aikanaan juosseet ja luistelleet. Kovan tason afrikkalaisia tai ketään muutakaan ei tälläkään kertaa näkynyt. Tuli muutenkin pyöräiltyä nostalgiasyistä ympäri Korvenkylää ja juostua loistavilla Ukoskan vanhoilla kilpalatupohjilla. Suopursut kukkivat, palokärjet suhasivat puusta toiseen ja reittä hapotti, mutta mieli nautti. Mukavia treenejä!
  12. Tämä tapahtui Ruokolahdella kärrypolulla vuonna 1998. Itsekin olen lenkkeillyt noissa maisemissa, enkä voi kieltää, etteikö synkän kuusikon keskelle kirmaaminen olisi joskus arveluttanut. Erittäin epätodennäköistä olisi tietysti joutua juostessa karhun kaatamaksi. Sudet noissa metsissä vain ovat ulvoneet...
  13. Kiitos kommenteista. Eipä auta kuin alkaa pikku hiljaa lenkkeilläkin, pitkillä hiippailuilla maustettuna. Heh, vaikka 20 km kävelyssä naisten SE onkin tehty vauhdilla 4:36 min/km (vertailun vuoksi miehillä 4:02 min/km), niin oma tekniikkani ei anna sijaa kovinkaan monelle kävelyaskeleelle näissä karkeloissa. Yritän siis päästä lähemmäs puoltatoista tuntia puolikkaalla. Tämä on juuri omakin tuntemukseni. Varmasti aerobiikassakin on parannettavaa, mutta puolikkaalla tuntuu että hengittimistö kestäisi kinttujen kantatessa. Ei siitä varmaan haittaakaan olisi, mutta miksikään eliittiravaajaksi en ole enää kasvamassa. Herkkyyskausi oli ja meni useita vuodenkiertoja sitten. Siinä mielessä kyllä, että omasta päästä ne pahimmat vastustajat varmaan löytyvät.
  14. Luin useita ketjuja puolimaratonharjoittelusta etsien ratkaisua ongelmaani ja päätin aloittaa oman säikeen. Eli, en jaksa pitää puolimaratonilla yllä läheskään sellaista vauhtia kuin 10 kilometrin tuloksen perusteella voisi olettaa. Vauhdeissa on lähes 30 s/km eroa. Viimeistään 17 kilometrin paikkeissa joudun siirtymään puolikkaalla juoksusta hölkkämoodiin jalkalihasten irtisanoessa työsopimusta. 50 kilometrin kilvanhiihdossa koipiongelmaa ei esiinny, joten kyseessä lienee juoksuspesifi tila. Onkohan täysin megalomaanista ajatellakaan juoksumäärän tuplaamista viime vuoteen nähden, jolloin lenkkeilin vain alle 30 km viikossa? Testasin jo yli 100 kilometrin juoksuviikkoa, josta palauduin ihan hyvin ja laskin sen jälkeen taas määrää. Etsin vuosi sitten huonolla menestyksellä hyvää puolimaratonohjelmaa ja yritin noudattaa hiihtoharjoittelun ohessa My Asicsin ohjelmaa, jossa juostiin jonkin verran 13,5 kilometrin kovia lenkkejä, mutta ei juurikaan sitä pidempiä harjoituksia. En pystynyt juoksemaan puolikasta edes noiden lenkkien vauhdilla. Maratontaustaa ei ole, joten mitä ilmeisimmin huomattavasti pidempiä lenkkejä tulisi ottaa ohjelmaan. Kannattaisiko juoksuharjoittelua kausittaa jotenkin, esimerkiksi pitämällä pk-kausi, vaikka pk-harjoittelua kertyy jo nyt reilusti hiihdon, rullahiihdon ja hyötyliikunnan takia? Pitkän matkan hiihdossa sain ok tuloksia vain käymällä hiihtämässä pitkiä lenkkejä tuntemuksen mukaan, ja tuntuu ahdistavalta jos juoksussa olisi pitäydyttävä 80-prosenttisesti pk-alueella, kuten suositellaan. Pidän eniten suht reippaista harjoituksista, mutta onko menohalut suitsittava ja nöyrryttävä noudattamaan ravissa 80/20-kaavaa vammojen välttämiseksi? Ajatuksia?
  15. Onnittelut hienosta suorituksesta sekä siitä, että olet jaksanut harjoitella sinnikkäästi — kaipa se näissä karkeloissa ennen pitkää kypsyttää hedelmän.
×