Jump to content
Juoksufoorumi.fi






San

Jäsenet
  • Content count

    71
  • Liittyi

  • Last visited

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Interests
    Monothlon, eläinten oikeudet, luonnontieteet, filosofia

Converted

  • 10km
    41:39
  • Puolimaraton
    1:34:57
  • Tavoite
    Pysyä hiihtokykyisenä 80-vuotiaaksi, Kaukopartiohiihto: 300 km, puolimaraton < 1:33

Recent Profile Visitors

327 profile views
  1. Onnittelut kympin enkasta! Siitä lähtee vielä minuutteja, kun ei tarvitse kiertää pientä kehää yksin keväämmällä. Kai se vähän niin menee, että juoksijaksi tullaan juoksemalla. Ymmärrän täysin. Otsikkoon viittaaminen oli vähän höhlää. Olen turhan innokas asettamaan tavoitteita täysin pyytämättä toisillekin. Tässäkin lillun hieman vaarallisilla vesistöillä, kun ei ole tarkoitus vihjata, että kannattaa alkaa anorektikoksi. Vaikken itsekään ole ylipainoinen, niin juoksijan mittoihin pudottamisen varaa olisi jopa 11,5 kg. Reppuna tuollainen olisi aikamoinen juostessa kannettavaksi ja melkoista tasoitusta tulee annettua korsisarjalaisille. :norppa:
  2. 20. Kaukopartiohiihto

    Mietin, pitäisiköhän alkaa tehdä jotakin lonkankoukistajaspesifiä voimatreeniä. Tällä hetkellä käyn lihaskuntojumpissa, joiden pitäisi edes jokseenkin auttaa asiaan. Tärkeintä olisi tietysti, että hiihtoa metsäsuksilla tulisi mahdollisimman paljon, ja ainakin yksi yön yli hiihto olisi hyvä suorittaa ennen tapahtumaa. Muutoksena aiempiin vuosiin repun on oltava suht pakattuna jo keskiviikkoiltana ennen tapahtumaa, jottei nukkuminen ennen tapahtumaa jää vähiin sen takia, että vielä lähtöiltana arvon, mitä otan mukaan. Lisäksi taukojen on oltava 300 km yrityksessä lyhyitä ja tapahduttava pitkälti ladun varressa, viimeksihän lähinnä hiihdimme hirveää kyytiä sisätilasta toiseen istuskelemaan.
  3. Hiton hyvää tekemistä. Kyllähän siulla minuutteja lähtee enkoista, jos et pääse tuota hölkkähulluutta pahemmin vammautumaan. Tässä on ruvettava itsekin lenkkeilemään, jos mielii pitää siut selän takana Vuoksen lenkillä. Voisit laittaa rohkeasti otsikkoon tavoitteeksi juosta puolikkaan alle 1:30 keväällä. Se olisi ihan realistista toteuttaa varsinkin, jos on painoa pudotettavaksi. Joku läskilaskuri vihjasi, että itsekin kirmaisin alle A-rajan, jos älyäisin änkeytyä ajokoirien mittoihin. Ihan en suorilta tuohon usko, mutta selvähän se on, että muutamallakin kilolla on tuolla matkalla suuri vaikutus.
  4. 20. Kaukopartiohiihto

    Jos sulla @birre on mahdollisuus käyttää kaksi päivää paikan päällä, ota vain 150 km tavoitteeksi ja aloita hiihtoharjoittelu nyt. Lajinomainen harjoitus on tärkeintä, mikä tosiaan tarkoittaa myös välinepuolta tässä tapauksessa. Hiihtoa saisi tulla etenkin kokemattomalle alle niin paljon kuin mahdollista. Jokaisen urheilutausta, motivaatio suorittaa tavoiteltu matka ja taipumus saada vammoja eri paikkoihin on tietysti yksilöllinen, minkä lisäksi keli vaikuttaa valtavasti. Jeps, arvelen, että itselläni pullonkaulaksi pitkällä matkalla muodostuisi lonkankoukistajien lihaskestävyys. Myös pohkeissa ja pakaroissa 150 km tuntui melkoisen erilaiselta kuin tavan hiihtolenkit. Nilkat turposivat ja jalkapohjien tuntemuksista tuli mielikuva hehkuvista hiilistä. Mikään nautiskelumatka tuo 150 km ei missään nimessä hiihtoon tottumattomalle ole, mutta vielä on hyvin aikaa harjoitella. Lähden tavoittelemaan samaa hullua matkaa, vaikka käytännössä realistisempi tavoitteeni on käyttää koko 48 h ja katsoa, mihin asti se riittää. Nyt kun pluskelit ovat lisääntyneet, on suuri riski tarpoa sohjossa, ja vaikeassa kelissä 300 km olisi täysin epärealistinen tavoite kohdallani. Luulen silti, että ainakin pakkaskelillä pystyisin siihen jonakin vuonna. Tuskahan tuossa tullee saavuttamaan aivan toisen tason kuin keskimatkalla, ja halun suorittaa koko matka on oltava vahva.
  5. 26.10.2017

    Menee heti kalenteriin. Mietin josko aloittaisi jo oman ketjun ko. tapahtumasta, mutta ehkä on hieman aikaista. En tiedä mikä vaivaa kun metsähiihto houkuttaa kuin aamupuuro heikkopäistä. Saa nähdä kuinka tuo 175 km taival on yhdistettävissä 300 km tavoitteeseen. Toki muutahan ongelmaa ei täyden matkan suorittamisessa olekaan... :D
  6. 26.10.2017

    Arvelinkin, että olet jo aloittanut metsähiihtokauden. Kohti KPH:a 2018!
  7. Voi paska. Voin vain kuvitella fiiliksiäsi. Ainakaan omasta mielestäni harjoituspäiväkirjojen ei tarvitse sisältää pelkkää hehkutusta ja uskon että kirjoittaminen auttaa vaikeiden asioiden käsittelemisessä. Joka tapauksessa on ollut mukavaa lukea analyyttistä selvitystä hyvätasoisen hiihtäjän harjoittelusta tällä alustalla. Voimia!
  8. 10km alle 40min

    Onneksi olkoon! Saa nähdä jos joskus pystyisi tuohon itsekin :)
  9. Juoksijahan siusta on tuolla meiningillä tulossa.
  10. Kiitos vinkistä, en ollut kuullutkaan. Voi olla että täytyy käydä näyttämässä hengittimistöä jossain vaiheessa ammattilaisille, mulla kun ei ole todettu astmaa vaan vain viittausta siihen. Ventolinea on tarjottu, mutta lääkkeitä viimeiseen asti välttävänä en käyttänyt reseptiä.
  11. Paranemisia sinne! Mullakin on astmaattista taipumusta ja nyt olisi mahdollisuus olla hiihtämässä, mutta sen sijaan yskin keuhkojani pihalle jonkin puolitoista viikkoa sitten alkaneen hengitystieinfektion jälkimainingeissa. Nuorempana yskää kesti usein viikkoja varsinaisen taudin jälkeen. Myös tuo paino-osuus kuulostaa tutulta... Hiihto kyllä puree siihen hyvin kohdallani, kunhan vain pääsisi suksille asti.
  12. Allekirjoitan tämän. Käsittääkseni pitkähköä tv-kovaa ja toisaalta pitkää tv-reipasta voi pitää jonkinlaisina avainharjoitteina puolikasta ajatellen, mutta meillä ei-maratoonareilla ne eivät välttämättä riitä. Varmaan ihan pelkällä pk-hölkällä voi joku päästä pitkän ajan kuluessa yllättävänkin hyviin tuloksiin, mutta ainakin itse koen, että sekä jalat että pää on hyvä totuttaa rivakkaan juoksuun, ja taitaa tuo kuntokin kasvaa parhaiten kovaa harjoitusta seuraavassa levossa. Sekin on totta, ettei aina kannata jääräpäisesti tehdä suunnitelmissa ollutta harjoitusta. Tässä on ollut opettelemista. Kevään ensimmäinen 8 km tv-reipas @ 4:50 tuntui karsealta, kun en ollut päässyt juoksijan polven ja muun polvikivun takia jolkottelemaan kunnolla puoleen vuoteen, vaikka hiihtoa olikin reilusti takana. Muutamassa kuukaudessa voi kuitenkin elpyä ihan ok vauhteihin kovilla lenkeillä. Sulla olisi varmaan ollut minuutteja otettavissa puolikkaan ajasta kertomuksestasi päätellen.
  13. Onnittelut hyvästä suorituksesta X-Runilla! Mie oon melkein kateellinen, kun en päässyt sinne, vaikka kesällä ajattelinkin, että 23 km niissä mäissä muodostuisi aivan hirveäksi raastoksi. Maisemathan tuolla tosiaan hivelevät silmää silloin, kun ei viiletä aivan anakynnyksellä. Vanhalla vitosen kilpaladulla on saanut talvisin nauttia luonnon hiljaisuudesta aika rauhassa. :D
  14. Kiitos @kimmoke, @Pexrun, @Vogon ja @Jim! Onnittelut ennätyksistä myös teille, @Meg ja @catpaps! Oikeastaan en ole puolikkaalla kehittynyt kovinkaan nopeasti aivan alkua lukuunottamatta. Kympillä sen sijaan niin tapahtui, minkä perusteella luulin, että olisin jo viime syksynä alittanut helposti 1:35 puolikkaalla. Tuskinpa siihen kuitenkaan olisi ollut paukkuja silloisella juoksukestävyydellä, vaikka olisinkin saanut juosta ennätykseni ilman polvikipua. Tänä vuonna mittariini oli ennen puolikasta kertynyt keskimäärin 36 km juoksua viikossa, määrän vaihdellessa nollasta 101 kilometriin viikkoa kohden. 26 viimeisenä viikkona olin juossut noin 49 km viikossa, ja pisin lenkki oli 39 km. Missään nimessä en ole sitä mieltä, että kovat lenkit kannattaa hylätä, vaan tulee pohtia, missä juuri omalla kohdalla olisi kehittämistä. Vielä vuosi sitten saatoin juosta viikossa kaksi 14 km tv-kovaa laikka punaisella, happovedot happea haukkoen ja pk-alueella vain yhden 7 km lenkin sekä vetojen verryttelyt. Taisin olla kääntänyt 80/20-suhteen ylösalaisin. :D Lisäksi viime vuonna viikoittaisen juoksumäärän jäätyä keskimäärin 29 kilometriin olin aina tosi epävarma ennen puolimaratoneja. Ennen hiihtotapahtumia ei sen sijaan ollut mitään hätää, koska tiesin harjoitelleeni tarpeeksi tavoitteisiini nähden, eikä tarvinnut pelätä, kanttaanko lopussa ihan täysin. Tänä kesänä vähensin tv-kovia ja lisäsin yli 20 kilometrin pitkisten määrää, sekä tietysti ihan puhdasta juoksumäärää. Kesällä jotain loksahti paikalleen, kun ravasin neljän juoksuttoman päivän jälkeen jonkin verran nousua sisältävällä reitillä 13,5 km tv-kovan @ 4:28. Silloin tajusin levon merkityksen ja arvelin, että parhaassa tapauksessa pystyisin pitämään tuota vauhtia yllä puolimaratonillakin. Vatsassa kuitenkin möyri puolikkaalla, enkä uskaltanut käyttää viimeistä vaihdetta kuin ihan lopussa. Viimeinen kilsa tuli @ 4:18, joten sen perusteella kiristämisen varaa olisi ollut aiemminkin. Kevyiden ja kevyehköjen lenkkien lisäksi noihin mainittuihin 26 viikkoon lukeutuivat pikaisesti laskien seuraavat harjoitteet: 12 x yli 20 km pitkis 7 x happovetoreenit 6 x tv-kova ~ @ 4:30, 7,4-21,1 km 5 x mäkivetotreenit 3 x tv-reipas ~ @ 5:00, 8-18 km
  15. Päivitänpä tilannetta. Noudatin kesän mittaan kiltisti ohjeitanne ja kävin enimmäkseen kevyehköillä lenkeillä, höystettynä välillä lähes 30 km pitkiksillä. Kovia treenejä en tehnyt juurikaan, mutta ilmeisesti iskutuksen harjoittelu osui kohteeseensa ja suhteellisen pienellä lajiharjoittelulla alitin puolikkaalla 1:35. Juoksijaksi olen aika lailla hiihtäjän mitoissa ja jo pelkästään painoa pudottamalla tuosta ajasta pitäisi lähteä minuutteja. Tavoitevauhti on vielä 6 s/km päässä, mutta enköhän sen saavuta, jos mitään katastrofaalista ei tapahdu. Taustani on hyvin intensiivisestä lajista, mikä ei ainakaan helpottanut sisäistämään pk-harjoittelun tärkeyttä. Tiesin melkein kysymättäkin, että juoksussa ongelma on kohdallani lajinomaisuuden ja pk-alueen harjoittelun vähäisyys. Toisaalta hiihtoa kertyy talvella niin paljon, ettei oma aikani ja fyysinen kapasiteettini riitä juoksuun useisiin viikkoihin ollenkaan. Välittömässä lähipiirissäni ei ole kovia juoksijoita, joten ajattelin, että mitä useampi juoksija täällä painottaa kevyiden lenkkien tärkeyttä, sitä paremmin uskon. Ihan hyvin tuntui toimivan, kiitos neuvoista!
×