Jump to content
Juoksufoorumi.fi






San

Jäsenet
  • Content count

    60
  • Liittyi

  • Last visited

About San

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Interests
    Monothlon, eläinten oikeudet, luonnontieteet, filosofia

Converted

  • 10km
    41:39
  • Puolimaraton
    1:34:57
  • Tavoite
    Pysyä hiihtokykyisenä 80-vuotiaaksi, Kaukopartiohiihto: 300 km, puolimaraton < 1:33

Recent Profile Visitors

296 profile views
  1. Allekirjoitan tämän. Käsittääkseni pitkähköä tv-kovaa ja toisaalta pitkää tv-reipasta voi pitää jonkinlaisina avainharjoitteina puolikasta ajatellen, mutta meillä ei-maratoonareilla ne eivät välttämättä riitä. Varmaan ihan pelkällä pk-hölkällä voi joku päästä pitkän ajan kuluessa yllättävänkin hyviin tuloksiin, mutta ainakin itse koen, että sekä jalat että pää on hyvä totuttaa rivakkaan juoksuun, ja taitaa tuo kuntokin kasvaa parhaiten kovaa harjoitusta seuraavassa levossa. Sekin on totta, ettei aina kannata jääräpäisesti tehdä suunnitelmissa ollutta harjoitusta. Tässä on ollut opettelemista. Kevään ensimmäinen 8 km tv-reipas @ 4:50 tuntui karsealta, kun en ollut päässyt juoksijan polven ja muun polvikivun takia jolkottelemaan kunnolla puoleen vuoteen, vaikka hiihtoa olikin reilusti takana. Muutamassa kuukaudessa voi kuitenkin elpyä ihan ok vauhteihin kovilla lenkeillä. Sulla olisi varmaan ollut minuutteja otettavissa puolikkaan ajasta kertomuksestasi päätellen.
  2. Onnittelut hyvästä suorituksesta X-Runilla! Mie oon melkein kateellinen, kun en päässyt sinne, vaikka kesällä ajattelinkin, että 23 km niissä mäissä muodostuisi aivan hirveäksi raastoksi. Maisemathan tuolla tosiaan hivelevät silmää silloin, kun ei viiletä aivan anakynnyksellä. Vanhalla vitosen kilpaladulla on saanut talvisin nauttia luonnon hiljaisuudesta aika rauhassa. :D
  3. Kiitos @kimmoke, @Pexrun, @Vogon ja @Jim! Onnittelut ennätyksistä myös teille, @Meg ja @catpaps! Oikeastaan en ole puolikkaalla kehittynyt kovinkaan nopeasti aivan alkua lukuunottamatta. Kympillä sen sijaan niin tapahtui, minkä perusteella luulin, että olisin jo viime syksynä alittanut helposti 1:35 puolikkaalla. Tuskinpa siihen kuitenkaan olisi ollut paukkuja silloisella juoksukestävyydellä, vaikka olisinkin saanut juosta ennätykseni ilman polvikipua. Tänä vuonna mittariini oli ennen puolikasta kertynyt keskimäärin 36 km juoksua viikossa, määrän vaihdellessa nollasta 101 kilometriin viikkoa kohden. 26 viimeisenä viikkona olin juossut noin 49 km viikossa, ja pisin lenkki oli 39 km. Missään nimessä en ole sitä mieltä, että kovat lenkit kannattaa hylätä, vaan tulee pohtia, missä juuri omalla kohdalla olisi kehittämistä. Vielä vuosi sitten saatoin juosta viikossa kaksi 14 km tv-kovaa laikka punaisella, happovedot happea haukkoen ja pk-alueella vain yhden 7 km lenkin sekä vetojen verryttelyt. Taisin olla kääntänyt 80/20-suhteen ylösalaisin. :D Lisäksi viime vuonna viikoittaisen juoksumäärän jäätyä keskimäärin 29 kilometriin olin aina tosi epävarma ennen puolimaratoneja. Ennen hiihtotapahtumia ei sen sijaan ollut mitään hätää, koska tiesin harjoitelleeni tarpeeksi tavoitteisiini nähden, eikä tarvinnut pelätä, kanttaanko lopussa ihan täysin. Tänä kesänä vähensin tv-kovia ja lisäsin yli 20 kilometrin pitkisten määrää, sekä tietysti ihan puhdasta juoksumäärää. Kesällä jotain loksahti paikalleen, kun ravasin neljän juoksuttoman päivän jälkeen jonkin verran nousua sisältävällä reitillä 13,5 km tv-kovan @ 4:28. Silloin tajusin levon merkityksen ja arvelin, että parhaassa tapauksessa pystyisin pitämään tuota vauhtia yllä puolimaratonillakin. Vatsassa kuitenkin möyri puolikkaalla, enkä uskaltanut käyttää viimeistä vaihdetta kuin ihan lopussa. Viimeinen kilsa tuli @ 4:18, joten sen perusteella kiristämisen varaa olisi ollut aiemminkin. Kevyiden ja kevyehköjen lenkkien lisäksi noihin mainittuihin 26 viikkoon lukeutuivat pikaisesti laskien seuraavat harjoitteet: 12 x yli 20 km pitkis 7 x happovetoreenit 6 x tv-kova ~ @ 4:30, 7,4-21,1 km 5 x mäkivetotreenit 3 x tv-reipas ~ @ 5:00, 8-18 km
  4. Päivitänpä tilannetta. Noudatin kesän mittaan kiltisti ohjeitanne ja kävin enimmäkseen kevyehköillä lenkeillä, höystettynä välillä lähes 30 km pitkiksillä. Kovia treenejä en tehnyt juurikaan, mutta ilmeisesti iskutuksen harjoittelu osui kohteeseensa ja suhteellisen pienellä lajiharjoittelulla alitin puolikkaalla 1:35. Juoksijaksi olen aika lailla hiihtäjän mitoissa ja jo pelkästään painoa pudottamalla tuosta ajasta pitäisi lähteä minuutteja. Tavoitevauhti on vielä 6 s/km päässä, mutta enköhän sen saavuta, jos mitään katastrofaalista ei tapahdu. Taustani on hyvin intensiivisestä lajista, mikä ei ainakaan helpottanut sisäistämään pk-harjoittelun tärkeyttä. Tiesin melkein kysymättäkin, että juoksussa ongelma on kohdallani lajinomaisuuden ja pk-alueen harjoittelun vähäisyys. Toisaalta hiihtoa kertyy talvella niin paljon, ettei oma aikani ja fyysinen kapasiteettini riitä juoksuun useisiin viikkoihin ollenkaan. Välittömässä lähipiirissäni ei ole kovia juoksijoita, joten ajattelin, että mitä useampi juoksija täällä painottaa kevyiden lenkkien tärkeyttä, sitä paremmin uskon. Ihan hyvin tuntui toimivan, kiitos neuvoista!
  5. Voi ei, toivottavasti et ainakaan mun kommentin takia aloittanut liiankin hiljaa! Kuulostaa eilisen lenkkisi perusteella siltä, että paljon enemmänkin olisi kropasta irronnut. Onnittelut enkasta kuitenkin! Eiköhän se ensi vuonna parane vielä lisää.
  6. Kepeitä tossuja huomiselle! Älä aloita liian kovaa, muistutan samalla myös itselleni vaikken tuonne nyt tulekaan.
  7. Sulla riittää kyllä nopeus 1:40 alitukseen ja on muistettava, että Ruissalossa voi tulla pari minuuttia takkiin tasaiseen puolikkaaseen nähden. Viime aikoina et ilmeisesti ole tehnyt pahemmin pitkiä lenkkejä elämäntilanteen ja polvenkin takia, ja jos pystyt muuttamaan tämän seikan kevääseen mennessä, päässet terveenä alle sadan minuutin. Mullakin meni tämä puolikas kirjaimellisesti pöpelikköjen puolelle, kun vedin vatsan sekoilun seuraavalle tasolle ja jouduin poistumaan reitiltä minuutiksi. Pitkälti tuon takia taisin jäädä sille kiitollisimmalle sijalle. Mutta, positiivista on, ettei polveen sattunut, eikä ilmeisesti sullakaan ainakaan pahemmin, kun et siitä maininnut? Ja tuskinpa sitä sitten 80-vuotiaana muistelee, ettei vuonna 2017 päässyt minuutilleen tavoitteeseen puolimaratonilla. :D Eipä muuta kuin nokka kohti lenkkipolkuja ja uusia kokemuksia onnistumisineen sekä pettymisineen.
  8. Eiköhän 1.40 alitu ☺. Olit näköjään Kouvolan puolikkaalla - mitä pidit uudesta reitistä? Harmi, että Kullervo menee Ruisrääkin kanssa päällekkäin. Joutsenosta tulisi varmasti parempi aika, mutta enköhän käy tavoilleni uskollisena hakemassa kunnon hapot reisiin Ruissalon kummuilta. Edit: Hups, tänä vuonna ei yllättäen menekään päällekkäin, mutta Kullervosta tulisi melko kiire toisaalle. Ehtisiköhän urku auki juostusta puolikkaasta edes palautua toiselle viikossa? Silloinhan aiempi puolimaraton toimisi hyvänä täsmäharjoitteena ja voisi antaa superkompensaation tehdä tehtävänsä viikolla.
  9. Siulla on kyllä kovat keskivauhdit juoksuissa. Tuota menoa kisa-ajoistasi lähtee vielä aimo siivuja veks.
  10. Su 13.8

    18,18 km @ 5:32, josta viimeiset 12 km maastossa. Tunsin itseni väsyneeksi aamusta asti, mutta päätin silti kokeilla, josko 13,5 km tv-kova irtoaisi vielä viikon päätteeksi. 3 km jälkeen vauhti hiipui yli 4:35:n, joten viikon rasitukset huomioiden päätin suosiolla muuttaa lenkin pitkähköksi maastoiluksi ja jatkaa kovia harjoituksia ensi viikolla paremmin elpyneenä. Huomaa kyllä, kuinka hiihto vetää puoleensa, sillä viikon saldoksi kertyi 100,85 km rullahiihtoa ja 64,61 km juoksua. Levänneenä vauhtiakin irtosi, joten ennen puolimaratonia on hillittävä liiat menohalut, mikä on selvästi haaste kohdallani. Olen nyt tilitellyt viikon harjoitteet tänne ja Hiihtäjän harjoituspäiväkirjaan, mutta hiljenen tällä erää tästä aiheesta, jottei harjoitteluni järkevyys paljastuisi ihan koko laajuudessaan ?.
  11. La 12.8.

    Iltapäivällä 12 km kevyehköä polkujuoksua @ 5:39. Alussa tuntui raskaahkolta helteen ja juuri vatsaan upotetun aterian takia. Poluilla oli yllättäen MTB-kilpailut, joten lenkki jäi aiottua lyhyemmäksi. En ollutkaan käynyt pyöräilykisoissa aiemmin :P. Tämän jälkeen ehdin hädin tuskin kahvihetken verran istahtaa, kun tuli pyyntö 25 km rullahiihdolle (P), joka toki suoritettiin. Mukavan lämmintä, mistä seurauksena nyt ukkostaa. Mainittakoon, että toisinaan salaman valaistessa taivaan jostain järveltä kuului välittömästi outo tuskanhuutoa muistuttava kiljaisu, joka kuulosti osin ihmiseltä ja osin eläimeltä. Nazgûlit kesäyössä? ?
  12. Pe 11.8.

    Iltapäivällä kevyttä rullahiihtoa (P) 25 km. Koska sää oli loistava, pidän hiihtämisestä ja tuli kiire olla taas vapaa, rullailin illalla vielä toiset, hieman hitaammat 25 km.
  13. Omiin korviin taas kuulostaa huomattavasti mielekkäämmältä hiihtää metsässä pitkiä lenkkejä kuin kiertää vuorokaudessa maksimaalinen määrä muutaman kilometrin reittiä. Metsässä kymmenetkin kilometrit sujuvat välillä kuin huomaamatta ja maisemat vaihtuvat, mutta meitä on toki monenlaista hiihtäjää, eikä yksi tapahtuma vetoa kaikkiin.
×