Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Abeille

Jäsenet
  • Content count

    129
  • Liittyi

  • Last visited

  1. Uusi vuosi ja vanhat kujeet. Maratonin jälkeen juoksuinto hieman lopahti, mutta muuta ulkoilua tuli tehtyä ja hiihtämäänkin pääsi yllättävän aikaisin. Kävin lokakuussa vielä kaksi juoksukisaa, toinen oli maastossa n. 14,5 km, joka meni mielestäni hyvin, keskivauhdiksi tuli 4:41 min/km ja loppua kohden pystyin hieman kiristämään. Toinen oli kympin testijuoksu, jossa sain puristettua ennätyksen alle 44 minuutin keskivauhdilla 4:20 min/km. Marraskuussa oli pari työmatkaa sotkemassa, mutta loppukuusta pääsi jo suksille. Joulukuun alun olin myös työreissussa, mutta kotiin palattua hiihtely jatkui. Koko vuonna juoksua tuli 1276 km ja 129 h, mikä on suunniteltua vähemmän, mutta kokonaisuudessa liikuttua tuli 400 h, josta suurin osa on hiihtoa suksilla ja rullilla. Palasin myös joukkueurheilun pariin ja käyn silloin tällöin spurttailemassa jalat alta. Sitä voi luulla olevansa hyvässäkin kunnossa, mutta 5 minuutin pelin jälkeen karu totuus paljastuu. Vuoden 2017 viimeisenä päivänä ehdin avata hiihtokisakauden 5 km:n "sprintillä", joka meni yllättävän hyvin siihen nähden miltä se tuntui. Hiihtokisoja olisi tarkoitus käydä nyt hieman ahkerammin. Investoin uusiin perinteisen monoihin ja karvapohjasuksiin, joten pertsan lenkkien ei pitäisi enää rajoittua reiluihin pakkaskeleihin. Tänäkin vuonna olisi tarkoitus pitää juoksu ohjelmassa mukana talvellakin, vähintään yhtä paljon kilometrejä kuin viime vuonna. Tammikuun kilometrit viime vuonna oli 34, joten ei pitäisi olla ihan mahdoton tehtävä :)
  2. Elokuun kuukausipäivityksen aika. Maratonin jälkeen oli pari päivää makoilua, mutta koska tuntui ihan hyvältä, hiihtelin ja pyöräilin seuraavalla viikolla ja kävin pari juoksulenkkiäkin. Sitä seuraavalla viikolla sitten taas tuntui jo väsyneemmältä, eli vaikka jalat oli kunnossa, oli palautuminen kuitenkin kesken. Siitä viikosta tulikin oikein kevyt, lauantaina kävin 4 km:n kisan kannatusmielessä. Aika huononi parikymmentä sekuntia viime vuodesta, mutta en nyt olisi siitä juuri huolissani. Ostin tämän jälkeen kuitenkin alennuksesta uudet juoksutossut, New Balancen 1500v3, siinä toivossa että tässä vielä intoutuisi juoksemaan lyhyempiä kisoja syksyllä... Työstressi on taas kyllä syönyt jaksamista, mutta jospa se tästä. Juoksua 125 km, 12 h 13 min Rullahiihtoa 86 km 5h 59 min Pyöräilyä 40 km 1h 58 min Kuntosalikäyntejä 5 kpl Yksi "rastien ohi sprinttailu ja nöyrästi kävellen takaisin" - intervalliharjoitus eli suunnistus 1h 20 min
  3. Hip hei, maratontavoite alle 3:45 saavutettu Lauantaina meni jopa juuri ja juuri alle 3:39. Noin 31 km:iin asti meni "kevyesti" 5:04 min/km vauhtia ja sitten tuli vastatuuliosuus, vauhti hiipui ja henkinen kanttikin petti, kun oli selvää, että ennätys tulee kunhan vaan jotenkin sinnittelen maaliin. Viimeinen 600 m meni taas alle 5 min/km, joka laskettaneen loppukiriksi... Oma GPS näytti matkaksi noin 42,6 km, joten hieman tuli mutkiteltua ja kerran piti palata hakemaan juoma kun se ei tarttunutkaan matkaan. Varpaissa pari rakkoa, ei muita vaurioita. Palauttavaa ulkoilua olen tehnyt esimerkiksi hillasuolla. Seuraava tavoite on mietinnässä. Alle 3:30 olisi luonnollinen seuraava askel, mutta tuntuu hurjan kovalta. Toisaalta vuonna 2013 juoksin kympin henkihieverissä aikaan 55 min, joten onhan sitä kehitystä tapahtunut. Hiihdellään talvi ainakin ensin. Heinäkuun urheilut Juoksua 181,1 km 17h 17 min Rullahiihtoa (TT) 75,3 km 5h 20 min Pyöräilyä 33,1 km 1h 35 min Salikäyntejä 4 kpl
  4. Ilmeisesti taas ensi talvena myös Kontiolahdella on tarkoitus järjestää 24 tunnin hiihto, joka vuonna 2016 oli ihan maaliskuun lopussa, ja näin ollen sopiva loppuhuipennus hiihtokaudelle. Tänä vuonna tapahtuma jäi kai järjestämättä stadionin ylibuukkauksen vuoksi. Suosittelen harkitsemaan, ei ainakaan torpedoi Finlandiaa, jos järjestetään vasta sen jälkeen. Facebookista infoa löytyy kun hakee 24ski.
  5. Kesäkuun kuntoilukatsauksen aika. Juoksua 200,5 km 21 h 24 min Rullahiihtoa (lähinnä tasatyöntöä) 38,3 km 2 h 48 min Salikäyntejä 5 kpl Juoksin kesäkuun alussa naapurikunnan testijuoksukisassa n. 5 km keskivauhdilla 4:44 min/km. Lähdin sitten puoleksitoista viikoksi Etelä-Eurooppaan lomalle, jossa kävin 5 mäkistä ja helteistä lenkkiä, mutta ruokavalio oli sipsiä-jäätelöä-olutta-pastaa-viiniä. Kävin lomalta palattuani uudestaan testijuoksussa, ja vauhti oli parantunut lukemiin 4:30 min/km. Kuten on aiemminkin todettu niin ei se treeni vaan se tankkaus Kävin sunnuntaina 2.7. juoksemassa puolimaratonin keskivauhdilla 4:48 min/km, jäin ennätyksestä aika tasan kaksi minuuttia, mutta se oli odotettavissakin. Loppua kohden vielä hyytyi meno ja taistelutahto pistoksen vuoksi ja toinen puolikas noin 1 min 45 s ensimmäistä hitaampi. Taitaa tuosta vauhtikestävyydestä jäädä kiinni meno, jotenkin olettaisin, että esim. noiden 5 km:n ja puolimaratonin keskivauhtien ero tulisi olla suurempi, tai siis 5 km:llä tulisi olla nopeampi. No, maraton on kuitenkin tavoitteena tänä vuonna niin ehkei tuollaisten "alimatkojen" hitaudesta kannata välittää.
  6. Toukokuun päivityksen aika. Kävin vielä 1.5. hiihtämässä, mutta sen jälkeen on monot vaihtuneet lenkkitossuihin. Hiihtoa 34,7 km 3 h 20 min Juoksua 195 km 19,5 h Kuntosalikäyntejä 11 kpl Pyörälenkki 45 km 2 h Penkkiurheilun saralla seurasin mielenkiinnolla Karhunkierroksen menijöitä. Johonkin juoksutapahtumaan pitäisi ilmoittautua, jotta pysyy into yllä. Toukokuussa olisi ollut parikin kiinnostavaa kisaa, mutta juoksukauden aloittaminen venyi niin myöhään, ettei ollut kuntoa osallistua.
  7. Huhtikuun kuukausipäivitys: Hiihtoa 419 km, 34 h 45 min Juoksua 39 km, 4 h Kuntosalikäyntejä kokonaista 1 kpl. Hiihtelin sitten kun kelejä riitti, juoksukauden aloitus siirtyi toukokuulle, mutta ehtiihän sitä. Kokonaisuudessaan hiihtoa tuli tällä kaudella n. 1730 km. Pitää varmaan ilmoittautua johonkin juoksutapahtumaan niin kyllä se motivaatio sieltä löytyy...
  8. Maaliskuun kuukausipäivityksen aika. Neljästä työreissusta huolimatta sain kuitenkin jonkinlaisen vireen säilytettyä harjoitteluun ja osallistuin jopa yhteen pitkän matkan hiihtoon, joka meni olosuhteisiin nähden oikein kivasti, ainakaan yhtään voimia ei jäänyt säästöön. 40 kilometriin meni melkein pari tuntia ja keskisyke oli 172 bpm, "loppukirissä" nousi 181 bpm. Hiihtoa tuli yht. 17 h 45 min, 236,5 km, josta perinteistä 66,8 km. Juoksua kertyi n. 6 h ja 54,7 km ja hökää vuoristossa työmatkalla 1h 55 min 11,7 km. Kuntosalilla kävin peräti kerran. Huhtikuussa on tiedossa vain yksi työmatka, joten sen puolesta pitäisi pystyä harjoittelemaan normaalisti.
  9. Hip hei, helmikuun vaatimaton kilometritavoite täyttyi ja juoksua tuli "jopa" 69,1 km... Hiihtoa kertyi 309,7 km ja pari salireissua tein. Tämän viikon olin työreissulla, ja maaliskuun treenit aloitin vasta tänään parin tunnin hiihtolenkillä. Univaje ja aikaeron rasitukset varmaan painoivat, mutta tuntui että viikon liikkumattomuuden jälkeen täytyy taas aloittaa urheilu alusta. Työreissuja on taas tulossa, joten harjoituksellisesti maaliskuu jäänee vaatimattomaksi. Aivan mahtavia kevätkelejä on kyllä luvassa!
  10. Viime päivitys loppui tavoitteeseen pitää juoksutuntumaa yllä talvellakin, ja ihan hirveän hienosti ei ole mennyt... Tammikuussa juoksukertoja 6, yhteensä 34 km Lähinnä hiihtolenkkien päälle on tullut hölkättyä. Hiihtoa tuli 348 km (n. 27 h), salilla olen käynyt kerran viikossa. Tavoitteena helmikuussa tuplata juoksukilometrit, saa nähdä miten käy.
  11. Uusi vuosi ja vanhat kujeet. Maraton jäi vuodelta 2016 juoksematta, joten toivottavasti tänä vuonna onnistuu ja otsikon tavoite täyttyy. Ehkä pieni tason nosto on havaittavissa, vaikkakaan kokonaan uudesta vaihteesta on ehkä liioiteltua puhua. Puolikkaan ja kympin ennätykset sain tehtyä vuonna 2016 (1:40:xx ja vähän päälle 45 min). Juoksukilometrejä kertyi 1255 km. Työt pilasi taas hyvän harrastuksen ja kiireiden takia jäi juoksukilometrit heinäkuun jälkeen vaatimattomiksi. Joulukuunkin kahden viikon työreissun aikana kävin lenkillä peräti kaksi kertaa... Kotiin palattua olen hiihdellyt, ja muutaman kerran käynyt hiihtolenkin jälkeen juoksemassa. Uudenvuodenjuoksuun osallistuin kuten viime vuonnakin, siellä kymppi meni nyt viime vuotta 2 minuuttia nopeammin. Yhteenvetoa joulukuusta: Hiihtoa 22 h 256 km Juoksua 7 h 46 min, 78,3 km Kuntosali 3 h Jossakin massahiihdossa olisi mukava käydä, ja tavoitteena on pitää juoksu viime vuotta paremmin mukana talven yli.
  12. Työmatkaviikon harjoitukset, tasan 1 kpl: juoksua 53 min 9,2 km. Palasin kotiin maanantai-iltana, ja tälle viikolle sain kuitenkin ihan hyvän juoksuviikon. Ti 22.11. Juoksua 1h 36 min 14,7 km Ke 23.11. Kuntosali n. 50 min To 24.11. Juoksua 1h 37 min 15,6 km sis. 3*420 m reippaampaa juoksua vauhdeilla 4:43 min/km, 4:13 min/km ja 4:04 min/km Pe 25.11. Lepo La 26.11. Testijuoksujen toinen osa, 10 km 47 min ja muutama sekunti päälle, eli melkein 2 minuuttia huonommin kuin kuukausi sitten. Toki kelikin oli huomattavasti lumisempi, mutta saattaapi juoksukuntokin olla heikompi. Yht. juoksua n. 15,9 km 1 h 24 min. Su 27.11. Pitkästä aikaa pitkä lenkki juosten, 2h 10 min, 20 km. Tiistaista lähtien kahden viikon työreissu, lenkkarit lähtee toki mukaan, vaikken hirveän optimistinen olekaan että ehtisin niitä juuri käyttää.
  13. Tälläkin viikolla tuli ihan hyvä harjoitusviikko, mutta putki katkeaakin taas ensi viikon työmatkan johdosta. Ma 7.11. Juoksua 1h 11 min 11 km Ti 8.11. Aamulla juoksu salille ja kuntosaleilua yht. 1 h. Illalla sauvaloikkaharjoitus 3*5*n.30 loikkaa, yht. verryttelyineen 1h 6.3 km. Ke 9.11. Lepo To 10.11. Kuntosali 1h Pe 11.11. Hiihtoa (V) 1h 20 min, 14,8 km La 12.11. Hiihtoa (V) 1h 50 min, 21,1 km Su 13.11. Hiihtoa (V) 1h 44 min 19,4 km, juoksuverryttely 2 km, 14 min. Hiihtolenkit tein hupenevalla luonnonlumella erittäin rauhallisesti, syrjäkylän etuja on että ei tarvitse kanssahiihtäjiä vastaan kisata elintilasta :)
  14. Tällä viikolla otettiin löysäilyä takaisin viikonlopun "harjoitusleirin" muodossa Vuokatissa. Ihan parasta lomailua kun saa harjoittelun varjolla syödä runsaasti ja ottaa päiväunet! Ma 31.10. Juoksua 1 h 11 min 11,5 km Ti 1.11. Juoksua 1 h 10 min 10 km, sis. kiihdytyksiä ja loikkia Ke 2.11. Kuntosali 1 h juoksuverryttelyllä To 3.11. Lepo Pe 4.11. Päivällä: Juoksuverryttely, Vuokatinvaaran päälle sauvakävellen/-juosten/-raahautuen neljä kertaa. Nousumetrejä yhteensä 715 Polarin mukaan. Maksimisykkeet progressiivisesti 169, 174, 175 ja 177 ja nousuajatkin lyhenivät loppua kohden. Yht. 2 h 12,6 km. Erittäin hyvä harjoitus, johon vasta satanut ja lumetettu lumi toi oman pikantin lisänsä. (Lihas)kunto tosin tuntui maailman paskimmalta. Illalla: Hiihtoa (V) 1 h 35 min 18,9 km La 5.11. Aamupäivällä: Sauvakävely/hölkkä 3,5 h 21,7 km, nousumetrejä 465 m, siinäkin tuntui tällaiselle merenpohjan asukille olevan riittävästi. Energiapatukka maistui uskomattoman hyvälle lumisateessa parin tunnin rämpimisen jälkeen. Illalla: Hiihtoa (V) 1 h 34 min 17,3 km Su 6.11. Hiihtoa (V) 2 h 22,8 km Yhteenvetona: Pitkiä rauhallisia lenkkejä pitäisi tehdä lisää, hapenottokykyä harjoittavia treenejä pitäisi tehdä lisää, lihaskuntoa kaivattaisiin. Jotta on tässä työmaata.
  15. Viime viikolla kävin vielä torstaina kuntosalilla, mutta siinäpä ne sen viikon kuntoilut olivat. Tällä viikolla tämmöstä: Ke 26.10. Juosten salille (2 km) ja kuntosalitoimintaa n. 1h To 27.10. Juoksuverryttely 2 km 12 min, rinnettä ylös kävellen ja loikkien n. 45 min, juoksuverryttely 15 min, 2,3 km Pe 28.10. Kuntosali 50 min La 29.10. Testijuoksu 10 km, 45 min ja parikymmentä sekuntia päälle. Yht. verryttelyineen juoksua n. 16 km Su 30.10. Sauvakävelyä (alamäet juosten) 2h 13,5 km Kävin samassa testijuoksussa kuin viime vuonna, ja aika parani melkein 2 min 20 sekuntia, mikä oli todellinen yllätys, koska harjoittelu on nyt ollut mitä sattuu viime aikoina. Keväällä radalla juostu aikakin parani sen minuutin. Pahalta tuntui juoksu, ei yhtään rennolta, ja aika ex tempore päätin matkaan lähteäkin. Ei kai tässä auta muu kuin ottaa tuo 45 minuutin alitus tavoitteeksi. Ehkä harjoittelu ei vaan ole mun juttu ja tällainen löysäily sopii paremmin
×