Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vogon

Jäsenet
  • Content count

    1 079
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    12

Vogon last won the day on March 29

Vogon had the most liked content!

Community Reputation

1 301 Excellent

About Vogon

  • Syntymäpäivä 26.02.1976

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • Coopperi
    2650(2015)
  • 10km
    PB48:00(2017)
  • Puolimaraton
    HSM 2016 1:48:30
  • Maraton
    Kevät 2018 HCM
  • Tavoite
    HCM 2018, Coopperi uusiksi, ennätykset uusiksi!

Recent Profile Visitors

2 907 profile views
  1. Vogon

    Maantiepyöräily

    Viikonloppuna olis tarkoitus avata itsekkin maantiepyörä kausi. Rauhallisella pitkiksellä lähetään alkuun ja katotaan miten pitkälle jaksaa.. toki kotiinkin vois polkea reissuiltaan. Mulla käytössä vanha Cannondale R500 jonka vois kyllä päivittää vaikka tri-pyörään joskus..
  2. Vogon

    "Telakalla"

    Mahtaako olla samat mitkä itselläni. Tais olla vuosi sitten myynnissä ja markkinoitiinkohan noita nyt sitten polku-/maastojuoksukenkinä. On muuten olleet suhteellisen hyvät. Oon käyttänyt lähes koko talven ihan arkikenkinä työmatkaa kävellessä ja välillä juostessa. On olleet paremmat kuin mun varsinaiset talvikengät 😄 Nyt pitäis vaan saada uudet vastaavat mut vielä ei oo sellaisia näkynyt. Merkki oli joku Crivit Pro jotain.. Pegasus toimii itellenikin näköjään aina. Uudet pitäis siis itsellekkin jostain ostaa.
  3. Vogon

    To 21.4.

    Iltapäivällä eka salille tekeen rinta, ojentaja sekä keskivartalotreeni. Oli hieman kiireinen iltapäivä joten palautuksetkin jäi varmasti siihen 30sekunnin pintaan sarjojen välissä. Kyllähän se siltä myös tuntuikin kun ei painot nousseet ihan normaaliin tapaan. No tulipahan hyvä ja tehokas treeni jossa ei juurikaan taukoja pidetty. Loppuun otin taas powercardion jossa tein vatsoja 10 x (max+15) jaljojen nosto roikkuen + bosapallolla rutistuksia. Näitä tulikin siis aika paljon ja kyllä se aina jossain välissä rupee tuntumaan siltä että vatsapalikat on tulessa. Illalla vielä 1h uintitekniikkaa josta jäi mieleen taas muutama tekninen asia käsien asennosta vartalon alapuolelle mennessään. Aiemmin oonkin ilmeisesti pitänyt käsiä aivan liian suorana. Jos jotain positiivista mainintaa sai, niin eilen se ole se, että uintini näyttää kuulemma pehmeeltä ja rauhalliselta. En oo ihan varma kuitenkaan siitä, oliko se kehu. Muutamia uusia drillejä sai taas jatkoa ajatellen joita vois välillä testailla. Olipa hyvä uinti jälleen! 🙂
  4. Vogon

    Ti 19.4.

    Salilla 1h rintatreeniä, ojentajia sekä keskivartaloa. Salin jälkeen pyörällä kotiin. Onpa kyllä mahtava ajella taas kesärenkailla. Menee niin kevyesti ja tuntuu siltä ettei tarvitse polkea juuri lainkaan. 😄 Jalkatreenejä olen miettinyt ja tässä pähkäilen et uskaltaako tuon takareiden kanssa tehdä mitään? Takana siis lievävenähdys joka hieman vaivaa yhä kävellessä.
  5. Viikko 15. Viikko alkoi hienosti mutta pientä harmitusta aiheutti takareiden lievä revähdys oikeassa jalassa. Lisäksi pf on taas ilmoitellut itsestään. Nyt viikon jälkeen kenkien vaihdon jälkeen ei pf-vaivaa tai sen oireita ei olekkaan ollut. Ilmeisesti yhdet arkikengät ei vaan sovi mun jalkapohjille. Takareiden sen sijaan reväytin vk-treenissä matolla. Ajattelin ensin et se on vaan kramppia kun ei kovin pahalta tuntunut. Voisko sanoa et tuntui sellainen äkillinen pistos jonka jälkeen oikea takareisi tuntui kireeltä. En pitänyt sitä juuri minään mut silti hidastin sen tuntemuksen jälkeen vauhdin heti pk-tasolle. Noh.. treenit tein loppuun ja kyseisen treenin jälkeen takareidessä olikin kireyden tunnetta ja lievää kipua venytellessä. Juoksut tauolle ja loppu viikosta sitten vielä Averian lenkkiä juoksemaan. Averian lenkki ~10km 48:32 Reitti ei ole mitenkään armollinen sillä siinä on ylä- ja alamäkeä vuoron perään heti ekat 2km:ia eikä se loppukaan oikeastaan annan jaloille lepoa. Kaverille annoin vinkkinä mennä ekat maantiepätkä kepeesti ja kiristää vasta sen jälkeen. Kehui kuulemma ohjetta hyväksi. Tätähän olis voinut itsekkin noudattaa jo tuon jalanki takia, mut ei. Lappu kun laitetaan rintaan niin silloin juostaan! Joka kerta sama juttu. Itse kisassa 2km:ia tuntui todella hyvältä eikä se jalkakaan kiukutellut. Jossain välissä se kuitenkin rupesi kiristelemään ja se pakotti jo hidastamaan. Hetken mietin keskeyttämistä mut aattelin et kun nyt pystyy kuitenkin juoksemaan niin menen sellaista vauhtia mitä pystyn. Eka 2-3 menikin 4:20-4:30 tahtia joka oli juuri se mitä suunnitellin. Lisäksi sain hyvän peesin siihen jonka tunsin jo entuudestaan. Tiesin et jos vaan jalka kestää voisin kestää kyydissä. Eipä se sitten kestänytkään. Tuolla on perinteisesti ollut juomapiste heti tuon 2-3km:in jälkeen josta nappasin mehua ja kävelin hetken sekä mietin. Join mehun ja jatkoin matkaa. Harmitti aika paljon ja se oli jo lievästi sanottu. Kaikki alamäet missä normaalisti olisin saavuttanut porukkaa oli pakollista jarruttelua. Ylämäessä sen sijaan pystyi juoksemaan melkein normaalisti. Näissä kohdissa saavutinkin edellä olevia. Tasaisella takareisi kiukutteli myöskin joten menin ns.normaalia treeni vauhtia.. 4:50-5km/min tahtia. Salaa toivoin et reitti olisikin pelkästään ylämäkeä. Metsä pätkältä pois tullessa alkoi pitkähkö ja suhteellisen jyrkkä alamäki. Koetin rentouttaa itseni juoksumoodiin mut ei pystynyt. Tästä oli matkaa n.4km:ia maaliin ja saavutin edellä olevaa taas kerran. Tasaisella sama juttu ja sama jatkui myös seuraavissa ylämäissä joita oli jäljellä ehkä se 1-kpl. Se olikin pitkähkö ylämäki ja entuudestaan tiesin et se on paha paikka monelle. Sain melkein kiinni edellä olevan ja olin jo suunnitellut et siinä vaiheessa kun jäljellä on 1km ja loivaa alamäkeä kiristän vauhtia ja ohitan. No ei se nyt niin mennyt kuitenkaan. Jalka kiukutteli tuossa vaiheessa jo niin paljon et hölläsin hieman ja totesin ettei sitä ohitusta tule tällä jalalla.. tiesin se kyllä jo heti tuossa alussa missä takareisi venähdys jo ilmoitteli itsestään mut ainahan pitää joku loppu rutistus saada aikaseksi. Viimeiset 2km:ia oli kuitenkin yllätyksekseni kiihtyviä 4:50 4:30 ja viimeiset 200m menikin 4:10tahtia.. harmi kun ei jalka toiminut sillä kyllä tuosta helposti olis saanut muutaman minuutin normaalisti pois. Aika takareisivaivan ja liukkaan metsäpätkän jälkeen kuitenkin 48:32 joka on 32 sekuntia huonompi kuin mun viime vuoden ennätys. Tavoitteeksihan laitoin itselleni 45minuutin tasoisen juoksun joka ehkä olisi ollut nyt mahdollinen sillä juoksukunto lienee astetta parempi kuin viime vuonna tähän aikaan. Juoksun jälkeen takareiteen icepoweria ja lepoa. Muutama päivä juoksun jälkeen vaiva ei kovin pahalta tunnu. Alunperin suunnittelema Helsinki Spring maratonin puolikas saa nyt jäädä. Ei kykene ennätyksiin eikä oo järkeä lähteä testaamaan. Maraton kuitenkin kolkuttelee jo kuukauden päästä joten jos siihen mennessä sais jalankin kuntoon niin olis hieno juttu! Muuten viikon treenit alla: 2kpl Salia - Rinta-yläkroppa-keskivartalotreenit.. jaloille lepoa. 1kpl Uinti - Tekniikkatunnit ja heti sain käden asentoon hyvän vinkin joka kevensi uintia huomattavasti. ihme juttu miten pienestä asiasta tuo uinti voi ollakkin kiinni. Sain jopa kehuja asiasta ja se piristi mieltäni tuon jalkavaivan jälkeen. 2kpl Juoksua - 1vk-treeni matolla ja Averian lenkki. Not good..
  6. Vogon

    Takareiden revähdys / kipu

    Viikko takaperin tein vauhtiharjoitusta ja siinä loppuvaiheessa tuntui pieni pistoksen tapainen tunne oikean jalan takareidessä. Sen jälkeen takareidessä tuntui hieman epäilyttävästi krampilta ja hidastin vauhdin pk-vauhtii. Jalka kuitenkin kesti juoksua ja tein sen loppuun. Viikon tauko juoksulle ja takareisi jatkoi kiukuttelua 10km:in k juoksukisassassa heti 2-3km:in jälkeen. Hetken mietin keskeyttämistä ja ajattelin ettei tosiaan tule ennätystä tällä menolla. Eikä kyllä tullutkaan. Vaiva haittasi alamäessä, sekä suoralla kaikkein eniten. Ei pystynyt kunnolla kiristämään vauhtia, enkä kyllä edes uskaltanut. Menin ihan vaan sen mukaan mitä jalka kesti ja oma tuntemus antoi mennä. Vaiva on tarkalleen oikean jalan takareiden alaosassa, vähän niinkuin sisäsyrjän puolella mutta silti hiukan keskemmällä. Vaiva ei kävellessä juurikaan haittaa, eikä painaessa tunnu kovia kipua. Takareiden venyttelyä tehdessä kipu sen sijaan tuntuu. Huomenna lääkärille ja sitten miettimään uskaltaako viikon päästä puolikkaalle mennä vai jätänkö suosiolla välistä.
  7. Vogon

    La 14.04.

    Averian Lenkki vetästy aikaan n.10km~ 48:32@170 4:53min/km. Ei tullut ennätystä. Keli oli kyllä mahtava mutta reitillä oli osittain jäätä, mutaa ja sen mudan alla vielä ilmeisesti lisää jäätä. Aika tarkkana sai siis olla nk.metsäpätkällä. 2-3 kilometriä olin ihan ennätys ajassa kiinni kunnes oikea takareisi ilmoitti ettei nyt ennätystä tule. Ilmeisesti joku pienimuotoinen venähdys on vaivana joka jo alkuviikosta kiukutteli(Ajattelin sen olleen kramppia mut eihän se sitä ollutkaan muutaman testin päätelmänä). Taitaa olla ennemmin joku tuosta sisäreidin alaosassa 15cm polven yläpuolella tarkalleen se vaiva. Mietin siinä hetken keskeyttämistä mut aattelin et mennään nyt loppuun kun jalka nyt jotenkin kestää. Perinteisesti metsäpätkä tuntui pitkältä ja raastavalta ja sieltä pois tullessa helpotti nähdä pitkähkö alamäki ja lievää ylämäkeä hiekkatietä pitkin. Loppuun sainkin kiristettyä vauhdin taas 4:50-4:30:een vaikka aika haastavaa se olikin tuon jalan kanssa ja ihan muutenkin.
  8. Vogon

    To 12.4.

    1h ~1900m 4-5-vuoden tauon jälkeen aloitin taas uintitekniikan parantamisella. Nimittäin 5 x Uintitekniikan (trimmi)tunnit! Hyvät opit jo heti ekalla kerralla jonka myötä vaparista tuli paljon kevyempää ja helpompaa. Tuntui jopa yllättävän helpolta. On se vaan niin pienistä asioista tuo uinti näköjään kiinni.Joka tapauksessa tuli mahtava fiilis vaikka pelkällä rinulin potkuilla eteneminen oli todella hidasta sekä pelkillä potkuilla selkää uidessa tuntui että hukkuu 😄 😄
  9. Vogon

    penikatko tosiaan?

    Tuo on vähän sellainen vaiva, et parhaiten taitaa auttaa lepo ja joka iltainen jalkahuolto johon kuului ainakin itsellä seuraavat. -> Otin jääkaapista jääpalapusista palan jonka laitoin harson tms. sisälle. Tällä heroin/painelin sitä kohtaa johta jalka oli kipeytynyt.Lisäksi näitä venyttelyjä ja jumppailuja mitä tässä alemmassa videossa on. Aika kova kouranen mun mielestä tuossa saa olla, et saa ne kalvot auki.. Näin hoidat penikkavaivan omin kätösin! - Eroonjumeista.fi Tsemppia @firestarter paranteluun ja voithan sä yhä ainakin uida ja ehkä pyöräillä? Ei tuo penikkavaiva onneksi taida kovin pitkäkestoinen vaiva olla jos vaan malttaa sen hoitaa kerralla kuntoon. Ja toivotaan et se tosiaan on se vaikka ei mukava ole sekään. Rasitusmurtumassa siitä kipeästi kohdasta iho on ilmeisesti vaaleampi kuin normaalisti. Näin muistaakseni lääkäri mulle joskus sanoi.
  10. Vogon

    Ke 11.4.

    Aamusalit 1h jossa tuli tehtyä rinta-ojentajat ja keskivartalotreenit. Ei ihmeempiä mainittavaa tästä. + Aamun ja iltapäivän työmatkapyöräilyt 30min. Kyllä kuivalla kelillä maantiellä kulkee vaan paljon kovempaa! Pölyä onkin sitten sitä enemmän.
  11. Vogon

    Ti 10.4

    Juoksumattojuoksentelua 50min - 15min pk2 - Väliin 30min Vk1 11km/h 1%:n ylämäkiasetuksella ja loput kävelyä. Sykkeet oli mitä oli kun ei ollut koko sykevyötä mukana. Hyvä ja vauhdikas treeni kuitenkin. Hiki tuli!
  12. Viikko 14 Tämä viikko olikin jo ihan mukava viikko juoksun suhteen. Tuli pituutta omaan tasoon nähden riittävästi. Ei sairasteluja ja osa päivistä ja öistäkin oli jo sellainen et sai ihan oikeasti nukuttua jolloin olokin oli pirteä. Lepo on hyvä asia ihmiselle! 🙂 Juoksentelut 5kpl ~7h 57.2km:ia Salia 2kpl ~ 2h Työmatkapyöräilyä ~ 1.5h Työmatkakävelyä ~1h Sehän tais ollakkin ennätysviikko kilometrien osalta tämä viikko. Eikä tämä tuntunut edes pahalta. Tällä viikolla alkaisi uimakoulu joka on tähän kohtaa kevättä hyvä asia. Saa sen tekniikan kuntoon sopivasti ennen avovesiuintikauden aloittamista. Maantiepyöräilykin alkoi kiinnostamaan joten täytyy varmaan ottaa pyörä varastosta ja huoltaa se, sekä vaihtaa uudet kumit alle. Loppu viikosta olisi Averian lenkki taas ajankohtainen ja siihen pitäisi alkaa valmistautumaan. Tästä viikosta olis tarkoitus tulla suhteellisen kevyt. Juoksua 2-3kertaa, uintia 1-2 ja selia ehkä 1 kerta. Jaloille vähän lepoa niin vois se juoksukin kulkea. Ennätystä tuskin tulee kun reitti on osittain aika märkä.. ellei sitten tule oikeasti lämmin ja sulata ja kuivata maastoa tarpeeksi. Mut jos nyt kulkeekin hyvin niin ei se huono asia olisi.
  13. Vogon

    Su 8.4.

    Päivät pk:t suoritettu ensin 1h@135 5.5km:ia vaunuillen lasten kanssa. Jonka jälkeen lasten kotiinpalautus ja pk2-lenkki jatkui kävely-hölkkäillen seuraavat 2:30@131 20.5 km:ia. Ekat 15km:ia meni alle pk1-pk2-rajoilla jonka jälkeen pidin 5km:ia kiihtyvänä 6:01, 5:50,5:42,5:35, 5:20 joka olikin jo vk-tahtia. Olipa kyllä hienot kelit loppumatkasta kun aurinkokin paistoi. Vakioreitti olikin jo lähes kokonaan sula sekä maantienpientareet suurimmaksi osaksi kuivia. Muutamia maantiepyöräilijöitä tuli vastaan ja ihan kuin heidänkin naamastaan olisi loistanut jonkin asteen iloisuus.
  14. Vogon

    Pe 6.4.

    Aamu pk:t matolla 40min@122 jonka jälkeen 1h@135 salitreenit rintaa sekä olkapäitä tehden. Supersarjat oli aamun sana! Tänä aamuna jätin eilisen sotkemisen jälkeen pyörän kotiin.
  15. Vogon

    To 5.4.

    Pyöräillen salille ja siellä jalkatreenit 40min. Kevyttä treeniä jaloille mut kyllä se askelkävely käsipainoilla on aina yhtä hieno tuntemus. Varsinkin kun sarjat on pitkiä. Pyöräillen myös kotiin ja olipa taas maantieosuus märkää. Ehkä se lokasuoja vois olla ihan ajankohtainan hankinta. Laiskuuttani oon pihtaillut sen kanssa kun en sitä muka tarvitse.
×