Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Vogon

Jäsenet
  • Content count

    1 013
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    10

About Vogon

  • Syntymäpäivä 26.02.1976

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • Coopperi
    2650(2015)
  • 10km
    PB48:00(2017)
  • Puolimaraton
    HSM 2016 1:48:30
  • Maraton
    Kevät 2018 HCM
  • Tavoite
    Ironman 140.6 Tallinn 2018, Maraton, Coopperi uusiksi

Recent Profile Visitors

2 733 profile views
  1. Flunssa lopulta selätetty ja viime viikon sain jo ihan hyvin tehtyä. Tosin koko muu perhe sairasteli koko viikon joten ihan optimaallinen viikko ei tämäkään ollut. Ma 12.2 Uinti 1950m 48min 1.51min/100m-tahdilla johon kuului myös tekniikka hommia. Uinti tuntuu sujuvan tällä hetkellä ihan hyvällä perusvauhdilla. + Lihashuoltoa illalle 20min Ti 13.2 Salitreenit 48min@126 - Yläkropan treenit joista ei kummempia mainintoja. + työmatkapyöräilyt 1h Ke 14.2 Juoksentelua 14km:ia 1:23@151 Ystävänpäivän kunniaksi pieni iltalenkki jonka piti olla rento ja rauhallinen. Toisin kuitenkin kävi ja loppua kohden vauhti vaan kiihtyi kiihtymistään. Olkoonkin vk-lenkki sitten. To 15.2 Salitreenit 1h@132 Jalkatreenit jossa tuli tehtyä kyykkyä erimuodoissaan. Ihan hyvät reenit taas. Ei mitään mainittavaa. Alkuun otin jaloille vielä hyvät lämpät juoksumatolla 30min@125 +15min lihashuoltoa illalla Pe Lepo + työmatkapyöräilyt 1h La Lepo Su 18.2 Kävely/hölkkä 2h@126 Viikonloppuna sain hetken omaa aikaa ja kävin tekemässä kevyen pk2-lenkin kuten polarin ohjelma suositteli. Olipa mahtavat kelit. Järven jäällä oli paljon ulkoilijoita. Harmittavasti sain kengät kastumaan heti ekan 100metrin aikana, mut ihme kyllä jalkoja ei silti paleltanut. Hyvä kevyt treeni jota olisi voinut jatkaa pidempäänkin. Vaatetuksen olin varannut ehkä hitusen kovempaan vauhtiin ja tämä kostatui sillä. että sormia ja sekä koko muuta kroppaa palelsi. Loppu viikon koko muu perhe(pienimmät) kipeenä joten jäi ne osa omista treeneistä taas tekemättä. Ainakin yksi salitreeni jäi uupumaan johon olisi kuulunut vielä se 30minsan kevyt hölkkä. Tunnit yhteensä n ~7h + työmatkapyöräilyt, sekä kävely
  2. Su 18.2.

    2h@15km pk2 vauhtista hölkkää/kävelyä. Alkuun suuntasin järven jäälle ja siellä kastui heti alkuun kengät. Noh, eihän se nyt kovin mukavalta tuntunut mut ihme kyllä jalat ei pahemmin jäätyneet. Sen sijaan sormenpäitä palelsi. Hyvä oli keli ja kyllähän tuolla olis voinut pidempäänkin haahuilla, mut vaatetus oli kertakaikkisen huono tällä kertaa. Alunperin olin varautunu kovempaan lenkkiin ja siinä matkaa tehdessä huomasin et polarin ohjelmassa olikin lähinnä pk2:sta. On tämä helmikuu hienoa aikaa kaikelle ulkoliikunnalle jos nämä kelit olis vaan aina tälläisiä.
  3. To 15.2

    Juoksumatto 30min@122 jossa sai ihan hyvät lämmöt päälle. Tämän jälkeen jalkatreenit 1h@132 jossa tuli tehtyä kyykkyä yms. Loppuun otin 12minuutin HIIT-treenin porraskoneessa ja voin muuten sanoa, et hiki tuli!
  4. 14km 1:22 iltalenkki kaverin kanssa. Piti olla kevyt juoksu mut ihmeesti se vauhti vaan kiihtyi loppua kohden. Puolessa välissä kaverille iski vessa hätä ja heti ei sopivaa paikkaa löytynyt.. Onneksi Neste pelasti tilanteen ja kaveri pääsi vessaan. :D
  5. Tämä on ihan mielenkiintoinen juttu mitä itsekkin oon pohtinut. Oon nyt lueskellyt Särkymätön juoksuja kirjaa ja siinä käydään just läpi näitä Crossfitin ja juoksemisen yhdistämistä. Suosittelen lukemaan jos tälläinen asia kiinnostaa. Itse en Crossfittiä harrasta mut salitreenejä teen yhäkin aktiivisesti samalla juoksua vähän harrastaen. Salitreenin loppuun on aina lopuksi powercardio/Hiit-treeni (10min) jossa saa antaa itsestään kaiken. Mulle sellainen treeni on tuonnut ehkä lisää kestävyyttä, hapenottokykyä ja kanttia vetää siellä ylärajoilla. Mulla salitouhuissa parhaita tuloksia tulee juurikin maastavedossa ja kyykyssä. Penkissä ei oo ikinä tullut kovia tuloksia, eikä edes tartte. Maastaveto/kyykky on jostain syystä todella helppoa kauraa mulle. Maastaveto-kyykky päivänä vetäsen matolla ennen salia jonkun kevyen pk-juoksun tai seuraavana päivänä. Tuollasen kovan treenin jälkeen ei itselle ainakaan toimi kova juoksu. Ne on sitten ihan erikseen vaikkapa jonkun yläkroppa treenin tai lepopäivän jälkeisenä päivänä. Ma juoksu 30-60min (pk) + Jalka/selkäpäivä +lihashuoltoa 20min Ti Uinti/lepo Ke Juoksu 60min ns.normitreeni sykkeet n.150~ To Juoksu 30min + Salitreeni (yläkroppa ym) + lihashuolto 20min Pe Salitreeni Jalka/selkä + kevyt pk 30min +Venyttelyt La Lepo/Lihashuoltoa/uinti Su Pitkis tai normi juoksutreeni 60min+ yht n~7-10h riippuen viikosta Tällä hetkellä menen about tuolla kaavalla, tai siihen ainakin koetan pyrkiä mut aina ei ihan kaikkea tule tehtyä, tai vaihtelen päiviä kesken viikon tilanteen mukaan. Ehkä oon opppinut lukemaan väsymystilaani paremmin, tai laiskistunut. Tällä hetkellä suurin huomio on itsellä kallistunut siihen asiaan että kropan pitää olla kunnossa. Lihashuoltoa saa tehdä aika paljon ja se kyllä auttaa tosi paljon siihen, miten se juoksu yleensäkkin sujuu. Tällä hetkellä venyttelyihin menee aikaa viikossa n.40-60minuuttia ja sais kyllä mennä enemmänkin. Lantio/selkä/lonkankoukistajat (sekä taka- ja etureidet, pohkeet venyttelyt) ja niiden liikkuvuus on ainakin sellaisia asioita mitkä vaatii paljon työtä. En itsekkään ole mikään asiantuntija mut mulle tälläinen systeemi toimii edes jotenkin. Se miten se olisi kaikkein optimaalisinta varmasti tarttis jo sen päätöksen pidättäytyä niissä omissa suunnitelmissa. Omat viikot/suunnitelmat elää niin paljon ettei varmasti saa kaikkea juoksusta irti mitä siitä sais. Keväällä pitäis juosta puolikas ja maraton. Niistä molemmista on tarkoitus vetästä ennätys ja yhdestä tulee takuulla koska se on ns.eka kerta. :) Hyviä pointteja täällä monella.
  6. Ti 13.2.

    Työmatkapyöräilyä yht. n1h + töiden jälkeen vielä salille 48min@126 tekemään treenit. Tunti vierähti ja sain tehtyä kaikki suunnitellut asiat mitä pitikin eli rinta,hauis, ojentajat, olkapäät sekä keskivartalo johon panostin vähän enemmän.. Näistä ei mitään mainittavaa muuta kuin että homma etenee omaan tahtiinsa ja tuntuu toimivan. Onneksi vatsa on jo kunnossa kun tuntuu ihan energiseltä taas. :)
  7. Ma 12.2

    Maanantain uimiset 1950m - 48min 1:51/100m tahdilla johon kuului 3x100m potkuja laudalla sekä 50metrin vetoja aina niin että toinen osa rennosti ja toinen reippaasti. Tahti nousi näissä ihan hyvin 1:40-1:50 tahtisiksi joten sen suhteen ihan tyytyväinen sai olla. Samalla kertaa 5-vuotias poika sai uimakoulutodistuksen omista uinneistaan. Hieno hetki oli! :) Uimalasit ei enää oikein toimi uimahallissa vaan menee huurteeseen.. Täytyyki ruveta taas sylkemään linsseihin. :D
  8. Su 11.2

    Salitreenit 1:01@144 taas jossa sain vedettyä voisko sanoa, että ennätyspainoilla. Ihme hommaa kun on koko viikon ollu todella epämääräinen olo vatsassa ja flunssakin vaivasi vielä alkuviikosta. Silti sain itsestäni irti enemmän kuin pitkiin aikoihin.. Ilmeisesti tuollainen lepo tekee ihan hyvää vaikka kyllä tuntui enemmän siltä, ettei ole todellakaan levännnyt tai mitenkään energinen olo. Mut jospa tää tästä ja ensi viikko olisi jo ns.normaali.
  9. Näköjään se flunssa tai mikä lie jatkuikin lopulta vielä yhden viikon lisää. Loppu viikosta itse flunssa oli jo pois mut maha ei ollut kunnossa vaan olo oli lähinnä sellainen ettei mikään ruoka imeytynyt kroppaan vaan jäi vellomaan vatsaan. Muutamat treenit viikkoon kuitenkin mahtui, vaikka ei niistä nyt mitään ihmeellistä voi mainita. Ti 6.2 1:14 9km@138 Tiistai päivän kävelyä ja hölkkää koiran kera. Rennosti eteenpäin pysähdellen. To 8.2 Juoksu 1:05 10.9km@151 Koulutuspäivän jälkeen kävin Porvoon Haikoon ympäristössä tutustamassa. Tuntui jotenkin todella raskaalta juosta eikä energiaa tuntunut kauheesti olevan vaikka olin syönyt ihan kohtalaisen hyvin. Ilmeisesti joku vatsataudin tapainen vaivasi kun ruokakaan ei maistunut.. Su 11.1 Salitreeni 1:01@144 Lähdin salille vaikka tuntui siltä ettei huvita eikä kannata. Vedoton olo jatkui muutaman päivän jälkeen ja vatsa oli yhäkin kyseenalaisen oloinen. Yllättäen sain kuitenkin maastavedossa tehtyä monen vuoden jälkeen kohtalaisen hyvillä painoilla(3x6 160kg) ja vieläpä ilman vetoremmejä. Olin tyytyväinen ja tuntui et tämän setin jälkeen kroppa lähti toimimaan ja treeneistä sai irti sen mitä otettavissa oli. Hyvä treeni siitä tulikin vaikka alkufiilis oli suorastaan kehno.. Alkuun ja loppuun vielä juoksumattoa 2x15min. Viikon tunnit siis minimalistisen vähän eli ~3h
  10. Ma 29.1 Uinti 1950m@51min Tekniikkaa sekä alkuun ja loppuun vähän matkaakin. Alussa tuntui ettei kropassa ole voimia, mut loppua kohden alkoi taas tuntua siltä, että uinti sujuu hyvin. 50metrin vedot 1:40-1:50/100m x 10, potkuja 3x100m + 1 käden vetoja molemmin puolin aina 25metrin pätkissä. Alun kankeuden jälkeen lopussa oli jo kovin vetree olo. Ti 30.1 Lihashuolto 30min Ennätykselliset venyttelyt jaloille. Oli hyvin vetreetä tämän jälkeen. Ke 31.1 Salilla 53min@143 Kyykkyä kyykyn perään. Kaikki meni hienosti ja kiireessä kun kaiki veti niin hiki tuli. Kotiin vielä lämpimin lihaksi pyöräillen. Iltapäivän työmatkapyöräilyt oli paljon mielyttävämmät kuin aamupäivän. Lunta oli aamulla kävelyteillä paljon enemmän.. Pe 2.2 Juoksumatto 1h@122 Kevyttä juoksentelua matolla.. Otin rennosti sillä edellis viikon kovempi juoksu tuntui jaloissa.. eikä ne jalkatreenit yhtään sitä helpottanut. Hyvin rullasi kuitenkin. Pe 2.2 Salitreeni 51min@114 Yläkroppaa jossa tuliki pääasiassa tehtyä penkkiä erimuodoissaan. Lattiapenkkiäkin tuli kokeiltua ja se oli ihan hyvä vaihtoehto.. Loppu viikko flunssaa.. +maanantai vielä lepoa.. Tunteja ei kertynyt nimeksikkään eikä se sinänsä haittaa. Juoksua olisin suonut vähän enemmän, mut otetaan se sitten joskus takaisin kun kerta flunssakin on jo väistynyt. Oon kyllä huomannut et kun ei ole mitään ihmeellisiä tavoitteita(muuta kuin pitää itsensä kunnossa) niin on tämä mun treenikin vähän sen mukaista sinne päin tekemistä. Tunteja siis yhteensä 4h:15min + työmatkapyöräilyt(2-3h) joista ehkä rankinta oli keskiviikon pyöräilyt lumimyräkässä jolloin kaikki kävelytiet/polut oli tukossa..
  11. Ti 6.2

    Flunssaa podettu muutamia päiviä. Pieni Stop´n go-lenkki koiran kanssa. Josta tuli muuten ihan yllättävän hyvä indeksi polarilla. Sillä sinänsä oo mitään väliä, kun vauhtikin oli mitä oli. 9km 1:14@135 ja se indeksi peräti 56. Yleensä ne mulla pyörii tuolla 50:in paikkeilla.. Ihmeesti nuo on aina paremmat mitä rauhallisemmin menee.
  12. Uintikunto

    Mullahan on tuota samaa ongelmaa. Tuntuu et vaikka olevinaan ui kovempaa niin vauhti on silti sama kuin sillä lähes normaalilla suorituksella. Ilmeisesti se oma tekniikka vaan hajoaa siinä vaiheessa kun yrittää kovempaa uida. Oon nyt tehnyt enemmän tuollasia 50metrin vetoja. Eka 25m rennosti ja perään sit se loput 25 kiihtyvästi loppuun. Tuolla oon saanut parhaita tuloksia. Oon myös huomannut et aina kun oon tehnyt esim. potkudrilljeä laudalla/ilman on vauhti ollut parempaa sen jälkeen. Samaten yhden käden vaparia molemmin puolin, eka 25m toisella ja heti perään 25m toisella kädellä. Viimeksi tuntui et kun oli nuo molemmat tehnyt oli tekniikka paljon parempaa.. En sitten tiedä mikä olisi parasta mut mulla tuntuu tuollaset toimivan parhaiten.
  13. To 1.2.

    Eilen työmatkapyöräilyä. Ensin aamulla auraamattomilla teillä polkemista ja oli muuten kova tuulikin. Raskaalta tuntui polkeminen mut sainpahan poljettua.. Töistä kotiinpäin mentäessä oli pyörä-/kävelytiet jo aurattu vaikka oli siinä jo vähän uutta luntakin. Polku jossa vielä aamulla pystyi jotenkin pyörällä ajamaan oli sen sijaan siinä kunnossa ettei siinä voinut polkea. Matkalla autoin vielä yhden auton eteenpäin kun oli jäänyt jumiin ihan tasaiselle kääntöpaikalle. Sai siinä äiti ja ilmeisesti poika jatkaa matkaansa. Tuli hyvä mieli itsellekkin kun pystyi auttamaan.
  14. Syke koholla

    Eihän noista aina tiedä kun tuossa on vähän molempaa yhtäaikaa. Mulla oli se ongelma et sykkeet pompsahti aika herkästi turhan ylös verenpaineongelmia ilmaannuttua. Samaten sen vanhan lääkityksen kanssa oli ongelmia. Ei vaan kroppa toiminut siten kuten piti. Onneksi se meni lopulta ohi. Voihan tuossa olla myös sitä liiallista rasitusta joten ei tuo alasykkeillä treenaaminen ole yhtään huonompi vaihtoehto. Mä varmaan pitäisin ainakin viikon tauon ja tekisin korkeintaan kävelyä tai jotain muuta todella rauhallista. Tsemppiä vaan ja toivotaan et homma selviää pian.
  15. Pe 2.2

    Perjantain aamun juoksentelut matolla 1h@122 joka muuten tuntui suht rennolta. Vauhtihan(8km/h) ei päätä huimannut, eikä sellaista tarkoitusta ollutkaan. Viime vkl:n juoksu tuntui alkuviikosta jaloissa joten aattelin et nyt tää viikko vähän rennommin juoksun suhteen. Perään tein vielä 55min@114 salitreenin jossa tuli väännettyä penkkiä penkin perään. Lattiapenkkiäkin tuli testattua ja se oli ihan hyvä kokemus. Illalla pitäis lähteä vielä työkaverin tupareihin. Pitää nyt pohtia jos vaikka kävelis sieltä suoraan kotiin ja jättäis baareilut väliin. Edit. Oho tämä tulikin kahteen kertaan jostain syystä. Ei tuota toista voi ilmeisesti itse poista..
×