Jump to content
Juoksufoorumi.fi

villea

Jäsenet
  • Content Count

    443
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

230 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

1 132 profile views
  1. Ei ollut sadetta. Keli oli melko reipasta tuulta lukuunottamatta ihan optimaalinen juoksemiseen. Rannassa oli surffareita, ehkä heille ja leijan lennättäjille keli oli vielä parempi. Juoksu meni täsmälleen kuten kuvittelin. 1.30 alitus oli tähtäimessä, mutta en aivan uskonut päivän kunnon riittävän. Lähdin parin kilometrin jälkeen juoksemaan sykkeen perusteella (tavoite 170). Mielestäni tiedän aika hyvin, millä sykkeellä jaksan puolikkaan juosta. Matkalla huomasikin, että jos syke oli pari pykälää korkeampi kuin tuo tavoite, vauhti tuntui turhan kovalta, ja pari pykälää alempi tuntui että vauhti oli lipsahtanut turhan helpoksi. Pari viimeistä kilometriä meni kiristyvästi, siinä vaiheessa hapot eivät enää ehdi haitata ja maaliin tulon jälkeen ehtii hengittää. Loppuaika 1.30.57. Ehkä ihan optimi olosuhteissa (ei tuulta eikä edellisen viikon työmatkaa) olisi voinut alle 1.30 mennä, mutta ei olosuhteet koskaan täysin optimaaliset ole. Saattaa myös olla, että jos alitus olisi ollut isompi juttu, olisi raastoon riittänyt rahkeita, mutta silloin olisi voinut myös tulla katkeaminen. Mukavampi niin päin, että voi lopussa vähän kiristää. Nyt on hyvä jatkaa vähän kovempivauhtisia vetoja kohti Vantaan maratonia, jos vaikka ennätyksen kimppuun siellä pääsisi.
  2. Yllättävän tiiviiltä näyttää tuo kakkosryhmä, mutta ehkä siihen väliin osuu paljon juoksijoita. Pistin varmuuden vuoksi omaksi aikatavoitteeksi 1.30, mutta saapa nähdä. Vaikka PK juoksua ja varsinkin kaikkea muuta liikuntaa on tältä vuodelta paljon ja kunto yleisesti tuntuu ihan hyvältä, vauhtireservi on kadonnut uudestaan kesän aikana. Pari vetotreeniä ehtii vielä tehdä ennen kisaa ja tässä kohdasta niistä saattaa vielä olla jopa jotain hyötyä.
  3. Ei ole todellakaan liian myöhäistä, sitä vartenhan siellä on ikäsarjat! Jeanne Calment poltti tupakkaa mutta lopetti 117 -vuotiaana, ja kuoli heti 5 vuotta myöhemmin maailman vanhimpana ihmisenä. Pitkän iän salaisuus on ilmeisesti se, että polttaa tupakkaa vähintään 117 -vuotiaaksi. En tosin itse ole tuohon niksiin ryhtynyt.
  4. villea

    Vantaan maraton 13.10.2018

    Jos haluaa katsella maisemia tai kulttuurihistoriallisia nähtävyyksiä, ei tarvitse osallistua maratonille, vaan kävellä kaupungeissa tai luonnossa (ilmaiseksi). T-paitaa ei saa eikä hienoa mitalia tosin. Vantaa on urheilullisesti erinomainen paikka, ja reitti nopea. Vuodesta 2010 joka kerta, ja 95% varmuudella taas.
  5. villea

    Mitä kisan jälkeen?

    Riippuu tietysti, onko vain tarkoitus palautua yhdestä kisasta mutta kisailla vielä loppukaudesta. Joissain kirjoissa on tätäkin käsitelty; paras on palautua pitkästä suorituksesta riittävästi, ettei loukkaantumisriski kasva. Jos viimeinen kisa on jo ollut, niin kannattaa pitää kunnon ylimenokausi vaikka sen aikana aerobinen kunto jonkin verran laskisikin. "pitkässä juoksussa" ylimenokausien poisjättäminen voi pysäyttää kehityksen tai tuoda ylirasitustilan. Esim. Friel & Byrn kirjassaan Going Long kehottavat käymään hierojalla (vaikkei sen vaikutusta olekaan tieteellisesti todistettu), aloittamaan kuntosalin mutta niin, ettei alussa tarkoitus ole lisätä voimaa, ja tri lajeista ensimmäisenä aloittamaan uudestaan uinnin koska se on teknisin. Samssa kirjassa he sanovat, että pitkästä all-out suorituksesta voi mennä parikin kuukautta palautumiseen, ennen kuin on täysin valmis kovatehoiseen ja pitkäkestoiseen treeniin. Tarkoitus ei siis ole odottaa paria kuukautta ja aloittaa sitten kovaa, vaan lyhyen tauon jälkeen asteittain ja vähän eri tavoin kehoa kuormittaen.
  6. villea

    Pyöräilykunto

    Aika pian täyden matkan jälkeen lähdet tehokkaampaa vetoa tekemään. Veikkaisin että kisa vaikuttaa teho- ja sykelukemiin vielä ainakin pari viikkoa.
  7. Paljon buranaa syövillä on enemmän päänsärkyä kuin muilla.
  8. villea

    IM Tallinna

    Taitaa pyörän ulkoilutus nyt vähäksi aikaa jäädä tauolle. Ehkä loppusyksyn aikana voisi jonkun lyhemmään CX maisemalenkin tehdä. Ei pistos haitannut, näkyvä pahkura siitä kyllä tuli mutta ei ollut kipeä. Ei yleensäkään ole, jonkun verran kyllä voi kutitella. Jostain syystä märkäpuku hankasi tällä kertaa niskan kokonaan rikki. Kisassa en huomannut sitä ollenkaan, mutta myöhemmin jäi hotellin tyynylle selällään maatessa niskasta punaisten täplien vana kun iho tarttui kiinni. Tallinnssa sanoivat alun perin että pyöräilyssä alle 1000 nousumetriä. GPS:n mukaan niitä oli vain 580, ja kisassa oli vielä muutenkin aika optimaalinen pyöräkeli. Melko tyyntä ja pilvistä, vaikka veikkaisin että on aika tuuliherkkä reitti muuten. Ennen juhannusta kun kävin ajamassa niin tuuli aika paljon. Pieni sade ei pyörällä haitannut pahemmin. Juoksussa nousumetrejä näytti tulevan 333, mutta niin että melkein kaikki yhdessä mäessä jonka päälle siis juostiin 8 kertaa. Juoksussa sekä sade että paiste hidastivat tällä kerralla ehkä jonkun verran.
  9. villea

    IM Tallinna

    Nyt on kisat kisailtu ja pikku hiljaa alkaa tuntua normaalilta. Kisa meni kohtuu hyvin, pikkuisen jäi joka lajissa tavoitteesta mutta mitään isompia ongelmia ei ollut. Uinnissa vesi oli vielä kylmää, virallinen mittaus kisa-aamuna 15,4 C. Jonkin verran stressasi, että miten selviän tuosta kun en ole varsinaisesti kylmän veden ystävä. Hallissakin vesi tuntuu usein vähän turhan kylmältä. Uidessa kylmyys ei kuitenkaan sitten ollut niin paha, vaikka jossain vaiheessa sormista tuntui tunto osittain lähteneen. Puristelin käsiä nyrkkeihin, jotta saisi veren kiertämään. Jonkin verran oli painimista uinnissa enkä oikein saanut omaa tekemistä taaskaan päälle. Aika 1.08.01, ja matkaa näytti Garmin 3946m. Ei ihan tavoitteeseen, mutta ei mikään katastrofi. T1:ssä kävin ensimmäisen kerran vessassa, mikä olikin taas mielenkiintoista tri asu päällä ja koko keho täristen. Vaikka tutkimusten mukaan nisäkkäiden pitäisi virtsata keskimäärin 21 sekunnissa koosta riippumatta: https://www.bbc.com/news/science-environment-34278595 , niin kisoissa kyllä vie selvästi pidempään. Koko vaihtoon meni aikaa lopulta 8.47. Märkäpukukin lähti aika hitaasti päältä kun oli sen verran jähmeä olo. Kärki vaihtoi n. 2,5 minuutissa, joten on tuossa kyllä tekemistä. Pyörällä ensimmäiset 5 km hampaat vielä kalisi, mutta onneksi ei koko kroppa tärissyt niin paljoa, että pystyi ajamaan. Aika pian lämpö palasi ja muutenkin pääsin tavoiteltuun tekemiseen. Ravinto ja neste upposivat myös hyvin. Noin 60 km kohdalla piti pysähtyä toisen kerran vessaan, ja 70 km kohdalla pisti ampiainen. Onneksi etureiteen eikä herkempään paikkaan. Minulla pistot turpoavat aika paljon, mutta usein vasta vuorokauden kuluessa. Pistokohta kirveli jonkun verran, mutta kun vähän myöhemmin rupesi satamaan, niin kirvely hävisi eikä oikeastaan haitannut kisaa. 120-160 km kohdalla oli jonkun verran raskasta ja teho putosi vähän tavoitteesta. En runtannut siinä väkisin, vaan yritin jatkaa syömistä. Sainkin kaikki geelit ja 2 energiapatukkaa alas, viimeisen patukan korvasin ylimääräisellä geelillä ja pari kertaa söin järjestäjien puolikkaan banaanin. Pyörän aika 5.34.29, matka tosin näytti olevan 178 km. T2 kohdalla oli taas järkyttävä vessahätä. Vessat olivat vasta vaihtoalueen jälkeen, mikä pitkitti piinaa. Virallinen vaihtoaika 2.40, kun huoltopysähdys laskettiin jo juoksuaikaan. Oman kellon vaihtoaika 5.23. Laitoin vaihdossa vielä kuivat sukat pyöräilysukkien tilalle. Juoksun alussa tuli aikamoinen ukkoskuuro päälle, ja kadut lainehtivat vedestä. Jonkin verran hyppelin lätäköiden yli, mikä ei ehkä ollut paras strategia kun kengät ja sukat joka tapauksessa kastuivat läpi. Kisassa juostiin melko tappavan oloinen mäki ylös yhteensä 8 kertaa, mikä söi kyllä voimia. Minulle mäkiset reitit eivät oikein sovi. Alun sateen jälkeen tulikin sitten aika painostava auringonpaiste. Jossain 25 km kohdalla katselin, että jos saan pidettyä vauhdin, niin aika voisi olla alle 11 h. Pystyin runttaamaan n. 37 km kohdalle, mutta sitten katkesi meno, ja viimeiset 5 km oli rauhallista töpöttelyä maaliin. Kävellä ei tarvinnut paitsi se mäki ylös viimeisellä kerralla. Juoksu 4.08.05 sisältäen kaksi vessastoppia (ensimmäinen T2:ssa). Loppuaika 11.02.40, eli ihan alle 11h ei mennyt. Siitä huolimatta olen ihan kohtuullisen tyytyväinen kokonaisuuteen. Jos osaisin laskea vedet pyörän päältä, olisi ajasta lähtenyt ainakin 5 min. Noilla ajoilla panos ei kuitenkaan ole niin kova että sellaiseen olisin ryhtynyt. Koko kevään oli suunnitelmissa, että kunhan tämä kisa on ohi, niin sitten kyllä repsahdan. En näköjään pysty mielihaluilleni mitään, vaan nyt alkaa jo kutkuttamaan treenaaminen johonkin tulevaan kisaan. Ehkä taas Vantaan maraton voisi olla syksyn seuraava tavoite uinnin pitkän radan masters SM kisojen lisäksi. Täytyy ensi viikolla ruveta varovasti kokeilemaan, miltä liikunta tuntuu.
  10. villea

    IM Tallinna

    Täällä väittävät, että tänään on 20.6: https://www.seatemperature.org/europe/estonia/tallinn.htm Kyllä kai tuon kylmän veden pitäisi painua pohjaa kohti ellei riittävän kova tuuli koko ajan puske pintavettä pois. Taidan jättää sukat vielä kotiin.
  11. villea

    IM Tallinna

    Kiitos kiitos. Enpä olisi tuota veden lämpötilaa arvannut. Toivotaan ettei tuohon uintipaikkaan tule noin kylmää. Ainakaan tuulen suunta ei ennusteissa ole tästä lauantaihin erityisesti etelästä. Neopreenisukat uintiin kyllä löytyisi, enpä tiedä saisiko moisia käyttää. Kotimaan oloissa alkaa tulla märkäpuvussakin vilu jo alle +17 C veden lämpötilassa, jolloin sukat ovat tarpeen.
  12. villea

    IM Tallinna

    Huomenna Tallinnaa kohti. Sääennuste on lupaavasti pyöritellyt ukkosta lauantain kohdalla eri kellonaikoina, tällä hetkellä taitaa näyttää että alkaisi vasta klo 15 tienoilla. Aamupäivä vähän viileämpää kuin viime viikkoina, ja jonkin verran pilvistä. Sopii minulle. Vihdoin pari päivää sitten löytyi myös athlete guide. Hyvin näyttää olevan huoltopisteitä, mitä tällaiselta kisalta kyllä odottaakin. Geelit teippaan kyllä pyörään vaikka niitäkin olisi tarjolla, tarkoitus on mennä periaatteella 15 km välein 2 kertaa geeli ja kerran energiapatukka, jolloin lopussa tulee 2 kertaa geeli ennen T2:ta. Treenasin tuota jo Sääksin puolimatkalla täyden matkan teholla ajettaessa, ja siinä säässä vatsa veti hyvin. Juoksusta mainitaan vielä erikseen, että "There will be quite a decent number of vertical meters, but the course also has a unique rolling terrain with best historical surroundings and endless emotional hotspots cheering you on before and for finish line." Olisin ehkä katsellut jylhiä maisemia mieluummin juoksureitin ulkopuolella, mutta näillä mennään. Toivottavasti "emotional hotspot" ei tarkoita armotonta tuskaa. Lupaavasti taitaa olla varattu hotellihuonekin ilman ilmastointia.
  13. villea

    Jalkapallon MM-turnaus 2018

    Neymarin vaimokin on näyttelijä. Harmi että pitää esittää, vie fiiliksiä muuten hienosta pelaamisesta.
  14. villea

    Jalkapallon MM-turnaus 2018

    Eli rajaviivan kalkki on kalliimpaa kuin oikea vaikuttava aine. Kylläpä tuosta on jo kulunut aikaa, muistelin sen olleen ihan pari vuotta sitten...
  15. Ei tuo tietysti auta siihen jos jotkut tarkoituksella ovat sopineet peesauksesta, mutta auttaa peesisäännön noudattamista silloin kun sitä halutaan noudattaa.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy