Jump to content
Juoksufoorumi.fi


villea

Jäsenet
  • Content count

    403
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

197 Excellent

About villea

  • Syntymäpäivä 10.08.1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Espoo

Converted

  • Puolimaraton
    1.29.27 (2015), 1.29.37 (2013)
  • Maraton
    3.15.06 (2015), 3.19.00 (2013)
  • Tavoite
    2016: maraennätys

Recent Profile Visitors

991 profile views
  1. Nyt on HCM:n uusi reitti korkattu. Täytyy sanoa, etten ihan hirveästi pitänyt, mutta siihen saattoi vaikuttaa melkoinen määrä tietöitä. Koko ajan sai olla varuillaan, ettei törmää johonkin tolppaan tai kartioon. Lisäksi piti kierrellä työmaita ja poukkoilla edes taas. Osittain tuo johtui ehkä siitä, että juoksin alkumatkan 3.30 jänisryhmässä, jossa oli aika paljon porukkaa, kuten yllä linkitetyn videon lopusta näkee. Sää oli kyllä todella hieno, vaikka vähän viileämmässä olisikin ehkä kulkenut kovempaa. Oli upeaa katsella veneitä kruisailemassa merellä. Juoksu meni n. 28 km asti mukavasti tuossa ryhmässä. Sen jälkeen huomasin ensin, että alkaa huulet kuivua, eli en ollut ilmeisesti saanut tarpeeksi nestettä sisään. Pari kilometriä sen jälkeen alkoi alavatsaa kivistämään, ja sieltä kuului korviin asti hölskyntää. Vauhtia oli pakko pudottaa ja tehdä yksi pysähdys. 36 km tienoilla tilanne helpotti, ja pystyin taas juoksemaan ainakin sykkeen perusteella sitä vauhtia kuin oli tarkoitus. Loppuaika 3.37, mikä oli kuitenkin 3 min parempi kuin mitä ilmoittautuessa kuvittelin, mutta reilut 7 min huonompi kuin mitä startissa toivoin. Onneksi katkeaminen ei ollut lopulta kovin paha. Reitti oli pituudeltaan Garminin mukaan ennätyspitkä, 42.82 km. Eikös kaikkia maratonia pidempiä matkoja kutsuta ultramatkoiksi?
  2. villea

    Pyöräilykunto

    Kyllä sen sykkeenkin mukaan voi mennä, kun vain muistaa ettei tempoile tehossa. Tempoilun pitäisi kyllä huomata. Minulla on ollut ongelmia ajaa PK vauhtia sen jälkeen kun hankin tehomittarin. Näyttää liian kivalta jos teholukema nousee. Sitten vasta malttaa kun väsyy. Ehkä tuohon oppii; takana kuitenkin vasta muutama ajo ulkona mittarin kanssa. Trainerilla oli helpompaa, kun sen voi asettaa tietylle teholle.
  3. villea

    Pyöräilykunto

    Jos NP olisi 10% korkeampi kuin mitattu keskivoima, niin 65 % FTP arvolla ja 5.5 h matkalla IF on 0.715 ja TSS olisi 281 eli osuu ihan samaan.
  4. villea

    MM Jääkiekko Tanska

    Eipä tarvitse HCM:ää juostessa tuskailla että jää Suomen peli näkemättä.
  5. villea

    Uintikunto

    Hyvää on kehitys! Siitä kaakelista saa koko ajan palautetta vauhdista vaikkei sitä ajattele, ja tekniikka kehittyy sitäkin kautta. Vielä parempi jos naapuriradalla on samantasoinen uimari.
  6. villea

    Pyöräilykunto

    Vastusvoima on verrannollinen nopeuden neliöön, mutta teho kolmanteen potentssiin (tasamaalla) eli paljoa ei kannata kiihdytellä. Jos päästää jalat hapoille, niin se kurormittaa enemmän kuin saatava hyöty. Varsinkin ensimmäinen kolmannes kannattaa olla varovainen, kun energiaa vielä löytyy. Ensimmäiseen täyteen matkaan suositellaan n. 65% FTP:stä tehoksi, esim. tuolta löytyy lisätietoa: http://triathlonsuomi.com/harjoittelu/triathlonin-perusharjoittelu/pyoraily/tehonmittaus-triathlonistin-apuvalineena/osa-2-harjoitustasot-ja-analyysi/ Sen pitäisi vastata 75%:a maksimisykkeestä. Zone 3 on tuon mukaan liian kova teho jopa kokeneemmille.
  7. ^todella passeli! Hieman tuulista, mutta muuten kaunis mutta ei liian kuuma sää. +30 C on muuten kiva, mutta ei ns. pitkässä juoksussa. Tänään valmistavia vetoja 4*1 km n. puolimaran vauhdista kiihdyttäen kympin vauhtiin. Vähän myöhäinen ajankohta, mutta ajattelin lähestyä kisaa keventämällä kunnolla oikeastaan vain perjantain ja silloinkin mennä uimaan. Muuten yritän vältellä isompaa jumitusta tai ylikuormitusta, saa nähdä miten onnistuu.
  8. villea

    MM Jääkiekko Tanska

    Tähän mennessä on kyllä ollut todella viihdyttävää peliä, kiva katsoa oivaltavia syöttöjä ja hyvää viimeistelyä. Vahva kulmissa nyhjääminen voi olla sekin tehokasta ainakin puolustuksellisesti, mutta paljon tylsempää.
  9. Melkoisia watteja näyttää polkimet. Oletko katsonut mitä sanoo lyhyemmissä jaksoissa, onko esim. joka 5 km saman suuntaisia? Jos löydät hyvän pätkän, missä voi ajaa edes takaisin esteettömän pätkän tai lenkin, niin kannattaa ottaa siltä väliaika ja sitä vastaava nopeus ja teho.
  10. villea

    MM Jääkiekko Tanska

    Kutkuttavan jännittävien vaiheiden jälkeen 8-1
  11. villea

    Espoo Iltajuoksu 4.5.2018

    Toista kertaa juostu, ja vauhti oli täsmälleen sama kuin viime vuonna (4.26/km). Matka tosin näytti nyt 21.3 km ja siinä oli nuo Louhentien pari melko jyrkkää shikaania lisää. Keskisyke oli 5 pykälää korkeampi (nyt 168), ehkä siihen vaikutti se etten ole tänä vuonna juossut vielä ollenkaan kovempivauhtisia vetoja ja eilinen pyörällä tehty FTP testikin saattoi rasittaa vaikkei varsinaisesti juoksua haitannut. Hieno fiilis ja sää suosi, tosin matkan varrella aurinko harmittavasti piiloutui. Suurimman osan matkasta oli juoksuseuraa, ja mentiin välillä vetoa vaihdellen. Liikenteenohjaajille oli ilmeisesti annettu valmiiksi vakiovitsit, kun kahdella eri kierroksella kahdessa eri paikassa totesivat että nyt vuorovedolla kärki kiinni, vain 10 min päässä. Kannustusta tuli kyllä sieltäkin suunnalta. Toisen kierroksen lopulla rupesi pistämään ja pisto paheni pikku hiljaa sen verran että lopulta piti hidastaa vähän vauhtia kun haittasi hengitystä. 18. kilometri meni 30 s normaalia hitaammin, mutta sen jälkeen pisto hellitti ja sain loppuun vielä alkuvauhdin takaisin vaikka jaloissakin alkoi jo matka painaa. Vähän kynnysvauhtien kutkuttelua seuraavaksi niin eiköhän HCM:ssä kulje ihan oman vaatimustason mukaisesti.
  12. villea

    Pyöräilykunto

    Tuon päälle tri pyörä on vielä aika epästabiili, eli kaatuu normaalista kiikkerästä tuntumasta (johon tottuu) huolimatta varoittamatta kun painopiste on niin edessä. Kokeilin...
  13. villea

    Pyöräilykunto

    Nyt alkaa sisäpyöräilyn harrastaminen riittää tältä keväältä, ja Yle Areenakin on jo nähty. Tänä keväänä olen ajellut ulkona vain cyclocrossilla ja sisällä tri pyörällä, jonka pariksi hankin edellisen hajottua Tacxin Flux suoravetotrainerin, eli ketju välittää voiman suoraan trainerissa olevaan pakkaan ilman takapyörää. Toinen kappale trainerista oli toimiva, ja tuntuma on kyllä parempi kuin aikaisemmassa mallissa. Muutaman kerran olen tehnyt FTP testin Garmin Edge 820:lla ja Garminin polkimilla. Tuossa Edgessä on joku oma protokolla jonka tarkoitus on ilmeisesti olla hellävarainen tapa mitata FTP (tehoa nostetaan vähitellen). Kuten oletin, henkilökohtainen FTP ei ole kovasti kohollaan. Ensimmäinen testi joulukuussa näytti 223 W ja nyt 249 W eli n 3.6 W/kg (eri trainerilla tosin), joten suunta ainakin on oikea. Nuo sweet spot harjoitukset ovat varmaan auttaneet. Niden nimestä huolimatta tunne pidemmässä vedossa (10 min) on sellainen, ettei se ole ollut omaa mukavuusaluetta vaikkei se varsinaisesti pahalta tunnukaan. Ilman tehomittaria olisi jäänyt tekemättä. Jos noita tehoja saisi vielä vähän nostettua ja siirrettyä pidempään kestävyyteen, niin olisin jo kovasti tyytyväinen! Kehittyminen on helpompaa, jos lähtötaso on matala.
  14. villea

    Stubbin meriselitys

    Olisi juossut 25-30 km 4.14/km vauhtia (maran tavoite?) tuon kovempivauhtisen 15 km sijaan, tai tuon tehdyn testin alle 10-15 km hitaampaa juoksua pohjille niin saisi paremmin selville jalkojen juoksunkeston maratonilla jos se on joka kerta ongelma.
  15. Esim. tämän laskurin: http://bikecalculator.com/ mukaan 210 W tehoilla sinun pitäisi päästä about 37 km/h keskariin. 28 km/h vauhtiin pitäisi riittää alle 110 W, toki ideaalisissa olosuhteissa. Jos on jo tri pyörä alla ja pääasiassa aerokahvoilla ajettu, niin asennon viilaaminen alkaa olla jo hienosäätöä. Mäet rokottavat jonkun verran, ja jos on jarrutuksia kaupunkiajossa niin se rokottaa tietysti keskinopeutta aika tavalla. Vaikuttaisi kuitenkin olevan jotain outoa noissa lukemissa.
×