Jump to content
Juoksufoorumi.fi






parek

Jäsenet
  • Content count

    69
  • Liittyi

  • Last visited

About parek

  1. O: Suunto Ambit3 ranneke

    Ebaystä löytyy alle kympillä useaa eri sorttia kiinanmaalta. Mun mielestä parempia kuin alkuperäiset.
  2. Kiva tietää. Tämä Hoka kokeilu oli siis kaikin puolin täysi fiasko. Olkoot kaapissa, testaan joskus ehkä uudestaan tai lahjoitan jollekin vihamiehelle, jos sellaisen joskus saan.
  3. Hoka One One

    Monesti olen ollut koko päivän pelkillä minimalistikengillä töissä ja Cliftoneilla taisin olla 3-4 päivänä. Minimalistikengillä rasittuu tasaisesti joka paikka jalkapohjasta lantioon asti. Välillä paljonkin, mutta kipuja en ole kokenut. Ne pari päivää kun olin levänneenä ja en ollut käynyt lenkillä (muutenkin lihakset kunnossa ja rennot) niin Cliftonit oli töissä oikein mukavat. Ei lainkaan kipuja ja toi kokonaisvaltainen jalkojen ja keskivartalon rasitus/särky oli huomattavasti lievempää kuin minimalistikengillä. Lenkinjälkeisinä päivinä (tai muuten vaan rasittuneilla/kipeillä jaloilla) Cliftonit tuntuu korostavan niitä kipuja ja vaivoja kun taas minimalistikengät tuntuu neutralisoivan niitä. Esim. eilen oli tunne koko päivän ihan kuin oikea jalkaterä kääntyisi kokoajan sisäänpäin. Rasitti pohkeita yms. Korostui mitä pidemmälle päivä eteni. Minimalistikengällä tuntui parinkymmenen minuutin jälkeen ihan kuin se jalkaterän sisäänpäinkääntyminen olisi neutralisoitunut ja askel palasi normaaliksi. Tämä pehmusteteoria tuli mieleen siitä kun itse en voi nukkua lainkaan liian pehmustetulla patjalla. Jos kropassa on jotain ongelmia niin pehmeällä patjalla nukkuessa aamulla olo on entistä kivuliaampi. Kovahkolla/ohuella patjalla ei ongelmaa ole.
  4. Hoka One One

    Olis kyllä kiinnostavaa tietää miksi nämä Cliftonit tekee tavallaan päinvastaista mitä superpehmustettujen kenkien pitäis tehdä, eli olla rasittamatta jalkoja niin paljon. Eilen pidin töissä Cliftoneita jalassa n. 4 tuntia ja oikeastaan kaikki hierotut, venytellyt ja muuten vain kipeytyneet/rasittuneet lihakset polvista alaspäin aiheuttivat epämukavuutta ja jopa kipua. Lopulta en kestänyt enää ja kävin pukkarissa vaihtamassa tilalle Merrellin Bare Access 3 minimalistikengät joissa droppia on 0 mm ja pehmusteitakin vain muistaakseni viitisen milliä. Puolia tuntia noilla kävellessäni molemmat jalat olivat täysin kivuttomat. Mikä ihme ton aiheuttaa? Mä mietin sellaista, että jos jaloissa on jotain "vialla", eli väliakaisesti jumeja tms. joka laittaa jalkaa väärään asentoon tms. niin mahdollistaako noi isot pehmusteet sen, että jalka tosiaan pysyy sitten kokoajan siinä väärässä asennossa? Sitten kun laittaa noi ohuet kengät jalkaan niin jalalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä oikeaan asentoon, koko painolla lattiaa kohti. Tolta se mun mielestä vähän tuntuu noi Hokat jalassa, että kaikesta mukavuudestaan huolimatta jalalla on mahdollisuus pysyä kokoajan jotenkin väärin siellä kengässä ja jalka ei välttämättä painu lattiaa kohti optimaalisesti. Olenko ihan hakoteillä? Hokat on mahtavat siinä mielessä, että säästää lonkkia yms. ylempää kropasta.
  5. Hoka One One

    Jotain perustavaa laatua olevaa yhteensopivuusongelmaa noissa Clifton 3 ja mun jaloissa on, sillä pari päivää työkenkinä käytettäessä vasen jalka alkoi antaa plantaarifaskiassa varoitusmerkkejä ja oikeassa jalassa puolestaan ulkosyrjä meni araksi. Ei ole tällaisia ongelmia ollut koskaan aikaisemmin millään muilla kengillä :P Yleensä jalat vaan väsyy ja sitä mukaa särkee tasaisesti joka paikasta, mutta en ole ennen kengillä saanut tollaisia kohdennettuja vaivoja aikaiseksi.
  6. Kymmenen vuotta vanha ketju, mutta itselle ainakin ajankohtainen. Ei riitä paukut lainkaan treenaamiseen työn ohella: olin vuosikausia ammatissa, jossa vapaa-aikaa oli mielin määrin ja työ ei ollut fyysisesti raskasta. Henkisesti kylläkin stressaavaa. Kroppa onkin ollut aika kovilla kun parin viime vuoden aikana mukaan kuvioihin tuli kuukauden mittaisia jaksoja jolloin pitikin olla töissä joka on fyysistä ja jossa ollaan koko ajan jaloillaan. Töissä rasittuu juuri ne alueet kropasta mitä tarvitaan juoksussa. Nyt parin kk ajan on ollut täysiä viikkoja töissä ja ei vaan tule treenaamisesta mitään koska alakroppa ei ehdi toipua edes vapaapäivinä. Viimeksi treenasin 5 vrk sitten kun oli välissä yksi vapaapäivä: 1h 20min tasainen maastopyörälenkki, keskisyke 135 (max 180). Treenin jälkeen oli aivan mahtava fiilis, mutta seuraavat 5 päivää olikin tosi raskaita kun jalat eivät ehtineet missään vaiheessa palautua. Nyt on kahden päivän vapaat menossa ja en ole liikkunut lainkaan. Mieli haluaa juoksemaan, mutta kroppa ja järki sanoo, että tärkeämpää on palautua työkuntoon. Ärsyttää ja hermostuttaa tämä tilanne. Lohdutan itseäni ainakin sillä, että elopaino tippuu kokoajan ja ehkä se tavoitteena oleva -10kg keventää töissäki kuormitusta sen verran, että kroppa kestää paremmin. Ja tottuuhan tohon jaloillaan oloon kokoajan enemmän ja enemmän. Ehkä pitää vaan hyväksyä, että juoksun voi aloittaa vasta talvea vasten.
  7. Hoka One One

    Pitänee ehkä sittenkin kokeilla vielä kerran noita Cliftoneita juoksemisessa. Huomasin, että jalkapöydän alueelta nauhat oli tosi löysällä. Ehkä ne päkiät kipeytyi siksi kun jalka pääsi liukumaan vaikka tuntuikin istuvan jalkaan tosi nätisti. Toisaalta, jos nauhat on tiukemmalla niin sitten kenkä puristaa jalkapöytää aavistuksen epämiellyttävähkösti. Heitin myös normipohjalliset pois ja laitoin tilalle vanhoista Merrellin vaelluskengistä pohjalliset jotka on tukevammat. Kävellessäkin kenkä tuntuu nyt vähän jämäkämmältä sivusuunnassa.
  8. Hoka One One

    Ostamani Clifton 3 istuu jalkaani todella hyvin. Ei purista, ei hölsky, ei heilu, ei paina tms. Enpä noilla silti voi juosta. Juurikin päkiä pottuvarpaan tienoilta menee kipeäksi ja lisäksi ton luun alta mikä on nilkassa tossa sisäsyrjällä. Aluksi oikeasta jalasta ekan 4km testilenkin aikana ja eilen myös vasemmasta jalasta saman mittaisella lenkillä. Olen päkiäaskeltaja. Tuntuu juurikin siltä, että kengän pehmeyden vuoksi jalka liikkuu kengän sisällä vaikka onkin napakasti jalassa kiinni. Tämä on täysin päinvastoin mihin olen tottunut viimeiset pari kolme vuotta minimalistikengillä niin lenkeillä kuin vapaa-ajallaankin. Lenkeille noilla en enää lähde, mutta kyllä noista tulee toivottavasti hyvät työkengät. Säästää ehkä hieman paikkoja jos aina välillä kävelee 8h töissä noilla eikä minimalistikengillä.
  9. Tämä kokeilu ei onnistunut. Juostu 8 km, eli kunto käytännössä uutta vastaavat. Mun jalkapohjat ei näköjään tykkää isoista pehmusteista. Mukaan originaalit ja nyt kengissä olevat 20cm pidemmät nauhat (jotka pysyy kiinni paljon paremmin kuin originaalit). Rovaniemellä sijaitsee. h. 100e + mahd. postit Helposti -pakettina 5,90 eur. Yksityisviestiä tai mailia: pmucustom ät yahoo dot com
  10. Ei kuulosta hyvältä juosta iltavuorosta kotiin ja juosta aamulla takaisin töihin noilla aikatauluilla. Etenkin jos olet päivän jaloillaan. Lepoaika jää kyllä olemattomiin. Tai siis nukkuminen. Pitkällä tähtäimellä ei ole terveellistä. Eikä välttämättä edes lyhyemmälläkään tähtäimellä. Taidan tietää millä alalla olet. Ei noin epäergonomisia työaikoja kovin monella alalla ole. Itsellä on juuri samalailla. Iltavuorosta jos on aamuun meno, niin itse menen noina päivinä autolla töihin vaikka matkaa on puolet sinun työmatkasta ja vaikka autolla ajaminen tuntuukin typerältä. Arvostan nukkumista ja palautumista niin paljon, että haluan säästää kroppaani ja saada mahdollisimman paljon unta yö- ja aamuvuorojen välissä. Eli käytännössä max. 8 h kun laskee peseytymiset, syömiset, heräämiset yms. vuorojen välillä. Näin säilyy virtaa ja voi treenata hyvin aamuvuorojen jälkeen yms.
  11. Tuota ylläolevaa moni ei tunnu ymmärtävän. Yhdellä kovalla treenillä voi teoriassa päästä kyllä "ylikuntoon" jos muuten elämä on erittäin kuormittavaa pitkän aikaa. Jos kaikki on elämässä muuten hyvin, niin yhdellä treenillä ei kyllä mitään ylikuntoa aikaiseksi voi saada. Ja kyllä, termi "ylikunto" on täysin typerä ja väärä.
  12. Maastojuoksukengät

    Ei oikein nyt kykene juoksemaan kun jalat, lantio ja alaselkä rasittuu töissä niin paljon ettei riitä paukut enää lenkkeilyyn. Töissä tulee oltua jalkojen päällä Kayanoilla ainakin 7hper vuoro ja kävelyä tulee n. 4-6km , riippuen päivästä. Jalat ja lantionseutu ei ehdi palautua vapaapäivinäkään, jos käy töitten lisäksi lenkillä. Ajattelin ostaa Kayanoihin kahden uudet välipohjalliset pehmentämään menoa töissä mahd. paljon ja mietin olisko fiksua kokeilla myös maastojuoksua ajatellen oikein vaimennettuja maastokenkiä. Uhka vai mahdollisuus? Mitä kenkiä kannattais katsoa, jos vaatimuksena on max. 6 mm droppi ja lesti ei saa olla kapeaa sorttia? Ja vaimennusta siis paljon.
  13. Maastojuoksukengät

    Trail Glove 3 olis muuten ollu hyvä, mutta 43 tuntui pikkasen liian lyhyeltä ja 44 taas oli liian iso :P Välimallia ei taida olla.
  14. Maastojuoksukengät

    Onneksi tuli toissavuonna ostettua varalle toinen Inov-8 Mudclaw 265 pari. Tuli kierrettyä tänään viiden eri urheiluliikeketjun kaupat + Prisma läpi ja mistään ei löytynyt sopivia maastolenkkareita. Eikä kyllä löytynyt 0-3mm dropilla olevia normilenkkareitakaan muita kuin pari Merrelliä jotka jäi hyllyyn, koska ne uudet versiot oli taas selkeästi huonommin istuvia kuin edelliset versiot ja kangaskin vaikutti heikommalta kuin noissa vanhoissa. Onneksi tuli niitäkin ostettua pari vuotta sitten kaksin kappalein. Oliko 0-3mm droppiset maastokengät vain parin vuoden kestänyt muoti-ilmiö vai miksi niitä ei enää näy lainkaan kauppojen hyllyillä? Inovin X-Talon 200 tais olla ainoa passeli, mutta sitäkään ei ollut oikeaa kokoa. Ja Salomonin S-lab jotain oli OK, mutta on aivan törkeän hintainen. Joissain New Balanceissa ja Salomoneissa mun jalkaan sopiva koko oli 44, kun taas mun omissa Inoveissa on 42,5. Miten ihmeessä noita voi ostaa postimyynnistäkään kun koot heittelee noin paljon?
×