Jump to content
Juoksufoorumi.fi






parek

Jäsenet
  • Content count

    87
  • Liittyi

  • Last visited

About parek

  1. Sykealueet

    Itse kun aloittelin nelisen vuotta sitten juoksun, niin jaksoin erittäin hidasta hölkkää/lyllerrystä n. 5 min kunnes piti laittaa jo kävelyksi. Ekojen viikkojen lenkit oli kokonaisuutena alle 3km (n. 30 min) mittaisia. Jos olisin noudattanut neuvoasi kovaa juoksemisesta, tuo juoksu olisi todennäköisesti tapahtunut 15 sekunnin pätkissä. 15 sekuntia juoksua, pari minuuttia kävelyä. Kovaa juostessa sykkeet oli välittömästi 180 tms. (hölkässäkin ne oli 160 tienoilla) kun tuon ajan maksimi oli 189. Tollainenko "nopea" juoksu olisi ollut parempi lähestyminen? Ekana kesänä pari kolme kk alotuksesta sain juostua jo ilman kävelyä kahden tunnin lenkkejä. Asfaltit oli vaihtuneet jo metsäpolkuihin, ja vauhti oli edelleenkin hidasta (muistaakseni 6,5-7min/km), mutta ihan täydestä treenistä noi kävi. Peruskuntoa löytyi taatusti, sillä fillarilla oli tullut ajettua tosi paljon vuosien ajan. Joskus viikon ainoan lepopäivän pieni palauttelulenkkikin oli silti 30km mittainen. Mutta odotas kun otti juoksuaskeleita, niin tuntui kunnon loppuvan kuin seinään. On ne niin erilaisia lajeja.
  2. Hoka One One

    Käy myös arkeen ja juhlaan. Vaikka puvun kanssa! On sen verran nätti.
  3. Hoka One One

    Onpas hyvän näköisiä noi tulevat Hokat. Ton ATR 4 parannukset on paperilla sellaisia, että pakko ens kesänä kokeilla noita. http://www.roadtrailrun.com/2017/07/hoka-one-one-spring-2018-preview-new.html?m=1
  4. Koska treenimahdollisuudet on rajalliset, niin olen pyrkinyt juoksemaan maastossa mistä pidän eniten ;) Mun leposyke on n. 48-50 ja maksimi 182. Tsekkasin viimeisten viikkojen lenkit ja keskisykkeet oli niissä 135-150. Kestot 30-75 min. Välillä vedän lenkit fiiliksen mukaan sykemittarin data minimaalisena: näyttää vain treenin keston. Olen huomannut, että toi on vapauttavaa kun ei tiedä sykkeistä mitään.
  5. Kiitti Perttu kommentista. Jotain ehdottamasi kaltaista varmaankin kokeilen. Haluttaa se ainakin kolme kertaa viikossa päästä lenkille. Noita 20 min lenkkejä en ole koskaan edes kokeillut. Unohdin sanoa aloitusviestissä, että vaikka olosuhteiden vuoksi joudunkin tehdä hidasta nylkkyä, niin juoksen lähes yksinomaan maastossa, jossa välillä (tai melkein joka kerta) kiikutaan jyrkkiä ylämäkiäkin puolet treenistä. Sykkeet nousee välillä ylöskin, mutta harvoin pusken tarkoituksella "täysillä" ja tuskin koskaan juoksen lenkkiä samoilla sykkeillä alusta loppuun. Just toissalenkillä huomasin viime viikon treenien ja töiden painavan kropassa niin paljon, että sykkeet ei nousset enää yli 160 vaikka kuinka yritin. Oli pakko pitää kolme päivää lepoa. Tänään päästiin jo 175 lukemaan. Kesän korkein lukema taisi olla 182. Liian tiukkoja treenisuunnitelmia en voi/halua tehdä, koska koko homma menis todennäköisesti persiilleen jos oma olotila ei sallikaan täysipainoista suorittamista.
  6. Hoka One One

    Samasta syystä ostin siis itse 44 koon SG2 kun normaalisti koko on kengissä 43. Toi tossu on ollut nyt jalassa kahdella tunnin mittaisella lenkillä: ekalla kerralla juoksin kaatosateessa ja tänään kuivalla. Maastona hyvin kivikkoiset ja juurakkoiset polut erään vaaran rinteillä. Ekalla lenkillä kenkä kastui niin, että kesti pari vrk kuivua. Mun jalassa kenkä istuu tosi napakasti ja jalka ei liiku kengässä yhtään. Pituutta sisällä on ehkä sentin verran liikaa ja se ihan vähän ärsyttää kun seisoskelee kenkien kanssa, mutta juostessa sitä ei huomaa lainkaan. Ja vaikka kenkä tuon vuoksi näyttää ja tuntuu vähän kömpelön oloiselta pellehermannikengältä, niin juostessa ei tunnu lainkaan kömpelöltä. Varpaat saa olla noissa kengissä kyllä rauhassa. Noilla kävely on muuten siinä mielessä jännää, että kengät oikein yrittää ohjata kroppaa ottamaan juoksuaskelia. Ainoat miinukset mitä tulee mieleen on liian ohuet nauhat. Tykkään sitoa kengät aika tiukalle ja ne ohuet nauhat painoi jalkapöytää liikaa. Leveämmät nauhat korjasi tilanteen ja noi uudet nauhat myös pysyy paremmin kinni. Ainiin, törkeän rumathan noi on, mutta ne on jo tavallaan niin rumat, että ne on jo hienot. Leveämmällä pottuvarpaan tilalla toi kenkä olis aivan super 5/5.
  7. Jännää, en tiedä mistä johtuu. Hyvä tilanne kuitenkin siinä, että saat tärinän aikaiseksi. Jos kiinnostaa vielä kokeilla niin itse kokeilisin antaa tärinän jatkua niin kauan kuin se tulee itsestään päätökseen. Itsellä se loppuu automaattisesti jossain vaiheessa. Joskus pari kk sitten se loppui yleensä n. 10 min jälkeen ja nyt viime viikkoina kun olen lisännyt selkeästi juoksutreenin määrää tärinä yleensä kestää 20-40 min (tästä tulikin mieleen, että taitaa oma kokonaisrasitus olla nyt liian kova kun pitää tärisyttää noin kauan...). Jos lopetan kesken, niin rentoutta ei välttämättä lainkaan huomaa, mutta kun annan mennä loppuun asti niin ero on todella selkeä. Yleensä ihan loppuvaiheessa tulee ylävartaloille niin kova ravistelu että henki meinaa salpautua. Sen jälkeen olo on massiivisen hyvä ja rento...
  8. Jännää, oliko tärinä koko kehossa vai vain jaloissa? Itselle tuo on nykyään yhtä oleellinen osa arkea kuin hampaidenpesu. Muutos olotilaan on usein välitön ja hyvinkin dramaattinen. Se on kuin eräänlainen reset koko keholle ja mielelle. Vaikutus on yhtä selvä kuin juntturassa olevan tietokoneen uudelleenkäynnistys.
  9. Täyttä totta tämä. Termi "ylikunto" pätee ehkä heihin jotka pääasissa vain treenaa, mutta meille muille kyse ylirasitustilasta. Mun omassa ylirasitustilassa 80% oli jotain ihan muuta kuin treenistä johtuvaa vaikka aluksi luulin treenin osuuden olevan 95%. Itse suosittelen edelleen erittäin vahvasti kaikkia tutustumaan TRE stressinpoistomenetelmään.
  10. Moi, kumpi on fiksumpaa: juosta viikottainen määrä jaettuna pariin lenkkiin (eli pari lepopäivää aina lenkkipäivän jälkeen) vai esim. lyhyempikestoinen lenkki joka toinen päivä? Esim. tällä hetkellä teenkö 2 x 1h 20 min lenkin vai 2 x 40 min + 2 x 30 min lenkit (per viikko). Kokonaisuutena treenimäärä pysyis ajallisesti suht samana. Tavoite on vain saada peruskuntoa kohotettua vakavan ylirasitustilan jälkeen, jolloin tuli pitkä tauko kaikesta liikkumisesta. Reippaan tunnin mittaiset lenkit sujuu hyvin, mutta tuon jälkeen levon tarve on vähintään vrk tai mielummin kaksi. Hidasta nylkkyä olen mennyt koko kesän ja menen jatkossakin ainakin ensi kevättalveen asti, mutta pidennän treenien kestoa kunnon salliessa. Kroppa ei vielä kestä kovavauhtista treeniä, kun tavoitteena olis myös jaksaa käydä töissä, jossa ollaan jaloilla koko päivä. Mieli halajaa kovasti joka päivä poluille ja mietinkin tekiskö mielummin lyhyempää lenkkiä, mutta useammin (esim. 4-5 kertaa vk + yksi core treenipäivä) vai siis olisko kehittävämpää noi pari pidemmän lenkin päivää? Pitkien ja lyhyiden lenkkien yhdistäminen on toistaiseksi logistisesti vaikeinta vuorotöiden ja palautumisen vuoksi. Kiitti jo etukäteen.
  11. UTMB 2017

    Hmmm, miten/miksi joku vois edes vihata Walmsleytä? Vaikuttaa tosi sympaattiselta kaverilta...ellei sitten kaikki videot ole feikkejä.
  12. Hoka One One

    Oli pakko käydä kokeileen uudestaan Speedgoat 2 kenkää... Viimeksi pottuvarpaat oli liian kovilla, mutta tänään 44 koko tuntui sen verran hyvältä mun 43 koon jalkoihin, että en voinu vastustaa kiusausta ja ostin pois. Ei ihan uunituoreina aivan täydelliset varvastilasta johtuen, mutta luotan teihin jotka kerroitte varvastilan mukautuvan!
  13. Hoka One One

    Juu, kyllähän ne eriltä varmaan tuntuis juostessa, mutta isovarpaassa oli sen verran kova paine kun tunkeutui suippoa laitaa vasten, että sitä vois kuvailla ehkä jo lieväksi kivun esiasteeksi. En ole tollaiseen törmännyt muilla tossuilla, että pottuvarvas olis niin kovilla. Ehkä toi vois venyä sopivaksi käytössä, mutta lähden siitä ajatuksesta, että maksan kengästä 150e vain jos se tuntuu jo kaupassa hyvältä jalassa. Vikahan ei ole kengässä vaan siinä ettei sovi mun jalkaan. Harmittaa, ne tuntu muuten tosi hyviltä.
  14. Hoka One One

    Vihdoinkin pääsin testaamaan Speedgoat 2 kenkää. Clifton 3 verrattuna 43 1/3 koko oli selvästi pienempi ja 44 koko oli taas aavistuksen kantapäästä liian väljä. Ehkä toi 43 1/3 olis mennyt muuten, mutta nettiarvostelut oli oikeassa: suippo varvastila ei sovi kyllä leveäjalkaisille. Jopa tuossa liian isossa 44 koossa isovarvas painui voimalla kengän reunaa vasten. En nyt ole tehnyt isoa vertailua, mutta ei mun jalkaterä kait ole edes erityisen leveä. EDIT: Mun pääasiallinen kenkä on vieläpä Inov-8 Mudclaw 265, jossa on se kapea precision fit. Koko on 42,5. Noilla varpaat lepää silti kengässä ihan hyvin.
  15. Vääränmalliset juoksukengät?

    Sun ajatukset on kyllä just päinvastoin mitä itse ajattelen :) Päkiäaskelluksessa itse en tee korkeammalla kannalla mitään (päinvastoin, siitä on vain haittaa) ja jos jostain hullusta syystä enää koskaan erehtyisyin juoksemaan kantapää edellä niin se taas on paljon iisimpää dropin kanssa. Ei kait kukaan hullu juokse kantapääaskelluksella minimalistikengillä? Tuskin tulee juoksusta pitkäkestoista harrastusta.
×