Jump to content
Juoksufoorumi.fi






parek

Jäsenet
  • Content count

    97
  • Liittyi

  • Last visited

  1. Hoka One One

    Kannattaa käyttää Liquisole kumiliimaa noihin kohtiin. Itse laitoin samoihin kohtiin ennaltaehkäisevästi. Eipä juuri huomaa, mutta tuntee sormella kun koskettaa.
  2. Hoka One One

    Jos ne 6mm pohjalliset vaihtaa ohuempiin (itsellä toiset 3mm), niin tolla saa helposti tilaa kengän sisälle. Ei tietty tuo pituutta lisää, mutta leveyden ja korkeuden suhteen auttaa merkittävästi ainakin mun turvonneisiin jalkoihin.
  3. Hoka One One

    Ginger Runnerin youtubevideossa sillä oli SG2 päällinen ratkeamassa juuri samasta kohtaa sadan mailin käytön jälkeen (jos muistan oikein). Jos omat alkaa tehdä samaa, niin lyön jotain venyvää liimaa noihin kohtiin.
  4. Kävelysauvoista

    Mitkä sauvat olis mahdollisimman nopeat saada pakattua lyhyempään mittaan? Tykkään yhdistää juoksua ja sauvakävelyä parin tunnin lenkeillä ja saatan vaihtaa juoksusta sauvailuun 10-15 kertaa lenkin aikana. Mun sauvoissa on pikaklipsit kahvoissa, joista irroitan sauvan juoksun ajaksi ja kannan sauvoja käsissä pitämällä n. sauvan puolivälistä kiinni. Olis mukava jos sauvat sais ton sijaan pidettyä käsiosassa kokoajan kiinni ja vaan painettua juoksun ajan lyhyemmiksi. Vinkit otetaan ilolla vastaan.
  5. Lasken olevani aloittelija koska terveyssyistä tuli kunnon täysin romahduttanut pitkä tauko. 5.30 min/km vauhdilla mun sykkeet on täysin maksimissa. Ehkä vedän sittenkin vähän iisimmin.
  6. Toispuoleiset migreenit (esim. silmän takana tms.) on itsellä johtuneet kireästä lihaksesta selässä. Ilmeisesti joku niskan lihas. Oli aika valaisevaa kun parin kymmenen vuoden ja tuhansien buranoiden jälkeen huomasin migreenin helpottavan kun hieroi faskiapallolla sitä kireää kohtaa selässä. Hieroessa pääkipu oli jotain ihan hirveää. Tohon lihaksen kireytymiseen oli lukuisia eri laukaisevia tekijöitä: alhainen verensokeri, nälkä, hajut, kirkkaat valot, stressi, kofeiini yms yms. ja noiden yhdistelmät.
  7. Hitto kun tekis mieli teille migreenikoillekin kehoittaa tutustumaan TRE-tärinäterapiaan. Mulla on ollut migreeni lapsesta lähtien massiivisena riesana ja mulla oli lukuisia asioita mitkä laukaisi kohtauksen, mutta kun nyt alkuvuodesta aloitin TRE niin migreeni on muistaakseni yhtä päivää lukuunottamatta ollut kokonaan poissa. Ennen migreeniä oli keskimäärin vähintään kerran kahdessa viikossa (saattoi kestää pari kolme vrk).
  8. Milloin ostat uudet lenkkarit?

    Ostan kenkiä silloin kun tuntuu siltä, että pitää/haluttaa hankkia uusi pari. Ei väliä paljonko edellisillä on juostu. Sehän on vain hyväksi jaloille kun kierrättää useaa erilaista kenkäparia. Ja jos löytää hyvän mallin, niin niitähän pitää ostaa sitten useampi pari varastoon, koska valmistaja kuitenkin muuttaa sitä liikaa seuraavaan versioon. Tunnistan tästä itseäni:
  9. Hoka One One

    Rovaniemen Team Sportian hyllystä löysin...
  10. Hoka One One

    Noi "numeroa liian isot" SG2 on osoittautuneet sittenkin juuri oikean kokoisiksi kun on tullut muutama lenkki juostua maastossa kunnolla alamäkeenkin. Varpaat löis kyllä kengän kärkeen pahasti jos koko olis pienempi. Pakko sanoa, että venyviä nauhoja lukuunottamatta noi on aivan mahtitossut. Tekis mieli ostaa pari kolme paria varastoon ja kierrättää kenkiä, niin tossa olis tossua muutamaksi vuodeksi. Ainoa ongelma on se, etten uskalla ostaa enempää juoksukenkiä hallituksen sanktioiden pelossa. Pitäis ostaa samaa väriä kuin nykyinen pari ja pitää vain yksi pari näköisällä ja muut visusti piilossa. Mutta kun haluaisin niitä eri värisiä...
  11. Sykealueet

    Itse kun aloittelin nelisen vuotta sitten juoksun, niin jaksoin erittäin hidasta hölkkää/lyllerrystä n. 5 min kunnes piti laittaa jo kävelyksi. Ekojen viikkojen lenkit oli kokonaisuutena alle 3km (n. 30 min) mittaisia. Jos olisin noudattanut neuvoasi kovaa juoksemisesta, tuo juoksu olisi todennäköisesti tapahtunut 15 sekunnin pätkissä. 15 sekuntia juoksua, pari minuuttia kävelyä. Kovaa juostessa sykkeet oli välittömästi 180 tms. (hölkässäkin ne oli 160 tienoilla) kun tuon ajan maksimi oli 189. Tollainenko "nopea" juoksu olisi ollut parempi lähestyminen? Ekana kesänä pari kolme kk alotuksesta sain juostua jo ilman kävelyä kahden tunnin lenkkejä. Asfaltit oli vaihtuneet jo metsäpolkuihin, ja vauhti oli edelleenkin hidasta (muistaakseni 6,5-7min/km), mutta ihan täydestä treenistä noi kävi. Peruskuntoa löytyi taatusti, sillä fillarilla oli tullut ajettua tosi paljon vuosien ajan. Joskus viikon ainoan lepopäivän pieni palauttelulenkkikin oli silti 30km mittainen. Mutta odotas kun otti juoksuaskeleita, niin tuntui kunnon loppuvan kuin seinään. On ne niin erilaisia lajeja.
  12. Hoka One One

    Käy myös arkeen ja juhlaan. Vaikka puvun kanssa! On sen verran nätti.
  13. Hoka One One

    Onpas hyvän näköisiä noi tulevat Hokat. Ton ATR 4 parannukset on paperilla sellaisia, että pakko ens kesänä kokeilla noita. http://www.roadtrailrun.com/2017/07/hoka-one-one-spring-2018-preview-new.html?m=1
  14. Koska treenimahdollisuudet on rajalliset, niin olen pyrkinyt juoksemaan maastossa mistä pidän eniten ;) Mun leposyke on n. 48-50 ja maksimi 182. Tsekkasin viimeisten viikkojen lenkit ja keskisykkeet oli niissä 135-150. Kestot 30-75 min. Välillä vedän lenkit fiiliksen mukaan sykemittarin data minimaalisena: näyttää vain treenin keston. Olen huomannut, että toi on vapauttavaa kun ei tiedä sykkeistä mitään.
  15. Kiitti Perttu kommentista. Jotain ehdottamasi kaltaista varmaankin kokeilen. Haluttaa se ainakin kolme kertaa viikossa päästä lenkille. Noita 20 min lenkkejä en ole koskaan edes kokeillut. Unohdin sanoa aloitusviestissä, että vaikka olosuhteiden vuoksi joudunkin tehdä hidasta nylkkyä, niin juoksen lähes yksinomaan maastossa, jossa välillä (tai melkein joka kerta) kiikutaan jyrkkiä ylämäkiäkin puolet treenistä. Sykkeet nousee välillä ylöskin, mutta harvoin pusken tarkoituksella "täysillä" ja tuskin koskaan juoksen lenkkiä samoilla sykkeillä alusta loppuun. Just toissalenkillä huomasin viime viikon treenien ja töiden painavan kropassa niin paljon, että sykkeet ei nousset enää yli 160 vaikka kuinka yritin. Oli pakko pitää kolme päivää lepoa. Tänään päästiin jo 175 lukemaan. Kesän korkein lukema taisi olla 182. Liian tiukkoja treenisuunnitelmia en voi/halua tehdä, koska koko homma menis todennäköisesti persiilleen jos oma olotila ei sallikaan täysipainoista suorittamista.
×