Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Viime viikko
  2. Ihmettelin hiukan noita matkojen nimiä. Minun käsitykseni mukaan sprintti = pikamatka. Lohjalla kuitenkin näyttävät nimittävän pikamatkaksi yhdistelmää 300-10-3,4. Se olisi paremminkin supersprintti tms. Nimistä viis. Sprinttimatka ei ole paha, jos pystyy osat erikseen suorittamaan. Märkäpuku on tietysti kiva uinnissa, kun Suomen vedet tuppaavat olemaan viileitä. Aina kisoissa silti näkyy pelkissä uikkareissakin uivia. Uikkareiden päälle voi hyvin vetää shortsit tai trikoot ja paidan vaihdossa. Eivät ne uikkarit siellä alla menoa haittaa noin lyhyellä matkalla. Itse menin viime kesänä Vantaan SM-sprintin ohuilla pyöräilyhousuilla ja pyöräilypaidalla, siis myös uinnin. Lähtöön valmistautuessani en kiirepaniikissa löytänyt kisapukua mistään, vaikka hyvin tiesin sen mukaan pakanneeni. Uinnin jälkeen vaihtopaikalla näin sen kisapuvun siististi laskostettuna vaihtokorissa! Ei siitä siinä vaiheessa enää ollut iloa. Ei ne vaatteet kisassa menoa haitanneet.
  3. ekaan triatloniin mielipideapua :)

    aivan, hyvä pointti! :D
  4. Kokeile uimapukua pyöräilyssä ja juoksussa ennen kisaa. Tuskin kovin paljoa ehtii lyhyellä matkalla hangata. Voit hyvin vetää siihen päälle myös pyöräilyhousut ja paidan uinnin jälkeen jos tarvitsee (kokeile sitäkin ensin). Pyöräillessä asu kuitenkin kuivuu nopeasti, paitsi jos sataa. Tri asussahan säämiskä on uinnin jälkeen myös märkä, eikä sitä pyöräilyssä huomaa vaikka se imee vettä enemmän kuin uima-asu.
  5. ekaan triatloniin mielipideapua :)

    Kiitos vastauksesta! Tämä avasi ne epäilyksen solmut mitkä ovat mietityttäneet! Asuvalintaa vielä punniten mutta kohti sprinttiä sitten! :)
  6. Jos kaikki lajit menee "mukavasti" sellaisenaan jo läpi, niin ei ole ongelma kesällä kipaista kaikkia putkeen, turha siihen on aikatavoitteita asettaa muutenkaan vielä. Eli siis rohkeasti vaan sprinttimatkalle! Märkäpuku ei ole pakollinen useinkaan, ellei veden lämpötila ole jostain syystä liian alhainen (en kyllä usko, että silloinkaan, vaan sitten matkaa lyhennetään, esim. sprintissä 750m -> 400m tai jos toooosi kylmä niin sitten pitää perua koko uinti ja korvata esim. juoksulla, mutta harvinaista), mutta sprintin uintikin sen verran lyhyt, että melko varmasti sen tarkenee uida kesäkuussa uimapuvullakin. Suosittelen toki kokeilemaan sitä uintia ennen kisaa ulkona, ettei ole shokki. Märän uima-asun pystynee vaihtamaan poiskin, jottei tarvitse sen kanssa mennä jos ei halua. Triathlonissa monet lyhyet matkat kisataan huipputasolla säännöllisesti ilman märkäpukua, eli ns. kisa-asulla, jolla siis uidaan, pyöräillään ja juostaan. Se ei haittaa muissa lajeissa, mutta toimii uidessa melko hyvin. Sellaistakin voi pohtia. Esim. kevään triathlonmessuilla on paljon jälleenmyyjiä paikalla, jossa voi hyvin käydä katselemassa valikoimaa, jos sellaisellakin haluaisi kisata - maksanee jotain 50-100e välillä. Mutta kuten sanoin, uima-asukin käy hyvin, sellaisella olen itsekin ensimmäisen kisan uinut, vaihdoin pois uinnin jälkeen. Eiköhän sinne jokin pieni "vaihtoteltta" järjestetä jos tarve on. Kokeilemaan vaan lajia :)
  7. ekaan triatloniin mielipideapua :)

    Moikka! Peruslenkkeilijällä olisi kysyttävää.. Eli ei ole kokemusta triatlonista, mutta Lohjan kesäkuun kisa kiinnostaisi. Kaikki sprinttimatkan osiot menee kyllä yksinään helposti, mutta kokemusta ei ole yhdistää noita uintia, pyöräilyä ja juoksua. 1) märkäpuku ei ilmeisesti ole pakollinen, mutta toimiiko kisaaminen perus uimapuvulla.. eli jos se ilmeisesti pitää jättää märkänä vaatteiden alle niin varmaan hankaa ikävästi pyöräillessä/juostessa? 2) mielipidettä matkavalintaan. sprinttiä olin suunnitellut, mutta huomasin että tuolla olisi pikamatkan mahdollisuus. kunto ei ole peruslenkkeilijää kummempi (5km hölkäten menee kivasti, mutta sen jälkeen alkaa hapottamaan), niin vaikka olisi tässä puoli vuotta aikaa treenata, niin kannattaisiko testata eka triathlon tolla helpolta kuulostavalla pikamatkalla vai uskaltaisinko puskea sprintin läpi? ..mielipiteitä? :)
  8. Earlier
  9. http://xterrafinland.fi/2017/11/09/ilmoittautuminen-on-avattu/ 26.8.2018 kilpaillaan jälleen XterraFinlandissa.
  10. Myydään FELT B16 M 54cm V. 2015

    Myydään vuonna 2016 ostettu B16 Täyshiilikuiturunkoinen triathlonpyörä. Pyörä on ollut kisakäytössä, joten kilsoja ei ole hirveästi kertynyt. Pyörä on juuri käynyt vuosihuollossa, joten se on käytännössä kuin uusi. Pyörä sopii varmaan n. 168cm-176cm mittaiselle polkijalle. Itse olen 176cm pitkä, mutta raajat suhteellisen pitkät joten ehkä hieman pienehkö itselleni. Alkuperäiset ostokuitit ovat tallella. Tämä oli lajin pariin tullessani ensimmäinen pyöräni, ja voin kyllä kehua. Todella kevyt ja nopea pyörä jota on helppo hallita. Hintapyyntöni on 1100€. Pyörä sijaitsee Helsingin Lauttasaaressa. Jos kiinnostuit, niin soita, laita yksityisviestiä tai pane meiliä. 044-5463377, otto.84@windowslive.com. Teknistä tietoa: Runko: Felt Dual Aero TT / Tri UHC Performance carbon Etuhaarukka: Felt Aero TT/Tri UHC Performance hiilikuitu Kammet: FSA Omega 52cm =165mm 54 - 56cm = 170mm 58 - 60cm = 172.5mm Eturattaat: 50/34T Takapakka: Shimano 11-speed, 11-28T Keskiö: FSA BB30 Polkimet: Ei Vaihtajat ja vivut: Shimano 105 Jarrut: Dual pivot caliper Ohjainlaakeristo: FSA IS2 integrated, 1.125" Ohjaustanko: Felt Aero TT/Tri base bar w/ Felt f-Bend 3- position extensions, Ø31.8mm 52 - 54cm = 390mm 56 - 58cm = 420mm 60cm =440mm Ohjainkannatin: Felt SuperLite, +/-7° rise, Ø31.8mm 52cm = 80mm 54 - 56cm = 90mm 58cm = 100mm 60cm = 110mm Satula: Felt TT/Tri Kiekot: Felt TTR4 Renkaat: Vittoria Zaffiro Slick, 700 x 23c Paino: 9,50kg
  11. M: Huippumärkäpuku Zone3 Vanquish Medium

    Moi! Vieläkö puku on myynnissä? Jos on, mitä arvelet sopivuudesta itselleni: pituutta 181 cm, painoa 75 kg. Riittääkö hän meikäläisen keho mielestäsi täyttämään puvun sopivasti? Terveisin Levente
  12. Uintikunto

    Jep, ensimmäisen kerran meni alle minuuttiin kaksi ja puoli vuotta sitten 43 vuotiaana. Nuorena (lapsena) ennätys oli jotain 1.07.xx. Viime vuodelta on ennätys 59.55, ja tänä vuonna meni 59.60. 50 metrin ennätys tuli nyt alkuvuodesta lyhyellä radalla 26.96. Nuo siis kaikki sähköajanotolla. Kun on kymmenyksistä kiinni niin silläkin on väliä. Noissa satasen ajoissa 50 m väliaika on ollut 28.2 - 29s. Uintia vuoden aikana on viime vuosina tullut vähän yli 300 km, vähän kaikenlaista (lyhyitä ja pitkiä vetoja, drillejä jne.). Kovin paljoa en ole uinut tosi pitkää ja rauhallista läiskyttelyä, pk tehdään muilla lajeilla. Jos lähtee tuota rajaa hakemaan, niin kannattaa panostaa myös startti- ja käännöstekniikoihin, niistä tulee äkkiä pari sekuntia. Saapa nähdä vieläkö joskus menee alle minuuttiin, kun on kolme solisluuta. Vähän kevennettyjä ja lyhennettyjä treenejä pystyy kyllä jo tekemään, mutta maksimi repimistä ei uskalla.
  13. Uintikunto

    Muut aikani olivat tuolloin muistaakseni 25 m 12,8, 50 m 28,5, 200 m noin 2.10 ja 400 m 4.40.
  14. Uintikunto

    Karrikoidusti sanoen voimalla ja tekniikalla menee 50-75 metriä ja se viimeinen piikki vaatii myös monipuolista tehoharjoittelua ja hapokkaita sarjoja. Minulle minuutin alittaminen oli aikoinaan käsittämättömän vaikeaa. Uin kisoissa jokaisen kymmenyksen 1.00 ja 1.01 väliltä, ennen kuin ensimmäisen ja viimeisen kerran alitin minuutin (59,8). Sitä ennen meni kerran harjoituksissa 59,7. Oli meillä seurassa muutamia sellaisiakin uimareita, jotka menivät vuodessa-parissa 1.06 tuloksesta alle minuutin ja jopa 57-58. Silloin kun on lahjakkuutta voiman kehittymisessä, etenkin räjähtävän voiman, niin minuutin alittaminen ei hyvällä tekniikalla ole erityisen vaikeaa, mutta jos on tällainen perushidas dieseli, niin ne kymmenykset voivat olla todella tiukassa. Nämäkin lahjakkaat kyllä jämähtivät sitten sinne 57-58 tasolle. Siitä alaspäin olisi tarvittu enemmän kuin 5-6 uintitreeniä/viikko + voimatreenit, noin 3 kpl.
  15. Uintikunto

    Hmm. Nyt on taas se aika vuodesta, kun tulee pohdittua eri treenejä oman päänsä menoksi. Kisakausi loppui syyskuun puolessa välissä, jota ennen olin mielestäni parhaassa uintikunnossa jopa koskaan. Mitään selkeää testiennätystä en uinut, mutta ennen puolimatkan kisaa 2x1100yd uintia 13.50-13.30 tuntumaan melko helpollakin fiiliksellä loi uskoa tähän. Kesällä kovia satasia kuten ennenkin ja ihan hyvä tuntuma vedessä. Kuitenkin jopa suurimpana muutoksena etenkin loppukesästä tuli, kun siirryin treenaamaan mastersien kanssa selkeästi lyhyempää pätkää ja drillejä tuli taas ohjelmaan, jotka olinkin hienosti heittänyt menemään varmaan 1 1/2v ajaksi :) alkuverratkin meni kevyesti alle 1.30/100m vauhtia altaassa. Noh, kisan jälkeen oli sitten vajaan 1kk tauko uinnista ja muustakin säännöllisestä liikkumisesta, mutta nyt jo parin viikon treenaamisen jälkeen alkaa päästä takaisin uinti-iskuun ilman suurempaa yritystä, kun treenit jatkuu. Ensi kertaa menee 50m lyhyellä radalla alle 30s, joka loi ajatuksen, että pitäisikö käydä tuon maagisen 60s satasen kimppuun joku vuosi. Jos treenit puree nykyiseen malliin, uskon, että tuo 50m aika tippuu talven mittaan vielä sinne sub 29s, ja kun ollaan lähempänä 28s, alkaa tuo minuuttikin olla ihan realistinen. Villea alitti pari vuotta sitten tuon minuutin maagisen rajan ihan myöhemmällä aikuisiällä, edelliseltä sivulta luntaten? 226 taisi myös alittaa rajan aikanaan nuorempana, silloin toki treeni lienee ollut erilaista kuin vanhemmalla iällä, mutta mites tällein nuorena masters uimarina, mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota? Kai se olisi se, että vastus vedessä minimoidaan ja sen jälkeen tärkeydessä tulee se, että voimaa tulee vetoon ja etenkin potkuun?
  16. Niin kauan on puhdas ,,,,kunnes kärähtää . Jos käyttää voi kärytä ... vedin mäkin anabolisia kun nuorempana nostelin puntteja.. tosin lyhyen aikaa ja aika pienijä "kuureja " ... nappeja ..en ottanu piikkiä pyllyyn ... sitten kun siirryin juoksuun en enää käyttänyt myrkkyjä ...
  17. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Nyt vain odotellaan niitä loistavia pro-sarjan suomalaisia miehiä, joita sujahtelee ensi vuonna viiden parhaan joukkoon
  18. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    No näinpä. Kyttäsin vain noita väliaikoja ja jotenkin siinä romantisoitui sijat 2-5 sellaisiksi, että kovin on kilvattu myös nainen naista vastaan oman suoriutumisen ohella. Mutta se on vain mielikuvaa ja penkkiurheilua...
  19. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Ryfillä ei ollut kulkupäivä, mutta voitti.
  20. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Vaan eipä huonommilleen hävinnyt: kärjessä oli ilmeisesti aivan erinomaisia onnistumisia. Vaikutti urheiluruudun pätkässä ilahtuneelta, se oli tietysti kiva nähdä.
  21. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Niin siinä käy kun ei ole perusterve eikä mies niin maraton ei mene alle kolmen tunnin, vaikka olisi kuinka hyvin lämmitelty uiden ja pyörällä. Ei tuon tuloksen perusteella ehkä arvaisi että on ollut vatsavaivoja.
  22. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Oli kyllä hienon nousujohteinen suoritus, harmi ettei ihan riittänyt palkintosijoille, vaikkakin viides sija on aivan uskomattoman hieno sijoitus sekin ja vieläpä tuommoisten ongelmien kanssa.
  23. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    On vaan käsittämätön suoritus, varsinkin kun nestevaje ollut päällä. ( kuten tuo Tarkin linkkaama uutinen kertoi. )
  24. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Mieletön veto vatsaongelmat huomioiden. Arvostan suorituksen todella korkealle. Ensi vuonna sitten taistelee oikeasti voitosta. https://yle.fi/urheilu/3-9884241
  25. Kohti Hawaijia ja kolmatta sijaa ?

    Kaisa viides,, Hyvin meni maailman parhaiden juokossa... Pääsispä joku suomalainen vaikka em juoksuissa - matka kuin matka. .5 parhaan juokoon ,,WOW,,,,
  1. Näytä lisää






×