Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Eilen
  2. MikkoVe

    Explore Triathlon 18.8.2018 - Täysmatka

    No hyvä ny! Eilen oli vielä etelän kautta Janakkalaan ja sieltä 292-tietä tielle 12. Parempi varmaan tuo uusi reitti, mutta hieman ottaa päähän, kun viikonlopun reittiintutustuminen meni vihkoon. Korjattu on myös pieni poikkeama isommalta tieltä ennen Linnanpeltoa. Kartan mukaan matkaa reilu 174 km, helpolla pääsee! 😉 Ja uinnissa nyt uimapoijut mukana.
  3. Missä kohtaa on soratie? Eikös tuo pyöräreitti ala samasta kohtaa, josta mm. Vanajanlinnan Finntriathlonin pyöräreitti menee, ja siitä se hyppää kai vielä vähän isommalle tielle? Soratietä on kai ns. Etelämpänä vanajanlinnantiellä, mutta siellä ei ajeta, vaan linnalta pohjoiseen?
  4. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Kyllä mulla oli kaikessa nesteessä elektrolyyttejä. Ainut poikkeus about 0.5l vettä. Ekat kolme litraa meni kaloritonta elektrolyyttijuomaa ja loput oli Sportyfeel urheilujuomaa, mitä kisassakin tarjolla. Ei tosiaan koskaan ole ollut kramppien kanssa ongelmia. Uskoisin, että kyseessä oli vain parin kovemman harjoituksen aiheuttaneet esijumit, joita en ollut aukonut ennen lenkkiä. Tietysti yhdistettynä kuumaan keliin, ehkä liian vähään juomiseen ja hituseen liian isoihin tehoihin ylämäissä.
  5. Viime viikko
  6. MikkoVe

    Explore Triathlon 18.8.2018 - Täysmatka

    Pyöräreitin alussa n. 2 km pätkä soratietä. Ei mitään kovin hankalan näköistä (auton ikkunasta arvioiden), mutta jos voisi valita niin...
  7. MikkoVe

    Pyöräilykunto

    Itsekin tein sunnuntaina pitemmän, 150 km lenkin. 147 sykkeellä sain lasiin 32.2 km/h. Innostuin taas ajamaan liian kovaa ja nestettäkin kului 3,5 litraa ja enemmänkin olisi mennyt. Näistä 3 l oli elektrolyyttitabuilla höystettyä eikä krappeja näkynyt. Uskoisin näillä keleillä suoritetuilla (yli)pitkillä lenkeillä olevan hyvä idea tankata suolaa.
  8. AnttiSn

    Pyöräilykunto

    Eilen ajelin harjoituskauden pisimmän lenkin, jolle tuli mittaa 215km. Keskivauhti 30.2 km/h ja keskisyke tasan kynnyksellä eli 135 bpm. Lämmintä oli sen verran, että varmaankin "normaalilla" kelillä tuo vastannee about 125-130 sykkeitä eli aikalailla kisavauhtista piti olla menon. Herätti mukavasti kysymysmerkkejä, kun ensimmäiset krampitkin (sekä lenkillä, että koko harjoituskaudella) ilmaantui jossain 125km tienoilla. Myöhemmin leipoi kohtuu kivasti toista takareittä kramppiin. Aina jarrukahvoilta ylämäkeen mennessä, tosin ne oli aina jyrkkiä ylämäkiä, missä noin kävi. Ei mitään varoitusta ja sitten vaan alkoi kiristää. Noh, pistetään sään syyksi tuo(kin)! Näillä jokatapauksessa mennään, enää ei kunnolle ihmeitä saa aikaan vaan nyt lyhyttä terävää harjoitusta voluumiä laskellen. Eiköhän tästä selvitä. Ensi talvella olen kyllä suunnitellut teräviä trainer-ajoja kerta/vko. Voisi tehdä ihmeitä pyöräkunnolle, jos ajaisi läpi talven normaalin työmatkajunnauksen lisäksi yhden 45-60min tehosession!
  9. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Tuossa olis nyt joukossa Tahkon pyörälenkki, jos jotain kiinnostaa mäet ja niiden sijainnit: https://connect.garmin.com/modern/activity/2853922758 Ihan tuo on ajettava lenkki, siihen tulee tuo yksi isompi mäki molempiin suuntiin eli kaksi pidempää mäkipätkää per kierros. Tekee siis kahdeksan kertaa täydelle matkalle. Muuten on mäet sopivia, joissa voi aerona ajella tai sitten jyrkkä osuus tosi lyhyt. Asvaltin kunto yllättävänkin hyvä vs. etelän pikkutiet. On siinä kulumaa, mutta missään kohdin ei tarvia väistellä mitään eli voi huoletta tuijotella omaa eturengasta ja painella päätä alas. Odotin jotain vielä pahempaa, mutta ei tuo nyt tekemätön reitti ole meille amatööreillekään!
  10. MikkoVe

    Pyöräilykunto

    Tänään muutaman kevyen päivän jälkeen tein raskaamman pyörätreenin. Vajaa 60 km tuli hyvään säähän 34 km/h. Kiva huomata, että vaikka 30 min kohdalla tuntee olevansa aika lähellä maksimitasoa niin jaksaa vielä reilun tunnin painaa samaa kyytiä! StravistiXin arpoma keskiteho 263 W näyttää kivalta, vaikka tuskin vastaa todellisuutta. On muuten erinomainen selain-Add-on Stravan käyttäjille!
  11. MikkoVe

    Uintikunto

    Kiva kuulla! Ehkä se itsellänikin alkaa joskus sujua. Tosin olen alkanut miettiä onko uinti niin puhtaasti tekniikkalaji kuin mitä sanotaan. Että tekniikan parantaminen ei onnistu hetkessä, mutta kun sitkeästi yrittää, niin jollain 6 kk treenillä saa nopeutta lisää. Juups, mutta samalla tulee treenanneeksi 6 kk niitä uintilihaksia. Eli olisikohan kuitenkin ihan raa'alla kestävyysvoimalla jotain tekemistä hiljalleen paranevan uintisuorituksen kanssa? Sitä en kiellä, ettei tekniikallakin ole suurta merkitystä, mutta uskoisin, että tarvitaan siinä vähän muutakin. Yksi muu on se, että osaa / uskaltaa uida enemmän limitillä, heikommilla (kuten itse) homma helposti jää mukavuusalueella pulikoimiseen. Mites muuten olette sinileväkaudella menetelleet? Tuleeko ongelmia, jos ei ihan leväpuurossa ui? En usko kovin paljoa juovani uinnin aikana, jos ei ole aallokkoa.
  12. AnttiSn

    Uintikunto

    Kyllä se nyt on käytännössä todettu, että uimaan oppii uimalla. Kovasti omaan tasoon nähden tahkottu ja pikkuhiljaa ne vauhdit vain nousee sieltä perästä. Tekniikan kanssa alituista taistelua ja yhtään pidemmissä seteissä ennemmin tai myöhemmin tekniikka edelleen leviää käsiin. Nykyään sentään asian huomaa muutamia minuutteja läpsyteltyään, joten on mahdollista saada taas paremmasta tekniikasta kiinni. Hyvä lueskella näitä omia kirjoituksia ja katsella harjoituksia taaksepäin ajassa, niin kehityksen huomaa paremmin. Ensi talvena on tarkoitus yrittää ottaa seuraava askel tässä uintihommassa. Olisin valmis lähtemään johonkin järkevään 2-6kk kestävään kurssiin/valmennukseen. Järjestetäänkö nimenomaan triathlonistille tarkoitettuja uintikursseja pk-seudulla? Uintiseurojen triathlon-kurssit tuntuu olevan enemmän allasuintiin perustuvia, sinällään kyllä ihan hyviä näin huonolle uimarille nekin! Itse kaipaisin opastusta normijuttujen lisäksi eritoten avovesitekniikkaan ja peesaamiseen. Joku kertakin viikkoon olisi ihan riittävä, kun sen pari kertaa voi uida itsenäisesti samoja juttuja toistellen.
  13. Earlier
  14. kkoff

    Tahkon täysimatka 2018

    Itsellä oli viime vuonna sellainen taktiikka Tahkolla, että tankkasin torpedon täyteen sekä jätin huoltopisteellä tyhjän pullon ja otin täyden tilalle. Huoltopiste on noin puolessa välissä pyörälenkkiä niin se tulee aika usein (n. 20km välein muistaakseni) eteen niin pärjäsi yhden vaihtopullon taktiikalla. Toki viime vuonna tuli vettä taivaaltakin n. neljän tunnin ajan pyörän aikana eli jos on kuuma keli niin enempi voi olla tarpeen. Mutta uskoisin senkin onnistuvan, että heittää tyhjän pois - uusi tilalle sekä toisesta tankkaus, mutta vaatii nopeaa toimintaa. Ainakin Varpaisjärven suuntaan huoltopiste oli pienessä nousussa joten vauhti on vähän hitaampi.
  15. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Jos vaan onnistuisi tuo pullon täyttö ja heitto samassa pisteessä, niin voisi ottaa yhdellä pit-stopilla kaksi pulloa (toinen äkkiä telineeseen ja toisesta täyttö ja viskaus syrjään). Tuolla taktiikalla pärjäisi 1-2 pit-stopilla koko matkan. Vaikka voihan se olla, että loppua kohden tuollainen "pakollinen" hidastus juoma-asemalla alkaa tuntua melko mukavalle ajatukselle!
  16. Aapo

    Tahkon täysimatka 2018

    Viime vuoden kokemuksen perusteella: Vaihtoalueen yhteydessä on huoltopiste, jossa aamusta voi kyllä pullonsa täyttää, mutta pulloja ei mielestäni tästä mukaan saanut. Pullon jättöpisteet oli muistaakseni sekä ennen että jälkeen huoltopisteen, eli suht ripeästi toimimalla voi kyllä napata pullon, täyttää ja heittää pois. Kuitenkin jos teline toiselle pullolle on joka tapauksessa mukana niin voi olla käytännöllisempää huoltopisteellä vain vaihtaa pullo ja tehdä täyttö sopivassa paikassa.
  17. AnttiSn

    Tahkon täysimatka 2018

    Ajattelin nyt laittaa tämmöisen, jos vaikka jotain ajatuksia heräisi. Ensi viikonloppuna olisi itsellä tarkoitus käydä ajamassa pitkän lenkin yhteydessä pyöräreitti 1-2 krt lävitse, niin saa vähän tuosta mäkisyydestä ennakkotietoa ja osaa sitten kuljettaa pyörää heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien oikeassa kohdassa oikealla vauhdilla. Voin yrittää laitella tänne sitten garmin-tiedoston, josta muutkin näkee millainen lenkura kyseessä. Kisaan aikaa 4.5 viikkoa eli isoimmat viikot tässä työnalla. Kohta pääsee hissukseen keventelemään. Pari kysymystä heräsi, jos joku osaisi vaikka antaa vastauksia. Kun pyöräreitillä on huolto järjestäjän toimesta tarkoittaako se sitä, että jo vaihtoalueella voi ottaa järjestäjän pulloihin juomaa? Vai pitääkö eka pätkä mennä omilla pulloilla? Ajattelin itse mennä torpedolla, jonka vetoisuus on 1 litra ja sitten yhdellä pullotelineellä, josta saan kätevästi täytettyä torpedoa. Vähän vain hakusessa, miten tuo juomatäydennys käytännössä oikein toimii eli ehtiikö torpedon täyttämään ja pullosta pääsemään eroon siinä samalla pisteellä ja niin edelleen.
  18. Ostetaan Tahkon täysmatkan kisapaikka, jos itse et pääse osallistumaan.
  19. Itellä kahdelta kohtaa havainto pyöräosuudelta, ikä sarjojen kärjestä saman seuran asuiset ajoi aivan peesissä (max.1.5m väliä) katselupaikkani ohi joka oli noi 400m, eikä aikomustakaan jättäytyä tai ohittaa. Luultavasti kaverukset luottivat että peesivalvonta moottoripyörät ei tule kärkeen vaan valvoo 'keskellä' suurta massaa.
  20. Ei tuo tietysti auta siihen jos jotkut tarkoituksella ovat sopineet peesauksesta, mutta auttaa peesisäännön noudattamista silloin kun sitä halutaan noudattaa.
  21. Alkuperäinen tilannehan oli, että kaksi kaverusta olivat päättäneet tehdä uinti ja pyöräilyosuuden yhdessä. Vai väittääkö joku, että oli ihan sattumaa, että uintiin ja pyöräilyyn lähdettiin ihan sattumalta sekunnin välein. Ja osanottajia oli 1800. Eli ei tuosta rolling starting hidastamisesta olisi mitään hyötyä, jos jotkut ovat etukäteen sopineet tehdä uinnin ja pyörän yhdessä. Toimiva keino olisi arpoa rolling starttien lähtöajat. Tai sitten triathloniin pitää perustaa uusi kilpailuluokka: parikilpailu. Tällainenhan on jo Swin Runissa.
  22. Sekin riittäisi, jos rolling start hoidettaisiin tarpeeksi hitaasti, jotta matkaan lähtee selvästi alle 1 kisaaja / sekunti keskimäärin. Jos on tiheämpi lähtö uinnissa, lähtee pyöräilyynkin vielä sellaisia ryppäitä että ainakin alkumatkasta on jatkuva ohitustilanne päällä ja sumppuja syntyy väkisinkin. Eli lähemmäs aitoa väliaikalähtöä. Vaikka kokonaislähtöaikaa pidennettäisiin 20 minuutilla, ei sen pitäisi olla liian iso pala vapaaehtoisten työpäivän pituudelle. Minusta tuon ei pitäisi myöskään kisakokemusta haitata. Ikäsarjalaisten jakaminen etukäteen palkinnoista taisteleviin ja muihin voi olla vaikeaa.
  23. Tässä lienet aivan asian ytimessä.
  24. Kyllä. Jotenkin noin sen pitäisi mennä. Tuntuu vain, että tällä hetkellä tuo reilun kilpailun tarjoaminen ikäryhmäläisille ei ole kovin korkealla monenkaan kilpailijajärjestäjän prioriteeteissä. Ironman Texas oli tämän vuoden pohjakosketus peesinsuhteen. Niin kauan kuin maksavat asiakkaat ovat tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen, niin homma tulee jatkumaan suunnilleen samankaltaisena. Aika näyttää, miten tilanne kehittyy.
  25. Mosse

    Täysmatka/IM alle 9h - mitä vaatii?

    Sopivasti itsekin aktivoiduin taas tälle kaudelle kisamaan, 2016-2017 menivät vuosihuoltojen, loukkaantumisten ja muiden kiireiden merkeissä. Nyt ilmoittauduin kuukauden varoajalla Tallinnan Ironmaniin, enemmänkin treenimielessä kun valmistautumisaika on näin lyhyt. En toki nollasta aloita, mutta yleensä tehotreeni ennen kisaa on 3 kk mittainen. Sub 9 siintää edelleen ajatuksissa eikä se täysin mahdottomalta tunnu, mutta hemmetin vaikealta kyllä. Varsinkin kun uinnissa annan edelleen ihan liikaa eteen kellolle. Kun ui 1:10 , juoksee 3:10 + vaihdot päälle, niin pyörän pitäisi kulkea jo vähän hemmetin lujaa. Noita kahta pitäisi saada painettua lähemmäs tasatunteja, niin olisi jotain saumaa tavoitteen saavuttamiseen.
  26. Vieras

    Täysmatka/IM alle 9h - mitä vaatii?

    Eikö se ole reitin ja kaiken muunkin kannalta parempi järjestää pienemmässä kaupungissa? Ruotsissakin se on Kalmarissa. Täyden matkan triathlon pitäisi minusta olla jossain, missä on järvi, ei meri uimiseen ja hyvät maisemat. Esim. Savonlinnassa.
  27. BorntoRun

    Täysmatka/IM alle 9h - mitä vaatii?

    Harmi että Afrikassa homma ei mennyt käsikirjoituksen mukaan. Isot onnittelut Haugesundista! Hawaiin reissusta tulee varmasti upea. Norja on hieno maa ja siellä olisi kyllä todella upeata kisata erityisesti Norsella. Harmikseni unohdin laittaa tälle vuodelle loton menemään. Pitää muistaa taas laittaa 2019 vuodelle arpaa vetämään. Itse laitoin tälle kaudelle tavoitteeksi jo viime elokuussa Tukholman maratonin. Kävin toki uimassa ja fillaroimassakin, mutta juoksun ehdoilla mentiin. Tukholma ei mennyt ihan putkeen, mutta toisaalta en ole ikinä maratonia juossut seisovassa helteessä, joten vaikea sinällään antaa realistista arviota koko suorituksesta. Tuntui kuitenkin että juoksu meni ihan ok ilman suurempia ongelmia. Nyt vähän mietinnässä että jaksaako alkusyksystä vielä paahtaa jonkun maratonin vai veteleekö vaan omaksi ilokseen jotain 10km ja puolikkaan kisoja. Lähtökohtaisesti tällä hetkellä kiinnostaisi eniten kaikki vuoristojuoksut, joissa pystyisi myös oikeasti juoksemaan. Semmoisia teknisiä reittejä en kaipaa. Triathlonin osalta vetäydyin toistaiseksi, mutta edelleen kiinnostaa nuo extreme-kisat. Myin pyöränikin juuri, joten nyt löytyy enää maantietykki kellarista. Itse ketjuun palatakseni, niin sen ainakin tiedän mitä tuo alle 9h vaatii. Jos yksi osa-alue, ja varsinkin fillari sakkaa niin silloin vaatii jo hirveää tykitystä kahden muun lajin osalta. Sitten näiden lisäksi pitää vielä toivoa että luontokin palvelee oikeilla olosuhteilla. Ehkä sitten jos joku vuosi Helsinkiin tulisi Ironman, niin voisi taas alkaa pohtimaan tätäkin prosessia uudestaan
  28. Varmaan siellä joku boxisääntö oli, kun zonesta puhutaan, tuskin se kuitenkaan on ollut kaksiuloitteinen, eteen ja taakse. Sitä nyt ei jostain syystä tuossa samassa kohtaa mainittu, mutta luulisin, että joku n. 3m sääntö siihenkin löytyy/ on käyty riittävällä tarkkuudella briefingissä läpi. Samaa mieltä kyllä yleisestä keskustelusta päätellen, että tuskin turhia penslteja tuli ja useampikin varmasti jäi antamatta, joista olisi ehkä ollut tarpeen antaa. Itsekin toivon, että tähän puututaan mahdollisimman kovasti, ja ns. sijoituksista, joista muutkin kuin yksittäinen kisaaja kisaa (esim. Palkintopallipaikat, konapaikat jne), olisi selkeämmin omat lähtönsä ja näin tulisi reilummat kisat. Ei niistä paikoista kuitenkaan satoja ihmisiä kisaa useinkaan (ainakaan realistisesti), joten jos olisi pro-lähtö miehet, 5min myöhemmin naiset, 10min myöhemmin rollingstart ikäsarjalaisille, jotka kisaa palkinnoista ja näiden jälkeen taas 5min tauko ja muut rolling starttina.
  1. Näytä lisää






×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy