Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Triathlon

Näytä topics in Triathlon, Harjoittelu, Yleistä triathlonista, Varusteet and Kilpailut posted in for the last 365 days.

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Viime viikko
  2. Aerokiekot

    Ostin vuodenvaihteen tienoilla Revolver Kronostok kiekot suoraan valmistajalta: http://www.revolverwheels.co.uk/shop/wheelset/kronostok/ Hintaa 6/9 versiolle tuli rahteineen n. 1200 € (viime vuoden hinta). Valmistaja on ilmeisen pieni brittipaja, ja tuo kiekkosetti on pärjännyt hyvin joidenkin tri nettisivujen testeissä (kuten muistavat itsekin mainita). Olen testannut vasta yhden hyvin lyhyen ja yhden keskimittaisen lenkin joten vaikea sanoa vielä laadusta tai nopeudesta. Yleensä ei kai kannata ostaa ihan halvinta, eikä kalleintakaan ellei kilpaile ihan huipulla tai muuten vaan ole ylimääräistä rahaa.
  3. Aerokiekot

    Ennemmi ostasin käytetyt laatuvanteet ku halvat kiinankuitu vanteet ebaystä.
  4. Aerokiekot

    Tuohon kun lasket postit, tullin ja ALVin niin hinta menee lähelle 650 eur. Kannattaa harkita tunnetun valmistajan hyviksi koettuja kiekkoja. Tosin tylsäähän se kun ei tarvitse odottaa yllätyksiä. Esim: http://www.cycle-basar.de/Komponenten/Laufraeder/Laufraeder-Rennrad-Triathlon/Mavic-Cosmic-Pro-Carbon-Laufradsatz-Weiss.html Nuo on alu-carbon, mutta painaa saman kuin nuo hiilarikiekot. Jos on vannejarrut, alumiinikehä on minusta parempi vaihtoehto.
  5. Aerokiekot

    En osaa tähän vastata vaikka maantiepyöräilyä harrastan, mutta jos täällä ei tule vastausta, kannattaa kysyä fillarifoorumilta.
  6. Aerokiekot

    Heps :) Pitäis löytää "Budjetti" Valmis Aerokiekot tuohon vanhaan maantie/tri kilpuriin Shimanon kasipakalle. Tällä hetkellä alla pyörii Mavicin gp 4 tuubi kiekot ultegran navoilla. Liekö kellään kokemuksia tai "Essonbaari juttuja" esim seuraavan laisista: http://www.ebay.com/itm/Sapim-CX-RAY-Carbon-Wheel-Clincher-700C-UD-Matt-Powerway-R13-Road-Bike-56mm-Rim-/181587966312 Näyttäisi tuolla olevan samassa hintaluokassa muitakin vaihtoehtoja... Lieneekö paskaa "Kiinakuraa" ? Käytettyjäkin olen tuolta fillaritorilta katsellut... Mutta, mutta lieneekö isompi riski ostaa "väsyneet" tai rikkonaiset käytetyt kiekot kuin tilata Esim. tuolta ? Saa esitää Kommentteja ja vinkkejä. t:A
  7. Pyöräilykunto

    Ei ole mittaria. Arvioin vaan wattbiken perusteella, mutta voiko niihin luottaa? Liitteenä kuva pyörästä. Kuvan ajoasennosta saa varmasti kun tulee tapahtumakuvia. Olisi ihan kiva kun ei tarvitsisi antaa niin paljon siimaa fillarilla. Uinnissakin sitä jo tarpeeksi antaa. Juoksu menee jo ihan kivasti vaikka tossa oli 2kk breikki loukkaantumisen takia. Vasta kuukauden nyt pystynyt juoksemaan. Ei tainnut kuitenkaan ihan kymppi olla juoksuosuus.
  8. Pyöräilykunto

    Kiitti :) Aika samoja tuloksia saan itse wattbikellä ja ulkomaailmassa omalla setupilla ja painolla jne. Lyhyen kokemuksen perusteella. Aivan varmasti kalusto vaikuttaa, uskon, että mulla on välineissä ja asennossa optimoitu useita kymmeniä watteja suhun nähden, sen perusteella jo, kun kerrot kisaavasi maantiefilolla ;) Netti on pullollaan, kuinka paljon mitkäkin varusteet nopeuttavat/säästävät watteja. Välineissä (pyörässä, ajoasussa ja kypärässä, muussa voi snadisti tulla?) en hurjasti häviä seurakaverille, mutta samoilla tehoilla hän polkasee silti 1km/h kovempaa saman reitin. Toki hällä cdA on n. 0.200 tällä hetkellä, jota ei monella ole Suomessa.. :o Tänään oma 38km meni 54.37, keskivauhti siis 41.75km/h ja tehot oli AP 260W. Kivasti tuli 4,5min nopeampi aika kuin vuosi sitten samalla reitillä. Edelliseen kisaan siis vajaa 1km/h parempi keskari about samalla matkalla ja vajaa 20W alemmilla tehoilla, mutta asioita optimoitiin lisää, ja sen huomasi. Toki reitti on aina eri, tänään oli varmasti tasaisempi reitti kuin pari viikkoa sitten. Laita toki kuvaa omasta ajoasennosta, millaisella varustuksella kisaat jne. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä. Onko sulla siis wattimittari jossain pyörässä, jossain oot tempon tehot saanut kuitenkin?
  9. Pyöräilykunto

    Itse pääsen noilLa tehoilla tuohon nopeuteen vain wattbikella. Tänään vantaalla perusmatkan (38km) 1.02 ja osia. Eli keskari vähän alle 37km/h. Kuitenkin wattbikella pystyy tunnin lenkin tekemään varmasti 230w tehoilla Ja varmaan sitä luokkaa tehot oli tuollakin. Kympin tempo mennyt 283w tehoilla lenkkareilla. No kai ne tulokset sieltä jossain vaiheessa tulevat. En usko että ajoasennolla voi olla noin isoa roolia, tai väineillä Vai voiko?. Itsellä Kevyt maantiepyörä ja aerotanko. Onnittelut Spica voitosta!
  10. Pyöräilykunto

    Juu, kyllä 5w/kg alkaa kulkea ihan hyvin kunhan aerodynamiikka saadaan kohdilleen. Toki takkiin tulee ihan suoraan, kun mennään tasaisia reittejä. Mallorcalla toukokuussa kun paineli kuuluisia pitkiä mäkiä, niin huomasi omat vahvuudet. Syyskuussa puolimatkan mm-kisat tiedossa, jossa 90km matkalla vajaa 1100m nousua, joka kuitenkin Suomen mittapuulla jo jonkinlainen nousumäärä puolikkaalle. Toki koostuu pitkälti parista isommasta mäestä, mutta kuitenkin, the more the merrier :) Tänään kisakamoilla kamojen testaaminen, ja 2.5km+2.5km edestakaisella lenkillä 279w/43km/h. Huomenna jos pääsisi lähellä samoja tehoja, vauhti voi olla vähän hitaampaa reitistä johtuen, mutta kuitenkin.
  11. Pyöräilykunto

    Hyvältä vaikuttaa Spicalla teho/paino suhde. Itsekin yritän tässä taas saada pyörään vähän tuntumaa. Tänään oli tarkoitus tehdä kaverin kanssa pk lenkki, mutta siltä katkesi pinna (fyysisesti) ja rupesi satamaan, joten suunnitelma muuttui mäkivedoiksi. Yli 250 W tempoajoista voin vain unelmoida, vaikka painoa on vähän enemmän. Täytyy alkaa käyttää ikää tekosyynä.
  12. Earlier
  13. Pyöräilykunto

    Pari vuotta on tästä aikaa, ja tämä kesä on ollut ensimmäinen, kun ulkona olen päässyt testaamaan omalla pyörällä niitä kuuluisia hattiwatteja. tuona vuonna 2015 tosiaan Tahkolla meni 4.48 tjs. pyöräaika, mutta wateista ei ollut aavistustakaan. Tasaisella fiiliksellä kuitenkin. Nyt on ajoasentoa pikkaisen vielä kiristetty tuosta hetkestä, kypärä on vaihtunut ja samoin ajoasu. Kypärä tosin treenilenkeillä on ollut sama, joten... Noh. Muutama testilenkki, edestakaisella reitillä, suhteellisen tasainen pätkä tietä 130, matkat n. 30-40km luokkaa, eli tunnin testejä. Ensimmäinen oli kovempi tehoinen treeni, jossa paluumatkalle vähän kiristin tahtia. Yhteensä verrojen välissä 30km tempoa aeroasennossa, alussa n. 260W ja loppua kohden nostaen, siten, että alkupuolikas 262W ja paluu sitten 274W. Menomatkalla mahdollisesti rahtusen vastaista, kun vauhti oli vajaa 40km/h, mutta paluumatkalla vauhti oli pitkään lähes 50km/h ja keskinopeus paluumatkalle lopulta lähes 46km/h, keskinopeus koko lenkuralle 42.6km/h ja watit 268W 30.21km matkalle (lienee ollut myötätuuli kovempi kuin vastatuuli, kun sen verran liukkaasti tuli?). Toinen samanlainen "kevyt testi" oli 1h testi, ajoin 30min toiseen suuntaan ja siitä takaisin. Melko tasan meni vauhti. Edestakainen lenkki ~18,5km suuntaansa, keskiteholla 178W ja sykkeet n. 115/min pääsi 36.5km/h. (korkeudenlisäys/lasku n. 85m) Eli kyllä sitä pitäisi itse päästä aika hyvin se 180w/36km/h jos reitti on melko tasainen ilman käännöksiä (yksi u-käännös sallittakoon 20km välein). Tri-kisassa pari viikkoa sitten menin 278w teholla n. 36km lenkin n. 41km/h vauhdilla, sisälsi useampia u-käännöksiä ja enemmän mäkeä/tuulta kuin omat testilenkit. Siinä tosin oli vielä ajoasennossa petrattavaa jokusen verran. FTP on siellä 290-300W välillä todennäköisesti, paino pyörii edelleen siinä 60-62kg välillä tässä vaiheessa kautta, kesää kohti kuivuu :)
  14. M: Zoot TT 7.0 M - juoksukengät

    Triathloniin sopivat, kevyet juoksukengät pikanauhoituksella tarjolla tarvitsijalle. Koko: US 10,5 (EU 44,5). Uuden veroiset, kokeiltu kerran ja todettu liian pieniksi itselleni. Hinta 50 € tai tarjoa! Yht. YV
  15. Myydään naisten 2XU A1:Active märkäpuku

    Hei, onko Märkäpuku vielä myynnissä?
  16. Myydään triathlonpyörä

    Specialized Shiv Ostettu Signaturesta 2015. -Runko hiilikuitua, pro-mallia, vm 2013. Vastaava kuin vm -15. Hinta 2850 € Koko M, 54. Mielestäni paras n 175-185 cm kuskille. - Vaihteisto Shimano Ultegra, mekaaninen 2x11 v. - Wattikammet Rotor Power, oik+vas. 170 mm. + Q-rings - Vanteet FastFoward 4r vanteet - Renkaat Continental 4000 2, 23 mm. ajettu n. 250 km. - Satula Pro Aerofuel TT - Ajettu datan mukaan 3.087 km + talvella trainerilla Pyörä on specifioitu triathloniin, mm integroitu juomasysteemi rungon sisällä. Tavaroille säilytyspaikka. Pyörällä ei ole kaaduttu eikä sitä ole kolhittu tms.
  17. Ironman suomeen

    Ironman 70.3:n järjestää suomessa sama organisaatio, kuin Joroisen. Oman tapahtuman tappaminen tuntuu järjettömältä.
  18. Ironman suomeen

    Ironman on ollut aina se Havaijin ironman eli tämän alkuperäisen kisajärjestäjän tapahtuma. Se perustettiin yhdistämällä kolme jo olemassaolevaa havaijilaista kilpailua. Brändäsivät sen saman tien. 80-luvun puolivälissä kun lajia ensimmäisen kerran seurasin, muiden täysmatkojen suorittamisesta ei puhuttu ironmaneina, vaan triathloneina. Silloin oli ironman-mies, jos oli käynyt Havaijilla kisan tekemässä. Tuo kansankielessä tullut yleisempi sanonta taisi tulla vasta myöhemmin sen myötä, kun brändi levisi muuallekin. Yht'äkkiä jokainen täysmatka oli kansan suussa ironman. Syy, miksi Challenge-sarja tuli rinnalle, lienee raha. Kun miettii Ironmanin arvon kasvua, niin vuonna 1990 se myytiin 3 miljoonalla dollarilla, vuonna 2008 85 miljoonalla dollarilla ja viimeksi pari vuotta sitten 650 miljoonalla. Huomaa kuinka fyrkka on tullut entistä enemmän kuvioihin. Nyt brändin arvo lienee miljardissa ja kiinalaiset omistajat kasvattavat sitä rajusti, mistä tuo Lahden kisakin pieneltä osaltaan on esimerkki. Tekevät myös aktiivisesti yritysostoja. Challengen perusti Ironman Europen saksalainen pomo, joka oli varmaankin havainnut, että rahaa liikkuu enemmän ja halusi kahmaista kakusta osan itselleen. Euroopan suurin Havaijin kisan karsintakisa Ironman Roth muuttui samalla Challenge Rothiksi, kun sarja perustettiin.
  19. Ironman suomeen

    Tuon kisan järjestäminen tavallaan tuntuu keinolta tappaa Joroinen. Laji on lisännyt suosiota täällä, joten isot brändit tulevat markkinoille. Tavallaan olisi kuvitellut, että täysmatka olisi järjestetty, sillä outoa puhua olevansa ironman tai tehneensä ironmanin, jos se onkin nysämatka. Tuo ei tuo nyt tavallaan mitään uutta, muuta kuin vie perinteiseltä Joroiselta osallistujia. Sinänsähän positiivista, että laji on kasvanut.
  20. Ironman suomeen

    Maailmanennätykseksi hyväksytään - siis Ironman-organisaatio hyväksyy. Eihän se ole yhtään virallisempi maailmanennätys kuin vaikkapa Challenge-sarjassa tehty maailmanennätys. Eivät nämä kaupallisten yritysten noteeraamat mitään virallisia maailmanennätyksiä ole samaan tapaan kuin vaikka yleisurheilussa sääntöjen mukaan tehdyt ennätykset. Lisäksi joka kisassa matkat ovat pikkuisen erimittaisia, puhumattakaan ratojen haastavuudesta. Tietysti samaa haastetta on pikkuisen myös maratonilla ja muissa katukisoissa. Niissä sentään maratonin pituus on aina, mittaustarkkuuden rajoissa, sama. Triathlonin täysmatkalla uinti lienee helpoimmin järjestettävissä määrämittaiseksi mutta sekin on jossain yhtenä lenkkinä ja toisessa paikassa saatetaan käydä puolimatkassa maissa pikku lenkki. Pyöräily on se, mikä on järkevästi järjestettävissä. Juoksusta en tiedä, kuinka virallisesti mitattuja nuo maratonit ovat. Sitten ovat vielä vaihtopaikkojen järjestelyt aina paikkakohtaisesti erilaisia. Minun mielestäni (siis ihan vain minun) triathlonissa ei pitäisi kirjata ennätyksiä sen enempää kuin maastohiihdossakaan.
  21. Ironman suomeen

    Onko missään muussa lajissa tilannetta, että maailmanennätykseksi hyväksytään vain tietyn organisaation kilpailuissa tehty tulos? Tuo 7.35 on kyllä järkyttävän kova aika.
  22. Ironman suomeen

    Tuo oma ME-tilasto on kyllä tavallaan jännä, matkat lienevät kutakuinkin samat kuin muissa ns. täyden matkan triathloneissa. Itsekin miellän kyllä Frodenon ajan kovimmaksi, nämä ovat sivuseikkoja, että jossain tehdään jonkin brändin oma ennätys. Noh, pieniä juttuja. Sitä en tiedä, missä järjestyksessä Ironman-brändi on tuotesuojattu vs. joku muu taho on sitä halunnut käyttää. Kuitenkin "Ironman" tai "Ironwoman" tittelin saaneita on ollut kuitenkin jo 1970-luvulta ja suuremmissa määrin vuodesta 1980 alkaen. Tällöin kisattiin kai vain "Ironman"-matkalla. Puolimatkaa tai muuta ei ollut. ITU taas tuli mukaan kuvioihin kai noin 10v tämän jälkeen, ja kisamatkat 1990-luvulta alkaen (alusta asti) ovat olleet pitkällä matkalla jotain ihan muuta kuin Ironman-matkaa. Lisäksi ITU lienee keskittyvän enemmän world triathlon series -sarjan pyörittämiseen, jossa keskitytään lyhyemmille matkoille. Näiden kanssa ei liene olevan liikaa päällekäisyyttä matkojen osalta, vaikka Ironmanilla onkin oma 5150 -kisansa, joista ei juuri kuulekaan... Toinen asia on enemmän nämä ns. "non-ironman" täydet matkat, Challenge-sarja ja kansalliset täyden matkan triathlonit, joissa matkat ovat samat kuin Ironmanilla, mutta nimi ei saa olla Ironman. Miksi pitäisi siis olla Ironmanin nimi, joka viittaa... noh, rautaiseen kuntoon ilmeisesti. Tässähän on vain lähdetty matkimaan kaupallista yritystä, ja tulos on tämä? Itseä ei siis pahemmin haittaa, että on Ironman-sarja ja on "muut" täyden matkan kisat. Enemmän ehkä "MM-kisat" häritsevät, koska niitä on joka sarjalla, on Ironmanin MM-kisat, Challenge-sarjalla omat MM-kisat (jotka ovat mitkä tänä vuonna? nobody knows... :p) ja sitten on ainakin ITU:n pitkän matkan MM-kisat (tänä vuonna lienee taas 4km, 120km ja 30km?). Kansan suussa Ironmanin suorittaminen on se, että kisaa täydellä matkalla, riippumatta järjestäjästä, ja tavallaan ihan hyvä, niin jotta pysyy tavalliset kansalaiset jotenkin kärryillä, että on se yksi matka täydellä matkalla. Enemmän hämää, että ihmiset, Suomessa ainakin, tuntuvat mieltävän triathlon = täysi matka/Ironman (tietämättä, mitkä ne lajien pituudet tässä ovat), eivät juuri ole kuulleetkaan muista matkoista, monet luulevat olympialaisissakin kisattavan tällä täydellä matkalla, jos tietävät ylipäätään, että laji on olympialaisissa.
  23. Ironman suomeen

    Jos jaossa olisi Konan täydenmatkan paikkoja pojat 50 v sarjassa, niin voisi kiinnostaa. Ja silloinkin olisi monta muttaa matkassa kisapaikan vastaanottamisessa. Yleisesti ottaen tämä koko Ironman -brändi nostaa minulla vähän karvoja pystyy. Ensinnäkin tuotesuojataan sana, jota muut eivät saa käyttää, lisäksi perustetaan oma MM-kilpailu tai kaksi omaa MM-kilpailua, joilla kilpaillaan mm. ITU:n MM-kilpailujen osanottajista. Kolmanneksi vielä huomasin kestävyysurheilusivustolta, että suora lainaus: "Vielä Donia kovempaa vauhtia Ironman-matkalla on maailmassa pitänyt Jan Frodeno, joka urheili viime heinäkuussa ajan 7:35:39. Kilpailu ei kuulu viralliseen Ironman-sarjaa, joten tulos ei kelpaa ME-tilastoon." Kyllä tällaisessa kestävyyslajissa pitäisi kilpailla siitä kuka on mitenkin hyvä, eikä siitä kuka ostaa kauneimman kiiltokuvan harjoituspäiväkirja väliin.
  24. Ironman suomeen

    Kiinnostaa, pitääpä harkita.
  25. Ironman suomeen

    Turkuun verrattuna hihtaeroa on paljon, toki myös Joroisiin. Lähellä asuville tuo mahdollisuus jättää yöpyminen pois lienee kiinnostava. Minulla etäisyys on ihan yhtä paha kaikkiin. Onhan tämä matkailun kannalta hyvä juttu Suomelle, jos IM-brändin perässä porukkaa lappaa tänne keskiyön valoa ihailemaan.
  26. Ironman suomeen

    Tätä itsekkin pohdiskelin. Tuoltahan pääsis pois jo mahdollisesti heti kisan jälkeen. Ajomatka on sen verran paljon lyhyempi kuitenkin. Ironmanin kisoista kun ei itsellä ole kokemusta niin tottakait tuo kiinnostais kuitenkin, mut täytyy nyt pohtia.
  27. Ironman suomeen

    Tämä on tosiaan asia, jota jokaisen pitää pohtia itsekseen, tai perheensä kanssa. Minusta Finntriathlonin kisat ovat todella hyvin järjestettyjä, ja sitä voikin miettiä, mitä kaikkea lisärahalla saa ja ylipäätään, kaipaako sitä jotain lisää? Noh, itselle ainakin tuo reissu tulisi halvemmaksi kuin lähteä Joroisiin/Tahkolle/Turkuun, koska kaikkiin näihin ainakin itse pitäisi vähintään se yksi yö varata hotellista, ja koko köörille samalla, eli pari huonettakin. Eikä se bensakaan ilmaista ole nykyään, jos halki Suomen matkustaa autolla.
  1. Näytä lisää






×