Jump to content
Juoksufoorumi.fi






Kaikki tapahtumat

Tämä sivu päivittyy automaattisesti     

  1. Tunnin sisään
  2. Sykealueet

    Vetoja voi käyttää monin tavoin, myös pitkän lenkin voi toteuttaa vetojen avulla vaihtelevalla vauhdilla säätämällä niin vetojen kuin palautusten vauhteja. Sillä tavoin voi saada hyvinkin passelin kisan kannalta spesifin harjoituksen juosten vaikkapa vedot 100-105% kisavauhdista ja palautukset vaikka 90-95%. Se on vain jäänyt meillä Suomessa usein päälle tuo 70-luvun kaava jossa vedot on vain hapenoton kehitykseen ja tonnit aina raastoa, tauot palauttelua. Tuossa 16.9. 20x(2min/1min) ne ovat maratonvauhtisia vetoja ja treeni on selvästi jo keventelyvaiheessa (kisavauhdin tunnustelua) eli siinä on yhteensä 40min maratonteholla juoksua lukuisilla kevyillä huilitauoilla. Yhteensäkin vain tunti.
  3. Sykealueet

    Minulla ehkä parin minuutin vedot voisivat olla alle 4 min (riippuen toistojen määrästä) ja minulla hitain vauhti pitkiksillä taitaa olla n. 5.30, ehkä vähän kovempi. Muistaakseni tällä foorumilla on vain kerrottu, että liian hitaasti ei voi juosta ja jotkut itseäni paljon kovemmat saattavat juosta jopa lähemmäs 6 min/km vauhtia. Tosin Kipchoge veti noita 2 min rykäisyjä yli 20 kpl, joten tuo toki hidastaa keskivauhtia suhteessa siihen, jos niitä tekisi vaikka 10 kpl. En ole kyllä tonnin vetojakaan tehnyt yli 10:tä
  4. Today
  5. M: OW kisasukset

    Rahti tarvittaessa Matkahuollon kautta.
  6. Sykealueet

    Kyllä tuo Kipchogen vauhdiskaala on suhteessa ihan sama kuin esim. minulla ja tuntuu ihan loogiselta. Minulla on perus PK lenkin vauhti luokkaa 5.30 ja jos tekisin parin minuutin vetoja niin lähelle 4 min/km olisi aika passeli vauhti.
  7. Sykealueet

    En osaa sanoa kovista juoksijoista, mutta mulle näiden vauhtiero on suuri, koska 3.55 min/km on MK ja 5.30 min/km on PK/VK 1. Kyseisten aikojen vauhtierohan on n. 41 % verrattuna kovempaan vauhtiin.
  8. Keskiviikko ja torstai jäi tyystin väliin muiden tärkeämpien asioiden vuoksi tai olisihan sitä voinut vielä kympiltä lähteä hölkälle mutta valitsin mieluummin hyvät yöunet. Pe 22.9 Työviikon päätteeksi keponen parikymppinen, ensimetreiltä lähtien askel tuntui hyvältä ja koko lenkki olikin varsin mukavan tuntuista pompottelua. Hölkkäkävelyä 3100/230 jaolla. 20,16@5:58@125
  9. Sykealueet

    Juuri näin. Syötin mäcmillaniin, Eliudille vaatimattoman, maratonajan 2.03. -->
  10. Sykealueet

    Aika kaukana maran kisavauhdista. Hippu maratonvauhtista kovemmasta pk1:een.
  11. Kiitos kannustuksesta @ZeroDiesel ja @Snoerf! Eilen illalla käytiin leffassa katsomassa Antti Tuurin romaaniin pohjautuva AJ Annilan ohjaus Ikitie. Oli kyllä vaikuttava kuvaus aikansa ihmiskohtaloista. Meinas jäädä popparit syömättä sen verran tehokkaasti naulitsi penkkiin ja piti otteessaan. Silmäkulmia pyyhkien ulos lopputekstien jälkeen. Kohta sitten vuorossa hikitie. Silmiä saa siinäkin pyyhkiä tosin eri syystä. Viime yönä ei juuri unta tullut mutta ei haittaa. Yksi juoksu menee vaikka silmät kiinni. Reittihän on tuttu kun kotinurkilla juostaan ;)
  12. Eilen
  13. Sienestäminen ja metsän herkut

    Joo, nyt taas jatkaa touhuta. :) 13 h pyörän selässä, rankkasateessa puolalaisella maantiellä Kamaz rekkojen joukossa tekee aina hyvää pukamille, sekä mielen nöyräksi ja Subrovka tekee sitten ajatuksen kirkkaaksi. Lystiä oli varsinkin kun gepsi sekosi ja ohjasi Varsovan keskustaan ruuhka-aikana. Kyllä muuten vitutti. No, aamulla lenkille.
  14. Sykealueet

    Pitää ymmärtää että 4min/km on aivan löysää palautteluvauhtia tuon tason juoksijalle, ei tunnu missään. Myös 3:30/km on hyvissä oloissa kevyttä juoksua, tosin jos on raskas tie ja korkea ilmanala niin se tietysti hieman vaikuttaa. Lisäksi aerobinen kynnys on hyvin lähellä anaerobista mikä on edellytys nopealle maratonille. Kisavauhdissa 2:55/km tasaisella hapot ovat jotain korkeintaan 3mmol/l, luultavammin hieman alle. Hailekin jo sanoi ettei edes osaa juosta tuota 4min/km hiljempaa. 2.50/km taas on maratonin ja puolimaratonin tehojen välillä eli kyllä sillä kokenut treenaaja voi tehdä vk-treenejä joissa juostaan 20km (alle 1h) tällä vauhdilla. Aiemmin kaudella Kipchogen ja muidenkin kenialaisten ohjelmassa on monipuolisempaa treeniä eli tonnit kovempaa vaikkapa 2:30-2:40, pitkis hitaammin, nopeutta, voimaa ym. Kilsoja varmasti vähintään sen mitä tuossakin ja voi olla enemmänkin, etenkin juoksijoilla joilla ei vielä ole niin vahva pohjakunto. Maratonia ennen, kuten tässäkin ohjelmassa, harjoitukset ovat keskittyneet maratontehon tuntumaan sekä treeniin joka on vain palauttelua maratontehoisista eli juoksua 3:30-4:00/km. Samanlaista on kaikilla parhailla kenialaisilla ollut melkein koko 2000-luvun kun eurooppalaiset valmentajat ovat heitä valmentaneet.
  15. Ma 5,5km@6:09 Ti 13km (sis 10,8km@4:56) kiihtyvä yhden juoksuporukan mukana, alkuun pari kilsaa hölkkää ja sitten maravauhtia ja viiden minsan välein noin 15sek vauhtia kovemmaksi. Ei ollut alkuun oikein menohaluja (sunnuntai varmaan painoi), kunnes lähti kulkemaan kivasti 8km@4:18, 9@4:17, 10@4:10 ja vika vajaa kilsa 3:44, treenin vetäjän piiskaamana ja 186 loppusyke. Hyvä setti. Valehtelivat vielä, että meno näytti hyvältä. Loppuun hölkät. Ke. Hyvillä jaloilla 7km@5:54 Pe. Väsyneillä jaloilla 13,1@6:04 Sateessa kävin pyörimässä keskuspuistossa yms. Ei ollut sykevyötä mukana, kun se repii taas rintaan haavaa. Lenkin jälkeen fiilis, että olis tulossa kipeäksi, mutta ei tässä ainakaan nyt mitään oo. Saapi nähä, vähän pessimisti sen suhteen, ettei tässä ennen vantaata vielä ehtis sairastua, varsinkin kun flunssaa on nyt liikkeellä joka suunnassa.
  16. Mitä tänään syötäisiin

    Flunssasena italianpataa. Köh köh.
  17. Huomasin, etten ole näköjään tehnyt elokuusta perinteistä yhteenvetoa. Viimeisen viikonlopun kisa ja sen jälkeen töiden alku vetivät aika väsyksiin. Olenkin lusmuillut oikein kunnolla koko syyskuun ainakin tähän asti. Ylimenokausi on tullut tarpeeseen. Ei ole ollut intoa kunnon treeniin. Jotain pikkuista on tullut tehtyä sentään. Teen sitten syyskuun lopussa yhteenvedon kahdesta kuukaudesta kerralla. Lokakuun alusta alkaa treenikausi ensi kesän hullutuksiin. Triathlonkisoihin on tarkoitus osallistua suunnilleen yhtä moneen kuin tänäkin kesänä. Ehkäpä se perinteinen kevätmarakin mahtuu ohjelmaan. Vielä en ole keksinyt mitään innostavaa maratonia. Vähitellen alkaa ajatus treenaamisesta tuntua ihan houkuttelevalta. Eipä siihen lokakuuhun ole enää aikaa kuin viikko. Ja se täysmatka... Se kummittelee ajatuksissa siihen malliin, että saattaa olla edessä ensi kesänä.
  18. Parkrun aloittaa Suomessa 14.10.2017 Tampereella

    Lopultakin parkrun (www.parkrun.com) rantautuu myös Suomeen! Ensimmäinen lähtö Tampereella Ratinanpuistossa 14.10.2017 kello 9:30. Jos et ole vielä kuullut parkrun-tapahtumista, niin ne ovat ilmaisia, virallisesti mitattuja, ajanotollisia 5km tapahtumia. Tapahtumat järjestetään samassa paikassa vuoden ympäri vapaaehtoisvoimin. Suomi on 16:s maa, jossa parkrun aloittaa ja rekisteröityneitä jäseniä on jo 2,5 miljoonaa maailmanlaajuisesti. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille. Reitin voi juosta niin kovaa kuin haluaa, kävellä, työntää lastenvaunuja tai kävelyttää koiraa. Tärkeintä on, että osallistuu! Näin voit osallistua parkrun-tapahtumaan (pahoittelut englanninkielisistä sivuista): Rekisteröidy ilmaiseksi http://www.parkrun.fi/register. Tulosta viivakoodisi rekisteröitymisen jälkeen. Saavu paikalle tulostetun viivakoodisi kanssa. Huomaa, että viivakoodi pitää todellakin tulostaa. Laminoituna se kestää hyvin ja mahtuu vaikka lompakkoon. Puhelimista viivakoodeja ei voida paikan päällä lukea. Lisätietoja, kysymyksiä ja vastauksia näiltä sivuilta: www.parkrun.fi - Suomen omat sivut Liity ja tykkää Facebookissa niin kuulet viimeiset uutiset: www.facebook.com/tampereparkrun - Tampereen tapahtumaan liittyvää tietoa www.facebook.com/parkrunFI - Suomen kattavat sivut Jos olet kiinnostunut järjestämään parkrun-tapahtuman omalla paikkakunnallasi niin ota yhteyttä vaikka facebook-sivujen kautta! Voit myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi parkrun.fi sivuilla auttamaan tapahtumien järjestämisessä. Lisää kansainvälisistä parkrun tapahtumista: www.parkrun.com
  19. Milloin ostat uudet lenkkarit?

    Ostan kenkiä silloin kun tuntuu siltä, että pitää/haluttaa hankkia uusi pari. Ei väliä paljonko edellisillä on juostu. Sehän on vain hyväksi jaloille kun kierrättää useaa erilaista kenkäparia. Ja jos löytää hyvän mallin, niin niitähän pitää ostaa sitten useampi pari varastoon, koska valmistaja kuitenkin muuttaa sitä liikaa seuraavaan versioon. Tunnistan tästä itseäni:
  20. Sykealueet

    Tai pikaisella päässälaskulla ilmeisesi 3.55 ja 5.30 vauhteja, Ei kovin isot vauhtierot, johtuen ilmeisesti tiukasta treenikaudesta
  21. Sienestäminen ja metsän herkut

    Heh. Olkoon silmät ja mielet matkalaisilla avoimia ja persnahka paksua. Sienestellessähän saa satulassa nököttämiselle vaihtelua. Ihan parhaita sienikelejä ei viitsi toivotella - vähän kuivempaa :). Hyvää jatkoa.
  22. Hoka One One

    ^ myös varuste net PK seudulla suostui myymään mulle parin.
  23. Sykealueet

    Suhteessa tuo nopeusero vastaa 5.40 ja 8 min/km vauhtien välistä eroa.
  24. Sienestäminen ja metsän herkut

    Reilu viiko takana MP- matkailua. Latvia, Liettua, Puola, Ukraina, Slovakia. Ei siis liikuntaa, pl pari lenkkiä Karpaattien rinteillä. Yhteistä noille em. maille oli, että joka ikisessä kylässä ja toreila olil sieniä kaupan. Sieniä myytiin tienvarsilla ja talojen porteilla. Pääosin pieniä ja puhtaita herkkutatteja. Samoin sieniruokia sai ravintoloista varsin sopivasti. Kävin tänään tsekkaamassa suppistilanteen. Isoina mattoina ja rinnepaikat aika täynnä. Tunnissa korillinen :-)
  25. PK@10km@59min20sek@5min56sek@129 Tuttu paikka, tuttu tahti, tuttu fiilis. Rutiinit on ystäviä, edelleen.
  1. Näytä lisää






×